DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» »Enkel induktionsuppvärmning
Induktionsvärme har en betydande fördel jämfört med tenov. Det viktigaste kriteriet här är effektiviteten i att konvertera elektrisk energi till värme. Artikeln kommer att diskutera hur man gör en super enkel induktionsvärmare från färdiga enheter och delar. Det tar dig inte mer än två timmar att bygga. Med en sådan värmare, med en kapacitet på cirka 1 kW, är det möjligt att värma ett rum på cirka 30 kvm.
Enkel induktionsuppvärmning

Vad behövs för en induktionsvärmare?


  • . Det är inte så dyrt och har en energiförbrukning på cirka 1 kW.
  • Värmekylare. Jag tog bimetall. Antalet sektioner beror på det område du behöver värma.
  • Korrugerad metallslang - kan köpas i alla VVS-butiker. Det kommer att ta 1,5 meter med en marginal.
  • Montering och kopplingar för anslutning av röret till kylaren.
  • En bit kopparrör för att stänga kretsen.

Kylare och kakel:
Varje induktionshäll har en kraftjustering, med vilken du kan justera värmestemperaturen på kylaren.
Enkel induktionsuppvärmning

Korrugerad rör - vattenanslutning:
Enkel induktionsuppvärmning

Böj röret som en snigel eller spiral. Hon böjer sig lätt med händerna. Cchleaens cirkelyta ska vara större än den cirkulära värmningsytan på plattan.
Enkel induktionsuppvärmning

Det viktigaste är att inte glömma att göra bygeln till denna krets, annars fungerar ingenting. Jag tillverkade den från ett kopparrör, löd till spiralens början och slut. Nu är kretsen stängd och all induktionskraft kommer att ledas till uppvärmning.
Enkel induktionsuppvärmning

Induktionspannan är klar. I själva verket består det av en köpad induktionskokare och en spiral som görs genom vilket vatten kommer att passera.
Enkel induktionsuppvärmning

Vi fäster kretsen på batteriet.
Enkel induktionsuppvärmning

Enkel induktionsuppvärmning

Enkel induktionsuppvärmning

Under locket sätter vi brickan.
Enkel induktionsuppvärmning

Häll vatten i kylaren. Vid uppvärmning kommer det att cirkulera i själva systemet, en extra pump i detta fall krävs inte.
Slå på och kontrollera. Först ställer vi in ​​minsta effekt på kaminen, och sedan, om nödvändigt, på det maximala.
På dyra modeller kan du omedelbart ställa in värmetemperaturen och själva plattan kommer att stödja den.
Enkel induktionsuppvärmning

Enkel induktionsuppvärmning

Jag beräknade induktionsvärmarens ungefärliga effektivitet jämfört med värmaren på de elektriska värmeelementen. Och det visade sig att effektiviteten hos en induktionsvärmare är 3,5 gånger högre än för en värmare.

Titta på videon


För mer detaljerade experiment och systemuppgraderingar, se författarens videor.

Montering av själva pannan.



Valet av induktionshällar. Slutförande.



Anslutning av automatisering.



Testning i ett vattenvärmesystem.


