Zrób to sam
Kursy mistrzowskie, instrukcje, przydatne wskazówki, przepisy kulinarne.
» » »Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

W starych domach stosuje się okablowanie z drutu aluminiowego. Często podczas przeprowadzania napraw w mieszkaniu konieczne staje się przedłużenie przewodów. Jeśli używasz drutów miedzianych lub stopów, po prostu nie możesz podłączyć ich do aluminium - każdy elektryk zna tę zasadę i nie tylko. Pokażę ci prosty, niedrogi i co najważniejsze niezawodny sposób łączenia ze sobą przewodów miedzianych i aluminiowych.

Będzie potrzebować


  • Śruba lub śruba z gwintem M4, długość 16 mm.
  • Trzy szerokie podkładki pod M4.
  • Grover M4.
  • Nakrętka M4.

Rozmiary mogą się różnić, podam tylko listę tego, czego użyłem.

Połączenie przewodów aluminiowych i miedzianych


Czyścimy końce drutów, które połączymy. Weź szczypce i zrób pierścienie na końcach drutów.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Pierścienie na obu. Mogą być całkowicie wykonane innym narzędziem lub nawet ręcznie.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Następnie nałóż podkładkę na śrubę. Jego szerokość powinna być większa niż pierścień z gołego drutu. Następnie zakładamy pierścień z drutu aluminiowego, aby po dalszym dokręceniu połączenia ten pierścień na drucie nie otworzył się.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Następnie zakładamy kolejną podkładkę, a następnie drut miedziany.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Na dodatek nałóż trzecią podkładkę, grover i przymocuj ją nakrętką.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Dokręcić za pomocą narzędzia.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Dobrze izolujemy taśmą elektryczną.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Izolacja musi być niezawodna, zaleca się przechodzenie przez taśmę elektryczną w dwóch lub trzech warstwach. To jest połączenie w puszce przyłączeniowej.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

To połączenie przewodowe będzie niezawodne. Grover utrzyma ciśnienie, jeśli połączenie nagle się rozluźni. Możesz więc bezpiecznie zamknąć pokrywkę i ukryć ją za warstwą tynku.
Jak podłączyć drut aluminiowy i miedziany

Oczywiście wiele innych urządzeń do podłączania przewodów jest sprzedawanych na rynku, ale wydaje mi się, że ta metoda jest najbardziej niezawodna i trwała.

Obejrzyj wideo


Wróć
Komentarze (63)
  1. Gość Yuri
    #1 Gość Yuri Goście 8 maja 2018 13:25
    16
    Wyraźne podkładki ocynkowane, cynk z miedzią kategorycznie nie jest przyjazny, tylko stal lub cynk są czyste
    1. Gość Michael
      #2 Gość Michael Goście 8 maja 2018 20:37
      3
      Zasadniczo aluminium usuwa się pod warstwą wazeliny lub innego smaru, po czym gwałtownie wzrasta jego przyjazność dla innych metali. I tak, zaczyna dobrze się zaprzyjaźniać.
    2. Gość Vladimir
      #3 Gość Vladimir Goście 10 maja 2018 08:01
      3
      Zdecydowanie się nie zgadzam! Zobacz serię normalnych potencjałów.
  2. Vasilii
    #4 Vasilii Goście 8 maja 2018 18:10
    4
    Ościeżnicę można wykorzystać tylko do otwartego okablowania, ponieważ z czasem można było zauważyć, jak zaczyna świecić w ciemności.
  3. Gość Yuri
    #5 Gość Yuri Goście 8 maja 2018 18:47
    30
    Czy nie jest łatwiej uzyskać zwykłą mosiężną listwę zaciskową zgodną zarówno z drutami aluminiowymi, jak i miedzianymi? Jeśli istnieją wątpliwości co do niezawodności zacisków śrubowych, uprzednio napromieniowane od wewnątrz za pomocą topliwego lutu ...
    och !!!
  4. Guest Electric
    #6 Guest Electric Goście 8 maja 2018 20:45
    3
    Aluminium odpadnie, a ogrzewanie będzie „konstrukcją”.
  5. Gość
    #7 Gość Goście 8 maja 2018 21:19
    1
    Zawsze łączę się z szarymi! Wszystko działa!
    1. arv
      #8 arv Goście 1 lutego 2019 14:19
      0
      Niech Bóg zabrania spotkania z takim elektrykiem
  6. Gość Nikolay
    #9 Gość Nikolay Goście 8 maja 2018 21:44
    8
    Jeśli jest nakrętka, śruba zamienia się w śrubę.
    1. LoMaster
      #10 LoMaster Goście 4 października 2018 07:07
      0
      Śrubokręt w kluczu)))!
      1. Gość Roman
        #11 Gość Roman Goście 17 stycznia 2019 13:50
        0
        Spodnie w szortach sweat_smile
  7. Wujek Dima
    #12 Wujek Dima Goście 8 maja 2018 22:24
    20
    Skąd takie trudności, gdy istnieją specjalne złącza VAGO
  8. Gość Michael
    #13 Gość Michael Goście 8 maja 2018 23:00
    19
    czy listwa zaciskowa „Wago” nie jest prostsza? i co najważniejsze szybciej
    1. Gość Igor
      #14 Gość Igor Goście 4 sierpnia 2018 23:19
      6
      Przepraszam, ale Twój WAGO zamienił się w węgiel po tygodniu pracy .....
      1. Eugene
        #15 Eugene Goście 19 listopada 2018 01:07
        6
        To wasze WAGO zamienione w węgiel, a prawdziwy, na którym widnieje napis Al / Cu, będzie działał doskonale przez lata.
  9. Sasha
    #16 Sasha Goście 8 maja 2018 23:09
    2
    Użyłem mosiężnych nakrętek. Z doświadczenia podłączyłem obwody wysokoprądowe. Z czasem stal zamienia się w węgiel.
    1. Gość Roman
      #17 Gość Roman Goście 17 stycznia 2019 13:52
      2
      Dziwne, że jak dotąd ta metoda wytwarzania węgla nie jest praktykowana ...
  10. Dmitry
    #18 Dmitry Goście 9 maja 2018 02:09
    8
    Vago kupuje, nie angażuje się w kołchozy.
  11. Gość Valery
    #19 Gość Valery Goście 9 maja 2018 07:48
    4
    Teraz jest jeszcze łatwiej połączyć. Do tego są zaciski-vagi.
  12. Alexander
    #20 Alexander Goście 9 maja 2018 08:06
    14
    Po co wymyślać rower, jeśli istnieją paski łączące dla różnych przekrojów kabli. Skorzystaj z listew łączących i nie zawracaj sobie głowy żadnymi bzdurami, mówi elektryk z ponad stuletnim doświadczeniem w instalowaniu przewodów w mieszkaniach.
  13. Guest alex
    #21 Guest alex Goście 9 maja 2018 12:57
    3
    mosiężne bloki zacisków
  14. Chaos
    #22 Chaos Goście 9 maja 2018 22:56
    5
    Zawsze zastanawiałem się, dlaczego byli sprytni w komentarzach, powtarzając powyższe (mówię o blokach zacisków Wago)
  15. Guest Electric
    #23 Guest Electric Goście 10 maja 2018 04:34
    10
    To zabawne, ale autor nigdy nie wstydził się materiału, z którego zrobiono podkładkę, ból i nakrętkę. Nie myślał również o zmniejszeniu pola powierzchni styku, zmniejszeniu natężenia prądu, które będzie bezpiecznie przekazywane przez te druty (tylko zewnętrzne krawędzie drutu okrągłego dotykają podkładek). Powodzenia Kiedy będziesz, będziemy mieli pracę.
  16. Vladimir Anatolyevich
    #24 Vladimir Anatolyevich Goście 10 maja 2018 08:04
    1
    W tekście pomija się, że podkładki muszą być ocynkowane!
  17. Vasya
    #25 Vasya Goście 10 maja 2018 10:03
    3
    Zgadza się, należy stosować tylko elementy złączne pokryte niklem, a nie cynkiem.
  18. Gość Eugene
    #26 Gość Eugene Goście 10 maja 2018 12:02
    12
    To absolutnie nie jest niezawodne połączenie. Nie rób tego nigdy. Grover może z czasem pękać (bardzo często napotyka takie zjawisko). Ponadto takie połączenie musi zostać rozciągnięte, ponieważ z czasem metal „unosi się”. W takim przypadku zaleca się użycie listwy zaciskowej WAGO. Jeden blok terminalowy kosztuje 15 p.
    Ponownie, nigdy więcej tego nie rób. To jest kołchoz.
    1. Gość Alexander
      #27 Gość Alexander Goście 20 maja 2018 08:19
      7
      Ze względu na mały punkt styku w terminalu Wago można go używać tylko do oświetlenia. Gdzie prądy obciążenia są małe.
      1. Eugene
        #28 Eugene Goście 19 listopada 2018 01:11
        2
        Absolutnie się zgadzam! WAGO posiada zaledwie 24A. Oprócz oświetlenia i TYLKO LED nie jest dobra.
  19. Gość Siergiej
    #29 Gość Siergiej Goście 11 maja 2018 03:22
    13
    Zespół zacisków Wago nie zapewnia wysokiej jakości kompresji, zapewniając w rzeczywistości tylko dwa punkty styku między płytkami a przewodnikiem. Dlatego można ich używać tylko przy bardzo minimalnym obciążeniu. Płytki adapterów (podkładki, zaciski nakrętek) najlepiej przyjmować anodowane, a bloki zacisków śrubowych są stalowe lub mosiężne. Ponadto można napromieniować rdzeń miedziany i połączyć go z metodą skręcania aluminium. Możliwe jest również prasowanie w jednej ocynowanej tulei po obu stronach, po uprzednim napromieniowaniu miedzianego rdzenia. Żadnego z wymienionych związków nie można zamurować. Tylko lutowane złącza lub skręty spawane elektrodą węglową można ukryć odpowiednio poprzez izolację termokurczliwą.
    1. Ed
      #30 Ed Goście 19 sierpnia 2018 13:03
      5
      Wago nie rozwiązany PUE - lutowanie lub wkręcanie
  20. Gość Alex
    #31 Gość Alex Goście 12 maja 2018 11:28
    1
    często zdarza się, że w pudełku jest prawie u nasady i nie zawsze wkładasz śrubę, to zawsze uratuje wago lub głupi blok. będzie musiał cierpieć z rozbiórki. Opcja 2, jeśli pozwalają na to końce, czyścisz aluminiowy rdzeń i nawijasz go spiralą na miedziany i dobrze izolujesz.w zasadzie chrzan włożysz śrubę do starych skrzynek, wszelkie zakłócenia, pękają żyły i odrywają się od czasu i utleniania
  21. Gość Wiktor
    #32 Gość Wiktor Goście 12 maja 2018 16:56
    11
    Twoje WAGO to kompletne gówno w porównaniu do tego miksu. Miedziana miedź, wyrzuć łazik i połącz w ten sposób - przetrwa sto lat. Wszystko zależy od obciążenia. Podłączyłem w ten sposób moją kuchenkę elektryczną i po trzydziestu latach wykonałem poważną naprawę, zdemontowałem skrzynkę i wszystko jest w porządku. Konieczne jest ścisłe dokręcenie go, nie za pomocą śrubokrętu, ale za pomocą 10 kluczy, śruby i nakrętki z podkładkami 6. Ja sam pracuję jako elektryk w produkcji i wkrótce przejdę na emeryturę.
    1. Pietrowicz
      #33 Pietrowicz Goście 24 maja 2018 16:09
      3
      Nie ogrzewaj ludzi głowami za pomocą śrub - podkładek - groverów. Wysokiej jakości mosiężny blok zacisków rozwiązuje wszystkie problemy raz lub dwa razy. Zawsze to robimy. A WAGO jest naprawdę dla małych ładunków.
  22. Alexander Wolf
    #34 Alexander Wolf Goście 13 maja 2018 07:53
    5
    Bloki zacisków przyłączeniowych są sprzedawane w każdym specjalistycznym sklepie. Po co wymyślać różnego rodzaju bzdury? Z niczego do zrobienia?
  23. Gość Igor
    #35 Gość Igor Goście 13 maja 2018 15:39
    5
    Mosiężne bloki zaciskowe - i nic więcej nie trzeba wymyślać .....
  24. Gość Oleg
    #36 Gość Oleg Goście 13 maja 2018 19:23
    0
    Pracuję jako elektryk od ponad 30 lat i mogę powiedzieć, że jeśli mam mieszkanie z ogrzewaniem parowym, nie muszę niczego wymyślać. Od 50 lat miedź z aluminium pod zwykłą żelazną nakrętką i podkładką w skrzynce rozdzielczej nie utlenia się. Wszystkie te dzwonki i gwizdki są potrzebne tylko przy wysokiej wilgotności Na ulicy lub z ogrzewaniem piecowym.
    1. Gość Yuri
      #37 Gość Yuri Goście 31 marca 2019 18:27
      0
      Absolutnie się z tobą zgadzam, kolega, aby uzyskać najlepszy efekt, pożądane jest cynowanie miedzi.
  25. Wiaczesław
    #38 Wiaczesław Goście 13 maja 2018 21:52
    2
    Po skręceniu wystarczająco pozbawiony aluminium koniec powinien być chroniony przed powietrzem i będzie służył przez długi czas.
  26. Gość Andrey
    #39 Gość Andrey Goście 14 maja 2018 09:13
    2
    Istnieje topnik do lutowania Al + Cu z lutem cynowym, jest to najlepsze przejście z aluminium na miedź.
    1. Gość Michael
      #40 Gość Michael Goście 6 sierpnia 2018 10:29
      0
      topnik f-64 i cyna
    2. Gość Yuri
      #41 Gość Yuri Goście 31 marca 2019 18:38
      0
      Jest to oczywiście akrobatyka w instalowaniu przewodów elektrycznych, idealna opcja do podłączenia Al + Cu. Ale niestety nie zawsze jest dostępna. Mój przykład: widzieliśmy działkę budowlaną w czystym polu, w pobliżu było tylko kilkanaście (10 kV), 380 V podciągniętych, gdy zbudowano całą ulicę . co lutować: lutownica miedziana i lampa lutownicza?
  27. Gregory
    #42 Gregory Goście 14 maja 2018 20:42
    2
    Coś w tym stylu mam 40 lat. Teraz w każdym sklepie z artykułami elektrycznymi istnieją sposoby na podłączenie przewodów.
  28. Fanil
    #43 Fanil Goście 15 maja 2018 17:48
    0
    Należy użyć zacisków sprężynowych do aluminium ... możesz to przynajmniej zacisnąć, kontakt z czasem się pogorszy
  29. Nie elektryk
    #44 Nie elektryk Goście 16 maja 2018 19:49
    3
    I właśnie przekręciłem miedź i aluminium w wiosce. Lato 8 już działa i nic, a to jest przy wejściu do domu. Nie ma jednego ekstremalnego przypadku. Dopóki skręt jest suchy, a w domu przy niskiej wilgotności nic się nie stanie !!)))) I położyłem dla chemii z fizyką !!!))))
    1. Gość Valery
      #45 Gość Valery Goście 18 maja 2018 17:36
      1
      możesz podać wiele przykładów, ale myślę, że najlepiej połączyć tuleję GMD i wszystkie problemy!
    2. Wiaczesław Iljicz
      #46 Wiaczesław Iljicz Goście 19 maja 2018 12:37
      3
      Gdy kontakt się pogarsza, jest podgrzewany !! Podsumowując, dom spłonie !!!
    3. Zhorik
      #47 Zhorik Goście 24 maja 2018 16:11
      3
      Na razie fizyka cię obciąży)))))
    4. Unelectric_2
      #48 Unelectric_2 Goście 10 marca 2019 12:55
      0
      W jakiś sposób sąsiedzi w kraju zawołali, aby znaleźć przyczynę braku oświetlenia. Znalazłem skręcone druty miedziane i aluminiowe, między którymi nie było kontaktu. To znaczy - w ogóle nie ma kontaktu. Tylko nieelektroniczni elektrycy wykonujący skręcanie miedzi z aluminium ...
  30. Wiaczesław Iljicz
    #49 Wiaczesław Iljicz Goście 19 maja 2018 12:27
    1
    Aluminium + miedź para galwaniczna! Konieczne jest cynowanie! Nie wiedząc o tym, nie podawaj WSKAZÓWEK! Bez cynowania aluminium utlenia się i będzie proszek !!! ???
  31. Gość Alexander
    #50 Gość Alexander Goście 21 maja 2018 09:17
    0
    Metoda jest dobra i niezawodna, ale niestety wszystkie połączenia gwintowe muszą być okresowo dokręcane, ukrywanie tego za tynkiem jest niewłaściwe. Tak, i nikt nie anulował tlenków, więc będzie odporność na przejście.
  32. Mila
    #51 Mila Goście 21 maja 2018 22:18
    1
    wymyśliłeś już blok zacisków? Jakieś pięć lat odkąd używam wszędzie listew zaciskowych, na górze tuby.
  33. Gość Wiktor
    #52 Gość Wiktor Goście 23 maja 2018 23:37
    1
    Używanie topnika do lutowania i to wszystko
  34. Niemiecki Frolov
    #53 Niemiecki Frolov Goście 25 maja 2018 18:56
    3
    Aby uniknąć różnic potencjałów na granicy różnych metali i aby ewentualne utlenienie drutu aluminiowego nie stało się izolatorem podczas łączenia drutów miedzianych i aluminiowych, bardziej niezawodne jest miedziana płyta aluminiowa. Można to zrobić, usuwając drut aluminiowy szybkim zanurzeniem tego drutu natychmiast po usunięciu go w nasyconym roztworze siarczanu miedzi. Drut aluminiowy pokryty jest czerwoną powłoką miedzianą. Przy znacznej grubości tej warstwy można nawet lutować taki miedziowany drut aluminiowy z miedzią.
  35. nie elektryk
    #54 nie elektryk Goście 25 maja 2018 23:00
    1
    przedłuż przewody - tylko lutując
  36. Oliwka gościa
    #55 Oliwka gościa Goście 1 czerwca 2018 18:28
    1
    łatwiej kupić pady i to wszystko!
    1. Gość Roman
      #56 Gość Roman Goście 17 stycznia 2019 14:07
      1
      Tak, nie zgadłeś, co jest łatwiejsze. Są miejsca w naszym kraju, w których nie można kupić podkładek o godzinie 21:00, ale są miejsca, w których nie można w ogóle kupić podkładek, można zamówić San Michalych, jeśli zapyta w centrum dzielnicy, jeśli nie zapomni, urodził klacz i to wszystko - miesiąc, każdy, kto musi coś podłączyć, potrzebuje szmergla, śruby z podkładkami i taśmy elektrycznej i robią wszystko jak w Niemczech - powoli i przez długi czas. Mieszkam w Nowosybirsku - dla mnie do nawiązania takiego połączenia - maksymalnie 10 minut. I do sklepu elektrycznego, ubiorę się i zejdę windą w tym czasie, i nadal będę musiał kopać półtora przystanku tam i pół z powrotem. Po co i znajdę śruby i podkładki oraz szmergiel i taśmę elektryczną. Kolejnym pytaniem jest to, że obecnie nie można znaleźć drutów aluminiowych (prawie czystych). Ale znalazłem to - wytrzyj i wyrzuć, zmień na miedź.
  37. Gość Siergiej
    #57 Gość Siergiej Goście 22 czerwca 2018 06:52
    3
    Tak, zgadzam się, że ten związek jest prawdopodobnie najbardziej niezawodny w łączeniu miedzi i aluminium niezgodnych w życiu.
    Oczywiście istnieją specjalne bloki zaciskowe z pastą, które mają prawo do życia, ale jeśli chcesz niezawodności i nie ma alternatyw dla tynkowania! Jedyną uwagą są niezawodne elementy złączne, lepiej bez cynkowania - cynk trudno jest zaprzyjaźnić się z miedzią, z aluminium. A jeśli dostanie się wilgoć, reakcja utleniania jest zapewniona! Tak więc, skręcanie niezawodnie chronione od zewnątrz, nie oszczędzając taśmy elektrycznej, trudniej jest zabezpieczyć taką kanapkę przez obkurczanie.
  38. Anton
    #58 Anton Goście 16 stycznia 2019 02:07
    2
    dla cudownych elektryków, którzy nie są przyjaciółmi z wagonami, mają bieżące obciążenie, maksymalne obciążenie wagonów, z którymi pracowałem, wynosi 32A, dla cudownych elektryków, którzy obstawiają wagony wszędzie za 15r, obliczyć obciążenie, które przyjdzie do terminala, skrzynka rozdzielcza w kuchni o maksymalnym obciążeniu większym niż 8 kW nie wagony zezwalają tylko na lutowanie (spawanie), ponieważ 220 W * 32 A = 7040 W (7,04 kW), jeśli jesteś elektrykiem, niekoniecznie elektrykiem.
  39. Gość Vladimir
    #59 Gość Vladimir Goście 23 stycznia 2019 17:47
    0
    Używasz Grovera w połączeniach elektrycznych? To oczywiście super elektryk! Nigdy nie widząc rezultatów takiego związku, traci wszystkie swoje właściwości z powodu ogrzewania!
    1. Gość Alex
      #60 Gość Alex Goście 8 lutego 2019 07:33
      2
      Aby hodowca utracił swoje właściwości, nawet w piekarniku, stopnie nie będą wystarczające. Złącze okablowania nie powinno źle iskrzyć, jak spawarka. Nie pisz nonsensów.
    2. Gość Yuri
      #61 Gość Yuri Goście 31 marca 2019 18:41
      0
      co do połączenia, jeśli jest ogrzewane.
  40. Denis
    #62 Denis Goście 11 marca 2019 12:42
    0
    Właśnie wziąłem topnik do lutowania aluminium i lutowałem cynowe lutowia, dałem duże obciążenie, gniazdo było podgrzewane, a połączenie przewodów pozostało zimne
  41. Gość Yuri
    #63 Gość Yuri Goście 31 marca 2019 18:17
    0
    elektryk z 32-letnim doświadczeniem. Zaleca się stosowanie jednego metalu do okablowania, ja osobiście wolałem aluminium: dobre skręcanie i kontakt przez stulecia, a wciąż jest takie figil Kwarcowo-wazelinowy smar nazywa się (nie jest to trudne do zrobienia samemu), rozmazany skręca i zapomina. Okablowałem w swoim domu, odkąd miałem 94 lata, mam już 25 lat, nawet nie izolowałem zwrotów akcji, dobrze je rozłożyłem, włożyłem skrzynkę do rozdzielnicy i wszystko inne. Około pięciu lat otworzyłem jedno pudełko, dla zabawy, jak by to było zrobione wczoraj. Miedź? obciążenie - tak, zgodnie z wytrzymałością mechaniczną - tak, ale skręcanie, szczególnie elastyczny drut, osłabionyto wrząca woda - będzie podgrzewana coraz więcej, aż się zaświeci. miedź szybko się utlenia, co prowadzi do wzrostu rezystancji przejścia, osłabienia kontaktu, ogrzewania z następującymi konsekwencjami. Nawet połączenie śrubowe nie gwarantuje trwałości jakości dobrego kontaktu. Jedna opcja, która gwarantuje dobry wynik i trwałość, to cynowanie: twardy drut - przed skręceniem, elastyczny - po ... no cóż, jeśli pojawił się problem z połączeniem miedzi i aluminium - nie ma lepszego połączenia za pomocą śruby, ale musisz zrobić do tego okna w przypadku szczypiec okrągłych cynowanie miedzi jest jednoznaczne. Zaleca się umieszczenie podkładki między drutami - nie rób tego w żadnym wypadku, uzyskujemy dobry, niezawodny kontakt, po co poluzować ją za pomocą tej podkładki, nawet jeśli jest wykonana z ocynowanej miedzi lub nawet złota. sekwencja: śruba - podkładka miedziana końcówka AL - podkładka-podkładka (wymagana) - nakrętka narzędziowa i mocne, mocne dłonie, mocno dokręć, jeśli jest smar kwarcowo-wazelinowy, smar, dobrze izoluj (osobiście wolę taśmę bawełnianą) , zamknąłem wieko i zapomniałem. tak, jeszcze jedno, na koniec: wyrzuć listwy zaciskowe, które są dostarczane ze skrzynką rozdzielczą. odrzuć to od razu - gówno jest kompletne - lepiej jest zrobić prosty zwrot, nawet bez dzwonków i gwizdków, będzie bardziej niezawodny, a to „WAGO” to takie gówno, dla mokasynów uważanych za próżniaka lub osobę daleką od elektrotechniki, energia elektryczna, materiałoznawstwo elektroniczne.

Przeczytaj także

Kody błędów pralek