DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» » » »Hur man gör ett fyrkantigt hål
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Hur gör jag ett fyrkantigt hål i något arbetsstycke? Alla kan borra ett runt hål, men ibland blir det nödvändigt att göra ett fyrkantigt hål.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Jag behövde göra ett stort kvadratiskt hål i den runda skivan så att barstorget, för det första, kunde röra sig fritt i hålet, och för det andra, att det inte fanns något stort spel. Det vill säga du behöver ett hål för en kvadrat med perfekt form och storlek. Så frågan uppstod - är det möjligt att göra detta med dina egna händer inte på fabriken?
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Jag har redan gjort det, och därför svarar jag - det kan göras, men i avsaknad av en specifik uppsättning verktyg kan ett kvalitetshål inte göras.

Kommer att behöva


Så vad du behöver för att göra ett perfekt fyrkantigt hål:
Fräsmaskin med avtagbar och spårskivfräsare, elektrisk bågsvetsmaskin, svarv.

Gör ett fyrkantigt hål i metallen


För att göra ett fyrkantigt hål utför vi följande steg:
Vi klämmer fast arbetsstycket i fräsmaskinen och med hjälp av en skivkvarn slipar vi ett rektangulärt spår;
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Det visade sig att arbetet går mycket snabbare med skäret och därför måste lägga det istället för spåret. Vi gör en omvänd byte, och med hjälp av en spårskärare rengör vi hörnen på arbetsstycket.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Vi sätter in en fyrkantig stav i det resulterande spåret och ytterligare ett rektangulärt metallstycke i den övre delen som förblir öppen.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Hur man gör ett fyrkantigt hål

Denna lilla bit svetsas till huvudämnet med en elektrod med konventionell bågsvetsning.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Hur man gör ett fyrkantigt hål

Vi rengör det resulterande elementet från vidhäftande metall, vilket bäst görs med en svarv, med helt bearbetat och polerat.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Som ett resultat får vi en rund biljett där det kommer att vara ett perfekt fyrkantigt hål.
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Hur man gör ett fyrkantigt hål med improviserade verktyg


Alla dessa teknologiska cykler kan göras med hjälp av enkla verktyg till hands, med bara en vinkelslipare, som populärt kallas en ”kvarn”, en skruv och en svetsmaskin.
Men i det här fallet måste du för det första svettas mycket, och för det andra kommer produkten inte att fungera så jämn.
När du utför dessa arbeten är det nödvändigt att följa säkerhetskraven:
  • vid arbete med fräs- och svarvmaskiner krävs låssmedglasögon;
  • vid svetsarbete krävs vantar och svetsmask.

Så om du vill kan du göra ett fyrkantigt hål i alla storlekar inte sämre än fabriken!
Hur man gör ett fyrkantigt hål

Titta på videon


Kommentarer (61)
  1. Gäst Oleg
    #1 Gäst Oleg gäster 12 mars 2019 15:15 p.m.
    76
    Naturligtvis inte på fabriken, alls på nattbordet ligger fräsmaskinen runt i viloläge
  2. Gäst Sergey
    #2 Gäst Sergey gäster 12 mars 2019 3:33 p.m.
    34
    Ja du är dock en stigande joker!
    Om du också hade en spårmaskin skulle du ha gjort torget ännu enklare och snabbare!
    1. alex
      #3 alex gäster 24 mars 2019 8:19 p.m.
      0
      det är möjligt att skjuta ala spårskärare i svängen och köra den med en manuell enhet. om det är oönskat att värma och såga är det ett helt genomförbart alternativ. att göra en sådan fräs från en svängning är lätt.
  3. Sektor
    #4 Sektor gäster 12 mars 2019 3:36 p.m.
    64
    Eller kanske omedelbart köpa en liten fabrik för att göra ett fyrkantigt hål? Jag gick till butiken och köpte den. Där en vanlig amatör tar en fräsmaskin, en svarv. Okej, du kan söka i garage. Men varför stängsel trädgården?
    1. Gäst Gerasim
      #5 Gäst Gerasim gäster 12 mars 2019 17:19
      4
      Så det sägs i slutet ... det vänder sig inte ... kvarnen är i dina händer och gå!
    2. Jag hatar alla
      #6 Jag hatar alla gäster 12 mars 2019 18:02
      5
      Och det är ännu enklare att köpa en speciell borr eller fräs, jag vet inte hur man gör fyrkantiga hål.
      1. Gäst Michael
        #7 Gäst Michael gäster 15 mars 2019 9:35 p.m.
        3
        det här verktyget kallas en dorn, processen med att böja sig, alla vänner med ens huvud använder det för att få ett rektangulärt hål utan några maskiner
        1. Peter Bogdanov
          #8 Peter Bogdanov gäster 22 mars 2019 17:07
          0
          Burning, sir ...
      2. Gäst Alex
        #9 Gäst Alex gäster 28 mars 2019 00:48
        0
        Square!
    3. 956
      #10 956 gäster 14 mars 2019 08:37
      2
      Var får du svetsningen? Och det finns en svarv i varje fartygsmodelleringscirkel. Vissa flygmodeller har till och med fräsning. Det är bara ett hål är inte "kosher." Först är sömmen fortfarande inte basmetallen. För det andra, hur man garanterar penetration till hela djupet i hålet, men samtidigt hålla formen? Skäret måste röra sig inuti hålet och det är rörelsen hos skäret som måste bestämma formen.
      1. Andrew
        #11 Andrew gäster 14 mars 2019 15:09 p.m.
        2
        Svetsning i alla elverktygshandel säljs och kostar lite mer än en kvarn.
  4. Gäst Yuri
    #12 Gäst Yuri gäster 12 mars 2019 18:13
    2
    I vissa fall kan du svetsa ett fyrkantigt rör (standard eller hemmagjord från två hörn) i ett runt hål.
  5. Gäst Alex
    #13 Gäst Alex gäster 12 mars 2019 18:35
    4
    Plastinplatta.
    Lite belastning och svetsning kommer att flyta.
    Som ett överhettat vaxljus.
  6. Gäst Sergey
    #14 Gäst Sergey gäster 12 mars 2019 8:04 p.m.
    32
    Du behöver bara använda en fyrkantig borr)))
  7. Gäst Victor
    #15 Gäst Victor gäster 12 mars 2019 8:19 p.m.
    12
    borr med en borr, ändra med en fil.
  8. Stanislas
    #16 Stanislas gäster 12 mars 2019 8:44 p.m.
    5
    för detta finns det en firmware-maskin, och inte denna smut, ja, eller en butik där du kan köpa den så kallade den här nyckeln
  9. låssmed
    #17 låssmed gäster 12 mars 2019 9:23 p.m.
    6
    Hemma borrades en vävning nära torget. Om storleken är tillräckligt stor, ta en tre-sidig fil och gör minst en vinkel (om öppningen inte är blind). Ta sedan en liten bågsåg (det finns ca 5 mm) och skär de återstående tre hörnen. Om hålet är litet måste du slutföra arbetet med en trihedral fil. För ett blint hål är det lättare att göra en hylsa med ett fyrkantigt hål och sätta det på qvaldrat.
  10. Gäst Sergey
    #18 Gäst Sergey gäster 12 mars 2019 9:45 p.m.
    5
    Så många gester, skräck ...
    Tillräckligt med en enkel svarv, borra bara ett hål lämpligt i diameter och pressa ut en fyrkant ...
    Tja, om en sådan noggrannhet behövs kan du klippa tonhöjden ...
  11. Ali Ushaher
    #19 Ali Ushaher besökare 13 mars 2019 05:43
    7
    Kamratförfattare, vem skriver du för? Tror du att jag har en frasmaskin ?! Och om den bakre - tror du att drömmen behövde råd? Du mäter på något sätt råd - med publiken.
  12. Alexander
    #20 Alexander gäster 13 mars 2019 18:53
    3
    Borra ett hål i cylindern och gör en fyrkant med en fil, och om du vänder en svarvning, fräsmaskin till ett hål och gör en fyrkant.
  13. VP
    #21 VP gäster 13 mars 2019 09:42
    6
    Två maskiner: horisontellt fräsning och vridning. Bara perfekt "hem"!
  14. Gäst Sergey
    #22 Gäst Sergey gäster 13 mars 2019 10:07
    5
    Genial författare, men hur kan jag göra ett hemma?
    1. Gäst Valera
      #23 Gäst Valera gäster 25 mars 2019 1:44 p.m.
      0
      köp en kub av brädor och sätt ihop ett plan
  15. Gäst Pavel
    #24 Gäst Pavel gäster 13 mars 2019 10:13
    7
    Allt är mycket enklare - jag borrar ett hål med liten diameter, tänder en eldstad, värmer upp arbetsstycket och med hjälp av lämplig firmware gör jag ett fyrkantigt (rektangulärt, triangulärt, ovalt, etc.) hål av rätt storlek. När tiden är tio minuter beror det på arbetsstyckets uppvärmningstid. Vilken typ av fräs- och svarvmaskiner?
  16. Gäst Anatoly
    #25 Gäst Anatoly gäster 13 mars 2019 14:52
    2
    Men är det inte lättare att borra ett runt hål och trycka det med fyrkantig firmware?
  17. Sitnikov Dmitry Valentinovich
    #26 Sitnikov Dmitry Valentinovich gäster 13 mars 2019 3:21 p.m.
    4
    Författaren saknade också en 3D-skrivare.
  18. Gäst Oleg
    #27 Gäst Oleg gäster 13 mars 2019 16:23
    8
    Underbara råd till husmästaren - ta en fräsmaskin, ta en svarvning, men tog du inte direkt den elektriska urladdningen? En operation och allt.
  19. Profi50
    #28 Profi50 gäster 13 mars 2019 17:24
    5
    Tja, undervisat. Jag ska köpa maskiner och skärare, skyddsglasögon och handskar.
  20. Minin
    #29 Minin gäster 13 mars 2019 19:15
    3
    Tänk på att författaren inte ska ockupera, för varje man under bänken är det en vändning och ett gäng slumpmässigt liggande fräsar!
  21. Mikhalych
    #30 Mikhalych gäster 13 mars 2019 11:00 p.m.
    0
    Du tar ett ämne, du borrar ett hål i det med en diameter på den lilla sidan av torget, du värmer upp den till röd och på städet hamrar du en fyrkant i den, efter ämnet släcker du och du är klar.
  22. Gäst Victor
    #31 Gäst Victor gäster 14 mars 2019 00:29
    1
    Och var kom du ifrån en så klok kille ???
    Ett annat kök - soffeteoretiker - expert dök upp på Internet och erbjuder att göra arbetet med tre arbetare i den mekaniska delen av en liten fabrik. Och allt detta i ett garage kooperativ ............ !!!
    Det blev riktigt roligt.
    Det skulle vara bättre att ta och beskriva flykten av en flaska champagne efter en misslyckad öppning med krokiga händer i låg jordbana, eller omvandlingen av Zhiguli till en Mercedes under påverkan av magan från moster Frosi.
    Detta skulle vara mycket mer intressant även för en kompetent specialist inom järnvetenskap.
    ALLT .................., jag börjar söka efter maskiner från garager !!!
    Jag behöver en ärm med en kvadratisk hål FÖR SOUVENIR ..................!
  23. Alexander Petrikov
    #32 Alexander Petrikov besökare 14 mars 2019 08:02
    2
    Priset för ett sådant torg är värdelöst - sömmen kommer att spricka och ståljärn släpper temperaturen.
  24. Gäst Dmitry
    #33 Gäst Dmitry gäster 14 mars 2019 08:42
    2
    Om alla kan använda kvarnen och borras effektivt måste du kunna använda bågsvetsning. Specialistens arbete med en sådan uppsättning maskiner och verktyg ... Hur skiljer det sig från fabriksförhållandena?)
  25. Gäst Vitaliy
    #34 Gäst Vitaliy gäster 14 mars 2019 12:05
    5
    Tja vad figurs? Att inte använda SQUARE-borren omedelbart?
  26. Gäst Dmitry
    #35 Gäst Dmitry gäster 14 mars 2019 19:57
    1
    smart, men det är inte hemförhållanden.
  27. Gäst Anunah
    #36 Gäst Anunah gäster 15 mars 2019 14:04 p.m.
    0
    Relo borr och nefig cykel återuppfinna
  28. XZ
    #37 XZ gäster 15 mars 2019 16:43
    1
    Låt dem försöka arbeta med en sådan produkt. Jag tror inte att det kommer att bli lång om det inte går sönder direkt.
  29. XZ
    #38 XZ gäster 15 mars 2019 4:44 p.m.
    0
    Allt detta görs i svarven firmware !!!
  30. Gäst Sergey
    #39 Gäst Sergey gäster 15 mars 2019 17:21
    1
    Ja, ta en ny broach och gör ett hål, jävla det. Jag har också ett geni. Vad sägs om produktens styrka? Artikel om ingenting
  31. Evgeny Vlasov
    #40 Evgeny Vlasov gäster 15 mars 2019 17:38
    0
    Män! Glöm inte elektrokemin: + och -, anod-katod, salt-syra, lack och färg: elektrokemisk etsning kommer att hjälpa till att göra både ett fyrkantigt hål och ett triangulärt hål, och vad du behöver ... (Jag gjorde örhängen av brons på 90-talet - i formen segelhammer) ..
  32. Alexander Yurievich
    #41 Alexander Yurievich gäster 15 mars 2019 19:47
    1
    men utan svetsning svag?
  33. Gäst Serge
    #42 Gäst Serge gäster 16 mars 2019 15:14
    1
    Och ännu enklare att ha en liten öppen spis, skapa en form och gjuta en sådan detalj. Hår sedan och slipa det ...
  34. Migel
    #43 Migel gäster 16 mars 2019 3:44 p.m.
    1
    Artikel - falsk, hand i hand.
    Hokuspokusen för denna artikel är att när han förberedde två delar för svetsning, även om vi betraktar honom som en svetsare av GOD-nivån,det kommer antingen att vara brist på fusion (och då borde vi se ett snitt i slutet i form av sprickor i två hörn) eller så kommer det dumt att smälta den fyrkantiga fliken och delen. för sådana fall, för att inte skitta om svetsning, använder de kopparflikar och rensar sedan helt enkelt mindre med en fil.
  35. gäst
    #44 gäst gäster 16 mars 2019 16:57
    1
    i fabriken gjorde inte sämre än fabriken, respekt!
    och så mycket arbete för låg tillförlitlighet och för att inte sitta ledigt?
    under sovjetiden skulle de ha sparkat ut från fabriken för sådana idéer ...
  36. Uras
    #45 Uras gäster 16 mars 2019 10:14 p.m.
    2
    Tja, ja ... och jag har hamrat hela mitt liv som en dåre på en mortiseringsmaskin ...............
  37. Gäst Vladimir Kiselyov
    #46 Gäst Vladimir Kiselyov gäster 17 mars 2019 08:50
    2
    hemma, vanligtvis elementära .. orsakar utlänningar och allt företag ...
  38. Gäst Alexander
    #47 Gäst Alexander gäster 17 mars 2019 10:20
    0
    Ja, en specialist från ingenstans, med sådana råd, från de lästa kommentarerna, ser jag att det finns medborgare som vet vad smed är. Lyssna på dessa tips. Utan maskinverktyg kan du göra valfritt hål, trihedron, fyrkant, hexagon och så vidare, även med blindgånghål. Till att börja med borrar du ett genomgående hål, med en kvadratdiameter längs planen, och inte längs kanterna, sedan värmer du upp till önskad temperatur, beroende på vilket material du kommer att göra detta arbetsstycke, sedan stänger du det i 3-4 passar på städet. Stansning tar maximalt tio minuter, beroende på längden på önskat arbetsstycke. om du inte behöver en genomgående, så klipper du efter en kvarn en bit av 5-6 millimeter från stansämnet, sätter in den i det färdiga hålet och svetsar det, så får du ett ämne med ett icke genomgående hål. När det gäller förbränningen av arbetsstycket måste du bestämma vilket material du ska göra den här delen med, det finns en sådan metall som kallas en skoter, det kan inte vara sprött, det kommer att vara sprött, det kan spränga med tung användning. Med höga koldioxid- och skoter kan du inte göra garage-markiser.
  39. gäst Volodya
    #48 gäst Volodya gäster 17 mars 2019 16:39
    0
    varför visa det. Korrekt säger Oleg alla maskinverktyg hemma som smuts
  40. Leonid Andreich
    #49 Leonid Andreich gäster 17 mars 2019 19:03
    0
    Ahem ... Jag lindade en tråd, helst en rostfri ståltråd, tunn .. beroende på den tillåtna rundningsradie för hörnen på fyrkanten i öppningen, på en fyrkantig stift, i flera lager, beroende på den erforderliga hållfastheten för denna hylsa.
    Och sedan skulle jag löda hela saken med en lödning med en gasbrännare .. eller gas .. sådana säljs idag ..

    Min metod är bra genom att du får åtminstone en triangulär, åtminstone en femkantig, åtminstone en heptagonal nyckel i valfri storlek .. och för mycket lite pengar.

    .. Och om kraven på styrka redan är mycket höga - du måste köpa eller göra folie .. i dess tillverkning finns det många sätt att få ett band som är mycket tåligt.
    Förresten, det är exakt vad pistolfat gör ... bara de är naturligtvis inte lödda, utan kokta i ugnar .. med ett mycket exakt bryggläge.
    Ahem .. om du till exempel tar en polygon, vrider den försiktigt och sedan gör hela entomfokus med lindning och lödning, får du en rifflad fat med en tråd ... och allt för samma lilla pengar ..
    ..Och om till exempel öde övergav ödet på en obebodd ö, så ... ahem .. det är nödvändigt att laga stål, eller åtminstone brons, på ett eller annat sätt ... och att spänna stål- eller bronstrådar är en uppgift för gymnasieelever ...
    Jag menar ingenting - men
  41. Gäst Vladimir
    #50 Gäst Vladimir gäster 18 mars 2019 17:36
    0
    Yeah! Jag lyckades utan en CNC-maskin! Precis som förfäderna till de första femårsplanerna)
  42. Gäst Vladimir
    #51 Gäst Vladimir gäster 18 mars 2019 8:16 p.m.
    1
    Påminde om ett skämt på 60-talet. MiG levererades från Sovjetunionen till Vietnam. Demonterades för att inte locka Pindos uppmärksamhet. Vietnameserna oavsett hur de samlar - Niva skördare. De kallade våra specialister. De i ladan för en dag samlade: MiG!
    De frågar vår: -Hur är det här? - Och du läste inte instruktionen: "Och till slut, arkivera den !!!"
  43. Gäst Yuri
    #52 Gäst Yuri gäster 19 mars 2019 19:58
    0
    Fantastiskt arbete. Ja, du är bara en jack av alla branscher ...
  44. Mikhalych-2
    #53 Mikhalych-2 gäster 19 mars 2019 11:13 p.m.
    0
    Eller så kan du bara borra ett runt hål och sedan bearbeta det med en fyrkantig fil ...
    eller fil)))))))))))))
  45. Eugene
    #54 Eugene gäster 20 mars 2019 15:13
    0
    Tack Afftir! Enkel och prisvärd presentation. Ström med fräs- och svarvmaskiner är en liten snag.Och så ett mycket enkelt sätt.)))
  46. Igor
    #55 Igor gäster 20 mars 2019 19:49
    0
    EDM brinner genom ett hål av vilken form som helst
  47. Anatoly
    #56 Anatoly gäster 21 mars 2019 07:50
    0
    Kallas det att göra hemma?
  48. Alex
    #57 Alex gäster 21 mars 2019 08:13
    0
    Du kan göra med en kvarn. Inte alla har maskiner
  49. Boris
    #58 Boris gäster 24 mars 2019 19:15
    0
    Nonsens, det finns en speciell borr (penna) i en dom utanför axeln för borrning av torg
  50. Stanislav Alexandrovich
    #59 Stanislav Alexandrovich gäster 24 mars 2019 19:59
    0
    Jag skrev en gång att jag gjorde sådana fyrkantiga hål för trettio år sedan utan några svarv och andra maskiner. men ändå, vilken typ av verktyg krävs, en gassvetsfacklarhammer (helst en syre), ta en omgång, ta en fyrkant. i ett rundhålsborr, borra ett hål med önskad diameter, värm det sedan (tills det är rött), lägg det på städet (skruvstången), lägg snabbt en fyrkant i hålet och använd en skarp hammare för att driva torget in i hålet. efter kylning, ta bort den färdiga produkten med ett perfekt fyrkantigt hål på insidan

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner