DIY gör det själv
Masterklasser, instruktioner, användbara tips, recept.
» » »Evig ficklampa eller ficklampa Faraday
Evig ficklampa eller Faraday ficklampa den så kallade ficklampan med en alternativ strömkälla. Det vill säga att denna ficklampa inte kräver batterier eller laddning av batterier. För att "tända" är det nödvändigt att skaka det. I själva ficklampan finns en generator och batteri.


Låt oss först bekanta dig med fabrikslampan:


Jag försökte måla designen så mycket som möjligt. I första hand är den cylindriska konstanten magnet hänger fritt i ett rör - fallet mellan gummibelastning eller fjädrar (där som). Och i rörets centrum lindas en spole. När man skakar, springer magneten upp och ner inuti spolen och skapar alternerande elektricitet i den.


Vidare kommer denna elektricitet in i diodbron och förvandlas till konstant och laddar batterier med en spänning på 3 volt.


Låt oss se utan fall.


Vi ser en magnetventil, en cylindrisk magnet, begränsare, ett litet kort med dioder, en strömbrytare och batterier. Åh ja och lysdioden på kortet.


Skakar ficklampan och slå på den. Det fungerar!


Och här är vår prototyp:


Kryssrutan. Röret på vilket spolen är lindat är en kropp från en kulspetspenna. Ett par magneter från hårddisken, det finns några. Ja, kondensatorer används istället för batterier. Vit LED ett par dioder.


Scheme.
Det finns en funktion av spolningslindningen. Som du antagligen märkte från diagrammet - spolen består av två lindningar, den totala längden på spolen är 40 mm. Dela mentalt hit. Under första halvåret slingrar vi 600 varv av den tunnaste tråden med en diameter på cirka 0,08 mm. Och under andra hälften av 600 varv. Det är allt - två sektionsspolar är redo. Vidare enligt schemat.
Glöm inte begränsarna, så att magneterna stöter tillbaka och hoppar snabbt.

Och här är mitt kraftfullare exempel. Det har redan använts en spole med ett stort antal varv och en tre sektionsmagnet.


Jag önskar er framgångsrika hemlagade produkter!


Kommentarer (57)
  1. [) eNiS
    #1 [) eNiS gäster 22 juli 2010 09:50
    0
    Låt oss göra det just nu le
  2. NOTFRONT
    #2 NOTFRONT gäster 22 juli 2010 11:24
    0
    Logga sedan av eller ta bilder
  3. [) eNiS
    #3 [) eNiS gäster 22 juli 2010 16:02
    1
    rånade inte paret redan. spänningsmätning vid utgången 0,2V efter likriktaren. Jag ska försöka byta magnet. och hur man sätter ett foto här
  4. [) eNiS
    #4 [) eNiS gäster 12 september 2010 10:01
    5
    och just nu visade det sig att jag gjorde 100 gånger fler varv nu på utgången 4,35V le fortfarande lite och mobilen kan laddas
  5. tronan
    #5 tronan gäster 21 oktober 2010 08:43
    6
    Berätta för mig, men snarare visa på bilden var på hårddisken finns en cylindrisk magnet?
  6. feelloff
    #6 feelloff gäster 21 oktober 2010 17:24
    0
    Kanske kan märket hårddiskar skilja sig, då har maxtor sådana magneter på storleken på två matchningshuvud. Jag tog ut det själv. De fixar läshuvudet där när det hårda stängs av.
  7. alexshostka
    #7 alexshostka gäster 5 november 2010 17:50
    1
    snälla skjuta videon
  8. alexshostka
    #8 alexshostka gäster 5 november 2010 19:18
    0
    Jag behöver inte klättra allt utomhus
  9. alexshostka
    #9 alexshostka gäster 5 november 2010 19:21
    0
    en annan idé: och om du sätter magneter på kanterna under pluggarna så att de huvudsakliga trycks fram och tillbaka, får du en slags evig rörelsemaskin och det går på sig själv)
  10. Bernard
    #10 Bernard gäster 16 januari 2011 15:56
    1
    Nej, det kommer inte. :( Magneten hänger bara i mitten och det är det.
  11. pajer
    #11 pajer gäster 19 januari 2011 19:43
    0
    lyssna på 470 u picofarads eller hur och hur mycket volt det är
  12. feelloff
    #12 feelloff gäster 19 januari 2011 19:48
    1
    Titta här - / nyheter / samouchitel_po_radioehlektronike / 2010-12-18-366
  13. pajer
    #13 pajer gäster 19 januari 2011 21:13
    0
    inte där men hur många volt och igen 470u UTB som picofarads eller
  14. feelloff
    #14 feelloff gäster 19 januari 2011 21:21
    2
    Ja, vem vet ...
  15. pajer
    #15 pajer gäster 20 januari 2011 11:59
    0
    sad fan jag behöver mer tråd
  16. pajer
    #16 pajer gäster 20 januari 2011 12:04
    0
    600 varv 1 lager och det andra också 600 eller jag förstår inte
  17. NOTFRONT
    #17 NOTFRONT gäster 20 januari 2011 18:32
    0
    Som du antagligen märkte från diagrammet - spolen består av två lindningar, den totala längden på spolen är 40 mm. Dela mentalt hit. Under första halvåret slingrar vi 600 varv av den tunnaste tråden med en diameter på cirka 0,08 mm. Och under andra hälften av 600 varv. Det är allt - två sektionsspolar är redo. Vidare enligt schemat.
  18. pajer
    #18 pajer gäster 21 januari 2011 11:31
    0
    fortfarande inte förstod rop
  19. effekt
    #19 effekt gäster 23 januari 2011 14:44
    1
    Berätta varför du kan skylla på kretskortet rop batteriladdare
  20. arrangera
    #20 arrangera gäster 26 januari 2011 20:20
    0
    Och var kan jag köpa en sådan ficklampa ????? dollar
  21. arrangera
    #21 arrangera gäster 29 januari 2011 00:52
    0
    Är det möjligt att ta IN4007MICRO istället för 1N4148, och kondensatorer vid 820 och 1200 mikrofarader ??? misstänktmisstänktmisstänkt
  22. NOTFRONT
    #22 NOTFRONT gäster 29 januari 2011 13:42
    0
    Prova det ....
  23. arrangera
    #23 arrangera gäster 30 januari 2011 20:54
    1
    Och kan istället för två på 470 mikrofarader ta en vid 1200 mikrofarader, och bara ansluta kabeln till den andra ??? bok
  24. NOTFRONT
    #24 NOTFRONT gäster 30 januari 2011 21:05
    1
    Nej! Se diagrammet - två axlar, producera hälften av all energi.
  25. arrangera
    #25 arrangera gäster 31 januari 2011 15:52
    0
    Och om du tar två på 210mkf ???
  26. Andrew
    #26 Andrew gäster 31 mars 2011 21:58
    1
    till och med ingenting händer. så snart jag inte lindade det, spolade jag förmodligen kilometeren manuellt :( berätta vad som kan vara fel. dioder 1N4148 kondensatorer 220u 10V.
  27. NOTFRONT
    #27 NOTFRONT gäster 31 mars 2011 22:16
    0
    Kilometer tråd behövs inte, men det sägs endast löpningens avlopp. Dioder är vilken som helst låg effekt!
  28. NOTFRONT
    #28 NOTFRONT gäster 31 mars 2011 22:16
    0
    I allmänhet kom bilder av deras installationer!
  29. Andrew
    #29 Andrew gäster 1 april 2011 22:11
    0
    Och hur man snurrar, snyggt, så att spolen är nära spolen, eller vad?
  30. NOTFRONT
    #30 NOTFRONT gäster 1 april 2011 22:19
    0
    som du vill, men spole till spole är bättre (spolens densitet blir högre).
  31. Andrew
    #31 Andrew gäster 2 april 2011 00:28
    0
    Fan, sår, fungerar fortfarande inte :(
  32. NOTFRONT
    #32 NOTFRONT gäster 2 april 2011 09:00
    0
    byta magneter.
  33. Andrew
    #33 Andrew gäster 2 april 2011 17:16
    0
    det visade sig :) Jag lindade den med en tunnare tråd som jag hittade och satte andra dioder (den här gången gjorde jag en motor för att inte linda manuellt), men U = 0,2 ~ 0,4 men jag fixar den. tack för tips.
  34. NOTFRONT
    #34 NOTFRONT gäster 2 april 2011 18:17
    0
    Foton kom, intressanta.
  35. Andrew
    #35 Andrew gäster 2 april 2011 20:23
    0
    ja, så snart jag gör det kraftfullare och vackrare skickar jag :)
  36. Gubar
    #36 Gubar gäster 9 april 2011 18:40
    0
    och du kan ta vanliga batterier istället för kondensatorer
  37. Gubar
    #37 Gubar gäster 9 april 2011 18:44
    1
    skicka detaljerade bilder jag verkligen vill göra
  38. NOTFRONT
    #38 NOTFRONT gäster 9 april 2011 19:07
    0
    Nej.
  39. NOTFRONT
    #39 NOTFRONT gäster 9 april 2011 19:08
    0
    Var är mer detaljerad ?! så allt är klart!
  40. Gubar
    #40 Gubar gäster 11 april 2011 09:32
    0
    berätta var i kvastmagneterna
  41. NOTFRONT
    #41 NOTFRONT gäster 11 april 2011 13:49
    1
    Doppa djupare - det finns många av dem))). Men allvarligt, de små magneterna har en sådan rörlig sak som tar information ...
  42. [) eNiS
    #42 [) eNiS gäster 12 april 2011 19:09
    0
    [Center][/ center]

    Här är magneterna som jag har

    Här är några foton av själva designen
    [Center][/ center]

    [Center][/ center]

    Men arbetets ögonblick)) Bara det lyser på sekunder ((

    [Center][/ center]

    ZY Kaktus från elmätaren

  43. NOTFRONT
    #43 NOTFRONT gäster 12 april 2011 19:41
    0
    cool! Och för att lysa i flera sekunder, hur mycket "skaka" är nödvändigt?
  44. [) eNiS
    #44 [) eNiS gäster 12 april 2011 20:02
    1
    under en lång tid)) 1-2 minuter och med all sin kraft så att det händer)). Jag tänker att en förändring kommer ut ur spolen, även om frekvensen är liten, montera en multiplikator med 3. Anslut multiplikatorns utgång till en blockerande generator. Då tänker 30 sekunder lysa))
  45. Rybak27
    #45 Rybak27 gäster 27 maj 2011 14:33
    0
    kommer att brinna mindre
  46. felex
    #46 felex gäster 23 april 2012 09:19
    0
    cool sak jag ska försöka göra wink
  47. NEON
    #47 NEON gäster 17 juni 2012 19:42
    0
    [b] alexshostka [/ b],
    vill du ha ett skämt? din eviga rörelse maskin kommer att slitna och torka upp) wink och slutligen har du rätt
  48. patter
    #48 patter gäster 18 juli 2012 23:12
    0
    Jag är en tekanna, kanske är frågan dum. och rullar spolen i flera lager?
  49. izotova_elena18
    #49 izotova_elena18 gäster 26 juni 2013 14:05
    1
    Jag gjorde det med en kondensator. Och jag gjorde det med det första batteriet. Och allt fungerar för mig !! : lol:
  50. VOVKA
    #50 VOVKA gäster 23 september 2013 04:12
    0
    Så det är fortfarande möjligt att sätta en piezo i två ändar. Jag försökte antända en lightdeot från en och en halv volt med hjälp av två elmotorer :) det visade sig bra. Ja, faktiskt, varför skulle en sådan ficklampa ha en motor med en knytnäve i kombination mitt, effekten är samma spruckna och tända

Läs också

Felkoder för tvättmaskiner