Kommentarer (104)
  1. nigrigos59
    #1 nigrigos59 gäster 12 mars 2018 14:05 kl.
    24
    det finns en oföränderlig regel - för 10 kvadratmeter med 1 kW kraft är allt annat från den onda
    1. En roman
      #2 En roman gäster 12 mars 2018 18:05
      3
      Detta är med allvarlig värmeförlust. I genomsnitt 50-70 watt per kvadratmeter med en takhöjd på högst 3 meter
    2. Gäst Nikolay
      #3 Gäst Nikolay gäster 12 mars 2018 20:37
      0
      Inte helt rätt. Jag kontrollerade personligen en ångdrippvärmare i 2 dagar. Hängd med räknare, termometrar, volt och ammetrar. Ärligt talat trodde jag inte att det skulle få någon effekt.Konstigt nog fick jag 10-15% mindre konsumtion än mykotermisk konvektor. Det kanske inte beaktades något, även om han försökte mycket hårt.
    3. Gäst Vasily
      #4 Gäst Vasily gäster 14 mars 2018 09:45
      3
      Din oföränderliga regel är fullständig nonsens. 4-sovrum. sq. 97,3 m2, i januari 3017, uppgick IPA-förbrukningen av värmeenergi till 1.4376 Gcal, vilket är lika med 1 671 929 kW. Dela kW i 31 dagar, i 24 timmar, i lägenhetens område, vi får 23.0957 watt. I lägenheten +20 ... + 21. Hus 1959, termisk motstånd på cirka 2 enheter
      1. edos
        #5 edos gäster 24 mars 2018 15:37
        3
        CHiP beräknades på basis av en daglig medeltemperatur på -25 g. !!! och för hus som helhet, värmeförluster på tak, MOS, etc.
      2. Gäst Andrey
        #6 Gäst Andrey gäster 9 april 2018 10:35
        6
        Nåväl då teknik 3017 år!
    4. gäst
      #7 gäst gäster 19 mars 2018 14:04 p.m.
      1
      Rätt, men denna regel gäller för pannor med fast bränsle och för elpannor en helt annan betydelse. det är 1 kW per 18 m / 2
  2. Gäst Vladimir
    #8 Gäst Vladimir gäster 12 mars 2018 19:06
    21
    fullständig nonsens. varje skugga elektrisk panna har en effektivitet på minst 98%.
    1. AlexPanych
      #9 AlexPanych gäster 13 mars 2018 11:24
      0
      Och vart går dessa 2%?
    2. Gäst Vasily
      #10 Gäst Vasily gäster 14 mars 2018 09:49
      5
      Wow, 98% !!! Wow, de kunde, ge företaget en tillverkare av elektriska värmare med en sådan effektivitet. Hittills har jag inte sett mer än de verkliga 86% i passiva värmeelement
      1. Gäst Sergey
        #11 Gäst Sergey gäster 14 mars 2018 1:33 p.m.
        4
        Ledsen, berätta inte för mig, men vart går de återstående 14%?
        1. altmax
          #12 altmax gäster 19 mars 2018 19:12
          11
          Gå in i värmen. 86% går för att värma vattnet, och 14 värmer bara vattnet)))
          1. edos
            #13 edos gäster 24 mars 2018 15:45
            9
            86% för uppvärmning av vatten och 14% värmer vatten !!!))))) detta är SUPER !!! Ditt namn är inte Klitschko?
      2. Dmitry
        #14 Dmitry gäster 15 mars 2018 22:10
        16
        Tio: s effektivitet är 0% eftersom den inte fungerar och all energi går in i värme. Men eftersom vi också behöver uppvärmning för att få värme, erhålls en effektivitet (i termisk energi) på 100%. Och mer än tio kan inte ha effektivitet.
        1. George Vitalievich
          #15 George Vitalievich gäster 4 april 2018 18:44
          0
          Dina tog ..!
      3. Vanya
        #16 Vanya gäster 30 mars 2018 8:14 p.m.
        0
        i den elektriska kretsen är strömförsörjningen en värmare (aktiv konsument 100%) där det kan bli förluster ????
        1. Igor Albertovich
          #17 Igor Albertovich gäster 15 oktober 2018 10:01 p.m.
          0
          Inte all aktuell energi på tio omvandlas till värme. Vid upphettning expanderar kroppen. Åtminstone så!
    3. Jeka
      #18 Jeka gäster 21 mars 2018 21:03
      5
      Och resten är ett virvelmagnetiskt fält som värmer upp de omgivande ledarna och genererar ultralånga radiovågor. Så med tanke på detta, nästan 100%.
      PS Även uppvärmningen av ett uttag av dålig kvalitet och dåliga ledningar slösas inte bort, värmer rummet.
      1. Alexander
        #19 Alexander gäster 8 april 2018 18:23
        3
        Även uppvärmning av uttag i låg kvalitet och dåliga ledningar
        inte slösas bort.
    4. Gäst Alexander
      #20 Gäst Alexander gäster 12 juli 2019 19:43
      0
      Skratta till julgranen !!! Det kostade 98% - ja. I allmänhet är alla värmeelement förra århundradet. MEN för dessa värmare är de enklaste att tillverka och praktiskt använda, det är fortfarande svårt att vägra dem. Men energin skakar nådelöst !!!
  3. deficit21
    #21 deficit21 gäster 12 mars 2018 19:24
    77
    Jag har varit engagerad i värme och vattenförsörjning i nästan tjugo år. Men jag ser så galen nonsens för första gången !!! Författaren själv förmodar sig själv en modern Albert Einstein på 80-nivå. Ganska sant för 10 kvadratmeter 1 kW ström, och oavsett vad pannan eller värmeelementet är, kommer elektricitet att användas SAME om det är värme, induktion, infraröd etc. Skillnaden i uppvärmningstid. Och i det här fallet är en kylare billigare att köpa: en elektrokonvektor infraröd eller en oljeradiator. Den här hemgjorda bomben, utan en expansionsbehållare och en säkerhetsgrupp, fungerar exakt tills den första goda uppvärmningen !!!
    1. Gäst Gennady
      #22 Gäst Gennady gäster 13 mars 2018 02:59
      17
      + 100%. Jag håller med - en annan dum sak.
    2. Helge
      #23 Helge gäster 14 mars 2018 13:10
      12
      Du har helt fel. Om du tar en viss struktur, med en statisk yttre miljö som absorberar värme, till exempel en gata, kommer du att tvingas spendera en stabil mängd termisk energi för att upprätthålla den önskade temperaturen inuti strukturen. Detta betyder dock inte att värmeproduktionen i mängden X kräver samma mängd elektrisk energi. I översättningen sa du att det inte spelar någon roll vad kaminen är värd: en holländsk kvinna, en spis eller en eldstad - veden behövs på samma sätt, vilket naturligtvis är absurd. För alla har sin egen effektivitet. En infraröd värmare har högst 75% i de bästa proverna.Jag arbetade med frågan om att exportera en specialist från Vitryssland, eftersom han uppnådde 68-69% och lovade att höja den till 73%, vilket 2004–2005 helt enkelt var ouppnåelig i väst. I induktionsvärmare, i teorin, nådde 170% i praktiken, vi flyter från 130 till 160%. TIEN - faktiskt knappast 90%. Följaktligen, om 1500 W värmeenergi behövs, bör 2000 W brännas på en infraröd emitter, 1666.666 på ett värmeelement och 1000 W vid induktion. Tja, var är "samma, bara en fråga om tid"?
      Tyvärr kan du bara lita på att slå muttrar på uppvärmningen.
      1. Gäst Anatoly
        #24 Gäst Anatoly gäster 14 mars 2018 9:37 p.m.
        22
        Med dina beräkningar kan du säkert ansöka om Nobelpriset, effektiviteten är 150%, med en sådan effektivitet garanteras premien med 150, nej, med 200 procent, de ger bara 2 för att uppfinna den eviga rörelsemaskinen.
        Varje värmare konverterar all elektrisk energi till värme, som tas bort från värmaren genom konvektion och infraröd strålning, elektromagnetisk strålning beaktas inte på grund av nätets låga spänning och frekvens, det finns fortfarande förluster på matningstrådarna, men de värmer också rummet. Du kan naturligtvis koka te i munnen när du sitter på en elektrisk spis, men varför, men prästen kommer att bränna och induktionsvärme. Förmodligen är alla tillverkare av värmare över hela världen fruktansvärda idiot, om du inte har utnyttjat denna underbara idé med en effektivitet på 150%, eller i alla fall, tvärtom. Som värmeelement med låg energiförbrukning och hög värmeeffekt har hela världen "moraliskt för din" använt värmepumpar under lång tid och framgångsrikt (luftkonditionering med värmefunktion). En bra luftkonditionering kan producera upp till 3,5-4 kW värme per 1 kW konsumerad elektricitet, och det finns inget mirakel, bara en fysiker. Dessutom är luftkonditioneringseffektiviteten inte mer än 60-70%.
        1. Gäst Igor
          #25 Gäst Igor gäster 15 mars 2018 12:42
          8
          Jag håller helt med dig. Det verkar som att alla skapare av pannor med en effektivitet på mer än 100% inte gick på gymnasiet alls, eller åtminstone i fysik drog de knappt en trippel. Programmet är 9: e klass.
          Gjort vackert ... :)) Men det är lite vett ...
        2. Helge
          #26 Helge gäster 19 mars 2018 16:20
          1
          Du har tagit referenspunkten felaktigt och börjat överklaga Nobelpriset. Effektiviteten kan inte vara mer än 100% i ett system. Av de två stockarna kan 4 göras, men i massan, summan av den tilldelade energin, är de väsentligen identiska. Det är så, men du säger att du bara kan baka en paj från en stock, och de som lyckas baka mer är dårar. Samtidigt överrasker exemplet med värmepumpar dig inte, men varför? Det finns ju en "omöjlig" effektivitet !!! I allmänhet, tugga först gröt i huvudet innan du plaskar ut de okunniga spekulationerna på folket och rådar något
          1. edos
            #27 edos gäster 24 mars 2018 18:08
            8
            Du har antingen inte studerat bra i skolan, eller så försöker du imponera på din syn på de som inte studerade bra i skolan. En värmepump förvandlar inte elektrisk energi till värme, den spenderar el på kompressorns och pumpens drift och värmeenergin "tas bort" från "bäraren" av energi (luft, vatten, jord ...)
          2. Gäst Sergey
            #28 Gäst Sergey gäster 10 april 2018 08:56
            1
            En värmepump är just en pump som bär termisk energi, och mediets gräns är energikällan.
        3. altmax
          #29 altmax gäster 19 mars 2018 19:26
          2
          Gamla räknare beaktade dåligt energiförbrukningen från induktionsvärmare på grund av belastningens art (det verkar vara mest reaktivt snarare än aktivt). Därför visade det sig att med riktiga 2 kW-förbränning räknade räknaren lite mer än en. Moderna räknare bryr sig inte om vad belastningen är.
          1. Maxim
            #30 Maxim gäster 2 april 2018 15:30
            2
            kW, som hemräknaren anser vara aktiv, och den reaktiva kVAR ställer in separata räknare för den (nu kombinera)
      2. Gäst Yuri
        #31 Gäst Yuri gäster 22 mars 2018 06:09 kl.
        2
        ohhh, det här är beräkningarna. Så förgäves tillbringade jag tio år av mitt liv på att studera termiska processer och allt som har samband med dem
      3. edos
        #32 edos gäster 24 mars 2018 15:52
        2
        Berätta för allmänheten med formlerna, i detalj var kommer den termiska energin från minst 1% mer än den elektriska energin används ??!
      4. Gäst Alexander
        #33 Gäst Alexander gäster 12 juli 2019 19:53
        0
        Tack Under en lång tid letade jag efter ett praktiskt oberoende svar på kostnaden för typer av värmegeneratorer.Ditt svar leder mig till introduktion av praktiska data till en jämförande kostnad per avkastningsenhet. Tack!
    3. Gäst Sergey
      #34 Gäst Sergey gäster 14 mars 2018 13:35
      6
      Ingen avbröt Joule-Lenz-lagen, effektiviteten hos någon värmare av en värmetyp är nästan 100%.
    4. Shura
      #35 Shura gäster 16 mars 2018 16:10
      3
      Det finns en skillnad i metoden för redovisning av e-post. energi. Induktiv belastning räknas inte korrekt av hushållsmätaren om dess cos kommer att märkbart skilja sig från hushållens belastning.
      Värm till exempel upp transformatorns magnetkrets.

      Det andra alternativet att spara är att värma luftkonditioneringsapparaten, dess 1 kW värme erhålls från cirka 300W el. kostnader. Resten (700W) erhålls genom att kyla luften på gatan. Men tyvärr är den vanliga luftkonditioneringen upp till -5 ° C. Och så det är bara en värmepump).
      1. altmax
        #36 altmax gäster 19 mars 2018 19:29
        3
        Det finns speciella låg temperatur luftkonditioneringsapparater som fungerar upp till -30. Men om +10 är värmepumpens verkningsgrad cirka 400%, är den vid -20 bara 200, och vid -30 sjunker den till 100%. Och så en ganska effektiv lösning, om inte mycket kallt ute.
  4. Gäst Nikolay
    #37 Gäst Nikolay gäster 12 mars 2018 20:31
    6
    Det coolaste är beräkningen av effektivitet. Jag kommenterar inte ens, även om jag har värmt i 20 år. Hela detta system eller ett mirakel av naturen eller sopor. Snarare den sista.
  5. En roman
    #38 En roman gäster 12 mars 2018 21:04
    3
    1 kilowatt, kan du inte värma 30 meter, bara för att upprätthålla den minsta positiva temperaturen. Det var nödvändigt att studera i skolan, för att lära sig lagen om "termodynamik".
    1. edos
      #39 edos gäster 24 mars 2018 18:17
      4
      30 torg kan vara annorlunda. Du kan inte värma en järnbehållare med två kilowatt, och ett hus gjord av SIP-paneler (i huvudsak en skumtermos) är lätt. Frågan är att från 1 kilowatt el kan du inte få mer än 1 kilowatt termisk energi
  6. Boris
    #40 Boris gäster 12 mars 2018 9:54 p.m.
    12
    Jag gillade mest av allt: "Jag beräknade induktionsvärmarens ungefärliga effektivitet jämfört med värmaren på värmeelementen. Och det visade sig att induktionsvärmarens effektivitet är 3,5 gånger högre än värmeelementen."
    Det är väldigt nyfiken att titta på beräkningarna av EZOBRATEL, som inte känner till lagen om bevarande av energi, men som är känd inom el- och värmeteknik.
  7. vladilir
    #41 vladilir gäster 12 mars 2018 10:20
    5
    dyra. Det finns mycket mer ekonomiskt system. ett exempel är en jonpanna
  8. Gäst Vladimir
    #42 Gäst Vladimir gäster 12 mars 2018 10:54 p.m.
    1
    Denna plattor värmer bara upp material med magnetiska egenskaper, och dessa korrugerade rör magnetiserar inte, jag kontrollerade det flera gånger, helvetet vet hur effektivt det är, men du kan knappast vinna till ett pris, och varför, frågar du, är det väsen?
  9. Gäst Gennady
    #43 Gäst Gennady gäster 12 mars 2018 23:32
    5
    Om din mätare har räknat 24 kWh el per dag, enligt lagen om energibesparing spelar det ingen roll vilket värmeelement du använder, kommer 100% av värmen att finnas kvar i huset, lägenheten.
    Det är meningsfullt att överväga effektiviteten om olika typer av pannor används för uppvärmning på gas, kol, trä med en skorsten, där cirka 30-60% av värmeflugorna. I byarna träffade jag ineffektiva, ibland hemmagjorda pannor från sovjettiden.
  10. Gäst Vladimir
    #44 Gäst Vladimir gäster 13 mars 2018 00:17
    0
    "Det viktigaste kriteriet här är effektiviteten i att konvertera elektrisk energi till värme."
    om effektiviteten är låg kommer förlusterna att vara termiska. Och det är vad vi konsumerar från Tena. Det finns inga förluster i huset. Utanför huset tar vi inte hänsyn till förluster.
  11. vik
    #45 vik gäster 13 mars 2018 01:13
    5
    om effektivitet komplett tull vid tio 100% och högre endast vid värmepumpen
    1. Gäst Sergey
      #46 Gäst Sergey gäster 14 mars 2018 1:41 p.m.
      4
      Effektiviteten kan inte vara mer än 100% enligt lagen om bevarande av energi. Värmepumpen också. Om vi ​​överväger kostnaden för att överföra värme från ett medium till ett annat, är detta inte en effektivitet. Detta är samma sak som att beräkna effektiviteten för att bränna bensin, och kostnaderna är för att pumpa denna bensin med en bensinpump. Effektiviteten kommer att vara gigantisk))
  12. Petr Vasilievich
    #47 Petr Vasilievich gäster 13 mars 2018 07:13
    8
    Effektiviteten hos en konventionell värmare är cirka 100%, eftersom den elektriska strömenergin enligt Joule-Lenz-lagen omvandlas till värme och endast en liten del av den sprids i rymden genom att skapa ett magnetfält vars intensitet är låg, eftersom induktansen hos TENA-spiralen är obetydlig.Hantverket är intressant, men innan du pratar om effektivitet, lära dig hårdvaran!
    1. Helge
      #48 Helge gäster 14 mars 2018 09:54
      0
      Effektivitet 100% endast i teorin
  13. Leonid
    #49 Leonid gäster 13 mars 2018 08:16
    0
    Det här är praktiskt, men en exakt beräkning av värme krävs här, så att det inte finns någon överhettning av det cirkulerande vattensystemet, annars är det farligt. Jag har inte ett korrugerat, men ett vanligt rör med två varv av en spiral på storleken på en värmare från solgas. Jag använder Solyarogaz på 2,5 kvadratmeter. Se till att ha en kapacitet på hälften och mindre än hälften fylld med vatten som tillför kylarens vattensystem. Behållaren skyddar mot eventuellt brott, där expansionen kommer ut genom det alltid öppna hålet. Jag har tillräckligt med salt för en natt är det 2n. från 20.00 till åtta på morgonen och har fortfarande tid att koka te. Det är mycket varmt på natten för rummet är bara 3 kvm.
  14. Miha
    #50 Miha gäster 13 mars 2018 09:34
    0
    När det gäller effektivitet, naturligtvis, ja, det översvämmar !!! Och det är så coolt naturligtvis, för hemmagjorda, ta handen !!! Och om istället för vatten att använda frostskyddsmedel, hushåll, också används i stället för kylvätska ?!
  15. Helge
    #51 Helge gäster 14 mars 2018 11:44
    5
    Ja, hur mörka och bakåtriktade herrar är kritikerna.
    1. Den oföränderliga regeln på 1 kW per 10 m2 - fullständig nonsens. Vi har: 4 rum. kvm, 97,3 m2, förbrukning av 23 W / m2 värmeenergi i januari 2017 enligt värmemätaren.
    2. Effektiviteten hos ett termiskt element baserat på motstånd (elektriska elektriska pannor) är i teorin bara 100%. För att uppnå helt enkelt effektivitet är det dock nödvändigt att värmaren inte stängs av! Men de fungerar inte i en sådan cykel, så du kommer att förlora varje gång du aktiverar övergående uppvärmningsprocesser. Nedersta raden: Gud förbjuda, komma till gränsen på 86-87%.
    Vad finns det i den verkliga världen som inte är gjord av bomull?
    1. Den erforderliga effekten i VT per m2 beror inte på "det har alltid varit", men på byggnadens / konstruktionens termiska motstånd. Masskonstruktion på 60-70 år från askblock, tegel har en gräns på 2 enheter. För Yekaterinburg-zonen behövs minst 3,5 enheter. Mycket ofta, med en acceptabel vägg, stöter jag på fel vid installation av fönster och dörrar - till följd av förlust, och i stället för de uppskattade 25 W i svår förkylning har vi 60 W förbrukning per m2.
    2. Vem berättade att från 1 kW elektrisk energi kan bara 1 kW värme erhållas? Det finns en Gigue och det finns en Merce båda åker med samma hastighet, en Gigat äter 10 liter, en Merce - 5 liter. Frågan handlar om Merc's effektivitet på 200% eller på Zhigis 50% ??? I relation till induktion: det finns tre scheman för "uppbyggnad" av induktionsflödet. I billiga plattor runt 90%, i seriösa system 170%. Lagen om energibesparing förbjuder inte att ta emot arbete i form av termisk energi i en mängd av 1700 W (mer korrekt beaktas i Joules) genom att spendera 1000 W elektrisk energi. Människorna blir förvirrade i namnet, säger de, Watts är också Watts där, vilket betyder "kan inte vara" och glömmer att det ena bränslet och det andra är arbete, konverterat för bekvämlighet till vanliga Watts.
    3. Utvecklingen av induktionsvärmare har redan nått betatestningsstadiet. Kommer snart.
    1. Alexey.
      #52 Alexey. gäster 15 mars 2018 14:11
      2
      1 J = 1 kg · m² / s² = 1 N · m = 1 W · s. 1 kWh = 3 600 000 J.
      kW och kW * timme är två olika saker.
    2. Sergey Ponomarev
      #53 Sergey Ponomarev gäster 17 mars 2018 07:16
      8
      Enligt krav 2 - vilken typ av nonsens? Motivera med formler, inte gissningar! Vilka är "transienter" i värmaren - aktivt motstånd, vars värde i kallt och uppvärmt tillstånd varierar väldigt lite? Ja, verkligen - i "teorin" består arbetet med ett rent aktivt motstånd hos en kretssektion av både likström och växelström exklusivt endast i produktion av värmeenergi, men låt mig nyfikenhet: VAR har du "praktiskt" värmt upp nästan 20% av denna värme? Ja, du kommer inte att bli av med honom med all din önskan! Och om övergången av elektrisk energi till värme, till exempel i en transformator eller elmotor är ett extremt skadligt och oönskat fenomen, är uppvärmningselementets uppgift enkelt och enkelt, som en dörr - det är bara att generera denna mycket värme! Det vill säga att uppfylla Ohms lag i sin ursprungliga form! Och värmeelementets elektriska verkningsgrad är inte på något sätt anslutet varken med kvadratmeter eller med väggmaterialen eller med deras termiska motstånd, men indikerar bara hur mycket av den elektriska energi som levererades till den omvandlades till termisk energi.Och detta är nästan 99,100% för värmeelementet! Men huruvida ett system baserat på denna värmare klarar av uppvärmning är en annan fråga. Detta är redan termodynamik: om det här systemet kan informera miljön (uppvärmd rum) per tidsenhet för termisk energi mer än den här miljön tappar utanför, kommer det att klara, annars kommer det inte. Ett enkelt exempel: tänd gasbrännaren och låt den vara på en dag, medan den i köket inte blir mycket varmare. Nu lägger vi en gryta med vatten på brännaren 10..20l eller lägger vi 2..3 tegelstenar och värmer - efter en timme eller två i köket - Tashkent! Men i det första och i det andra fallet var det samma brännare, dess kraft och effektivitet under gasförbränning var desamma! Men värmekraften, som i hög grad beror på ytan som strålar ut värmen, liksom mediets värmebeständighet och värmekapacitet är redan annorlunda, vilket ledde till resultatet! Därför bör du inte förväxla den elektriska värmarens egen effektivitet och hela värmesystemet som helhet! Låt TENA ha sin egen effektivitet på nästan 100%, och induktionsvärmaren har bara cirka 70,75, men om till exempel värmesystemet i första fall säkerställer överföring till miljön för endast hälften av värmekraften som genereras av TEN, och i det andra - två tredjedelar , då kan vi säkert säga att induktionsuppvärmning var mer effektiv här och skulle kosta ägaren billigare. Men om vi överväger fallet när det är nödvändigt att välja mellan en elektrisk eller induktionspanna i ett specifikt befintligt system, kan vi säga att effektiviteten för induktionsuppvärmning här sannolikt inte kommer att vara högre.
      1. Helge
        #54 Helge gäster 19 mars 2018 16:33
        2
        Tack för att du var - teoretiker från skopan! Vem drev dig att all 100% av den energi som levereras till värmeelementet baserat på motstånd frigörs i form av värme? Det är därför inte, det finns inget problem där "nästan 20% av denna värme har druckits?" - det VAR INTE. Personen riktade dig korrekt på Rationalizer; TEN baserade på motstånd gav aldrig 100% effektivitet. ALDRIG.
        Ledsen herr, men jag är inte skyldig dig någonting. Du vilade som en ram på Watt-planet och smakar inte vad energi är för arbete, men vilket arbete är i form av energi. Så länge du teoretiserar om ämnet "omöjligt" gör Kina redan detta. Men inte från hans eget, utan att han kommer att skickas från Europa. Och varför är detta inte i Ryssland? Säg tack till din persiska före detta. Du behöver inte rassla ett vapen i sinnet mycket, och Siemens kommer att sälja dig moderna moduler med två till dig.
        Till skillnad från dig har jag en enhet till hands, och den fungerar med den effektivitet som är omöjlig för din medvetenhet. Jag kommer inte att sprida databladet, annars kommer Ryssland omedelbart att ändra mig från stövlar till bast skor.
        1. Gäst Alexander
          #55 Gäst Alexander gäster 12 juli 2019 8:53 p.m.
          0
          Så jag ger alla ett exempel på både Kina och Väst ..
          Medan jag hade en svetsare mer än 40 kg höll räknaren inte bra och pluggarna flög ut, jag kunde inte transportera den utan en maskin, och jag slet min navel för överföring, drömde om små apparater och kokta aluminium med en konventionell svetsare. Och alla smarta elektroniska ingenjörer fängslade inte sina hjärnor och hänvisade till smarta formler.
          Men sedan växte väst, och Kina följde ... Och miraklen började !!! Och nu ger LED-lampan ungefär samma ljusflöde, men tar 10 gånger mindre el. Svetsare är nästan 20 gånger lättare !!! Nu har jag en sådan växelriktare 2,5 kg, den fungerar med elektroder från 1 mm2 till 4 mm2 tvärsnitt och äter tre gånger mindre elektrisk energi. Och jag bryr mig inte om lagarna i J. Lenz, eller vad de än är ... Jag fick mer ekonomiska, praktiska och lönsamma varor och verktyg. Och det betyder att det fungerar, i motsats till våra smarta och smarta kvinnor från 1600-talet !!! Jag behöver personligen praktiska saker som sparar min budget. Och förresten, när det gäller uppvärmning och kraften hos dessa luftvärmare .. MONOPOLIES från regeringen kom med formler som inte fanns i systemet för Snab-försäljning och Gosstroy från Sovjetunionen. Sedan beräknades och betalades kraften hos den betalda värmeenergin av den ström som matades till varje sektion av värmebatteriet, som också mättes i Gcal. Jag arbetade i leveranskedjan och hanterade en serie med över 10 000 produkter.Och därför lurar jag bara efter vad som nu inte anses vara från det heta vattnet som rinner per tidsenhet och skillnaden i temperaturförlust vid inloppet vid utloppet, men de beräknas med kW per 1 m2 istället för 1 kW av en sektion av ett gjutjärn eller aluminiumbatteri, och hänvisar till konvektionsvärme väggar, tak och andra stödkonstruktioner. Det verkar som att dessa bärare också genererar värme, vilket också måste beaktas vid användning av värmebärare. Men inte av sensorn på sektionen och inte av volymen på det passerade kylvätskan per tidsenhet. Dessa enheter bör nämligen ta hänsyn till kostnaden för pengar för produktion och retur av denna värme. Men vem kommer att kontrollera detta på regeringsnivå ?? Han måste samla in mer pengar från befolkningen genom Lukoils monopol och andra resurser. Därför har dessa räknade beräkningsstandarder införts för att beräkna betalning från befolkningen, vilket inkluderar smarta debattanter. Och därför kloka män som överväger vem som är på 1 m2, sedan på induktionen av väggarna ... snälla borde vara tyst.
          Denna tena är ägarens kostnader för uppvärmning när du väljer värmare. Hon måste täckas och inte visa kunskap om teorin från 17-19 århundradet ...
          Titta på gatan och kalendern. Nu är det det andra dussinet av 2000-talet. Och satelliterna återvänder från Venus ... Och du där, på värmeelementen sitter ... Tja, sitta. Jag väljer induktionsvärme och vattenvärme. Pension berättar det för mig.
      2. Gäst Alexander
        #56 Gäst Alexander gäster 12 juli 2019 8:24 p.m.
        0
        om till exempel värmesystemet i det första fallet säkerställer överföring till miljön för endast hälften av den värmeelement som genereras av värmeelementet, och i det andra - två tredjedelar, kan vi säkert säga att induktionsuppvärmning här var mer effektiv och billigare för ägaren.
        Som en enkel värmekonsument, utan att känna till de smarta lagarna i fysik och andra termiska grader och värmelagarna, väljer jag exakt vad som är mycket mer lönsamt, mer ekonomiskt och billigare för att värma mitt hem med alla andra lika väggar ... Och du visade mig att induktion alternativet är mer lönsamt och ekonomiskt för mig. Som krävdes för att bevisa. Och låt alla andra smarta män och experter välja sina 10% TEN och ge rubel till våra glupiga resurser ...
    3. altmax
      #57 altmax gäster 19 mars 2018 19:33
      1
      enligt krav 1 Det är inte nödvändigt att jämföra en lägenhet, där bara en vägg vetter mot gatan, med ett hus där det är kallt på alla fyra sidor, plus över och under.
    4. ko4egar
      #58 ko4egar gäster 26 mars 2018 09:42
      1
      Allt du skrev är väldigt, väldigt, väldigt dumt. Artikeln är inte ens så dum. Tenens effektivitet tenderar till enhet, induktion kan inte överstiga mer än en, alla förluster på något sätt hälls i värme, allt, ämnet är stängt. Om skjutning och legosoldat, ja, det visar sig att i ditt exempel deras effektivitet skiljer sig med två gånger (ceteris paribus). Bara han är långt ifrån en Mercedes 100, och i bästa fall 30.
    5. Alexey
      #59 Alexey gäster 8 april 2018 11:22 p.m.
      0
      "Vi har: 4 rum kvadratmeter, 97,3 m2, förbrukning av 23 W / m2 värmeenergi i januari 2017 enligt värmemätaren."
      Lägg till ALLA energiförbrukade här. Du antar att allt gick till värme, även om det verkade som om hon matade kylskåpet (komp, etc.)?
      Hur mycket fick NU?
  16. Gäst Michael
    #60 Gäst Michael gäster 15 mars 2018 11:50
    0
    30% av den elektriska strömmen i nichrome flyger helt enkelt genom att skapa en ström K.Z. och producerar inget arbete eller värme! Och AKADEMISK VETENSKAP som inte kan förklara någonting korrekt, men endast ger experimentella koefficienter, lämna till akademiker! link magazine uppfinnare och rationaliserare №8 2001
    1. Sergey Ponomarev
      #61 Sergey Ponomarev gäster 17 mars 2018 06:26
      4
      "Flugar ..." är en flock filer över Paris. Och strömmen som passerar genom AKTIV motstånd från ledaren gör alltid arbetet i detta fall - för att värma upp det. Kraften (d.v.s. arbete per enhetstid) som kommer att tilldelas på den del av växelströmskretsen, som har ett TIDLIGare aktivt motstånd, som är värmaren och som kommer att gå till dess avsedda syfte - att värma vattnet: Pa = U * I * cos ( f). Eftersom värmaren har en försumbar komponent av reaktans kan vi anta att cos (f) = 1, d.v.s.Pa = U * I eller att effektiviteten hos TENA, som en källa till "genererande" värme, närmar sig 100% (98,99%)! Det är möjligt att ytterligare 2,3% minskning av effektiviteten för både den elektriska värmaren själv (terminaler eller terminaler för anslutning av elvärmaren) och elpannan i sin helhet kan hänföras till förluster i ledarna, liksom terminalerna, kontakterna och kopplingselementen i anslutningskretsarna. Totalt: effektiviteten hos elpannan-värmaren bör inte vara lägre än 95,9,9%! Vilken typ av "spann" på 30% av den nuvarande tolkar du här? Effektiviteten hos en induktionsvärmare, desto mer "fast ihop" från en kinesisk induktionsugn, kan inte ens i teorin och i princip komma nära effektiviteten hos en elektrisk värmare, bara för att du beräknar hur mycket effekt som sprids på kopplingselementet (IGBT) och själva induktorn ?! Och vad är den reaktiva komponenten där vid sådana frekvenser? Har du någonsin undrat varför det är i en halv och två kilowattugn (eller snarare en kilovarn (B * A)!)? Det finns alltid en fläkt som KONSTANTLIGT blåser runt induktorn och strömkretsarna under drift? Ja, på grund av dessa och en halv deklarerade "kilowatt", sprids endast 150,50 W av den aktiva effekten endast på likriktarens bro och transistor! Det vill säga nästan en fjärdedel av energin som tillförs ugnen kommer inte att gå till värmevatten (kylvätska), men i bästa fall indirekt att värma rummet (källaren, pannrummet) där enheten är belägen. Och om du tar hänsyn till den avsevärda uppvärmningen av ledarna för induktorn? Det är - där värmer vi vattnet i värmeröret, och här måste vi arbeta hårt för att kyla induktorn och elektroniken, annars misslyckas de helt enkelt och blåser därför på dem med en fläkt! Och med allt detta sänder några författare här till oss cirka 350% effektiv induktionsuppvärmning jämfört med direktelektrisk ?!
      1. Sergey Ponomarev
        #62 Sergey Ponomarev gäster 17 mars 2018 06:37
        2
        Den enda möjliga fördelen med induktionsuppvärmning är värmningsmedlets uppvärmningshastighet, eftersom det är ganska enkelt att skapa ett stort kontaktområde mellan värmemediet och värmeelementet. Återigen: när det gäller ett värmeelement - är det helt nedsänkt i kylvätskan och överför värme till det nästan helt, i detta fall är endast cirka 50% av värmeelementets ytarea i kontakt med kylvätskan, nämligen den inre ytan av metallslangen. dvs det är nödvändigt att förklara var nästan hälften av värmen som genereras av induktorn försvinner? Tja, om inte hälften, med tanke på värmeledningsförmågan mellan metall-vatten och metall-luft-media, men ändå - igen, berättar berättelser om 350%? .
  17. Shura
    #63 Shura gäster 16 mars 2018 16:04
    1
    Om du kan använda förändringar i en hushållspis, då cos Fi - en sådan belastning gör att du kan lura e-post. disk.
    Hushållsmätaren beaktar den aktiva kraften och den tar hänsyn till den givna cos.
    Om belastningen är induktiv (eller kapacitiv) räknas inte räknaren korrekt - här kan du spara.
  18. Sergey Ponomarev
    #64 Sergey Ponomarev gäster 17 mars 2018 05:41
    3
    "Jag beräknade induktionsvärmarens ungefärliga effektivitet jämfört med värmaren på värmeelementen. Och det visade sig att induktionsvärmarens effektivitet är 3,5 gånger högre än värmevärmaren ..." - det här är kapeter, kamrater! Det vill säga, du vill säga att effektiviteten i detta mirakulösa "mirakel" når nästan 350% !!! ??? Låt mig fråga dig om din extremt "vetenskapliga" beräkningsmetod!
    1. Gäst Vadim
      #65 Gäst Vadim gäster 17 mars 2018 17:19
      0
      På grund av sådana brevätare har vi fortfarande inte behärskat Mars, även om vi kunde. En person föreslår ett fall som redan har bevisats av erfarenhet, och ni herrar är byråkrater .......... Och ingen av er har på dina fingrar bevisat att induktion är värre. Höll du hänsyn till värmeområdet?, Akademiker
  19. Gäst Nicholas
    #66 Gäst Nicholas gäster 19 mars 2018 11:03
    2
    Jag tänker inte diskutera ämnet lönsamhet, jag har två lerkrukor, en värmepanna, den andra induktionen, jag ser inte mycket skillnad, jag kontrollerade var och en när jag lagade samma skålar, jag anslöt en elektrisk mätare separat. Induktionsvärmaren värms upp snabbare, det är förmodligen allt. mer exakt, 2 kilowatens per månad åt mer, men i skalan på ett kök är det inte kritiskt. Induktionsvärmen som visas på bilden är vad du vill ha iJag noterar två saker som i princip förverkligar denna idé: 1. Induktionsplattor, som alla andra induktionsanordningar, kan inte fungera med material som inte är magnetiserade, men här är ett korrugerat rör tillverkat av järnfri metall eller rostfritt stål, för induktion är det lika. 2.Var vätskan har upphettat en önskan att expandera, men det finns ingen sådan möjlighet, vilket innebär att det inte kommer att finnas någon cirkulation eller depressurisering på ett svagt ställe. Och hur mycket en kW / h kan värma, det är varje författare själv. Men fysikens lagar på planeten Jorden verk upplöst och detta måste beaktas.
    1. Vadim
      #67 Vadim gäster 19 mars 2018 15:25
      1
      Bra, du vill säga att temperatursensorn i videon värmdes separat? Det finns ett rostfritt stål med magnetiska egenskaper. Idén är bra, jag kommer att genomföra den.
    2. Helge
      #68 Helge gäster 19 mars 2018 16:05
      0
      Du kommer inte att se någon stor skillnad mellan spisarna, eftersom de inte använder seriösa lösningar i hushållsinduktioner - det finns ett enkelt schema med en nyckel. Följaktligen besparingar på frånvaron av tröghet vid uppvärmning och kylning, det vill säga ett mer fullständigt utnyttjande av den genererade värmen.
      1. Machno
        #69 Machno gäster 16 januari 2019 01:14
        0
        Besparingar på uppvärmning av omgivande luft. Induktionsvärmaren värmer bara själva diskens metall, en vanlig spis värmer allt, luft, disk, komfort.
  20. Helge
    #70 Helge gäster 19 mars 2018 19:17
    1
    Jag tänkte, det är ju lite fult att inte lägga fram specifik data. Oljemålning 1: värmning av behållaren, typ Pan, med vatten upp till 99 °, kokade inte, eftersom energiräkningen blir svårare att utföra. Pannan är inte isolerad, naturliga förluster på grund av tillhörande luftuppvärmning av själva panelen. Den som vill kan beräkna antalet värmeförluster på grund av luftvärme, t ° C för luft 24 ° C. Uppvärmd med 15 kW induktionsemitter. Som ni ser var tiden innan kokningen 3 minuter. 10 sek

    Vid oljemålning 2: uppvärmningstiden för samma volym vatten utan förlust av luftuppvärmning och uppvärmningseffektiviteten på 100% är 4 minuter. 46 sek


    Tja, mina herrar, teoretisk kunskap, beräkna hur mycket termisk energi som genererades på en induktionsstrålare med en nominell strålningseffekt på 15 kW, om den faktiska elförbrukningen var ~ 14,5 kW?
    1. Helge
      #71 Helge gäster 20 mars 2018 14:13
      1
      Slutligen räknade jag ut ett system som webbplats.
      Så bilden av verkliga mätningar på induktionsuppvärmning är här:

      För dem som vill beräkna förlusten av luftuppvärmning är data: temperatur 24 ° C, fuktighet 90%, en kastrull 500 mm i diameter på wok (översatt kittel) täckt med ett lock.
      Standardvärmaren värmer samma volym vatten för:
      Minsta effektivitet är 120% av den förbrukade elen. Men emellertid konsumerar sådana sändare ~ 14,5 kW från nätverket, inte mer. Det finns inget fantastiskt här, induktion skapar inte värme, det "svänger" ämnet, värme är en biprodukt. Tja, resonansen i metallen har inte avbrutits. Alla smältugnar är resonanta och fungerar,
      det vill säga de övervakar strålningsfrekvensen - det finns ingen sådan funktion i hushållsplattorna. Tja, induktion bryr sig inte vilken metall som ska värmas upp - frågan är i frekvenser. Men magnetisering av metaller är naturligtvis enklare och mer lönsamma vad gäller effektivitet.
      1. aleks2468
        #72 aleks2468 gäster 25 mars 2018 17:45
        1
        En induktor värmer 80% av panens förskjutning (10,96 liter), och med en tio spenderade alla 100% (13,7 liter) 0,95603 kWh med en induktor och 1,195 kWh med en tio respektive - 20% skillnad (100 % -80% = 20; genom värmeförskjutning)))))
        Oljemålning - en elementär bedrägeri med volymen på den uppvärmda kroppen))))
        1. Helge
          #73 Helge gäster 29 mars 2018 08:30
          0
          I den senaste offentliga fixen kostar den exakt 10,96 som vid induktion. Fortfarande är induktion INTE lika med tio
  21. Gäst Yuri
    #74 Gäst Yuri gäster 19 mars 2018 19:17
    0
    Ibland högre effektivitet - vid värmepumpen. Allt annat resonemang är kätteri!
    1. Vadim
      #75 Vadim gäster 19 mars 2018 20:59
      0
      Okej. Och om vi tar in aggreget: enkel tillverkning, kostnad för komponenter, enkel underhåll, tillgänglighet. Vilket projekt vinner?
      1. Helge
        #76 Helge gäster 20 mars 2018 09:33
        1
        Jag vet för Tyskland - där på statlig nivå subventioner för installation av "markpumpar", den bokstavliga översättningen av Grundpumpe. Värmepumpen på grund av värmen i jorden, ja, alla svårigheter med installation är förknippade med jordarbeten. Jag kommer inte ihåg priset redan, men inte barnsligt, det är därför de subventionerar.Det är riktigt lönsamt med tiden.
      2. Helge
        #77 Helge gäster 20 mars 2018 09:39
        0
        Jag är i praktiken: i 5 år har priserna för designarbete på förgasning bara stigit. Idag äter gasprojektet upp alla möjliga vinster från dess användning i 30-40 år framöver. Om inte, naturligtvis, på den lokala regeringsnivån subventioneras det inte.
    2. Helge
      #78 Helge gäster 20 mars 2018 09:25
      0
      Försök att värma upp med en värmepump vid temperaturer under -15 ° C
      1. Vadim
        #79 Vadim gäster 20 mars 2018 2:47 p.m.
        0
        Det är vad jag leder till. Med tanke på: sommarstuga 45 kvm, besök från vår till frost, ett enkelrum 25 kvm, gasförsörjning men vägrar ansluta tills värmen är klar. Jag vill göra tillfällig uppvärmning, så att säga gradvis. En värmepump med installation kostar cirka 400 000 rubel (den billigaste), kan det fortfarande vara en induktionshäll? Och?
        1. Helge
          #80 Helge gäster 29 mars 2018 09:19
          0
          Kakel är inte så mycket: deras effektivitet lämnar dock mycket att önska. Dessutom är kinesiska kinesiska, inte märkesvaror, skrämmande att lämna obevakade. Tja, alla hjärnor sys för att stängas av efter 4 timmar. Jag löser frågan om regulatorn, i sortimentet kommer det att finnas 3, 5 kW värmare för 220, och upp till 100 kW för trefasström. Prislappen är ungefär 30 kilo rubel. I serien kommer priset troligtvis inte att förändras avsevärt.
  22. alikisay
    #81 alikisay gäster 23 mars 2018 19:37
    1
    värmeförlust beror på ytan genom vilken värme tas bort. I hyreshus är det främst väggar, fönster. Betydande värmeförlust tillhandahålls genom ventilation.
    Så om lägenheten har välisolerade väggar och fönster i det tredje dubbelglasade fönstret med ett reflekterande lager i IR-området, räcker det med en effekt på 1 kW. Men i verkliga livet skiljer de flesta sovjetiska lägenheter och många hus som redan byggts i Ryssland inte mycket i värmeförlust. Plus beroende psykologi. När de går till verandan för att röka och öppnar sedan ett fönster på verandan på vintern så att tobaksstanken inte dras in i huset. När regulatorn inte sätts på batteriet kostar det pengar, och det kommer att finnas fönster och fönsteröppningar på våren. Det är omöjligt att samla in pengar från människor för fasadisolering (staten måste), men betala varje år hälften av detta belopp för uppvärmning.
    När det gäller induktionsuppvärmning. Det är svårt att förstå syftet med det presenterade schemat. Vad som är skillnaden mellan värmen från en enkel värmare och detta "rymdskepp" är definitivt omöjligt. Förmodligen ändrar enheten värmekapaciteten för omgivande luft och hushållsobjekt i minskningsriktningen (tyngdkraften snedvrider rymdtidskontinuumet). Och därför kan de för samma förlust av elektricitet värmas upp med ett större antal grader.
    IMHO Fomenkovschina.
    1. Gäst Nikolay
      #82 Gäst Nikolay gäster 27 mars 2018 05:02
      0
      Inte respekt för motståndaren i tvisten leder till ett hus, och sanningen förblir ouppfylld. Var och en av er arbetar på en gammal skola med fysiska fenomen och vill inte undersöka nya öppna eller outforskade energifenomen i världen.
      Mätmetoder blir föråldrade, liksom lagar som kräver ändringar och förändringar.
      Fenomenen värme och värmeöverföring till kranen har inte studerats och byggs på laboratoriepraxis.
      Var artig och kultiverad i dina slutsatser och behandla andra som dig själv för att inte betraktas som en charlatan i framtiden.
    2. Helge
      #83 Helge gäster 29 mars 2018 09:22
      0
      Värmeförlust beror på ytan och på VÄRMKONDUKTIVITET / VÄRMÅTSTÄNDIGHET för väggarna. Ventilation, om inte ett utkast, ger inte någon betydande förlust.
  23. bob
    #84 bob gäster 26 mars 2018 00:36
    1
    häl på en annan kraftfull dator laddad med krävande uppgifter, det är möjligt att gruvdrift är varmt och effektiviteten inte försvinner
  24. Gregory
    #85 Gregory gäster 3 april 2018 18:21
    0
    Du gjorde en vagn av ett bröd. Effektivitet av ett värmeelement, lödkolv, lampa och andra saker - 100%. Detta är en aktiv belastning, den omvandlar aktivt energi (i detta fall elektriskt) till värme, och vi behöver den. Det producerar inget annat - den vanliga Joule-Lenz-lagen. Och en sådan installation med induktion är mer komplicerad, opålitlig, dyrare och dess effektivitet kommer förresten att vara lägre än ett konventionellt värmeelement, eftersom en del av energin (även om det förmodligen är obetydlig) kommer att försvinna i form av elektromagnetiska vågor.
    1. Helge
      #86 Helge gäster 9 april 2018 08:42
      0
      Förstå, varför har lampan en effektivitet på 100% genom glöd eller uppvärmning? För dig uppfann dårarna i den bakåtriktade världen alla typer av skräp, men du behöver bara slå på ljuset och det blir omedelbart varmt ... På liknande sätt, med en lödkolv, ge en modell med en effektivitet på 100%, vi kommer att sälja det utomlands, annars har de inte sådant ...
  25. Vasya
    #87 Vasya gäster 9 april 2018 16:24
    0
    Jag läste kommentarerna och alla argumenterar om effektivitet, men jag har en annan fråga. Att döma efter fotot från kylaren är ett korrugerat rostfritt stålrör anslutet, jag har heller inte sett andra i butikerna. Kort sagt, den här kretsen fungerar inte 100% eftersom induktionskokaren bara arbetar med magnetiskt material, kärnjärn, gjutjärn etc. Så hur fungerar såsystemet för honom? Det är allt skräp.
    1. Gäst Alexander
      #88 Gäst Alexander gäster 12 juli 2019 9:26 p.m.
      0
      Nu rostar sådana korrugeringar. Stekpannor av gjutjärn och andra rätter som aldrig rostade "Made in Lysva" (!!!) De rostar också! Fake !!! Kina-Kina .. Det är ganska troligt att det kan finnas föroreningar i korrugeringen ... Även om det inte är omöjligt att 100% tror på detta exempel. Vi kan inte känna denna värme när vi läser ...
  26. Robert
    #89 Robert gäster 10 april 2018 08:33
    1
    Vad är det här nonsens som skrivs här? Omvandlingen av elektricitet till värme har en beräkningsformel Q = I2 * R * t, där jag är strömmen i kretsen, R är lastmotståndet, t är driftstiden. Effektivitet med alla omvandlingsmetoder från e-post. energi att värma 100%. Skillnaden i säkerhet, resurs, bekvämlighet, pris, komfort, dimensioner.
    1. Helge
      #90 Helge gäster 23 april 2018 15:21
      0
      Förutom nikrom vet inte? Tja, för en mikrovågsugn hur man räknar med denna formel, kan du ge ett exempel på beräkning?
  27. Michael
    #91 Michael gäster 11 juli 2018 9:12 p.m.
    0
    det är dags för alla lokala termiska akademiker att gå till grundskolor och sedan lära sig fysik .... då kan du spekulera om värmarens effektivitet.
  28. RuslanME
    #92 RuslanME besökare 11 september 2018 10:06
    1
    På YouTube såg jag för hundra år sedan hur en man bara satte en sådan induktionsugn precis bakom en kylare upphängd i badrummet =)
  29. Gäst Alex
    #93 Gäst Alex gäster 18 oktober 2018 18:26
    0
    Det var värt så mycket att bli hungrig, Kulibin kära. De skulle studera fysik i åttonde klass, skulle inte gå vilse i det första meddelandet om deras uppfinning. I själva verket är jag förvånad över hur en person som utvinner värme från el på ett så intrikat sätt inte vet att effektiviteten hos någon omvandlare av el att värma i en stängd volym på 100%. Karl - 100% (även om omvandlaren har mekaniska rörliga element). Förväxla inte med värmepumpar (kylskåp, luftkonditioneringsapparater) eftersom de inte fungerar i en stängd volym (system).
  30. Gäst Oleg
    #94 Gäst Oleg gäster 21 oktober 2018 2:50 p.m.
    0
    och röret från vilket företag ..lavita..de är olika vilka som är magnetiserade som inte är, inte alla kommer bara att gå magnetiska
  31. jury
    #95 jury gäster 1 november 2018 11:24
    0
    Detta är inte direktinduktionsuppvärmning, i det här fallet har vi en transformator med en kortsluten sekundärlindning (den fungerar inte utan jumper).
    1. jury
      #96 jury gäster 2 november 2018 09:19
      0
      I detta fall spelar metallens magnetiska egenskaper ingen roll.
  32. Kirill
    #97 Kirill gäster 19 december 2018 20:11
    1
    Värmaren har en effektivitet på cirka 100%, så har du 350%? Tummen upp, tummen upp.
  33. Kirill
    #98 Kirill gäster 19 december 2018 20:29
    0
    En elektrisk värmare, till och med en konvektor, till och med IR, i ett trångt utrymme kommer att konvertera all energi till värme (förutom att ljud och EMP kommer att bryta fritt)). Men IR kommer att värma upp staket / föremål, och konvektorn kommer att vara luft, så temperaturkomforten i rummet kommer att variera.
  34. aleksandr1
    #99 aleksandr1 gäster 25 januari 2019 8:36 p.m.
    0
    ”Värmesystem är utformade för att kompensera för värmeförluster i bostäder och industrilokaler”, något liknande definieras av SNIP. Värmeförlusterna är direkt proportionella mot temperaturskillnaden, både inomhus och ute, och omvänt proportionell mot kvaliteten på värmeisolering. Efter att ha varit engagerad i värme länge kan jag säga att det finns hus, som är 2 kW. på 10 kvm få, men det finns de som är 0,5 kW. på 10Q mer än tillräckligt. Du måste förstå att vi talar specifikt om termisk energi, men dess produktion från en annan typ av energi och omvandlingseffektivitet: ett särskilt beslutsproblem i ett visst fall. När det gäller effektiviteten olika enheter, jag tror att med elektriska värmare är det verkligen 100%.Förluster inträffar endast på nätkablar utanför lokalerna, som med rätt installation kan försummas. Värmepumpar är mer effektiva, men det är ett mirakel bara om vi betraktar ett specifikt rum som ett stängt värmesystem, vilket många gör för att få effektivitet över 100%. Men värmepumpen tar bort värme från den yttre miljön, vatten, luft, jord, som tar emot värme från källor utanför rummet, därmed "Nobel" -effektiviteten. Om vi ​​betraktar hela planeten som ett slutet termiskt system, vilket i detta fall är tillåtet , då blir allt förståeligt, det vill säga, ditt hus värms upp av solen eller jorden själv på grund av intern värme. Alla andra typer av värmare har en effektivitet på 95% och lägre.
  35. gäst
    #100 gäst gäster 31 januari 2019 18:05
    0
    Effektivitet av induktionsvärmare - marknadsföringsbedrägeri. Tänk själv: åtminstone förluster på omvandlaren och förluster på spolen. Medan ett konventionellt värmeelement har en effektivitet nära 100%, eftersom även förluster på det går in i värme
  36. Andryukha 2
    #101 Andryukha 2 gäster 12 mars 2019 3:25 p.m.
    0
    Jag säger mer än 500 watt golvvärme, värmer ett rum snabbare än ett 2000 watt järn. Lagen om energibesparing respekteras. Bara golvet kommer att vara 50 grader Celsius (och luft 30), och järnet 500 grader (och luft 15). Men kontaktområdet med den uppvärmda luften i rummet är olika storleksordningar ...
  37. Yurii dolgarev
    #102 Yurii dolgarev gäster 20 mars 2019 12:37
    0
    Av en enkel anledning kan 100% inte vara - förluster i ledningar, kontakter (automatisk), transienta motstånd i anslutningarna och som ett resultat frigörs värme i skölden vid ingången och inte hemma. Trådarna har också motstånd mot ditt hem. vid konvertering och upprepade i transformatorer har ingen heller avbrutit.
  38. Gäst Sasha
    #103 Gäst Sasha gäster 13 maj 2019 2:44 p.m.
    1
    Om designen verkligen fungerar är författaren väl klar! Skeptiker blev alltid förvånade i kommentarerna, med undantag för sina egna. Och de höll ingenting i sina händer, men de visste tydligt lagarna i termodynamik XD

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner