DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» » Tre av de mest pålitliga sätten att ansluta ledningar i en kopplingsbox
I våra hem finns det mer och kraftfullare elektriska apparater: kaffebryggare, vattenkokare, luftkonditioneringsapparater, pannor etc. Allt detta ökar belastningen på hemmakraftnätet kraftigt. Det första som svarar på en ökning av kretsströmmen är anslutningen av ledningar. De orsakar först bränder om de inte görs på lämpligt sätt. Och om det finns flera av dem, och till och med i en stängd kopplingsbox, läggs den totala värmen upp och ökar. Detta innebär att kopplingsboxen är en särskilt viktig och ansvarsfull nod när det gäller nätets lastkapacitet.
De tre mest pålitliga sätten att ansluta ledningar i en kopplingsbox

Jag kommer att berätta tre pålitliga sätt att ansluta ledningarna i kopplingsboxen, som jag använder själv och rekommenderar till andra.

Trådsvetsning


Den första när det gäller tillförlitlighet är trådsvetsning. Den produceras av en speciell svetsmaskin med en grafit- eller volframelektrod. Med tanke på smältningen av metallen ger blandningsstrukturer och ledningarna blir som en. Använd det om möjligt.
Trådsvetsning

fördelar:
  • Den mest pålitliga anslutningen av alla presenterade.
  • Lämplig för trådar av aluminium och koppar.

nackdelar:
  • Kräver specialutrustning.
  • Tidskrävande och inte alltid tillämplig.

Lödtrådar


Den näst mest pålitliga metoden för att ansluta två eller flera ledningar är lödning. Det produceras av en konventionell lödkolv med konventionell lödning och flöde som används inom radioteknik. Detta är det billigaste sättet.
Gör först en vridning på några centimeter och försegla sedan längs hela längden.
Lödtrådar

fördelar:
  • Mycket tillförlitlig anslutning med rätt längd på den lödade vridningen.
  • Tillgänglig för de flesta husmästare.

nackdelar:
  • Tidskrävande och inte alltid tillämplig.
  • Gäller endast koppartrådar.


Krympande ledningar


Den tredje mest pålitliga metoden är krympning av trådar med hylsor. Med tanke på dess hastighet och tillförlitlighet används det ofta av elektriker när man lägger ledningar i nya hem.
Krympande ledningar

fördelar:
  • Mycket snabbt, kräver minst tid för att skapa en pålitlig anslutning.
  • Lämplig för trådar av aluminium och koppar.

nackdelar:
  • Du måste ha speciella krympande tänger och hylsor.

slutsats


Normal vridning, skruvplintar, plintar, lock, klämmor - enligt min mening är en elektriker med 20 års erfarenhet inte en pålitlig anslutning av ledningar! Av tillförlitlighet förstår jag att anslutningen klarar samma ström utan överdriven uppvärmning som själva tråden är konstruerad för hela driftperioden.
Självklart använder jag både VAGO-terminaler och vändningar i mitt arbete, men jag försöker göra detta antingen i ljuskablar, där den maximala strömmen inte överstiger 5 Amperes eller i andra exempel med låg ström. Att ansluta fixturer med sådana terminaler är mycket bekvämt och snabbt, du kan inte argumentera.
Nu kommer många att börja hävda att VAGO: er är mycket pålitliga, betygsatta för höga strömmar på 32 A, etc. Men min många års erfarenhet argumenterar tyvärr motsatsen.
De tre mest pålitliga sätten att ansluta ledningar i en kopplingsbox

Därför kan de tre föreningarna som ges i början användas och i framtiden att inte oroa sig för konsekvenserna.

Informativ video om ämnet


Kommentarer (46)
  1. mi
    #1 mi gäster 14 juli 2018 00:25
    9
    Och vad har detta foto med vaga att säga? Vilken typ av ledningar? Vilken maskin gör? Är det exakt WAGO, eller ike / rekants / aliexpress? Personligen hade jag ett garage genom vagnen i ett år, och svetsning och olgar, värmepistol och andra små shushara laddades ständigt, men jag såg inte detta) Åh, ja! Jag har normala ledningar överallt, men inte detta skam med bilden)
  2. Sergey 66
    #2 Sergey 66 gäster 14 juli 2018 1:29 p.m.
    7
    En elektriker med 20 års erfarenhet, du läser PUE, med korrekt valt skydd, VAG: erna fungerar bra, och när handskakningarna fungerar fungerar jag som säkringar ...
    1. Valka
      #3 Valka gäster 14 juli 2018 8:21 p.m.
      7
      De läser något! Men du går inte camping! Lägg din bil till och med original för en belastning på 3 kW och leta efter ett nytt hus för dig själv.
      Lyssna på en annan smart person:
  3. Gäst Nikolay
    #4 Gäst Nikolay gäster 14 juli 2018 8:55 p.m.
    1
    I min övning sattes en last på 5A på bilen (grå) vid 16A. Anslutningen varade i upp till ett år; klämman började smälta. Här dra slutsatser.
    1. AngryBalDman
      #5 AngryBalDman besökare 25 juli 2018 19:51
      4
      inget behov av att köpa en kinesisk WAG. Om du är på original 16 och flyter efter 5 a, känn dig gärna av och gå till återförsäljaren.
  4. Andryukha.
    #6 Andryukha. gäster 15 juli 2018 07:19
    16
    Bra vridning misslyckades aldrig! Erfarenhet 15 år.
  5. popvovka
    #7 popvovka besökare 15 juli 2018 08:56
    7
    Ingen professionell elektriker kommer att använda dessa vagnar.
    Även om jag har 15-20 års erfarenhet, gjorde inte vrida nirazu besviken.
    Jag hade en bra bekant med mer än 40 års erfarenhet, så jag talade om den mest pålitliga sättvridningen.
    Till och med amerikanerna har bevisat att detta är ett av pålitliga sätt. Vridningen ska vara 15-20 mm.
    Svetsning är en dröm. Lödning lödda.
    1. avg
      #8 avg gäster 15 juli 2018 15:32
      2
      Tja, om amerikanerna bevisade, så naturligtvis! Amerikaner är kända herrar och ljuger aldrig! De säger alltid rätt sak!
  6. Gäst Sergey
    #9 Gäst Sergey gäster 16 juli 2018 18:50
    9
    Jag gör en 3,5 mm vridning på toppen, jag lindrar storleken och isolerar isolerbandet från fukt.
  7. Gäst Vladimir
    #10 Gäst Vladimir gäster 19 juli 2018 09:32
    1
    När det gäller att svetsning är den mest pålitliga metoden, har författaren inte rätt. Upprätta en orsak till fordonsbrand enligt följande. Om röntgendiffraktionsanalysen visar närvaron av kopparoxid i koppartrådarna finns det en kortslutning. Ingen kopparoxid - brandstift. Vid svetsning är det svårt att skydda smältan mot syre. Det kommer att finnas kopparoxid. Dessutom är en värmepåverkad zon möjlig - förlust av styrka och duktilitet. Jag band trådarna med 7 cm, tenn, vrid och löd med Woodlegeringen. Jag är ingen professionell elektriker, jag gör bara elektricitet hemma. Jag använder plintar bara för LED-lampor.
    1. Gäst Victor
      #11 Gäst Victor gäster 1 augusti 2018 01:17
      0
      gjorde kopparsvetsning i ett bad med en brun eller bor-grafitelektrod; du kan borsta för en elektrisk motor av en borr eller borr eftersom ett flöde inte ger syreåtkomstsvetsare trans 150 watt 4,5-6,5 volt lindning 4 mm
    2. Gäst Alex
      #12 Gäst Alex gäster 6 augusti 2018 14:15
      0
      Varför finns det så mycket 7 cm (70 mm) för lödning? 2-3 centimeter skulle förmodligen räcka.
  8. Gäst Alexander
    #13 Gäst Alexander gäster 19 juli 2018 18:50
    0
    Kronar länge, men billigt. Wag är mycket snabbare, men dyrt. Välj dig.
  9. Gäst Alex
    #14 Gäst Alex gäster 19 juli 2018 9:54 p.m.
    1
    Laboratoriet hoppar över svetsning, lödning och PPE'y - allt, inga vagnar och terminalblock.
  10. supporter
    #15 supporter gäster 20 juli 2018 08:25
    7
    En sak är tydlig, den sovjetiska kopparkabeln VVGNG 2 * 2.5 på en vanlig vridning håller elpannan 6kW på nästan dygnet runt, låt lasten speciellt gå igenom de ursprungliga vagnarna, efter 5 timmar smälte de, det är allt. Det finns inget behov av att förklara någonting annat och därför är allt klart. Vago är inte utformade för strömmen som kabeln kan passera, även om de i teorin bör ha en 2-3-faldig marginal om de anses vara säkra. Det är bara fördelaktigt för någon, och han drev denna idé.
    1. Serge
      #16 Serge gäster 1 augusti 2018 5:38 p.m.
      1
      det faktum att du har 2,5 kvadrat har en ström på nästan 30A är mycket dåligt. Och detta förutsatt att du har ett spänningsrelä och spänningen inte faller under 200V, du skulle byta kabeln till 6 rutor

      Och hur förstår du att kabeln "rymmer"? du hängde en 32a maskin på 2,5 rutor!
  11. Gäst Oleg
    #17 Gäst Oleg gäster 20 juli 2018 10:51
    1
    Och på skruvarna?
  12. CCCC
    #18 CCCC gäster 20 juli 2018 9:21 p.m.
    6
    Vilken typ av smarta människor tittar jag på ... Alla elektriker! = D

    Och någon av er av vattenkokare undrade, men varför använder du "vagi" för vad?
    Och jag kommer att svara er, för det första, detta är en snabb installation, för det andra, med en liten belastning, återigen ett privat hus, "vagorna" är mer än pålitliga, i mitt hus är alla anslutningar "vagi" gjorda, engångsbruk och återanvändbara, det finns inga problem, sträckte ut alla koppar, lätta 1,5, 2,5-uttag.

    Så lura inte folk med huvudet, för slipmaskiner och svetsare gör de andra anslutningar, men för ett uttag med en glödlampa, "vagn" är det. -_-
    1. Gäst Alexander
      #19 Gäst Alexander gäster 27 juli 2018 10:52
      1
      Jag byter personligen alla vändningar i huset på VAGi. Och ingenting smälter med mig.
      1. Gäst Andrey
        #20 Gäst Andrey gäster 15 augusti 2018 09:41
        0
        Och VAGI kommer inte att smälta, de lyser upp någon gång. Vridning med lödning eller svetsning med flöde - under lång tid, men pålitligt. VAGI endast för lätta eller tillfälliga anslutningar.
  13. Vitali
    #21 Vitali gäster 21 juli 2018 19:21
    0
    Nyligen upptäckte ett flöde för hårlödning av aluminium, även om jag hörde talas om det för tio år sedan. Aluminium är väldigt lödat; jag har inte testat det på vändningar än
    1. Dmitry
      #22 Dmitry gäster 7 augusti 2018 11:10
      0
      Jag minns att jag använde flux f 64, bara gnugga försiktigt efter lödning och isolera väl
  14. Michael
    #23 Michael gäster 22 juli 2018 16:34
    7
    Men från min fyrtio års erfarenhet har jag kommit med ett sådant mönster än jag har gjort noggrant och pålitligare samma anslutningar i rutan. Ju svårare blir det att göra om dem senare. Och inte av det faktum att de kommer att oxidera eller värma sig, bara enligt meningslagen måste du plötsligt göra konstruktiva förändringar.
    1. Gäst Alexander
      #24 Gäst Alexander gäster 5 augusti 2018 07:36
      0
      Exakt. Om du behöver göra om något är Wagi den bekvämaste anslutningen.
  15. Gäst Victor
    #25 Gäst Victor gäster 24 juli 2018 11:38
    3
    Tack för samrådet. Men kanske är din erfarenhet baserad på dina 20 års erfarenhet, men det är inte fallet. Jag skulle inte ha litat på dig med en elektriker i mitt hus. Svetsningskontakter är ett bedrägeri för pengar och ingenting mer. Jag har arbetat på finska i mer än 20 år som elektriker. Wago / om monterad korrekt / fungerar utan problem. Och om händerna inte växer därifrån, så det finns inget att ta
    1. Gäst Andrey
      #26 Gäst Andrey gäster 15 augusti 2018 09:44
      1
      Finns det i el-kopplingsboxen de arbetar? Naken Naken. Antingen vridning med lödning eller krympning. Det senare är bättre, men ett verktyg behövs.
  16. AngryBalDman
    #27 AngryBalDman besökare 25 juli 2018 19:46
    5
    WAGa vid 32 ampere är något nytt. Och slutsatsen här är bara ON-X ... lådorna är. Allt är på skölden, hela växeln är i skölden. I Europa har de gjort detta i 50 år och lagt på kabelöverskridande, e-post på detta sätt , gör det bara en gång, du kan gaffla ut.
    1. Dmitry
      #28 Dmitry gäster 26 juli 2018 16:20
      0
      Du har rätt, om det inte finns något skräp eller det inte finns något ögonblick att spara, försöker alla kabellinjer lägga från distributionspunkten (växel, skåp, montering etc.) till destinationen utan några anslutningar. Om linjen bär tunga belastningar, utförs anslutningen till den (som regel) utan att bryta själva linjen genom att ansluta den utgående linjen med anslutningselement av typen ZOI eller 731 (bättre känd som en "mutter").
      WAGO i utloppsgruppen är en perversion. Så någon beräknade inte kabellängden eller, om detta uppstod senare, överbelastade den, kabeln, som orsakade smälta av ledarna ...
      Hemma, om du har en lägenhet med två eller tre sovrum och varje rum har takbelysning med en effekt på högst 0,5 kW, är WAGO mer än berättigat. Naturligtvis bör den elektriska installationen utföras korrekt och förbrukningsmaterial av hög kvalitet ska användas.
  17. Volt.
    #29 Volt. gäster 25 juli 2018 9:57 p.m.
    1
    Jag samlade alla ledningar på VAG, innan jag lödde vridningen (koppar), vridningen passade inte in i standardfördelningsboxen. Svagami kom alla in i en liten distributionslåda. Ledningar till uttag koppar 2,5 - respektive ljus 1,5.Varför värms ledningarna upp: Svag kontakt, ett litet tvärsnitt av tråden, en stor belastning. I en bostadslägenhet gör jag inte svetsarbete, så belastningen är inte så stor. 16A - DETTA ÄR EN PÅLASTNING (på kort sikt), och inte allt är alltid påslaget - jag talar om kilowatt hushållsapparater. Säljaren sa att det kommer att smälta alla VAG på ett år, frågan förblir öppen. Jag försökte skruvanslutningar på en aluminiumkärna - verkligen om ett år försvagas skruvanslutningen, plasten börjar flyta (en gnista hoppar, värmer upp anslutningen). På VAG finns stålfjäderkontakter, ledningar ensamma, varför sola sig ???
  18. Volt.
    #30 Volt. gäster 25 juli 2018 10:26 p.m.
    2
    Jag började tvivla på VAG men allt har redan monterats - jag hoppas att jag inte behöver räkna ut eluttaget ... Maximum - det finns en 2KV ugn. även 2 kV, varmvattenberedare. Jag använder regelbundet en 1500 watt perforator under en kort tid. Det finns maskiner vid 10A och 25A vid utloppet. Något är mycket överdrivet skrivet. I ett privat husgarage (verkstad) - vaga är inte att föredra. I ett bostadshus (lägenhet) - varför inte, belastningen är inte konstant, periodisk, VAG MER GODKÄNNANDE.
  19. Gäst Vladimir
    #31 Gäst Vladimir gäster 26 juli 2018 4:57 p.m.
    0
    Crimp en enda tråd med en hylsa - dumt !!!!
    1. Gäst Alexander
      #32 Gäst Alexander gäster 27 juli 2018 10:54
      1
      Crimp som på bilden - generellt dumt. En sådan crimp måste också isoleras ytterligare så att den inte kortsluter till en angränsande tråd.
  20. Gäst Alexander
    #33 Gäst Alexander gäster 27 juli 2018 10:48
    6
    Och var kommer WAGO? Ledningarna är smälta, inte WAGO. Att de inte tål strömmen. Och VAGO stod bara.
    1. Gäst Andrey
      #34 Gäst Andrey gäster 15 augusti 2018 09:49
      0
      Ja, bara isoleringen av ledningarna ovanifrån är normal. Basking började kontakta exakt i VAGO under belastning. Bara plasttråd som är mindre värmebeständig än VAGOs kropp.
  21. Gäst Sergey
    #35 Gäst Sergey gäster 27 juli 2018 1:00 p.m.
    0
    Det beror på ändamålet med ledningarna. Att lägga en ny är en, återupplivning av den gamla är en annan. I det första fallet kan du använda alla anslutningsmetoder som föreslagits av författaren och kommentatorerna. Det viktigaste är att följa säkerhetsbestämmelserna och reglerna så att de strömmande områdena motsvarar trådområdet, VAG: er, terminalblock, etc. Men att återställa gamla distributionslådor, bygga upp ledningar etc. kräver andra tillvägagångssätt. Vi pratar om hus som är 30 år eller äldre. Ledningarna är mestadels AL där. Det finns koppar, men sällan. Därför använder jag bara skruvplintar, det är väldigt enkelt att koppla koppar och AL, det viktigaste är att varje tråd faller under två skruvar. Försvagning av skruvanslutningen kommer inte att hända om du drar åt skruvarna från hjärtat. (Det är inte för ingenting att alla elmätare är utrustade med plintar på skruvarna). Kontrollera samtidigt kvaliteten på själva terminalblocken, om de klickar, ska terminalblocken också väljas med ström och diameter. öppningar
  22. Eduard Kirsanov
    #36 Eduard Kirsanov gäster 1 augusti 2018 12:40
    0
    Jag kan inte hålla med om att lödning är värre än svetsning. Hon flyttades utan förtjänst till andra plats. Svetsning endast vid vridspetsen. Där i denna boll är det ingen tvekan om vilken typ av blandning som kan bildas vid användning av grafit. Och lödning längs vridningens längd är definitivt mer pålitlig.
    Jag håller åtminstone om lika tecken mellan dessa två metoder. Jag löd alltid koppar själv.
  23. Sanya
    #37 Sanya gäster 2 augusti 2018 10:04 p.m.
    0
    alla kopparkablar i ledningar vrider bra inga klagomål
    1. DimMas
      #38 DimMas gäster 3 augusti 2018 11:14 p.m.
      0
      Smarta elektriker med hundra års erfarenhet samlade Skruv det snabbaste och mest pålitliga
      1. Gäst Andrew
        #39 Gäst Andrew gäster 15 augusti 2018 09:53
        0
        Långt ifrån de mest pålitliga - skruvarna måste regelbundet dras åt. Samt muttrar med grovers i sköldar (i gamla). Det mest pålitliga är faktiskt en solid kabel. Och så - vridning med lödning. Koppar med aluminium kan också anslutas efter trådarna.
  24. DimMas
    #40 DimMas gäster 3 augusti 2018 11:29 p.m.
    1
    Vago räknar inte alls, jag samlar alltid lådor på terminalblock.
  25. Dmitry
    #41 Dmitry gäster 7 augusti 2018 10:48
    0
    Jag har arbetat i energisektorn i 22 år - vagnen har hållit ess 15 i flera år i produktion på vibro-laddad utrustning, inte som en illaluktande panna i javir, när jag såg en vagn utbränd - när en smart kille lät lite dålig vridning av 3 ledningar i det - köp de originella och du kommer lycka)))) vagnar för monolitiska livsmedelsprodukter här med vår tråd lever inte bra efter 3 år i verkstäder där vibrationsbelysningen med enskilda lampor hjärnar älskade, de orsakade klagomål, men de lever normalt med en utländsk tråd, och de är våra tävlingskablar från åtminstone edyahi, men det verkar som om den elektrotekniska glödgade, som sökte efter kablar i fråga om flexibilitet och pratade med leverantörer - tillverkare, tror jag kommer att förstå mig, skruvanslutning är i allmänhet tveksamt med sådana kablar - du måste sträcka och kontrollera, lödning i princip är ett acceptabelt alternativ, men tiden är slut och flux det är nödvändigt att ta bort noggrant, krympa enligt PUE, svetsa - som svetsare i det förflutna - jag anser inte svetsning utan flussmedel (med undantag för smed), men kunden gillar det, degen kan laddas - som alla suckers jag lagar är exklusiva)))) även om p ssuzhdat vi är specialister och anläggningar twist Tvinning och Siza lindas runt med en rak ansikte - det är all konst av ledningar))))))
    1. Gäst Sergey
      #42 Gäst Sergey gäster 8 augusti 2018 20:33
      3
      Såg alla hur WAGO fungerar? - Spåret i plattan som trådarna är in i, allt pressas in i plast. Känner du till kontaktområdet ??? Vad i helvete är 25 eller 32 ampere? Vagi - bara till "ljuset". Det mest pålitliga - svetsning, spets, vridning och PPE!
    2. Gäst Andrey
      #43 Gäst Andrey gäster 15 augusti 2018 09:56
      0
      Så svetsning med flöde bör göras. Borax är ett bra alternativ!
  26. Gäst Nikolay
    #44 Gäst Nikolay gäster 6 december 2018 11:02
    0
    WAGO endast för belysning.
  27. Gäst Alex
    #45 Gäst Alex gäster 14 december 2018 16:10
    0
    Tråden 2,5 mm2 ska skyddas av en 16A-maskin, och Wago har en maximal strömgräns på två gånger. Samtidigt finns det mycket fler sådana brända situationer med vändningar. Socklarna bränner också perfekt. Men bara WAGO visas. Och vad som är mest intressant på bilden - ALLA kablar i den brände. Inte en specifik krets eller kontakt är defekt, men samtidigt. Och att döma efter en droppe plast underifrån. För det första ska tråden inte smälta. Och för det andra, den här armen ... avklädde mycket kort tråden och klämde fast den på isoleringen.
  28. Zheka (15 års erfarenhet)
    #46 Zheka (15 års erfarenhet) gäster 25 juli 2019 07:35
    0
    Ingen blev förvånad över att 4 vita och 1 blå sitter fast på fotot i vagnen? poäng bredd lyckas))

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner