Zrób to sam
Kursy mistrzowskie, instrukcje, przydatne wskazówki, przepisy kulinarne.
» » Trzy najbardziej niezawodne sposoby łączenia przewodów w puszce przyłączeniowej
W naszych domach jest coraz więcej wydajnych urządzeń elektrycznych: ekspresów do kawy, czajników, klimatyzatorów, kotłów itp. Wszystko to znacznie zwiększa obciążenie domowej sieci zasilającej. Pierwszą rzeczą, która reaguje na wzrost prądu w obwodzie, jest połączenie przewodów. Najpierw powodują pożary, jeśli nie zostaną wykonane we właściwy sposób. A jeśli jest ich kilka, a nawet w zamkniętej puszce przyłączeniowej, wówczas suma wytworzonego ciepła jest sumowana i zwiększana. Oznacza to, że skrzynka przyłączeniowa jest szczególnie ważnym i odpowiedzialnym węzłem pod względem obciążalności sieci.
Trzy najbardziej niezawodne sposoby łączenia przewodów w puszce przyłączeniowej

Opowiem ci trzy niezawodne sposoby podłączenia przewodów w puszce przyłączeniowej, których używam sam i polecam innym.

Spawanie drutem


Pierwszym pod względem niezawodności jest spawanie drutem. Jest produkowany przez specjalną spawarkę przy użyciu elektrody grafitowej lub wolframowej. Ze względu na topienie metalu daje struktury mieszające i druty stają się jednym. Jeśli to możliwe, użyj go.
Spawanie drutem

Plusy:
  • Najbardziej niezawodne połączenie ze wszystkich prezentowanych.
  • Nadaje się do drutów aluminiowych i miedzianych.

Wady:
  • Wymaga specjalnego wyposażenia.
  • Czasochłonne i nie zawsze stosowane.

Druty lutownicze


Drugim najbardziej niezawodnym sposobem podłączenia dwóch lub więcej drutów jest lutowanie. Jest wytwarzany przez konwencjonalną lutownicę przy użyciu konwencjonalnego lutu i topnika stosowanego w radiotechnice. To najtańszy sposób.
Najpierw wykonaj skręt o kilka centymetrów, a następnie uszczelnij go na całej długości.
Druty lutownicze

Plusy:
  • Bardzo niezawodne połączenie z odpowiednią długością lutowanego skrętu.
  • Dostępne dla większości mistrzów domowych.

Wady:
  • Czasochłonne i nie zawsze stosowane.
  • Dotyczy tylko drutów miedzianych.


Druty do zaciskania


Trzecią najbardziej niezawodną metodą jest zaciskanie drutów za pomocą tulejek. Ze względu na szybkość i niezawodność elektrycy często używają ich przy układaniu przewodów w nowych domach.
Druty do zaciskania

Plusy:
  • Bardzo szybki, wymaga minimalnego czasu, aby stworzyć niezawodne połączenie.
  • Nadaje się do drutów aluminiowych i miedzianych.

Wady:
  • Musisz mieć specjalne szczypce do zaciskania i końcówki.

Wniosek


Normalne skręcanie, zaciski śrubowe, bloki zaciskowe, zaślepki, zaciski - moim zdaniem elektryk z 20-letnim doświadczeniem nie jest niezawodnym połączeniem przewodów! Przez niezawodność rozumiem, że połączenie jest w stanie wytrzymać ten sam prąd bez nadmiernego nagrzewania, co sam drut jest zaprojektowany na cały okres eksploatacji.
Oczywiście w swojej pracy używam zarówno zacisków VAGO, jak i skrętów, ale staram się to robić albo w lekkim okablowaniu, w którym maksymalny prąd nie przekracza 5 amperów, albo w innych przykładach z niskim prądem. Łączenie urządzeń z takimi terminalami jest bardzo wygodne i szybkie, nie można się kłócić.
Teraz wiele osób zacznie kłócić się, że VAGO są bardzo niezawodne, przystosowane do wysokich prądów 32 A itp. Ale moje wieloletnie doświadczenie niestety twierdzi inaczej.
Trzy najbardziej niezawodne sposoby łączenia przewodów w puszce przyłączeniowej

Dlatego te trzy związki podane na początku mogą być stosowane, a w przyszłości nie martw się o konsekwencje.

Film informacyjny na ten temat


Wróć
Komentarze (46)
  1. Mi
    #1 Mi Goście 14 lipca 2018 00:25
    9
    A co ma do powiedzenia to zdjęcie z vaga? Jakie druty? Która maszyna DO? Czy to dokładnie WAGO, czy ike / rekants / aliexpress? Osobiście przez rok miałem garaż przez wagon, a spawanie, olgar, pistolet cieplny i inne małe shushara były ciągle ładowane, ale tego nie widziałem) Och, tak! Wszędzie mam normalne druty, ale nie hańba ze zdjęciem)
  2. Sergey 66
    #2 Sergey 66 Goście 14 lipca 2018 13:29
    7
    Elektryk z 20-letnim doświadczeniem, czytasz PUE, z odpowiednio dobraną ochroną, VAG działają dobrze, a kiedy uściski dłoni działają, "działam jak bezpieczniki ...
    1. Valka
      #3 Valka Goście 14 lipca 2018 20:21
      7
      Coś czytają! Ale nie jeździsz na kemping! Włóż swój samochód nawet oryginalny dla obciążenia 3 kW i poszukaj nowego domu dla siebie.
      Posłuchaj innej inteligentnej osoby:
  3. Gość Nikolay
    #4 Gość Nikolay Goście 14 lipca 2018 20:55
    1
    W mojej praktyce na samochód nałożono obciążenie 5A (szare) przy 16A. Połączenie trwało do roku; zacisk zaczął się topić. Tutaj wyciągnij wnioski.
    1. Angrybaldman
      #5 Angrybaldman Odwiedzający 25 lipca 2018 19:51
      4
      nie trzeba kupować chińskiej WAG. Jeśli na oryginalnej 16 i unoszą się po 5 a, śmiało zdejmij i idź do sprzedawcy.
  4. Andryukha.
    #6 Andryukha. Goście 15 lipca 2018 07:19
    16
    Dobre skręcanie nigdy nie zawiodło! Doświadczenie 15 lat.
  5. popvovka
    #7 popvovka Odwiedzający 15 lipca 2018 08:56
    7
    Żaden profesjonalny elektryk nie będzie korzystał z tych wagonów.
    Chociaż mam 15-20 lat doświadczenia, przekręcanie nirazu nie zawiodło.
    Miałem dobrą znajomość z ponad 40-letnim doświadczeniem, więc mówiłem o najbardziej niezawodnym przekręceniu.
    Nawet Amerykanie udowodnili, że jest to jeden z niezawodnych sposobów. Skręt powinien wynosić 15-20 mm.
    Spawanie to marzenie. Lutowane
    1. śr
      #8 śr Goście 15 lipca 2018 15:32
      2
      Cóż, jeśli Amerykanie udowodnili, to oczywiście! Amerykanie są znanymi panami i nigdy nie kłamią! Zawsze mówią właściwą rzecz!
  6. Gość Siergiej
    #9 Gość Siergiej Goście 16 lipca 2018 18:50
    9
    Na wierzchu wykonuję skręt 3,5 mm. Nawijam rozmiar i izoluję taśmę izolacyjną od wilgoci.
  7. Gość Vladimir
    #10 Gość Vladimir Goście 19 lipca 2018 09:32
    1
    Jeśli chodzi o fakt, że spawanie jest najbardziej niezawodną metodą, autor nie ma racji. Ustal przyczynę pożaru pojazdu w następujący sposób. Jeśli analiza dyfrakcji rentgenowskiej wykazuje obecność tlenku miedzi w drutach miedzianych - zwarcie. Bez tlenku miedzi - podpalenie. Podczas spawania ochrona stopu przed tlenem jest dość trudna. Będzie tlenek miedzi. Ponadto możliwa jest strefa wpływu ciepła - utrata wytrzymałości i ciągliwości. Ściągam druty o 7 cm, cynę, skręcam i lutuję stopem drewna. Nie jestem profesjonalnym elektrykiem, robię elektrykę tylko w domu. Używam listew zaciskowych tylko do lamp LED.
    1. Gość Wiktor
      #11 Gość Wiktor Goście 1 sierpnia 2018 01:17
      0
      wykonałem spawanie miedzi w kąpieli z brązową lub borową elektrodą grafitową; można szczotkować silnik elektryczny wiertarki lub borowy, ponieważ topnik nie zapewnia dostępu do tlenu spawacz trans 150 wat 4,5-6,5 wolt uzwojenie 4 mm
    2. Gość Alex
      #12 Gość Alex Goście 6 sierpnia 2018 14:15
      0
      Dlaczego do lutowania jest tyle 7 cm (70 mm)? Prawdopodobnie wystarczy 2-3 centymetry.
  8. Gość Alexander
    #13 Gość Alexander Goście 19 lipca 2018 18:50
    0
    Skręcanie przez długi czas, ale tanie. Wag jest znacznie szybszy, ale drogi. Wybierz ciebie
  9. Gość Alex
    #14 Gość Alex Goście 19 lipca 2018 21:54
    1
    Laboratorium pomija spawanie, lutowanie i ŚOI - wszystko, bez wagonów i listew zaciskowych.
  10. Zwolennik
    #15 Zwolennik Goście 20 lipca 2018 08:25
    7
    Jedno jest jasne: radziecki miedziany kabel VVGNG 2 * 2.5 na zwykłym skręcie utrzymuje kocioł elektryczny 6kW włączony prawie przez całą dobę, szczególnie pozwól, aby ładunek przeszedł przez oryginalne wagony, po 5 godzinach stopienia, to wszystko. Nie trzeba wyjaśniać niczego innego, więc wszystko jest jasne. Vago nie są zaprojektowane dla prądu, który może przejść kabel, chociaż teoretycznie powinny mieć 2-3-krotny margines, jeśli są uważane za bezpieczne. Jest to po prostu korzystne dla kogoś, a on popchnął ten pomysł.
    1. Serge
      #16 Serge Goście 1 sierpnia 2018 17:38
      1
      fakt, że masz 2,5 kwadratu, utrzymuje prąd prawie 30A, jest bardzo zły. I to pod warunkiem, że masz przekaźnik napięcia, a napięcie nie spada poniżej 200 V, zmieniłbyś kabel na 6 kwadratów

      Jak rozumiesz, że kabel „trzyma”? powiesiłeś maszynę 32a na 2,5 kwadratach!
  11. Gość Oleg
    #17 Gość Oleg Goście 20 lipca 2018 10:51
    1
    A na śrubach?
  12. ssss
    #18 ssss Goście 20 lipca 2018 21:21
    6
    Jakich mądrych ludzi obserwuję ... Wszyscy elektrycy! = D.

    I któryś z was zastanawiał się nad czajnikami elektrycznymi, ale po co do tego używać „vagi”?
    Odpowiem wam, po pierwsze, jest to szybka instalacja, po drugie, z niewielkim obciążeniem, znowu prywatny dom, „vagi” są bardziej niż niezawodne, w moim domu wszystkie połączenia są wykonane „vagi”, jednorazowe i wielokrotnego użytku, nie ma problemów, naciągnąłem wszystkie miedziane, lekkie gniazda 1,5, 2,5.

    Nie oszukujcie więc ludzi głowami, dla szlifierek i spawaczy wykonują inne połączenia, ale dla gniazda z żarówką, „machania”. -_-
    1. Gość Alexander
      #19 Gość Alexander Goście 27 lipca 2018 10:52
      1
      Osobiście zmieniam wszystkie zwroty akcji w domu na VAGi. I ze mną nic się nie roztapia.
      1. Gość Andrey
        #20 Gość Andrey Goście 15 sierpnia 2018 09:41
        0
        I VAGI nie stopi się, w pewnym momencie się zapalą. Skręcanie za pomocą lutowania lub spawanie topnikiem - przez długi czas, ale niezawodnie. VAGI tylko dla połączeń lekkich lub tymczasowych.
  13. Witalij
    #21 Witalij Goście 21 lipca 2018 19:21
    0
    Niedawno odkryłem topnik do lutowania aluminium, chociaż słyszałem o nim 10 lat temu. Aluminium jest bardzo lutowane; jeszcze nie próbowałem go na zwojach
    1. Dmitry
      #22 Dmitry Goście 7 sierpnia 2018 11:10
      0
      Pamiętam, że użyłem topnika f 64, po prostu dokładnie go pocieram po lutowaniu i dobrze izoluję
  14. Michael
    #23 Michael Goście 22 lipca 2018 16:34
    7
    Ale z czterdziestoletniego doświadczenia wymyśliłem taki wzór, niż ostrożniej i rzetelniej wykonałem te same połączenia w pudełku. Im trudniej będzie je później przerobić. I nie dlatego, że sami się utlenia lub ogrzeją, zgodnie z prawem podłości, nagle trzeba wprowadzić konstruktywne zmiany.
    1. Gość Alexander
      #24 Gość Alexander Goście 5 sierpnia 2018 07:36
      0
      Dokładnie Jeśli musisz coś przerobić, Wagi jest najwygodniejszym połączeniem.
  15. Gość Wiktor
    #25 Gość Wiktor Goście 24 lipca 2018 11:38
    3
    Dziękuję za konsultację. Ale może twoje doświadczenie opiera się na twoim 20-letnim doświadczeniu, ale tak nie jest. Nie ufałbym ci z elektrykiem w moim domu. Spawanie kontaktów to oszustwo dla pieniędzy i nic więcej. Pracuję w języku fińskim od ponad 20 lat jako elektryk Wago / jeśli prawidłowo zmontowany / działa bez problemów. A jeśli ręce nie rosną stamtąd, więc nie ma co brać
    1. Gość Andrey
      #26 Gość Andrey Goście 15 sierpnia 2018 09:44
      1
      Czy działają w skrzynce przyłączowej zasilania? Nude Nude. Skręcanie z lutowaniem lub zaciskanie. To drugie jest lepsze, ale potrzebne jest narzędzie.
  16. Angrybaldman
    #27 Angrybaldman Odwiedzający 25 lipca 2018 19:46
    5
    WAGa przy 32 amperach jest czymś nowym. A wniosek jest tylko jeden-ON X ... pudełka są. Wszystko jest na tarczy, cała tablica rozdzielcza jest w tarczy. W Europie robią to od 50 lat i połączyli kabel, e-mailem w ten sposób , po prostu zrób to raz, możesz się rozwidlić.
    1. Dmitry
      #28 Dmitry Goście 26 lipca 2018 16:20
      0
      Masz rację, jeśli nie ma śmieci lub nie ma momentu oszczędzania, wówczas wszystkie linie kablowe próbują ułożyć się od punktu dystrybucji (rozdzielnicy, szafki, montażu itp.) Do miejsca docelowego bez żadnych połączeń. Jeśli linia przenosi duże obciążenia, wówczas połączenie z nią odbywa się (z reguły) bez zerwania samej linii przez połączenie linii wychodzącej z elementami łączącymi typu ZOI lub 731 (lepiej znanymi jako „nakrętka”).
      WAGO w grupie wyprzedażowej to perwersja. Więc ktoś nie obliczył długości kabla, a jeśli to powstanie później, przeciążył go, kabel, który spowodował stopienie się przewodów ...
      W domu, jeśli masz mieszkanie z dwiema lub trzema sypialniami, a każdy pokój ma lampy sufitowe o mocy nie większej niż 0,5 kW, WAGO jest więcej niż uzasadnione. Oczywiście instalację elektryczną należy wykonać poprawnie i należy użyć materiałów eksploatacyjnych wysokiej jakości.
  17. Volt.
    #29 Volt. Goście 25 lipca 2018 21:57
    1
    Zebrałem wszystkie okablowanie na VAG, przedtem przylutowałem skręt (miedź), skręt nie pasował do standardowej skrzynki rozdzielczej. Svagami wszedł do małej skrzynki rozdzielczej. Przewody do gniazd miedzianych 2,5 - odpowiednio lekkie 1,5.Dlaczego przewody są podgrzewane: Słaby kontakt, mały przekrój drutu, duży ładunek. W mieszkaniu nie wykonuję prac spawalniczych, więc obciążenie nie jest bardzo duże. 16A - TO JEST SZCZYTOWY OBCIĄŻENIE (krótkoterminowe) i nie zawsze wszystko jest włączone - Mówię o kilowatach urządzeń gospodarstwa domowego. Sprzedawca powiedział, że stopi wszystkie VAG w ciągu 1 roku, pytanie pozostaje otwarte. Próbowałem połączeń śrubowych na rdzeniu aluminiowym - naprawdę za rok połączenie śrubowe osłabia się odpowiednio, plastik zaczyna płynąć (iskra przeskakuje, podgrzewając połączenie). Na VAG są stalowe styki sprężynowe, same druty, po co się wygrzewać?
  18. Volt.
    #30 Volt. Goście 25 lipca 2018 22:26
    2
    Zacząłem wątpić w VAG, ale wszystko już zostało zmontowane - mam nadzieję, że nie będę musiał porządkować gniazdka elektrycznego ... Maksymalnie - jest piekarnik 2KV. również 2 kV, podgrzewacz wody. Od czasu do czasu używam perforatora o mocy 1500 W. Na wylocie znajdują się maszyny o napięciu 10 A i 25 A. Coś jest bardzo przesadzone. W prywatnym garażu (warsztacie) - vaga nie jest lepsza. W budynku mieszkalnym (mieszkaniu) - dlaczego nie, obciążenie nie jest stałe, okresowe, VAG WIĘCEJ ODPOWIEDNIE.
  19. Gość Vladimir
    #31 Gość Vladimir Goście 26 lipca 2018 16:57
    0
    Zaciskanie jednego drutu za pomocą rękawa - głupie !!!!
    1. Gość Alexander
      #32 Gość Alexander Goście 27 lipca 2018 10:54
      1
      Crimp jak na zdjęciu - ogólnie głupie. Zacisk taki musi być dodatkowo zaizolowany, aby nie powodował zwarcia z sąsiednim drutem.
  20. Gość Alexander
    #33 Gość Alexander Goście 27 lipca 2018 10:48
    6
    A gdzie WAGO? Druty są stopione, a nie WAGO. Że nie wytrzymają prądu. I VAGO po prostu to wytrzymało.
    1. Gość Andrey
      #34 Gość Andrey Goście 15 sierpnia 2018 09:49
      0
      Tak, tylko izolacja drutów od góry jest normalna. Basking zaczął się dokładnie kontaktować w VAGO pod obciążeniem. Tylko plastikowy drut mniej odporny na ciepło niż korpus VAGO.
  21. Gość Siergiej
    #35 Gość Siergiej Goście 27 lipca 2018 13:00
    0
    Wszystko zależy od celu okablowania. Ułożenie nowego jest jednym, reanimacja starego jest innym. W pierwszym przypadku możesz użyć dowolnych metod połączeń zaproponowanych przez autora i komentatorów, najważniejsze jest przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa, aby przepływające obszary odpowiadały obszarowi przewodów, VAG, blokom zacisków itp. Ale przywracanie starych skrzynek rozdzielczych, budowanie przewodów itp. Wymaga innych podejść. Mówimy o domach, które mają 30 lat lub więcej. Okablowanie jest tam w większości AL. Są miedzi, ale rzadko. Dlatego używam tylko zacisków śrubowych, bardzo łatwo jest podłączyć miedź i AL, najważniejsze jest to, że każdy drut spada pod dwie śruby. Osłabienie połączenia śrubowego nie nastąpi, jeśli dokręcisz śruby z serca (nie bez powodu wszystkie liczniki energii elektrycznej są wyposażone w bloki zacisków na śrubach) Jednocześnie sprawdź jakość samych bloków zacisków, jeśli klikną, to bloki zacisków należy również wybrać według prądu i średnicy. dziury
  22. Eduard Kirsanov
    #36 Eduard Kirsanov Goście 1 sierpnia 2018 12:40
    0
    Nie mogę się zgodzić, że lutowanie jest gorsze niż spawanie. Została zasłużenie przeniesiona na drugie miejsce. Spawanie tylko na końcu skrętu. Tam, w tej kuli, nie ma wątpliwości, jaką mieszankę można utworzyć przy użyciu grafitu. A lutowanie na całej długości skrętu jest zdecydowanie bardziej niezawodne.
    Zgadzam się co najmniej na znak równości między tymi dwiema metodami. Zawsze sam lutuję miedzią.
  23. sanki
    #37 sanki Goście 2 sierpnia 2018 22:04
    0
    wszystkie kable miedziane w okablowaniu skręcają się dobrze bez reklamacji
    1. Dimmas
      #38 Dimmas Goście 3 sierpnia 2018 23:14
      0
      Zebrani sprytni elektrycy z stuletnim doświadczeniem Wkręcaj najszybciej i najbardziej niezawodnie
      1. Gość Andrew
        #39 Gość Andrew Goście 15 sierpnia 2018 09:53
        0
        Daleko od najbardziej niezawodnych - śruby muszą być okresowo dokręcane. Jak również orzechy z plantatorami w tarczach (w starych). W rzeczywistości najbardziej niezawodny jest solidny kabel. I tak - skręcanie z lutowaniem. Miedź z aluminium można również podłączyć po ocynowaniu drutów.
  24. Dimmas
    #40 Dimmas Goście 3 sierpnia 2018 23:29
    1
    Vago w ogóle się nie liczy, zawsze zbieram skrzynki na listwach zaciskowych.
  25. Dmitry
    #41 Dmitry Goście 7 sierpnia 2018 10:48
    0
    Pracuję w sektorze energetycznym od 22 lat - powóz od lat trzyma asa 15 w produkcji na wibroładowanym sprzęcie, a nie jak śmierdzący bojler w javir, kiedy zobaczyłem, że spłonął powóz - kiedy sprytny facet włożył w niego trochę złego skręcenia 3 drutów - kup oryginalne, a będziesz szczęście)))) wagony na monolityczne produkty spożywcze tutaj z naszym drutem nie żyją dobrze po 3 latach w warsztatach, w których oświetlenie wibracyjne z pojedynczymi lampami uwielbiało mózgi, powodowały skargi, ale żyją normalnie z obcym drutem i są naszymi kablami wyścigowymi przynajmniej z edyahi, ale wydaje się, że elektrotechniczne wyżarzanie, które szukało kabli pod względem elastyczności i rozmawiało z dostawcami - producentami, myślę, że mnie zrozumie, połączenie śrubowe jest ogólnie wątpliwe w przypadku takich kabli - trzeba rozciągać i kontrolować, lutowanie w zasadzie jest dopuszczalną opcją, ale czas ucieka i topnieje konieczne jest ostrożne usunięcie, zaciskanie zgodnie z PUE, spawanie - jako spawacz w przeszłości - nie rozważam spawania bez topnika (z wyjątkiem kowalstwa), ale klientowi się to podoba, ciasto można ładować - jak wszystkie przyssawki, które gotuję, są wyłączne)))) chociaż p ssuzhdat jesteśmy specjalistami i wyposażenie skręt skręconych i Siza jest owinięty wokół z kamienną twarzą - to wszystko sztukę okablowania))))))
    1. Gość Siergiej
      #42 Gość Siergiej Goście 8 sierpnia 2018 20:33
      3
      Czy wszyscy widzieli, jak działa WAGO? - Szczelina w płycie, do której włożone są przewody, wszystko jest wciśnięte w plastik. Czy znasz obszar kontaktu? Co do cholery jest 25 lub 32 amperów? Vagi - tylko do „światła”. Najbardziej niezawodny - spawanie, grot, skręcanie i ŚOI!
    2. Gość Andrey
      #43 Gość Andrey Goście 15 sierpnia 2018 09:56
      0
      Dlatego należy wykonać spawanie topnikiem. Boraks to świetna opcja!
  26. Gość Nikolay
    #44 Gość Nikolay Goście 6 grudnia 2018 11:02
    0
    WAGO tylko do oświetlenia.
  27. Gość Alex
    #45 Gość Alex Goście 14 grudnia 2018 16:10
    0
    Przewód 2,5 mm2 powinien być chroniony przez maszynę 16A, a Wago ma maksymalny limit prądu dwa razy. Jednocześnie jest znacznie więcej takich przypalonych sytuacji z niespodziankami. Gniazda również doskonale się palą. Ale pokazane jest tylko WAGO. I co najciekawsze na zdjęciu - WSZYSTKIE druty w nim spalone. Nie jest uszkodzony żaden obwód lub styk, ale wszystkie naraz. I sądząc po kropli plastiku z dołu, pojawiła się MONTAGER. Po pierwsze drut nie powinien się stopić. Po drugie, to ramię ... bardzo krótko zdjął drut i zaciśnął go na izolacji.
  28. Zheka (15 lat)
    #46 Zheka (15 lat) Goście 25 lipca 2019 07:35
    0
    Nikt nie był zaskoczony, że 4 białe i 1 niebieskie utknęły na zdjęciu w wozie? wyniki szerokopasmowe udane))

Przeczytaj także

Kody błędów pralek