DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» »Hur man tar bort mellanrummen mellan skorstenen och skifferen
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Visst äger många ägare av kaminer uppvärmda hus ett sådant problem som att läcka regnvatten på ytterväggarna i ett tegelrör, genom taket och vinden till husets tak.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Speciellt med kraftigt regn. Hur tätt inte pressa metallplåtarna mot röret, fortfarande strömmar vatten. Och trots allt, att inte skumma ett sådant gap med vanligt monteringsskum är mycket osäkert, även med ett tjockt tegelrör. Och jag träffade inte och hittade inget eldfast skum i butikerna, hur många jag inte letade efter ... och det är inte känt om sådant finns alls i naturen! Efter att ha tänkt lite och tänkt på alla icke-brännbara material i mitt minne valde jag asbesttyg och värmebeständigt kakellim baserat på cement. Asbestvävnad brinner inte, svamp och mögel håller sig inte fast vid den, den är inte mottaglig för förfall ... I allmänhet hittade jag inga nackdelar med asbestvävnad, bara för detta ändamål. Och värmebeständigt kakellim, till skillnad från ren cement, kommer inte att spricka och smulas från extrema temperaturer och väderförhållanden.

Kommer att behöva


  • Grovt och tjockt asbesttyg (detta används vanligtvis i gaselektrisk svetsning, t.ex. gnistskydd).
  • Sax.
  • Cementbaserat kakellim (1 pås på två kilo).
  • Vatten.
  • Hink för murbruk.

Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Gör-det-själv-godkännande


Förbered först en lösning i en hink. Häll ett kilo lim (ett halvt paket) i en hink och späd det med vatten tills det är jämnt. Lösningen ska vara flytande. Genom konsistens, något som kefir, något liknande.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

I allmänhet är det nödvändigt att lösningen kan blötlägga asbestvävnad nedsänkt i den. Om vatten hälls och lösningen är för flytande, tillsätt mer lim. Och läg inte i något fall sand! Inte ett gram! Annars tvättas den frysta lösningen bort av regn. En ren, cementhäftande murbruk, efter den slutliga härdningen, kommer att vara slät och glansig, och kommer därför att vara mindre mottaglig för droppvatten och miljön som helhet. Nu måste du lyfta allt detta till taket. Glöm inte påsen med torr lim - vi behöver den fortfarande. Asbesttyg kommer att skäras omedelbart på plats för att inte missa storleken på de önskade bitarna. Så efter att ha undersökt den plats där bitarna med asbest tyg i lösningen kommer att ligga, skar vi detta tyg i bitar av önskad storlek. Jag klippte rektanglarna så att jag sedan viker det blötläggade tyget i hälften. Nu sänker vi tyget till en flytande lösning och sylt det försiktigt där så att lösningen impregnerar det ordentligt.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Vi tar ut tyget från lösningen och om mellanrummen mellan röret och taket är tillräckligt breda (som mina - från en centimeter till två!), Vik det i hälften, eftersom den extra tjockleken inte låter det falla eller glida in i gapet, på vinden (flytande lim glatt nog!).
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Vi täcker luckan med detta impregnerade tyg. Därefter upprepar vi alla ovanstående procedurer med en trasa och en lösning, tills vi stänger alla stora luckor och luckor, varefter vi kan skala av och vila i 30-40 minuter, tills det impregnerade tyget griper åtminstone lite och blir hårdare.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Efter pausen klättrar vi tillbaka på taket, kontrollerar om allt är i ordning så att ingenting misslyckas någonstans och vi utspädd lösningen från limet och vattnet som är tjockare än tidigare, så att de kan täcka alla återstående små sprickor så att de blir jämna över de små och stora oegentligheter.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Nästa morgon skulle lösningen med asbestvävnad inbäddad i den fullständigt petrify. Det viktigaste är att det under stelningsperioden inte regnar.Så var inte för lat för att titta på Internet och ta reda på vädret i förväg så att allt detta hårda arbete inte görs förgäves.
Till slut; det visade sig vara ett ganska starkt och tätt bälte runt röret som inte kommer att släppa regnvatten på vinden - ett sådant cementbaserat lim tenderar att krympa när det härdar, vilket lämnar nästan ingen chans för vatten.
Hur man eliminerar mellanrummen mellan skorstenen och skifferen

Och spåren, som jag speciellt har gjort mina fem, kommer inte att vara överflödiga för ett bättre vattenflöde. Således räddade vi oss med hjälp av asbesttyg och cementbaserat kakellim från problemet med det fuktiga taket runt skorstenen, under kraftigt regn och under långa höstregn.
Kommentarer (35)
  1. Shura
    #1 Shura gäster 20 september 2018 19:02
    1
    Ja, skiffer är det förflutna, nu korrugerat
    1. owl
      #2 owl gäster 25 september 2018 09:09
      6
      Skiffer är framtiden, inte det förflutna. Dessutom "professionellt golv" som du uttrycker det, dvs profilerade golv är också skiffer! Menar du kanske metallprofil? Jag funderar på att ändra den här skiten till skiffer, inte hållbar, bullrig, inte kliva på, vidare, vidare, vidare och vidare och vidare ... Jag ser ofta hur metallprofilen redan börjar rengöras och täckas med skiffer. så ....
      1. Gäst Alexander
        #3 Gäst Alexander gäster 25 september 2018 17:27
        2
        Jag har samma åsikt, skifferstyrare.
      2. Gäst Andrey
        #4 Gäst Andrey gäster 28 september 2018 07:56
        3
        Således kallas skiffer ett laminerat material av naturligt eller artificiellt ursprung, från det tyska ordet Schiefer - skiffer. Och wellpapp är ett profilerat material tillverkat av metall genom kallvalsning, det kan ha en form som liknar en traditionell skiffer, vågliknande, som emellertid inte får den till skiffer.
        När det gäller byte av wellpapp med skiffer, är det bara från en kränkning av teknik, på rätt tak kommer wellpapp att fungera under mycket, mycket lång tid.
      3. Gäst Vladimir
        #5 Gäst Vladimir gäster 5 oktober 2018 11:44 p.m.
        1
        Skiffer (vågiga asbestcementplattor som GOST glömde) använder för närvarande mindre. Detta material, d.v.s. asbest är concirogenic, så de försöker använda det mindre ofta i privata bostäder. Och kragen är enkelt tillverkad av bitumenband; bredden är 100 mm eller mer. Du klistrar fast den, först då med riffen kommer du att riva av den.
  2. Pryuvet
    #6 Pryuvet gäster 20 september 2018 20:03
    12
    Och från sidan av åsen, när det lilla vattnet rinner längs skifferen, under laken med en underbar kitt och genom röret till huset? Kan jag ta ett foto i studion?
    1. V.
      #7 V. gäster 25 september 2018 08:46
      0
      Där rinner han lite vatten, från topparket till regnbotten. Här är allt som behöver göras att riva allt och försiktigt slå upp allt igen. Tiden förstör allting.
  3. Gäst Roman
    #8 Gäst Roman gäster 20 september 2018 9:43 p.m.
    17
    Riv av strykjärnet, räta ut och spikra igen. Nära till röret, under det nedre snittet på utaren. Och inget tyg och kakellim. I allmänhet, enligt fotot, är det dags att flytta röret.
    1. jury
      #9 jury gäster 21 september 2018 20:08
      1
      Du har helt rätt, under en snöbelastning kommer taket att sjunka och vatten rinner även under kittet från kammen ännu mer än tidigare
  4. Valery
    #10 Valery gäster 20 september 2018 10:59 p.m.
    4
    Det finns ett brandbeständigt skum.
  5. ascus
    #11 ascus gäster 21 september 2018 08:14
    4
    Det finns också ett värmebeständigt tätningsmedel med en temperatur på upp till 1500 grader och kostar 350 rubel. Säljs nästan överallt.
    1. Gäst Nikolay
      #12 Gäst Nikolay gäster 25 september 2018 05:45
      0
      Jag försökte värmebeständigt tätningsmedel med temperaturer upp till 1500 grader, både i badhuset och hemma, men det spricker fortfarande från de yttre effekterna av temperatur och fukt .. Pengar till vinden ..
  6. Sanych
    #13 Sanych gäster 21 september 2018 14:11
    2
    METALRÖRET LEVERAS INTE TILL DESTINI
    1. Gäst Sergey
      #14 Gäst Sergey gäster 21 september 2018 14:59
      5
      Med ett metallrör är blödningarna en storleksordning större.
  7. Gäst Alex
    #15 Gäst Alex gäster 21 september 2018 20:15
    4
    Om järnarket från kammen och in i röret vilar med kanten böjd uppåt, kommer det inte att rinna längs skifferen.
  8. Camille RB.
    #16 Camille RB. gäster 21 september 2018 21:24
    3
    Följ inte detta råd när det gäller användning av asbest. Du lär dig själv om farorna med asbest på Internet.
    1. Sergey K
      #17 Sergey K besökare 24 september 2018 00:29
      3
      Om du följer dina råd kan du inte leva alls ... Skifferen i sig innehåller som sagt också asbest, staket är ofta gjord av plattor som innehåller asbest, men det används mycket.

      Det viktigaste är inte att ha det i vardagsrummet!
      1. Alexander Onuchin
        #18 Alexander Onuchin gäster 25 september 2018 17:47
        0
        När det gäller skiffer av skiffer och omöjligt att använda det i bostadslokaler har du kategoriskt rätt, men bara för importerad skiffer som kommer från Amerika, Latinamerika, Kanada, etc. Men vår skiffer har ingen nålstruktur, så det är skadligt vid bearbetning från damm, som förresten kommer det fortfarande ut ur lungorna. Men vi bär andningsskydd etc. Och när du är i huset är det mycket mindre skada från det än från OSB, laminat, spånskiva etc. ett sådant modernt material. Du måste mäta strålning när du vill använda skiffer, men du kan verkligen stöta på det, även med cement, tegel etc. Det inträffar. Men detta kommer inte från materialet utan från jorden där malmen tas ...
        1. Gäst Vasily
          #19 Gäst Vasily gäster 29 september 2018 21:08
          0
          Det stämmer: asbest som bryts i Ryssland har en annan kemisk sammansättning, till skillnad från importerade, och skadan från dem är precis som damm, när de en gång i lungorna utsöndras inom några dagar. Även om importerad asbest har en annan kemisk sammansättning och inte utsöndras från kroppen, är det därför farligt och förbjudet. Och jag revet upp mitt asbestcementrör i landet med en metallplåt och belagde det med cement-sandmurbruk, en till tre. Det varade ett kvarts sekel, tills det var nödvändigt att byta skiffer: den flödade inte och sprickade inte. Det är riktigt, för styrka, läggs asbofiber till lösningen.
    2. Gäst Nikolay
      #20 Gäst Nikolay gäster 25 september 2018 05:47
      3
      Ja .. På röret är asbest väldigt farligt)) Jag gjorde kul!
    3. Alexander Onuchin
      #21 Alexander Onuchin gäster 25 september 2018 17:39
      0
      Och vilken skada? Och vad är asbest? Var är argumenten? länk till studion. Prata bara inte om materialets nålstruktur ... Under sovjettiden rullades alla rör upp med denna teknik ...
      I denna nod är det föreslagna alternativet ett verkligt alternativ till andra tätningsmetoder. Men denna sammansättning kommer fortfarande att spricka över tiden. de linjära och utvidgningskoefficienterna för materialen i kontakt är olika, vilket innebär att det kommer sprickor någonstans från värmeutvidgningen. Sedan blir vattnet då isen och sprickan större och större. Titta på tegelstenen eftersom den är klar under sådana förhållanden ... Orsaken är kornig är enkel-enkel tegel, spill, men du måste använda en annan. Och de skrev korrekt på toppen av avsatsen och tät metall genom ett temperaturbeständigt material, till exempel en remsa av fluoroplast.
  9. Gäst Michael
    #22 Gäst Michael gäster 22 september 2018 17:22
    0
    Jag fyllde dumt med värmebeständigt tätningsmedel och allt, även om jag lägde nätet så att det inte läckte, profiltaket, järnröret högt när jag installerade det, insåg jag att det inte skulle vara möjligt att sätta på korrugeringen, jag valde tätningsmedlen, ingenting flyter och sömmen är inte synlig körsbärsprofil och det röda tätningsmedlet
  10. Gäst Dmitry
    #23 Gäst Dmitry gäster 23 september 2018 01:02
    0
    Tätningsmedel (som är värmebeständigt) på gatan fungerar inte. Han är bara du-vi-wow. Dessutom ger han också en hård anslutning.
    De skrev redan om takinsänkning.
    Jag tror att det bästa alternativet i detta fall är en röröverföring.
    Dessutom bör tegelstenar inte bara sticka ut ur det))) utan parallellt med taket. Och metallplåtar med en lem förs in i lumen.
    * Och hur levde människor utan vår teknik tidigare? ))
  11. Gäst Sergey
    #24 Gäst Sergey gäster 23 september 2018 06:05
    3
    Nu finns det ett specialvalsat tätningsmedel, som ett tjockt tejp, bara 10-15 cm bredt, på ena sidan klibbig, på den andra färgade kan du välja takets färg. Du förseglar fogen mellan röret och taket med början från botten, och det är det. Det tar cirka 20 minuter. Det är tillräckligt mjukt för att kompensera för alla rörelser i taket relativt röret.
    1. Sergey K
      #25 Sergey K besökare 24 september 2018 00:30
      0
      Det finns till och med isolerade dem med ett tak i garaget. Det visar sig ganska bra.Men i det här fallet fungerar det inte - en limkomposition baserad på bitumen ...
      1. Gäst Sergey
        #26 Gäst Sergey gäster 24 september 2018 04:09
        0
        Hur det fungerar. Han förseglade det med ett par dussin rör - han kör inte någonstans.
  12. Ivan
    #27 Ivan gäster 23 september 2018 07:17
    1
    Det verkar som om författaren inte hörde talas om temperaturförlängningar.
  13. Gäst Alex
    #28 Gäst Alex gäster 23 september 2018 12:03
    0
    köp bara förstärkt tejp för skorstenar och glöm problemet
  14. Gäst oleg
    #29 Gäst oleg gäster 24 september 2018 07:58
    0
    Lägg brickan på limet först på skifferen för att stänga luckorna, sedan från botten till skorstenen
  15. Gäst Dmitry
    #30 Gäst Dmitry gäster 24 september 2018 13:36
    1
    Eldfast skum, liksom silikoner med en arbetstemperatur på 1500 grader som säljs av axeln ... Och de är definitivt bättre på att täta sådana fogar till följd av vind- och snörörelser / vibrationer på taket än det föreslagna alternativet.
  16. Harry
    #31 Harry gäster 24 september 2018 13:50
    1
    Glöm inte byggnadens vertikala kurs tillsammans med taket på vintern och våren. Förslut inte röret och skiffer med tätningsmedel. Det måste finnas ett gap mellan dem!
  17. Fedor
    #32 Fedor gäster 24 september 2018 17:06 p.m.
    0
    ... asbest, de förbereder och täcker rör i fogar. spannmålstorkar används på hissar. praktiskt!
  18. Vyacheslav
    #33 Vyacheslav gäster 25 september 2018 06:40
    1
    Jag skulle först försöka att belägga med chamotte lera och göra cementmurbruk på toppen och täcka med järn. Jag tror att det räcker under en lång tid
  19. owl
    #34 owl gäster 25 september 2018 09:18
    1
    Vatten rinner inte genom röret utan genom taket uppifrån. Där limet från skifferen kommer att återfalla där och kommer att löpa igen. Oavsett vad som rinner, måste du dränera under taket. Och från ovan att smeta lera som alltid gjorde. Inget behov av att tro att detta gjordes på grund av dumhet och eftersom det inte fanns någon cement. Allt var både kunskap och sten hällde. Leran är flexibel, den blöter och täpper till alla sprickor som bildas under termiska rörelser. Naturligtvis måste du uppdatera varje säsong, men en gång för alla är det bara säljare som har det.
  20. Vitali
    #35 Vitali gäster 6 oktober 2018 00:17
    0
    Det finns ett eldfast polyuretanskum. Den kära kostar mer än ett och ett halvt tusen rubel, jag tog det lättare för 450 rubel. Skummetallrör i badet. Vid uppvärmning brinner skummet inte, det blir mjukt men brinner inte.

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner