DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» "" Noll "och" jorden ": vad är den grundläggande skillnaden?
Historiskt hände det att i Ryssland såväl som i grannländerna används grundprincipen när den neutrala ledaren är ansluten till jordningskretsen. Många människor kan ha en "legitim" fråga: om de är i kontakt med varandra, varför dra så många ledningar - det räcker med att leda en dubbelkärna överallt (fas och noll linje) och det kommer att vara möjligt att markera genom en nollkärna! I en sådan formulering av frågan döljs emellertid en teknisk nyans, som förvandlar denna lösning inte bara till en värdelös leksak, utan i vissa fall till ett ganska farligt företag.
Noll och jord, vad är den grundläggande skillnaden

För dem som inte kan vänta, och som gillar att "titta tillbaka", a priori, kommer jag att säga "hemligt" - den grundläggande idén är där jordledningen ansluts till marken. Alternativet att ansluta dem direkt inuti uttaget, ansluta jordledaren (gulgrön tråd) till noll (blå tråd) kommer inte att vara sant. En sådan jordningskrets kommer i konflikt med kraven i PUE. Som ett resultat kommer det inte att finnas något skydd för människor från elektriska stötar, dessutom kommer ännu fler säkerhetsproblem att läggas till.
I PUE, utan några alternativ, föreskrivs otvetydigt vad jordledaren ska vara. Det bör vara en kontinuerlig ledning, utan några frånkopplingselement - reläer, säkringar, strömbrytare och också, låt oss säga, genom att koppla bort den elektriska kontakten från uttaget.
Det är värt att bryta mot detta grundläggande krav som fastställs i EMP - och att grunda sig på ett tillförlitligt skydd för en person från elektriska stötar förvandlas till en värdelös fiktion. Men problemen med detta, som teorin lär ut och praxis visar, slutar inte där! Om du fortfarande försöker ge jordningsfunktioner till nolltråden, utesluts inte möjligheten att kylskåpet, mikrovågsugnen eller andra hushållsapparater kommer att aktiveras. Detta beror på det faktum att en elektrisk ström flyter med ett motsvarande spänningsfall genom en nolltråd, vars värde kan bestämmas genom att multiplicera strömstyrkan med ledarens motståndsindex i gapet mellan den uppmätta platsen och den verkliga jordningspunkten. Dessutom kan storleken på en sådan spänning kännetecknas av tiotals volt, det vill säga den kan vara farlig för människor (i gränsen - dödlig!).
Noll och jord, vad är den grundläggande skillnaden

Det återstår att dra några slutsatser och lägga tonvikt. Vad är den grundläggande skillnaden mellan "noll" och "jord"? Det faktum att strömmen flyter genom den neutrala ledningen och omkopplarna är anslutna till det är samma inmatningsmaskiner. Det vill säga, om vi vill ha "land" i form av en kontinuerlig ven, måste vi:
  • i flervåningshus: anslut till en speciell jordledare i en elektrisk tunnel;
  • för en enskild bostadshus: anslutningspunkten ska vara en inmatad automatisk maskin, mera exakt, dess nolltråd vid ingången, som sträcker sig genom luften eller underjordisk kabel från den neddragna transformatorn närmast huset, och tvärsnittet av nolltråden bör vara minst tio kvadratmillimeter för koppartråd och 16 mm2 - för aluminiumkärna (se relevant avsnitt i PUE).

Någon annan plats bakom introduktionsmaskinen kan inte användas som "mark", därför kan ingenting betraktas som sådant från metallgjutor grävda nära huset till själva elpanelens kropp.
Glöm aldrig reglerna som anges i PES.Enligt dem borde man ledas av en elementär, men sann regel: när det inte finns någon säkerhet om att den här kabeln är "jord", bör du inte ansluta någonting utom en 30 mA restströmsenhet, som Det fungerar direkt, till skillnad från en brytare. Gud vet hur man ska skydda sig!
Kommentarer (144)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. gäster 6 januari 2019 15:57 p.m.
    12
    Det är dags att glömma vad grund och grund är. Nuvarande hus drivs med en enda tråd. Med andra ord, bara fasen kommer in i huset från skölden. Och nolltrådarna går ut ur lägenheten in i skölden och hänger på nollstången, som "sitter" på huvudkabelns nolltråd, och som i sin tur hängs på markbult. Det är allt. Att tänka mer krävs inte. Detta görs för att inte stjäla elektrisk energi genom att hålla jordbussen separat från huvudkretsen.
    Men till och med detta chip kan förbigås och ha satt upp "din egen markbuss" för att hänga alla nudgar från dina konsumenter på det. Men hur man gör detta är praktiskt taget omöjligt. Det kommer att vara nödvändigt att nollställa alla ledningar, lägga nya, "dina egna." Men kontrollörerna fortfarande de kommer att räkna ut dig.
    1. Eugene
      #2 Eugene gäster 6 januari 2019 19:51 p.m.
      43
      ”Det är dags att glömma vad grund och jordning är,” sa du det ens?

      det är jordning och det är jordning, och slutligen skrivs i denna artikel mer skitsnack som förklarar något.
      Jag kommer att säga kort att noll alltid är jordad, i gamla hus är den jordad i transformatorstationer och det finns inget land i sådana hus, eftersom "scoop" alltid sparat på allt, det var synd att förlänga jordtråden i ingången till alla lägenheter, och nu är det enklaste schemat marken är redan jordad i kopplingsutrustningen vid ingången och en separat mark dras redan från den. Och alla borde ha gått över till detta system under lång tid !!! precis som vanligt tillåter inte skitliga besparingar alla människor att använda importerade hushållsapparater normalt, eftersom hon alltid !! behöver mark !! , och vi är hälften i skopan och använder fördelarna med den västerländska civilisationen.
      1. knipa
        #3 knipa gäster 7 januari 2019 2:50 p.m.
        20
        Kära, vi använde fördelarna med civilisationen. ända fram till mitten av 1800-talet, och nu skördar vi fruktarna av omoral och den fullständiga nedbrytningen av mänskligheten
      2. boris
        #4 boris gäster 9 januari 2019 10:55
        12
        När dykt upp vår RCD? Sedan dess fanns det behov av en tredje tråd. Detta är 90-talet. Frånvaron av 3: e ledningen är inte en "spade" -besparing, det är en teoretiskt oacceptabel utgift av icke-järnmetall. För vilka ändamål behövde du en tredje tråd? Tror du att överallt i världen är jordad neutral? Och om linjär 220, ja i en triangel? I USA, i hushållssektorn, har mat levererats av "grisen" och under lång tid. Du försöker arbeta med hushållsapparater som används i Japan eller i USA, särskilt om du drivs från mittpunkten för samma "gris".
      3. RRR
        #5 RRR gäster 9 januari 2019 1:59 p.m.
        12
        Du skriver nonsens, förstår inte essensen i frågan, vill inte människor vilseleda
      4. krokodil
        #6 krokodil gäster 13 januari 2019 03:32
        28
        Scoop är ett bra verktyg för rengöring av skräp. Tyvärr kan jag inte föreställa mig vilken typ av skopa som behövs för att ta bort skräp från ditt huvud.
    2. manolis
      #7 manolis gäster 6 januari 2019 8:49 p.m.
      1
      Ta plus från skölden och kör inte in i huset och ett minus med
      1. Gäst Vlad
        #8 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:28 kl.
        18
        En annan "hantverkare" vars hus drivs av konstant spänning. Plus och minus i DC-kretsar. Huset har växelström. Noll och fas.
        1. PLUDERHOSOR
          #9 PLUDERHOSOR gäster 14 januari 2019 18:53
          4
          Huset har växelström, 3 faser med en förskjutning i en vinkel på 120 grader (totalt 380 volt) och i mitten är noll, vilket i huvudsak är en tvärbuss. Skillnaden mellan denna buss och någon av faserna ger 220 (230) volt.
      2. Vladmir
        #10 Vladmir gäster 15 januari 2019 11:09
        1
        tja du .... åh vilken tät!
      3. vano55
        #11 vano55 besökare 1 mars 2019 20:35
        1
        Var hittade du (+) i AC?
    3. Mitya
      #12 Mitya gäster 10 januari 2019 3:39 p.m.
      13
      PUE bryr sig inte om ekonomi - detta är inte hans mål, utan hans - osäkerhet. Bara ett exempel: Om 0 går sönder är fallet (låt oss säga kylskåpet) inte längre under spänning, inte mindre än 220V !!!
      1. Andronus
        #13 Andronus gäster 13 januari 2019 20:10
        0
        Spänningen kallas potentialskillnaden vid ledarnas ändar, och på grund av konsumentens motstånd (kylskåp) minskar skillnaden och uteffekten blir 100 högst 100.
        1. Gäst Alexander
          #14 Gäst Alexander gäster 23 januari 2019 00:27
          5
          Tillräckligt för att släppa skridskorna och 100 V
      2. Juan
        #15 Juan gäster 21 januari 2019 3:00 p.m.
        4
        För att göra kylskåpet aktiverat måste du först leda denna spänning till höljet eller bryta igenom isoleringen och ansluta kompressormotorn så listigt att nedbrytningen går till fallet ..
      3. Mark
        #16 Mark gäster 7 mars 2019 11:12 p.m.
        0
        Det är just i PUE att det föreskrivs att kylskåpet (elektrisk enhet med dubbelisolering) inte behöver nollställas.
    4. Gäst Michael
      #17 Gäst Michael gäster 12 januari 2019 17:50
      2
      för att stjäla som du föreslår, måste du öppna tätningen på räknaren och byta 0 och fas och detta bestäms lätt eftersom räknaren kommer att stå, om du bestämmer dig för att flytta fasen och rotera räknaren i motsatt riktning, är detta bara effektivt för ren mekanik. elektroniska system, som antingen är optokopplare eller hallsensorer längs trumman, rotationsriktningen i allmänhet
    5. Ruslan
      #18 Ruslan gäster 26 januari 2019 11:39 kl.
      2
      Nikolay, du är uppenbarligen inte specialist i elkraftsindustrin, snälla, gör inte en gag och inte vilseleda vanliga människor!
    6. Gäst Alex
      #19 Gäst Alex gäster 2 mars 2019 11:31 kl.
      0
      Om du inte förstår något inom elektroteknik, skriv inte något, för genom din nonsens utsätter du människor för dödlig fara. Det var nödvändigt att skriva något sådant - "bara fasen kommer in i huset från skölden"!
      Sedan bara fullständig nonsens. I en hyreshus i en stigare läggs trefasledare, en noll, en jordning. I kopplingsutrustningen (ingångsfördelningsomkopplare) är noll- och jordledningarna anslutna till olika bussar, mellan vilka en bygel är installerad (!), Eftersom nollet vid ingången måste åter jordas, vilket görs genom att ansluta den lokala jordkretsen i denna byggnad till jordbussen. För privata hus är principen densamma: noll vid ingången måste åter jordas, dvs. ansluten till den lokala (för detta hus) jordslingan, från denna punkt, måste nollbearbetnings- och skyddsledarna separeras i alla kretsdelar.
  2. Egor
    #20 Egor gäster 6 januari 2019 18:28
    74
    Författaren försöker avslöja ett ämne som han inte har någon aning om. Det hänvisar till PUE, men han, verkar det, såg inte in dem. Han har ingen aning om hur jordning och jordning skiljer sig åt. Var används jordning och var jordning? I allmänhet tog författarens röra i huvudet ett ämne där han inte var kompetent.
    1. Juric
      #21 Juric gäster 8 januari 2019 9:49 p.m.
      10
      5+. Jag håller helt med.
    2. sperma
      #22 sperma gäster 9 januari 2019 10:05
      8
      Jag håller helt med. Författaren till artikeln förstod inte ämnet. I allmänhet bör sådana saker, särskilt när det gäller elektriker, skrivas av personer med teknisk bakgrund.
      1. Gäst Alexander
        #23 Gäst Alexander gäster 9 januari 2019 19:44
        7
        Även närvaron av högre utbildning i en specialitet ger inte alltid rätten att uttrycka sin åsikt. Vi hade en chef för elbutiken på vårt företag, som var mycket stolt över att han deltog i byggandet (inte i byggnation, men det verkar vid idrifttagning) av ett slags kärnkraftverk i Iran. Så han hörde inte att det finns begreppet "beröringsspänning", men det här konceptet finns antingen i PTB eller i elektriska installationsregler någonstans nära begreppet "stegspänning". Och det fungerade bra.Och min fru, en examen från MVTU im. Bauman, en kvalificerad elektrotekniker när han skrev ett examensbevis beräknade något som motståndet hos jordningsanordningen. Men det var osannolikt att hon kunde förklara detta inom ett par år, men hon hade vuxit till att bli ledande ingenjör vid forskningsinstitutet. Så det är inte nödvändigt att veta många saker alls. Du behöver bara göra enligt projektet, och designers ska känna till reglerna och måste följa dem.
        1. Ruslan
          #24 Ruslan gäster 26 januari 2019 11:47
          2
          En hög position är inte alltid en indikator på kunskap och intelligens - tack för att du bekräftar detta med exemplet av din chef och din egen fru!
  3. Pavel Petrovich
    #25 Pavel Petrovich gäster 6 januari 2019 18:32
    36
    Killar. Och den som skrev den här artikeln och många kommentatorer har ingen aning om vad de skriver om. Du måste först kvalificera dig åtminstone för III-gruppen för elsäkerhet, sedan skriva något. Det finns inga andra begrepp inom elektroteknik och elsäkerhet än de som skrivs i reglerna !!!
  4. Sanya
    #26 Sanya gäster 6 januari 2019 18:44
    2
    det är bara kul, naturligtvis är säkerheten en stor sak, men vi behöver inte tänka på att våra farfar var dumare än oss även i de flesta privata hus finns det ingen riktig noll, det är kopplat till noll på första stödet och det kommer in i huset via två ledningar, vad grunden är vad jag pratar om är vackra ord om hur det ska vara som allting i vårt land
  5. Gregory
    #27 Gregory gäster 6 januari 2019 18:45
    1
    Jag förstår inte en sak, strömmen växlar, det vill säga noll och fas måste växelvis byta plats. Det vill säga, om strömmen flyter i en riktning, då den andra. Och noll är inte noll alls 1/25 sek. Vad förstår jag fel?
    1. Gäst Alex
      #28 Gäst Alex gäster 6 januari 2019 9:20 p.m.
      8
      Du förstår inte det. Ingen byter plats där. Noll - det är noll och spänningsnivån på den andra ledningen (fas) ändras relativt noll. Det är mer än honom, då mindre. Det är det - på ett enkelt sätt.
      1. Den kol
        #29 Den kol besökare 8 januari 2019 12:39 kl.
        0
        Ingenting är klart.
        1. Gäst Vladimir
          #30 Gäst Vladimir gäster 15 januari 2019 11:16
          3
          Tja, vi tror till exempel att glasbotten är noll, den översta maxspänningen kan jag fortfarande inte skratta ... att fundera över dina dumma frågor
      2. Gäst Vlad
        #31 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:35
        1
        Vilken spänningsnivå förändras? Ta en voltmeter och mät. Mellan noll och fas 220 volt, mellan två faser 380 volt. Prata inte nonsens.
        1. Gäst Vladimir
          #32 Gäst Vladimir gäster 9 januari 2019 14:02
          1
          Yyy. Amplitudvärdet är hur det förändras. Och det är inte 220 och inte 380 V. Men det nuvarande, ja, precis som jag sa, nästan är det.
        2. Gäst Alexander
          #33 Gäst Alexander gäster 13 januari 2019 20:08
          1
          Och om istället för en voltmeter tar ett oscilloskop?
        3. Andronus
          #34 Andronus gäster 13 januari 2019 20:15
          0
          Ja, inte spänningen ändras utan potentialen
    2. Gäst Vlad
      #35 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019
      5
      I växelström))) är det inte fasen och noll som byter plats, men fasen går längs en sinusoid med en svängningsfrekvens på 50 gånger per sekund. Vad hörs den aktuella frekvensen? Det är utsett i Hertz. I nätverket har vi en frekvens på 50 Hz och en spänning på 220 volt, i USA och Europa, en frekvens på 60 Hz och en spänning på 127 volt.
      1. Nikolay Polozok
        #36 Nikolay Polozok gäster 9 januari 2019 09:19
        2
        I USA 110V 60 Hz i uttag och i Europa 230V 60Hz.
      2. Andrew
        #37 Andrew gäster 9 januari 2019 10:32 p.m.
        1
        Oh! Detta är en förnuftig kommentar, inte bla bla, någonstans nära den sanna)
    3. Gäst Sergey
      #38 Gäst Sergey gäster 14 januari 2019 00:10
      1
      Om det bara finns två ledningar förstår du korrekt, fram och tillbaka varannan gång 50 gånger, och det finns ingen riktning, ledningarna är lika. Men i verkligheten finns det en tredje ledare - jorden, (tja, eller kroppens statiska kapacitet), och här är det alltid noll vid noll, och det finns en växelspänning i fasen.
  6. Gäst Sergey
    #39 Gäst Sergey gäster 6 januari 2019 18:49
    1
    Vid pulsströmförsörjning, i synnerhet en dator, vid användning av Euro-uttag, är spänningen uppdelad med kondensatorer, vars mittpunkt är ansluten till marken, och 220 matas till kondensatorerna själva genom bron. Kommer det att vara korrekt om spänningar är fördelade mellan noll och en hälft av delaren Jorden, som i princip är 0 och endast med en fasobalans når flera volt. och på den andra axeln är allt annat från 314V?
    1. Gäst Vlad
      #40 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019, 01:38 kl.
      9
      Kondensatorn delade ALDRIG någon spänning. Var får du allt detta ifrån? Kondensatorer är utformade för att jämna ut krusningen i strömkällan.
      1. RRR
        #41 RRR gäster 9 januari 2019 2:01 p.m.
        4
        Och du har verkligen inte hört talas om den kapacitiva spänningsdelaren
      2. Andrew
        #42 Andrew gäster 9 januari 2019 10:35 p.m.
        0
        Det exakta och korrekta svaret) Enligt min åsikt var den kamrat "lite förvirrad" i strömförsörjningen.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #43 Ivan Gennadievich Gordienko gäster 6 januari 2019 19:04 p.m.
    11
    Hmm, elektriker samlade! Studera PUE och studera noggrant varför du behöver skyddande jordning! TN-S Metod Tid att begravas
    1. Gäst Vlad
      #44 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:39
      3
      Så länge sedan har TN-S-C applicerats
    2. Gäst Victor
      #45 Gäst Victor gäster 9 januari 2019 18:33
      6
      Kära, men du gjorde inte röra någonting, TN-S? Kanske TN-C?
  8. Gäst Sergey
    #46 Gäst Sergey gäster 6 januari 2019 19:14
    2
    bedöma efter ditt system, vad hindrar dig från att ta marken framför ouzo eller en ingångskontakt till ouzo ensam?)))) eller är jag en lur eller åka på asfalt
    1. Gäst Alex
      #47 Gäst Alex gäster 11 januari 2019 14:09
      16
      I min erfarenhet (precis började arbeta som elektriker), redan 2004, gjorde jag just det. Och jag brände nästan min egen lägenhet. Den här bilden ligger fortfarande för mina ögon, även om så många år har gått ...
      Vi bodde då i den gamla grunden, byggd på 30-talet (ett trähus, gipsat inuti). Och vi hade de vanliga trafikstockningarna (eller snarare en i "fasen"). Vid den tiden hade jag arbetat som elektriker i ett och ett halvt år, jag tänkte att jag visste allt och kunde göra det, "Jag är en jet" och allt detta. Jag bestämde mig för att sätta "euro-uttag" i köket, och samtidigt byta ut kontakterna till automatmaskiner och sätta en RCD (eftersom vi utrustade en dusch med en strömmande vattenvärmare samtidigt som du bytte ut ledningarna i köket (för de som inte vet, i de gamla husen finns det liknande "civilisationsfördelar") det fanns ingen spawn, de själva alla "färdiga")). Tja, jag satte RCD, maskiner, delade linjerna i köket och i rummen ... Jag satte jordledaren från "Euro-uttagen" och den rinnande vattenvärmaren vid ingången till RCD, under en terminal med en nolltråd från mätaren. Och "för tillförlitlighet", satte jag ett tvinnat par av kablar på 1,5 "fyrkantiga" ledningar under samma terminal (jävla, det är löjligt för mig själv från det faktum att jag skrev och sedan "krossade") och anslöt den till andra änden med ... ett värmebatteri i köket, och till och med fäst en duschbricka. Jag kontrollerade med en "kontrollampa" att RCD fungerade (det var tillräckligt med läckström), med avseende på batteriet, pallen och "fasen", RCD fungerade korrekt, "alla var glada, alla" skrattade "... Exakt tills" åskan slog ": i vårt område av staden lanserade en stormig konstruktion, alla gamla hus gick till rivning (inklusive min efter en tid), området började byggas om, nya skyskrapor, allt. En lördagskväll lyckades byggarna avbryta kabeln som vårt hus levererade från TP. Deras förman sprang upp med ett team av hårda arbetare, de försäkrade alla att de säger att de nu kommer att kasta en tillfällig koja för huset från byggarbetsplatsen, och på vardagar kommer de att återställa allt tillsammans med nätverkarna. De kopplade bort den skadade kabeln från öppningskåpet i vårt hus, anslöt sin egen, strömförde den från byggplatsen ... Ja, men tydligen valde de fel sektion i sin provisoriska. Även om huset är gammalt, med 8 lägenheter, är utrustningen modern, belastningen är anständig ... I det ögonblicket rökte vi i köket. Först tände ljuset. I tre sekunder. Sedan kom det en andra dragning att lamporna knappt brände. Därefter blossade de upp mycket ljust i några sekunder och gick ut, och en fruktansvärd spricka kom från vår korridor. Vi hoppar ut och ser hur räknaren bränner med öppen låga, men inte sjuk! Och ovanför disken finns en mezzanin (trä), runt finns torra gamla tapeter, bredvid höger finns en nymålad platband på ytterdörren ... Och allt detta slickar redan elden och mycket rök i hela lägenheten. Bokstavligen på några sekunder ... Om vi ​​inte var hemma vid den tiden, skulle en amba komma till hela huset, inte bara oss. De fyllde allt med vatten från vattenkokaren och muggarna, rusade ut på gatan, ropade till byggarna så att ingenting skulle komma på. Allt är i chock, vad fan ...!? .. Föraren sprang ... Ventilerade lägenheten från röken, gå hem ...Att min ledning som gick till värmebatteriet och duschbrickan "mark" bara smälte i hela sin längd ... Jag öppnade en plastlåda i en sotig, där RCD: er med automatiska enheter stod, allt var bränt, men det är typ av levande. Han kastade alla "jord" vener från UZO: s ingång under övervakning av övervakaren som hade misstankar om att vi stjal el (även om detta inte var så, eftersom det var "lika potentiell utjämning som gjorts genom ...") ... Byggare drog kabeln med vener med ett större tvärsnitt och matade huset, utan incident. När chocken passerade kom erkännandet av felet. Tricket är att många glömmer (inklusive mig själv i det ögonblicket) att bostadssektorn (och inte bara) i vårt land drivs av tre faser med en neutral ledare. Och om belastningen i faser inte är enhetlig (och i bostadssektorn är detta alltid fallet), börjar strömmen flyta i neutralledningen och spänningen hoppar (jag förklarar helt enkelt det här) - spänningen sjunker i överbelastad fas, på den underbelastade fasen hoppar den (inträffar fasobalans). Och om den neutrala ledaren har dålig kontakt med neutralen, eller ett svagt tvärsnitt, så brinner det vid bra belastning till xp ... vilket i slutändan hände: till en början (enligt byggarna) brände det ut noll från dem, och efter några sekunder brast det ur mitt sinne i lägenheten, eftersom för alla åtta lägenheter, inklusive min, blev den "flytande" tråden ansluten till värmebatteriet och satt på RCD-ingången nolltråd ... Därför lär kameror lära av andras misstag. De kan bli (Gud förby!) Dödliga ...
      Nu har vi bott i en ny byggnad under lång tid, jag har ombyggt den kommunala lägenhetsrenoveringen under vidarebosättningen tillsammans med en elektriker, lägger ett spänningsrelä (USM) i lägenhetspanelen, som redan har räddat oss från överspänningar. Många är förvånade - varför behöver du UZM i en ny byggnad, eftersom alla ledningar är moderna och nya? Återigen ett misstag! Jag har ja, allt är nytt. Och huset är anslutet till TP, byggt på 80-talet. Och hela energiförsörjningssystemet bör alltid betraktas i ett komplex, "från och till", som en enda helhet. Och om någon plats i denna "helhet" är "smal", är det bättre att spela det säkert så att det senare inte kommer att vara oerhört smärtsamt, desto mer, som jag skrev ovan, har ultraljudssökningen redan fungerat mer än en gång. Och i en angränsande nybyggnad, medan svetsning i en av lägenheterna, brände noll på en av stigerören fortfarande ut (jag vet inte de exakta detaljerna) och vår strafflagstift hade många rättegångar från lägenhetsägare med brända apparater ...
      1. Juan
        #48 Juan gäster 21 januari 2019 15:05
        1
        För att skjuva faserna som skapats av kraftverkets generator måste du släppa lasten i området 10% av den genererade kraften .. vilken typ av utrustning hade du i ditt hus, finns det en stormarknad?
      2. gäst
        #49 gäst gäster 25 januari 2019 3:40 p.m.
        1
        Jag läste den, inte för lat. Leo Tolstoj och Fjodor Mikhailovich Dostojevskij vilar på sidelinjen
  9. Gäst Vladimir
    #50 Gäst Vladimir gäster 6 januari 2019 19:41
    12
    Det skulle vara bättre att skriva om det är så smart hur man skiljer den neutrala tråden från jordledningen i tre kärnkablar, där alla ledningar har samma isoleringsfärg. Dessa läggs i flerbostad för elektriska spisar i början av 80-talet
    1. Gäst Sergey
      #51 Gäst Sergey gäster 14 januari 2019 00:16
      3
      Hitta var den andra svansen är fäst. Eller stäng av elen i huset - jorden bryts inte av strömställaren, så det kommer att finnas ett litet spets på noll, och på jorden - kommer det att finnas nej.
  10. Vaik
    #52 Vaik gäster 6 januari 2019 19:47
    5
    0,4 kV NÄTVERK med död jordad neutral. Det finns ingen skillnad land, noll. Vilseleda inte människor
    1. Gäst Vlad
      #53 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:43
      4
      Det är en skillnad. Vad är en jordad neutral? Var kombineras noll och jord? Vid transformatorstationen eller i växelbordet på ASU, och som det är korrekt skrivet i samma ПУЭ kapitel 7, är det helt förbjudet att kombinera nollbearbetnings- och nollskyddsledaren under energidistributionen !!!
  11. Konstantin Egorov
    #54 Konstantin Egorov besökare 6 januari 2019 8:50 p.m.
    2
    Fråga.
    Stuga. Tvåtrådiga kärnor till utloppet. Positionen för noll och fas i bonarna bestäms unikt. Det tredje uttaget på uttaget har lämnats ledigt för tillfället.
    En tvättmaskin installeras på gatan genom en standardkontakt och installeras på gatan på en betongsko. I en monter täckt från alla sidor.
    Maskinen i detta läge kontrolleras för att fungera med tre pinnar. Allt går som vanligt.
    Nästa.
    Sedan min vän från barndomen, 2007, dog i en liknande stuga från elektrisk chock genom pumpstationsbyggnaden, finns det en naturlig önskan att marka tvättmaskinen.
    Den gulgröna (jordning) kabeln i maskinens plugg "ringer" med testaren på huset.
    Jag tar en 3,5 m stift från ett vattenrör, kör den i marken och fäster den i den fria (gulgröna) kontakten.
    Jag sätter i kontakten på bilen. Normal.
    Jag slår på bilen för att förbereda. Reaktionen är normal. Alla indikatorer är normala.
    Jag trycker på Start-knappen på tvättmaskinen.
    Strömskyddet som är anslutet till uttaget slås ut.
    Spärren för dörrspärren är trasig.
    Och viktigast av allt.
    Dödade moderkortet till tvättmaskinen.
    **************************
    Fråga.
    Vad har gjorts fel?
    1. Andrew
      #55 Andrew gäster 6 januari 2019 11:37 p.m.
      0
      glömde ouzo
    2. potential
      #56 potential gäster 7 januari 2019 06:17
      5
      Mellan dina uttag och transformatorstationen finns kablar och ledningar i olika sektioner och meter (kan nå 500 meter). De är sammankopplade på samma sätt på olika sätt, med en bult (i räknare, automatmaskiner, smältbara skär), vridningar i ledningarna och på stödets grenar. Kablar och ledningar har ett specifikt motstånd, desto större mätare, desto större motstånd. Anslutningar - bultar, vändningar, punkteringar, har en övergångsbeständighet, liten, men ju mer och sämre anslutningarna görs, desto större är motståndet. Det övergripande motståndet för ditt nätverk från station till stationer kan vara ganska anständigt. Då är nollet i ditt hus relativt nollstationen inte längre noll. Vid transformatorstationen är "noll" planterad på marken, men inte i huset. Det finns en potential mellan din noll och jorden. Låt det vara 9-10 volt. Tvättmaskinen är alltid våt från insidan, det är där kontrollelementet "bodde" på fodralet
      1. jonpirat
        #57 jonpirat gäster 7 januari 2019 17:49
        2
        Det verkar kallas en "jordslinga". Den potentiella skillnaden mellan grunden för avlägsna konsumenter
      2. Anton
        #58 Anton gäster 28 januari 2019 15:30
        0
        Jorden till jorden - oenighet.
        Korrekt hamrade i marken ska stiftet indikera 28-40 ohm med en "noll". Arbetsvärdet är 29 ohm. Men 40 ohm är tillåtet. Vanligtvis ger en stift inte sådant motstånd. Tre metallrör är igensatta, tre meter vardera. I form av en triangel med en sida på 1 meter. De är förbundna med varandra och från dem leder "jorden". I mitt fall blev det 35 ohm. Redan en gång räddade våra liv, förmodligen när värmekabeln för vatten brast och fasen föll i vattnet. Differentialautomaten fungerade tydligt. Och tills kabeln byttes ut, stod maskinen ordentligt på egen hand utan att slå på den.
    3. Gäst Valery
      #59 Gäst Valery gäster 7 januari 2019 07:53
      11
      Du har redan haft en läcka i fallet, det verkar som om motorn eller tenu, och så är det
    4. Anatoly Afanasyev
      #60 Anatoly Afanasyev gäster 7 januari 2019 17:08
      4
      Om du har en två-ledars luftledning med en noll och en fas som är lämplig för din stuga, och "Noll" är som en gjord noll, jordad antingen på din stolpe eller närmast dig, måste du ansluta denna gulgröna kontakt från utloppet till den neutrala ledningen vid ingången till stugan. Men att ansluta utan att misslyckas vid ingången, dvs. TILL UZO. Med andra ord måste potentialen för neutraltråd och jordtråd faktiskt balanseras.
      Om du fortfarande har en väska vid ingången till stugan, som direkt vid ingången (även till mätaren och till RCD) samtidigt bryter både noll och fas, måste du ansluta din jordledare med noll efter denna väska.
      Med andra ord: den nolltråd som är lämplig för din stuga kommer att vara PEN, och efter denna väska har du redan två ledningar: N och PE.
    5. Gäst Dmitry
      #61 Gäst Dmitry gäster 7 januari 2019 11:31 p.m.
      4
      Det är meningslöst att utföra jordning på detta sätt ... Det här är från en missförståelse hos elektrikern ... Det var optimalt att installera en RCD ... Och troligen har tvättmaskinen överlevt sin egen - ett slags internt jamb ...
    6. vide
      #62 vide gäster 8 januari 2019 15:04 p.m.
      0
      Detta är inte så. Du behöver inte jorda maskinen. Den moderna maskinen har 2 skyddsgrader.Det träffade den sovjetiska maskinens massa, men borde inte. Det är inte nödvändigt att markera det.
    7. Andrew
      #63 Andrew gäster 9 januari 2019 11:05 p.m.
      5
      Konstantin var tydligen kondensatorn i läckan. Utan jorden, även om den inte ryckte strömmen, var den redan i fel. Så snart jorden hängde är naturligtvis strömmen längs vägen med minst motstånd kort. Jag vet inte vilket märke din tvättmaskin var, men NÅGRA av dem var det inte alls, jag såg att MINUS OF THE Board var på massan ... Detta förvrängde mig något ... men jag ville inte förstå kretsens komplikationer och strömförsörjningen, och Då tänkte jag att ingenjörerna visste bättre, men noterade konsekvenserna av en sådan krets, precis som i ditt fall .. Kondensatorn som stod i motorkretsen så snart Start-kommandot kom, inträffade en nedbrytning. De brände skrivmaskinen, men jag tror att de räddade sig själva och sina släktingar, för i framtida operation skulle fasen förr eller senare falla på ett ogrundat fall, och vem som vidrör skrivmaskinen ... Gud förbjuder någon att göra det.
    8. Juan
      #64 Juan gäster 21 januari 2019 15:08 p.m.
      0
      och varför i en sådan situation bara inte jorda maskinens kropp direkt? Varför komma med system vars arbete först måste klara instrumenttester?
  12. Vasya
    #65 Vasya gäster 7 januari 2019 1:46 p.m.
    0
    Författaren läste PUE där förklara tydligt hur PEN är uppdelad på GZSh-skenan och hur återjordning utförs. Skrek över de som hamrar rör. Återjordning utförs av tre elektroder som är 3 m långa drivna in på ett avstånd av 2 m och sammankopplade med en 40x4 remsa genom svetsning. Som elektroder används armering med en diameter på 14 mm; den avleds till GZSh med en ståltråd med en diameter på 6 mm; PEN (0) matas också från linjen där. Med GZSh avgår N (0) och PE (jorden). För privata hem.
    1. Gäst Alexander
      #66 Gäst Alexander gäster 8 januari 2019 2:42 p.m.
      6
      Någonstans räcker ett rör, men någonstans är 10 inte tillräckligt, det beror på marken, för återjordning är det nödvändigt att observera högst 30 ohm.
    2. Gäst Vlad
      #67 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:50
      1
      Vasya, var såg du skolan i privata hem? ))) Förväxla inte den lokala jordningen och GZSh-bussen i fördelningspunkterna i ingångskorten eller tas ut med en separat buss utanför skölden.
  13. Quirky Orc
    #68 Quirky Orc gäster 7 januari 2019 2:01 p.m.
    1
    när fas noll
    det finns ingen säkerhet att den här kabeln är "jord"; du bör inte ansluta något till den förutom en 30 mA restströmsenhet (RCD), som fungerar direkt, till skillnad från strömbrytaren

    Försök med sådan kunskap i den statliga tekniska övervakningen på antagningsgruppen att gå.
  14. Maxim
    #69 Maxim gäster 7 januari 2019 3:38 p.m.
    2
    I själva verket, enligt PUE, en gång om det inte finns någon separat jord, och neutralen är jordad, tillåts neutral utgång till utloppets mark.
    1. Gäst Vlad
      #70 Gäst Vlad gäster 9 januari 2019 01:52
      3
      Det är INTE tillåtet att kombinera om nollbearbetnings- och nollskyddsledaren längs energifördelningen. De kan INTE kombineras på uttag.
  15. jonpirat
    #71 jonpirat gäster 7 januari 2019 17:45
    1
    Under en lång tid vill jag göra grund i huset. Vem vet, säg mig att du kan använda skruvhögar för det här? 8 delar i fundamentet. Alla är svetsade med en kanal. Så jag tror att bulten ska svetsas till balken och det kommer att finnas en jordslinga.
    1. vide
      #72 vide gäster 8 januari 2019 15:06 p.m.
      1
      Varför jorden, vad ska jorden?
    2. Gäst Vladimir
      #73 Gäst Vladimir gäster 11 januari 2019 11:28 p.m.
      0
      Det verkar läsa att de inte rekommenderar. Högarna är täckta med en isolerande beläggning mot rost, som också är en bra elektrisk isolator.
    3. Gäst Alexander
      #74 Gäst Alexander gäster 25 januari 2019 12:04
      1
      Du kan göra det.
  16. Gäst Alex
    #75 Gäst Alex gäster 7 januari 2019 18:41
    8
    Författaren själv vet inte vad han skriver om, någon form av icke-vattenlös nollfas (tydligen är detta noll), någon form av överförenklade begrepp, länkar till PUE utan att ange en punkt, några tiotals volt som dök upp på grund av nolltrådens höga motstånd. Det är en dum rekommendation att markera noll på ingångsterminalen och inte på huvudbussbussen. Men i verkligheten kommer en fas eller tre faser in i huset och en neutral ledare, så du måste "sätta denna noll på huvudbussningen" på samma buss, ansluta ledaren från jordningsanordningen (tre meter stift drivna i marken),anslut nollbussen separat till samma buss (och anslut nollor från uttagen) till den. och jordning från socklar ska anslutas till jordbussar, som bör anslutas till samma huvudbuss.
  17. Gäst Alexander
    #76 Gäst Alexander gäster 7 januari 2019 8:31 p.m.
    2
    Jag har en elektronisk mätare. Nätspänningen var 180 volt. Jag skapade en krets på min webbplats och anslöt en neutral ledning till den. Spänningen blev 220. Jag bränner i genomsnitt 1000 kvadratmeter per månad. Och när jag läste den första dagen och tittade på disken, tappade min käke. Jag brände 2000 kvm. Jag var tvungen att betala för de extra 1000 kvadratmeterna. Det visar sig att med en elektronisk mätare istället för noll, ansluter du marken, sedan roterar mätaren 2 gånger snabbare.
    1. Daniel
      #77 Daniel gäster 9 januari 2019 18:01
      1
      Alexander, du angav inte på vilken plats du planterade nolltråden på marken. Om du är i ditt hem, dvs efter räknaren, då borde det vara så! Kisten här öppnar sig bara. Dagens räknare tar hänsyn till nuvarande inte bara i fas utan också i noll. Efter att ha planterat din dåliga noll på marken orsakade du en ström i den neutrala tråden och räknaren började räkna den. Du kan se genom att koppla bort alla konsumenter hemma. Och du höjde även spänningen till närmaste grannar. Om du stänger av noll till mätaren och matar stugan från ditt nollland, kommer problemen med ekonomin att stanna. Men att göra detta idag är nästan omöjligt, så det är bättre att markera noll på stödet närmast dig och inte betala skräp av elektriker från fickan.
  18. Gäst Dmitry
    #78 Gäst Dmitry gäster 7 januari 2019 11:25 p.m.
    1
    Enkelt så - metallen i jorden är en jordningsanordning (den kan vara konstgjord och naturlig), en jordledare läggs från den till GZSh-bussen på kopplingsutrustningen, GZSh (PE-bussen kan adopteras) är ansluten till PE och N (beroende på jordningssystemet kanske det inte är ansluten) med bussar, från bussarna går till elektrisk utrustning nollskyddande PE och noll fungerande N-ledare, dessutom kan utrustningshusen anslutas ytterligare av ledare för det ytterligare potentialutjämningssystemet. Resultatet - husen för elektrisk utrustning nollställs, jordningen görs på nollbussen PE eller PEN på ingångsenheten. RCD kan fungera i alla jordningssystem - det måste vara korrekt anslutet
  19. Den kol
    #79 Den kol besökare 8 januari 2019 12:38 kl.
    3
    Försöker förstå, men ändå förstår jag ingenting! Vilket spänningsfall ?? Det kinesiska brevet till mig är allt detta ...
    (Även om han arbetade som elektriker i flera år ...)
    1. Juric
      #80 Juric gäster 8 januari 2019 9:55 p.m.
      2
      Har du inte arbetat? Inte nödvändigt om du inte förstår.
  20. farbror
    #81 farbror gäster 8 januari 2019, 09:09
    4
    Jag gillade frasen "nollfas". Vad är det här? Och hur skiljer det sig från "jord noll" eller "fas noll" eller "noll jord". Kanske innan vi skakar luften kommer vi att lära oss materialet? Åtminstone PUE.
    1. driftstopp
      #82 driftstopp gäster 8 januari 2019 9:35 p.m.
      3
      I princip kan du bara läsa före denna fras, då kan du inte längre läsa.
  21. Edgar
    #83 Edgar gäster 8 januari 2019 10:13
    4
    Läs INGEN nonsens. Läs (vem behöver det) PUE. Det är allt!
  22. Ivan
    #84 Ivan gäster 8 januari 2019 14:58
    1
    Noll - detta är inte jordning - det är skyddet för en person från elektronisk skada. elektrisk ström. I ett bostadshus, gör hyreshus och blixtskydd. Om huset ligger på stylter sänker de förstärkningen med högen och drar sedan den till taket med en remsa eller stålstång, jorden badkar i lägenheterna. Kontrollera jordningen enligt PUE. I ryska hus, i uttag finns det ingen jordning. Men noll kommer från en transformator, som är naturligt jordad. Och det sträcker sig över staden. 4-ledars krets, kommer till en hyreshus. I ett privat hus kan du göra jordning genom att gräva några elektroder (2,5 meter) i marken från ett hörn och ansluta dem med en remsa - igen måste du kontrollera med en PUE-enhet, det kan finnas få elektroder.
  23. Gäst Alex
    #85 Gäst Alex gäster 8 januari 2019 9:39 p.m.
    1
    Författaren är en fruktansvärd grafoman, så många bokstäver, men han svarade inte på frågan i titeln - hur skiljer jorden sig från noll.
  24. ua1osm
    #86 ua1osm gäster 9 januari 2019 12:09
    1
    När vi installerade industrianläggningar använde vi alltid en jordad neutral.Konsumenterna fördelades i faser jämnt och otvetydigt, det vill säga om du byter glödlampa när du står på kanten av badrummet eller på en gjutjärnstrålare kommer du inte att döda - lampbotten har alltid varit på noll. Vid installation av ledningar i lägenheter följer ingen denna regel, så fasen i uttaget eller lamputtaget kan komma igenom en tråd i valfri färg - till och med blå, till och med brun. Nåväl, det finns åtminstone en jordning i golvskydd och växlar. En gång i tiden, när neutralen bara jordades vid transformatorstationen, använde installatören ofta mätarens strömlindning i neutralledningen och förseglade den så. Sedan, efter detektering av detta, gjorde ägaren till huset en bra markslinga i huset, bussen, spridningsmotståndet mättes med en M416-anordning, fas-noll slingmotståndet mättes med en M417-anordning, och det var möjligt att ansluta en ny noll till uttag istället för att gå till en meter som inte längre Cool. Och inga magneter.
  25. Alena
    #87 Alena gäster 9 januari 2019 00:55
    4
    Herre, här argumenterar du här! Och hur kan en blondin vara med allt detta !!! Hur kan jag leva då?
    1. Higgs boson
      #88 Higgs boson besökare 11 januari 2019 18:01
      2
      Det är lättare för dig)) Innan du ansluter en enhet till ett vägguttag ska du skissa och allt går bra))
  26. konstgjord elektriker
    #89 konstgjord elektriker gäster 9 januari 2019 04:56
    2
    Ja, att se honom mer än en gång var en elektrisk chock! Något med tänkande. Kanske metalliseringen av hjärnan, koppar ...
    1. Higgs boson
      #90 Higgs boson gäster 11 januari 2019 17:48
      1
      Det är fortfarande bättre än att metallisera hjärnan med aluminium ...
    2. Higgs boson
      #91 Higgs boson besökare 11 januari 2019 17:53
      1
      Håller med, detta är fortfarande bättre än metalliseringen av hjärnan med aluminium ...
  27. Malik
    #92 Malik gäster 9 januari 2019 11:36 p.m.
    1
    Jag ansåg alltid elektrikern som en exakt vetenskap, den gavs inte till mig, även om jag studerade i fem och gick fysik vid universitetet i fem. Under åren som jag redan försökte penetrera studerade jag allt igen. Mura jävla det! Jag ansluter motorerna, jag ringer inte till mig en elektriker, okej! Lägg inte fingrarna i uttaget, arbeta inte under trycket! Gå till sängs, jävla elektrikerna!
  28. Vadim gäst
    #93 Vadim gäst gäster 10 januari 2019 17:01
    7
    Anekdot till ämnet. En kvinna klarar en elektrisk säkerhetsundersökning. Frågan uppstod: "Vad är stegspänning?" Kvinnan tänkte och svarade: "Det här är spänningen mellan benen när du håller fast vid den nakna" änden ".
  29. Gäst Alexander
    #94 Gäst Alexander gäster 10 januari 2019 17:54
    2
    Tja och bredyatina. De kan inte förklara på normalt språk. Men jag var redan en idiot glad, jag tänkte äntligen att jag skulle känna igen det okända, nämligen skillnaden mellan noll och mark. USSR: s distributionsplattor var och har fortfarande försvunnit och lyckligtvis har jag inte hört ett enda fall när någon led av noll. Varför pratar du nonsens med människor. Både jordning och jordning är olika sätt att skydda en person, med den enda skillnaden är att moderna enheter för differentiell kraft kräver en separat jordslinga för korrekt drift. I Europa till exempel drar certifierade elektriker hemledningar i tre ledningar, och på huvudpanelen stänger de noll med jordning på en bult. Så vad får jag till? Skriv åtminstone någon utan ryska show-offs (som i den här artikeln) - vad är skillnaden mellan mark och noll om du inte använder DIF och liknande enheter i huset, men bara nuvarande maskiner.
    Tack!
  30. Gäst Dmitry
    #95 Gäst Dmitry gäster 11 januari 2019 12:46
    1
    Och i Moskva, mellan spis och diskmaskin 72B, mellan diskbänk och diskmaskin 52B, mellan brödrost eller mikrovågsugn och diskmaskin 22B. Allt kommer från skölden med separata ledningar som är anslutna via en RCD till samma standardanslutningspunkter: "noll" till bussen, "mark" till skruven från det gemensamma husets "mark". En lokal elektriker säger att eftersom RCD inte fungerar, så är allt bra och skyller grannarna för buggarna. Vad du ska göra
    1. Higgs boson
      #96 Higgs boson besökare 11 januari 2019 17:59
      2
      Det önskade kopplingsschemat i lägenheten, liksom typen av mätanordning och mätproceduren är av intresse - kanske är lägena och gränserna för mätningarna felaktiga.
      1. Gäst Dmitry
        #97 Gäst Dmitry gäster 11 januari 2019 20:53
        1
        På kaminen finns en separat tråd i ett metallrör. Till diskmaskinen, en separat tretrådsledning från skyddet och till blocket av köksställen en separat tretrådsledning från skyddet. Merylmultimeter i ACV 200-läge (upp till 200V).Jorden i skölden är uppfödd med en tjock randig tråd med en skruvklämma i plast. Den lokala elektrikern hittade inga anslutningsfel.
        1. Higgs boson
          #98 Higgs boson besökare 14 januari 2019 12:34
          1
          Sedan några fler frågor.
          1. Eftersom du indikerade att "obegripliga" spänningar uppstår mellan diskmaskinen och resten av konsumenterna, vilken av de angivna konsumenterna ansluter till uttagen med trepoliga pluggar och vilka tvåpoliga pluggar? Plattan räknas inte, allt är klart där, tre faser kommer.
          2. Har du gjort mätningar mellan kapslingarna (om några markterminaler) av konsumenter eller något annat?
          3. Är handfat gjutjärn och jordat?
          Du kan också säga att det faktum att multimetrar har en hög impedansingång vid mätning av spänningar kan påverka, och det kan i vissa fall visa störningar från nätverket. Om alla fall är jordade, tretrådsledningar med en jordningstråd är lämpliga för konsumenterna, kan du synda på dålig kontakt med diskmaskinens kontakt med ett uttag, eller en dålig kontakt med jordningstråden någonstans längs vägen från skölden till diskmaskinuttaget. Nu har alla konsumenter brusdämpande filter vid effektingången, i vilken mittpunkten är ansluten till marken, och om det finns en öppen eller opålitlig kontakt i kretsen från den angivna mittpunkten (faktiskt diskmaskinkontakten) till panelen, kan en potentiell skillnad uppstå.
          Tja, om grannarnas "buggar" - "Jag tror inte" (c) :) Det här är IMHO, fantasierna hos en lokal elektriker :)
          1. Gäst Vladimir
            #99 Gäst Vladimir gäster 15 januari 2019 11:48
            0
            Om det finns en 3-fas platta, finns i skölden för varje lägenhet en 3-fas räknare. Följaktligen fördelas lasten jämnt i faser. Varje uttag är antagligen anslutet till olika faser. Och om dåliga kontakter i skölden på "marken" och "noll" kommer en sådan bild att observeras.
            1. Sektor
              #100 Sektor gäster 18 januari 2019 11:56
              0
              Varje elektrisk spis kan fungera både från 380 volt och från 220 volt. Det beror på anslutningsmetoden.
            2. Higgs boson
              #101 Higgs boson besökare 22 januari 2019 10:19
              0
              Jag förklarar lite - belastningen i form av en platta är jämnt fördelad över faserna. Och allt annat - hur du kommer att ansluta. Tvättmaskinen är ju enfas, så om den fungerar och resten av konsumenterna stängs av, kan det inte prata om någon enhetlighet i kretsarna i din anslutning. Men återigen är allt detta dynamiskt och i genomsnitt är lastfördelningen inom acceptabla gränser - det finns många lägenheter och fasbelastningar är i genomsnitt.
  31. Eugene
    #102 Eugene gäster 11 januari 2019 17:33
    2
    Här lyssnade jag på dig, lyssnade och förstå - ja, ni är alla dårar! (c) Raikin). Hacka dig 2 regler på pannan:
    1. Noll i elektriska installationer tjänar till att snabbt aktivera skyddet
    2. Jordning i elektriska installationer tjänar till att minska beröringsspänningen.
    Det är allt! Allt resten följer av detta. Författaren i ett av styckena i detta ögonblick är inte särskilt tydlig, men det låter.
    1. Gäst Alexander
      #103 Gäst Alexander gäster 25 januari 2019 12:00
      1
      Falskt.
      "Nollbearbetning" eller "neutral" krävs för att den elektriska installationen ska fungera.
      Och "jordning", eller korrekt säga "skyddande neutral ledare" eller PE-ledare, är nödvändig för tillförlitlig drift av skyddsanordningarna och, som du redan har sagt, att bära potentialen vid beröring av levande delar av den elektriska installationen är normalt inte aktiverat (den så kallade indirekta beröringen).
  32. Gäst alex
    #104 Gäst alex gäster 12 januari 2019 07:10
    0
    fas noll, kom ihåg anekdoten om mormor som gav elektrikerna kabeln som de tappade
  33. Gäst Alex
    #105 Gäst Alex gäster 12 januari 2019 12:43
    2
    Historiskt sett dårar och vägar i Ryssland. När vägar stör elektricitet försvinner den. När dårar visas mänskliga offer. Noll (jordad, inte jordad bör inte röra oss) och fasen är att överföra energi, skyddande jord för att skydda normala människor (inte författaren) från den dödliga effekten på människor av denna energi.
  34. Gäst Michael
    #106 Gäst Michael gäster 12 januari 2019 17:40
    1
    I våra hem finns det i allmänhet ingen jordning, förutom om någon inte gör det på egen grund är det vanligtvis en separat krets med ett motstånd m mellan det och 0 inte mer än 4 ohm.det faktum att i hus med 3 ledningar de anser jordning inte är sådana under några omständigheter, är det bättre för någon som vill använda batterier eller ett gasrör som mark om någon så önskar det
  35. Yuri V. Vavilov
    #107 Yuri V. Vavilov gäster 12 januari 2019 19:43
    7
    Det var väldigt lat att noggrant läsa allt - både artikeln och kommentarerna, men jag blev förvirrad. Jag läste. Neighing från hjärtat !!! Lyssna på det här. Bilen kan vara en lastbil eller en bil. Eller en jeep. Bilen kan vara röd eller vit. Eller kanske grönt. Maskinen kan vara framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Eller kanske med en fullständig. En bil kan ha en bensinmotor eller en dieselmotor. Men kanske elektriskt. Eller hybrid.

    Det är inte klart - varför handlar det om bilar? Detta är ett exempel. Som för barn.

    Elkraft kan ordnas i ett "triangel" -mönster eller i ett "stjärnmönster". Enligt användningen av "noll" är kretsarna indelade i 1. ogenomtränglig neutral, 2. effektivt jordad neutral, 3. isolerad neutral. Enligt planen för skydd mot nederlag med 1. Jordning, 2. Jordning, 3. RCD, 4. Där, till och med för alla tekniska lösningar.

    För att förklara allt detta har folk studerat i flera år. Ni alla ... som om så förolämpande ... som barn. Vi hörde en ringsignal ... ALLA I EN HJUDMIXAD - röd och diesel, framhjulsdrift och en lastbil. Jag roade mig från hjärtat. Tack

    Du kan studera allt detta. Flera böcker med en volym på 600 ark - och du är i trend !!!!!!!!!!!!!!!
    1. Vyacheslav
      #108 Vyacheslav gäster 13 januari 2019 14:27
      1
      Denna popik talar om hushållens elförbrukning på 220v. Elkraft kan anordnas enligt "triangel" -schemat eller enligt "stjärna" -schemat är detta för 380v för anslutning av elmotorer.
      1. Gäst Igor
        #109 Gäst Igor gäster 13 januari 2019 8:53 p.m.
        0
        Inte bara, han arbetade på ett kontor, där det fanns två (två) faser och mark i utloppet.
        1. Sektor
          #110 Sektor gäster 18 januari 2019 12:02
          0
          Jorden? Eller kanske fortfarande NOLL?
        2. gick förbi ...
          #111 gick förbi ... gäster 8 mars 2019 07:41
          0
          bodde i ett land där det finns två faser i utloppet och utan land .....
      2. Yuri V. Vavilov
        #112 Yuri V. Vavilov gäster 13 januari 2019 10:42 p.m.
        1
        380 startas upp i huset, och redan i lägenheterna är noll blandad med en av de tre faserna.
    2. Gäst Alexander
      #113 Gäst Alexander gäster 25 januari 2019 1:55 p.m.
      0
      Hur man skiljer jorden från noll, klok kille. Inga bilar, snälla. Hur skiljer du mellan jord och noll hemma?
  36. Gäst Victor
    #114 Gäst Victor gäster 14 januari 2019 03:00
    0
    Författaren till artikeln är Dunno PUE. I kablarna i lägenheten finns det ingen "mark", men det finns PE-skyddande ledare.
  37. Nolltråd
    #115 Nolltråd gäster 14 januari 2019 10:11
    0
    En fas per person bör räcka. Och låt honom själv söka jorden.
    Jag tänker på det ... och sedan skriver jag mer ...
  38. Egor
    #116 Egor gäster 14 januari 2019 3:34 p.m.
    3
    el för dummies. för enkelhets skull tar vi stjärnorna. generatorstjärnan, vi kallar NUL. men det finns inte noll. Spänningen är till exempel potentialskillnaden. dvs. på en fastråd kan det vara 280 volt och vid noll 100 volt kommer skillnaden att få en driftspänning på 180 volt. ganska funktionell för apparater. men om du kommer till noll med 100 volt och rör vid marken kan du döda några. använd därför marknoll. på generator, transformator + detta ger tillverkaren en stor potentialskillnad. det behövs för att kompensera för förlusten av motstånd i ledningarna, d.v.s. till en början vid transformatorns utgång kan det vara 280 volt men på grund av motståndet på ledningarna sjunker det till exempel till 220. Så en jordad nolltråd förlorar också sina egenskaper på grund av trådens längd, pickuper etc. därför borde huset ha en egen markslinga, som vanligtvis kallas jorden. dvs. för lekmannen är EARTH en jordad krets och ju bättre den är, desto mindre är potentialskillnaden mellan den jordade kretsen och jorden själv. därför säger de att ett rör inte kommer att vara tillräckligt, särskilt i torr jord. ZERO är centrum för transformatorgeneratorn. men det är också jordat. det är bara mycket långt ifrån dig och det kan finnas spänning i det, till exempel blixtnedtagningar, etc. och ledarnas motstånd tillåter inte att dessa pickups snabbt går in i den jordade kretsen.
  39. Gäst Victor
    #117 Gäst Victor gäster 16 januari 2019 11:08 p.m.
    1
    I ett 0,4 kV.system med en djupt jordad neutral har konsumenten i lägenheten, huset, endast "fas" (L), "nollbearbetning" (N) och "noll skyddande" (PE) ledare. Det finns en PEN-ledare som kombinerar en arbetares funktioner och skyddsledare. Jordning utförs vid kraftkällan (detta är vanligtvis TP), upprepad jordning av neutralledningen utförs på OHL-stöden, vid ingångarna till byggnaderna (3 faser). För konsumenten upprepas jordning vid ingången som en skyddande roll mot överspänning i nätverket (till exempel "åskväder") , med luftintrång), en skyddsåtgärd mot en persons nederlag jordning vid ingången är inte aktuell.
  40. Gäst Vladimir
    #118 Gäst Vladimir gäster 17 januari 2019 12:38 kl.
    1
    Det skulle vara bättre att skriva en länk till en lärobok om elektroteknik, godkänd av utbildningsministeriet, årets sida, författare, det skulle vara lättare att ta reda på var jordning, var grunden är
  41. docka
    #119 docka gäster 17 januari 2019 19:27
    0
    Den allmänna slutsatsen är denna: endast en servicerad och högkvalitativ RCD kan garantera din säkerhet när du använder elektriska apparater. Användningen av till och med en jordledare monterad i enlighet med alla regler ger ingen 100% garanti, och i vissa fall kan den själv bli en källa till stora problem.
    1. Gäst Dmitry
      #120 Gäst Dmitry gäster 24 januari 2019 4:41 p.m.
      1
      Och RCD kanske inte sparar om det sattes av en klok kille som inte förstår skillnaden mellan jord och noll.
  42. Gäst Valery
    #121 Gäst Valery gäster 17 januari 2019 19:55
    0
    Ja, de skrev en sådan skräck. Du har absolut ingen aning om jordning, jordning, om PEN, PE, N ledare. Lär dig teorin.
  43. Sektor
    #122 Sektor gäster 18 januari 2019 09:39
    1
    Herre! Alla hus byggda före mitten av nollåren har ingen grund. Detta är om med gas spisar. I hus med elektriska spisar är ENDAST ELEKTRISK HOBB jordad och inget annat. Uttagarna kan förmodligen stå med jordning, men om du tar bort locket ser du att det bara finns två kablar. Fas och noll.
  44. Obukhov Alexey Petrovich
    #123 Obukhov Alexey Petrovich gäster 18 januari 2019 11:19
    0
    Det är noll och jordning och snurra inte huvudet
    1. Gäst Dmitry
      #124 Gäst Dmitry gäster 24 januari 2019 16:50
      1
      Detta i teorin är båda. Men i de gamla hyreshusarna finns det bara noll, och det finns ingen mark och förväntas inte vara någon mark utom för det kalla vattnet.
  45. Rinat
    #125 Rinat gäster 20 januari 2019 01:01
    0
    Vad ville författaren skriva om?
  46. Constantin
    #126 Constantin gäster 21 januari 2019 06:15
    1
    "... gäller kylskåp, mikrovågsugn eller andra hushållsapparater. Detta beror på att en elektrisk ström flyter genom en nolltråd med motsvarande spänningsfall, vars värde kan bestämmas genom att multiplicera strömstyrkan med indikatorn på ledarens motstånd i mellanrummet mellan den uppmätta platsen och äkta grundpunkt. " - Skriv nonsens, kamrater. Trådens tvärsnitt väljs alltid så att droppen på dem är försumbar, annars garanteras en eld! Om du inte tror på det, mät spänningen mellan neutralledningarna och jordledningarna. Och det verkliga skälet till att apparatens fall kan få energi är möjligheten att oavsiktligt bryta den neutrala tråden. I detta fall visas "fasen" genom apparatens inre kretsar istället för att jordas på huset.
  47. Bara mig
    #127 Bara mig gäster 21 januari 2019 08:31
    0
    Läs mindre en sådan nonsens. Du kommer att vara mer levande. Det finns inget att ens kommentera.
  48. Eugene
    #128 Eugene gäster 22 januari 2019 05:54
    0
    Aftor bränner. :) Studieämnen: Jordning, vad för vad? Åter jordning, vad för? Skyddande jordning, vad för? och då kommer du att förstå hur de skiljer sig .... förvänta dig inte att någon tar och berättar dig på fem rader ...
  49. Kenkege
    #129 Kenkege gäster 23 januari 2019 9:09 p.m.
    0
    Nafig det behöver luras med mytisk grund, ingen har någonsin haft det, och om det var en enhetlig fiktion
    1. vowa
      #130 vowa gäster 4 februari 2019 12:46
      0
      När man arbetar med växelströmsförsörjning dök ibland upp cirka 50 volt på fallet om det inte fanns mark i uttaget (3: e ledningen)
  50. Georgy
    #131 Georgy gäster 25 januari 2019 11:30
    0
    Elektriker och rörmokare är roliga killar, de betraktar sig bara som specialister.

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner