DIY gjør det selv
Mesterklasser, instruksjoner, nyttige tips, oppskrifter.
» » » »Hvordan lage et firkantet hull
Hvordan lage et firkantet hull

Hvordan lage et firkantet hull i ethvert arbeidsstykke? Alle kan bore et rundt hull, men noen ganger blir det nødvendig å lage et firkantet hull.
Hvordan lage et firkantet hull

Jeg trengte å lage et stort kvadratisk hull i den runde billetten slik at stolpeplassen for det første kunne bevege seg fritt i hullet, og for det andre at det ikke var noen stor lek. Det vil si at du trenger et hull for et kvadrat med perfekt form og størrelse. Så spørsmålet oppsto - er det mulig å gjøre dette med egne hender ikke på fabrikken?
Hvordan lage et firkantet hull

Jeg har allerede gjort dette, og derfor svarer jeg - det kan gjøres, men i mangel av et spesifikt sett med verktøy, kan ikke et kvalitetshull lages.

Vil trenge


Så hva du trenger for å lage et perfekt firkantet hull:
Fresemaskin med avtakbare og sporfreseskiver, elektrisk sveisemaskin, dreiebenk.

Å lage et firkantet hull i metallet


For å lage et kvadratisk hull, utfører vi følgende trinn:
Vi klemmer arbeidsstykket i fresemaskinen og ved hjelp av en skivefabrikk sliper vi et rektangulært spor;
Hvordan lage et firkantet hull

Det viste seg at arbeidet går mye raskere med kutteren, og derfor måtte legge det i stedet for sporet. Vi foretar en omvendt utskiftning, og ved hjelp av en riller kutter vi rørene på arbeidsstykket.
Hvordan lage et firkantet hull

Vi setter inn en firkantet billet i den resulterende rillen, og et annet rektangulært metallstykke i den øvre delen som forblir åpen.
Hvordan lage et firkantet hull

Hvordan lage et firkantet hull

Dette lille stykket er sveiset til hovedemnet med en elektrode ved bruk av konvensjonell buesveising.
Hvordan lage et firkantet hull

Hvordan lage et firkantet hull

Vi rengjør det resulterende elementet fra vedheftende metall, som gjøres best ved hjelp av en dreiebenk, med full maskinert og polert.
Hvordan lage et firkantet hull

Som et resultat får vi en rund billet der det vil være et perfekt firkantet hull.
Hvordan lage et firkantet hull

Hvordan lage et firkantet hull med improviserte verktøy


Alle disse teknologiske syklusene kan gjøres ved hjelp av enkle verktøy for hånden, kun ved hjelp av en vinkelsliper, som populært kalles en “kverne”, en skrue og en sveisemaskin.
Men i dette tilfellet må du for det første svette mye, og for det andre vil ikke produktet ordne seg så jevnt.
Når du utfører disse arbeidene, er det viktig å overholde sikkerhetskravene:
  • når du arbeider med fresemaskiner og dreiemaskiner, er det behov for låsesmedbriller;
  • når du utfører sveisearbeid, er votter og en sveisemaske nødvendig.

Så hvis du ønsker det, kan du lage et kvadratisk hull i alle størrelser ikke verre enn fabrikken!
Hvordan lage et firkantet hull

Se videoen


Kommentarer (61)
  1. Gjest Oleg
    #1 Gjest Oleg gjester 12. mars 2019 15:15 p.m.
    76
    Selvfølgelig ikke på fabrikken, i det hele tatt i nattbordene ligger fresemaskinen rundt på tomgang
  2. Gjest Sergey
    #2 Gjest Sergey gjester 12. mars 2019 3:33 kl.
    34
    Ja, du er en skyhøyt joker!
    Hvis du også hadde en rillemaskin, ville du gjort torget enda enklere og raskere!
    1. alex
      #3 alex gjester 24. mars 2019, 8:19 kl.
      0
      er det mulig å skyve ala grooving cutter inn i svingen og kjøre den med en manuell stasjon. hvis det er uønsket å varme og sage, er det et fullstendig levedyktig alternativ. det er enkelt å lage en slik kutter fra en dreining.
  3. Sektor
    #4 Sektor gjester 12. mars 2019 3:36 kl.
    64
    Eller kanskje umiddelbart kjøpe en liten fabrikk for å lage et kvadratisk hull? Jeg dro til butikken og kjøpte den. Der en vanlig amatør vil ta en fresemaskin, en dreiebenk. Ok, du kan søke i garasjene. Men hvorfor gjerde hagen?
    1. Gjest Gerasim
      #5 Gjest Gerasim gjester 12. mars 2019 17:19
      4
      Så det blir sagt på slutten ... det er ingen sving ... kvernen er i hendene dine og gå!
    2. Jeg hater alle
      #6 Jeg hater alle gjester 12. mars 2019 18:02
      5
      Og det er enda enklere å kjøpe en spesiell bore- eller fresekutter, jeg vet ikke hvordan jeg lager kvadratiske hull.
      1. Gjest Michael
        #7 Gjest Michael gjester 15. mars 2019 09:35 p.m.
        3
        dette verktøyet kalles en spindel, prosessen med kveling, alle venner med hodet bruker det for å få et rektangulært hull uten maskinverktøy
        1. Peter Bogdanov
          #8 Peter Bogdanov gjester 22. mars 2019 17:07 p.m.
          0
          Burning, sir ...
      2. Gjest Alex
        #9 Gjest Alex gjester 28. mars 2019 00:48
        0
        Square!
    3. 956
      #10 956 gjester 14. mars 2019 08:37
      2
      Hvor får du sveisen? Og det er en dreiebenk i alle skipsmodelleringssirkler. Noen flymodeller har til og med fresing. Det er bare et hull er ikke "kosher." For det første er sømmen fremdeles ikke uedelt metall. For det andre hvordan garantere penetrering til hele hullets dybde, men samtidig holde seg i form? Kutteren må bevege seg inne i hullet, og det er bevegelsen til kutteren som må bestemme formen.
      1. Andrew
        #11 Andrew gjester 14. mars 2019 03:09 kl.
        2
        Sveising i hvilken som helst kraftverktøybutikk selges og koster litt mer enn en kvern.
  4. Gjesten Yuri
    #12 Gjesten Yuri gjester 12. mars 2019 18:13
    2
    I noen tilfeller kan du sveise et firkantet rør (standard eller hjemmelaget fra to hjørner) i et rundt hull.
  5. Gjest Alex
    #13 Gjest Alex gjester 12. mars 2019 18:35
    4
    Plasticine square.
    Litt belastning og sveising vil flyte.
    Som et overopphetet vokslys.
  6. Gjest Sergey
    #14 Gjest Sergey gjester 12. mars 2019, 8:04 p.m.
    32
    Du trenger bare å bruke en firkantet bor)))
  7. Gjest Victor
    #15 Gjest Victor gjester 12. mars 2019, 8:19 kl.
    12
    bore med en drill, endre med en fil.
  8. Stanislas
    #16 Stanislas gjester 12. mars 2019, 8:44 kl.
    5
    for dette er det en firmware maskin, og ikke denne smut, vel, eller en butikk hvor du kan kjøpe den såkalte denne nøkkelen
  9. låsesmed
    #17 låsesmed gjester 12. mars 2019 9:23 kl.
    6
    Hjemme ble en veving boret nær størrelsen på torget. Hvis størrelsen er stor nok, ta en tosidig fil og lag minst en vinkel (hvis åpningen ikke er blind). Ta deretter en liten baufil (det er ca. 5 mm) og skjær de resterende 3 hjørnene. Hvis hullet er lite, må du fullføre arbeidet med en trihedral fil. For et blindhull er det lettere å lage en erme med et firkantet hull og legge det på qvaldrat.
  10. Gjest Sergey
    #18 Gjest Sergey gjester 12. mars 2019, 09:45 p.m.
    5
    Så mange gester, redsel ...
    Nok av en enkel dreiebenk, bare bor et hull passende diameter og skvis ut et firkant ...
    Vel, hvis slik nøyaktighet er nødvendig, kan du kutte tonehøyde ...
  11. Ali Ushaher
    #19 Ali Ushaher besøkende 13. mars 2019 05:43
    7
    Kameratforfatter, hvem skriver du for? Tror du jeg har en setningsmaskin ?! Og hvis den bakre - tror du at drømmen trengte råd? Du måler på en eller annen måte rådene - med publikum.
  12. Alexander
    #20 Alexander gjester 13. mars 2019, 06:53 kl.
    3
    Bor et hull i sylinderen og lag en firkant med en fil, og hvis du gjør en dreining, fresemaskin til et hull og lager en firkant.
  13. VP
    #21 VP gjester 13. mars 2019 09:42
    6
    To maskiner: horisontalt fresing og dreining. Bare perfekt "hjem"!
  14. Gjest Sergey
    #22 Gjest Sergey gjester 13. mars 2019 10:07
    5
    Ingeniøs forfatter, men hvordan kan jeg lage et fly hjemme ??
    1. Gjest Valera
      #23 Gjest Valera gjester 25. mars 2019 1:44 p.m.
      0
      Kjøp en kube av brett og sett sammen et fly
  15. Gjestepavel
    #24 Gjestepavel gjester 13. mars 2019 10:13
    7
    Alt er mye enklere - jeg borer et hull med liten diameter, tenner en ildsted, varmer opp arbeidsstykket, og ved hjelp av passende firmware lager jeg et firkantet (rektangulært, trekantet, ovalt osv.) Hull i riktig størrelse. Innen ti minutter avhenger det hele av varmeelementet til arbeidsstykket. Hva slags frese- og vendemaskiner?
  16. Gjest Anatoly
    #25 Gjest Anatoly gjester 13. mars 2019 14:52 kl.
    2
    Men er det ikke lettere å bore et rundt hull og skyve det med firkantet firmware?
  17. Sitnikov Dmitrij Valentinovich
    #26 Sitnikov Dmitrij Valentinovich gjester 13. mars 2019 3:21 kl.
    4
    Forfatteren manglet også en 3D-skriver.
  18. Gjest Oleg
    #27 Gjest Oleg gjester 13. mars 2019 16:23
    8
    Fantastiske råd til husmesteren - ta en fresemaskin, ta en vendemaskin, men tok du ikke umiddelbart den elektriske utladningen? En operasjon og alt.
  19. Profi50
    #28 Profi50 gjester 13. mars 2019 17:24
    5
    Takk, lærte. Jeg skal kjøpe maskiner og kuttere, vernebriller og hansker.
  20. Minin
    #29 Minin gjester 13. mars 2019 19:15
    3
    Husk at forfatteren ikke skal okkupere, for hver mann under benken er det en sving og en haug med tilfeldig liggende freser!
  21. Mikhalych
    #30 Mikhalych gjester 13. mars 2019 11:00 p.m.
    0
    Du tar en blank, du borer et hull i den med en diameter på den lille siden av plassen, du varmer den opp til rød og på ambolten hamrer du en firkant inn i den, etter emnet slukker du og du er ferdig.
  22. Gjest Victor
    #31 Gjest Victor gjester 14. mars 2019 00:29
    1
    Og hvor kom du fra en så klok fyr ???
    Et annet kjøkken - sofeteoretiker - ekspert dukket opp på Internett, og tilbyr å gjøre arbeidet til tre arbeidere i den mekaniske delen av en liten fabrikk. Og alt dette i et garasjekooperativ ............ !!!
    Det ble veldig morsomt.
    Det ville være bedre å ta og beskrive flukten av en flaske champagne etter en mislykket åpning med skjeve hender i lav jordbane, eller transformasjonen av Zhiguli til en Mercedes under påvirkning av magien fra tante Frosi.
    Dette ville være mye mer interessant selv for en kompetent spesialist innen jernvitenskap.
    ALT .................., jeg begynner å søke etter maskiner etter garasjer!
    Jeg trenger en erme med en kvadratisk hull for suveniren ..................!
  23. Alexander Petrikov
    #32 Alexander Petrikov besøkende 14. mars 2019 08:02
    2
    Prisen for et slikt torg er verdiløs - sømmen vil sprekke, og ståljern vil gi slipp på temperaturen.
  24. Gjest Dmitry
    #33 Gjest Dmitry gjester 14. mars 2019 08:42
    2
    Hvis alle kan bruke kverna og bore effektivt, må du kunne bruke lysbuesveising. Spesialistens arbeid med et slikt sett med maskiner og verktøy ... Hvordan skiller det seg fra fabrikkforholdene?)
  25. Gjesten Vitaliy
    #34 Gjesten Vitaliy gjester 14. mars 2019 12:05
    5
    Vel hva Figurs? Ikke å bruke SQUARE-boret umiddelbart?
  26. Gjest Dmitry
    #35 Gjest Dmitry gjester 14. mars 2019 19:57
    1
    smarte, men dette er ikke hjemmeforhold.
  27. Gjesten Anunah
    #36 Gjesten Anunah gjester 15. mars 2019 14:04 p.m.
    0
    Relo drill og nefig sykkel gjenoppfinne
  28. XZ
    #37 XZ gjester 15. mars 2019 16:43
    1
    La dem prøve å jobbe med et slikt produkt. Jeg tror ikke det blir lenge hvis det ikke går i stykker med en gang.
  29. XZ
    #38 XZ gjester 15. mars 2019 4:44 p.m.
    0
    Alt dette gjøres i dreiebenkens firmware !!!
  30. Gjest Sergey
    #39 Gjest Sergey gjester 15. mars 2019 17:21
    1
    Ja, ta en ny broach og lag et hull, forbannet. Jeg har også et geni. Hva med styrken til produktet? Artikkel om ingenting
  31. Evgeny Vlasov
    #40 Evgeny Vlasov gjester 15. mars 2019 17:38
    0
    Menn! Ikke glem elektrokjemien: + og -, anode-katode, salt-syre, lakk og maling: elektrokjemisk etsing vil bidra til å lage både et firkantet hull og et trekantet hull, og det du trenger ... (Jeg laget øreringer av bronse på 90-tallet - i formen sigdhammer) ..
  32. Alexander Yurievich
    #41 Alexander Yurievich gjester 15. mars 2019 19:47
    1
    men uten sveising svak?
  33. Gjest Serge
    #42 Gjest Serge gjester 16. mars 2019 15:14
    1
    Og enda enklere å ha en mini åpen peisovn, lage en form og støpe en slik detalj. Stiv så og slip den ...
  34. migel
    #43 migel gjester 16. mars 2019 3:44 p.m.
    1
    Artikkel - falske, glede av hånden.
    Hokuspokusen for denne artikkelen er at mens han forberedte to deler for sveising, selv om vi betrakter ham som en sveiser av GOD-nivå,det vil enten være mangel på fusjon (og da bør vi se et snitt til slutt i form av sprekker i to hjørner), eller det vil dumt smelte sammen den firkantede fliken og delen. for slike tilfeller, for ikke å snakke om sveising, bruker de kobberflikter, og rengjør deretter mindre med en fil.
  35. gjest
    #44 gjest gjester 16. mars 2019 16:57
    1
    i fabrikken gjorde det ikke verre enn fabrikken, respekt!
    og så mye arbeidskraft av hensyn til lav pålitelighet og for ikke å sitte inaktiv?
    i sovjettiden ville de ha sparket ut av fabrikken for slike ideer ...
  36. Uras
    #45 Uras gjester 16. mars 2019 10:14 kl.
    2
    Vel, vel ... og jeg har hamret hele livet mitt som en tosk på en mortiseringsmaskin ...............
  37. Gjest Vladimir Kiselyov
    #46 Gjest Vladimir Kiselyov gjester 17. mars 2019 08:50
    2
    hjemme, vanligvis elementære .. forårsake romvesener og all virksomhet ...
  38. Gjest Alexander
    #47 Gjest Alexander gjester 17. mars 2019 10:20
    0
    Ja, en spesialist fra ingensteds, med slike råd, fra de leste kommentarene, ser jeg at det er borgere som vet hva smed er. Lytt til disse tipsene. Uten maskinverktøy kan du lage hvilket som helst hull, trihedron, firkant, sekskant og så videre, selv med blindveier. Til å begynne med borer du et gjennomgående hull, med en diameter på et kvadrat langs planene, og ikke langs kantene, så varmer du opp til ønsket temperatur, avhengig av hvilket materiale du vil lage dette arbeidsstykket, og deretter i 3-4 pasninger stikker du det ganske enkelt på ambolten. Stansing tar maksimalt ti minutter, avhengig av lengden på ønsket arbeidsstykke. Hvis du ikke trenger en gjennomgående en, så kutter du et stykke på 5-6 millimeter fra stempelemnet etter en kvern, setter det inn i det ferdige hullet og sveiser det, så får du et emne med et ikke gjennomgående hull. Når det gjelder brenning av arbeidsstykket, må du bestemme hvilket materiale du vil lage denne delen med, det er slikt metall som kalles en scooter, det kan ikke være sprøtt, det vil være sprøtt, det kan sprenges ved tung bruk. Med høyt karbon og scootere kan du ikke gjøre garasjemarkiser.
  39. gjest Volodya
    #48 gjest Volodya gjester 17. mars 2019 16:39
    0
    hvorfor vise det. Riktig sier Oleg at alle maskinverktøyene hjemme er skitt
  40. Leonid Andreich
    #49 Leonid Andreich gjester 17. mars 2019 19:03
    0
    Ahem .. Jeg ville vikle en ledning, helst en rustfri ståltråd, tynn .. avhengig av den tillatte avrundingsradiusen for hjørnene på torget i åpningen, på en firkantet stift, i flere lag, avhengig av ønsket styrke til denne hylsen.
    Og så ville jeg loddet hele saken med en lodde med en gassbrenner .. eller bensin .. slike selges i dag ..

    Metoden min er god ved at du får minst en trekantet, i det minste femkantet, i det minste en heptagonal nøkkel i alle størrelser .. og for veldig lite penger.

    .. Og hvis kravene til styrke allerede er veldig høye - du må kjøpe eller lage folie .. i fremstillingen er det mange måter å få et bånd som er veldig tårevått.
    Forresten, dette er akkurat hva pistolfat gjør .. bare de er selvfølgelig ikke loddet, men kokt i ovner .. med en veldig nøyaktig bryggemodus.
    Ahem .. hvis du for eksempel tar en polygon, vrir den forsiktig, og så gjør hele entomfokuset med svingete og loddede, får du en riflet tønne med en tråd .. og alt for de samme små pengene ..
    .. Og hvis for eksempel skjebnen forlatt skjebnen på en ubebodd øy, så .. ahem .. det er nødvendig å koke stål, eller i det minste bronse, på en eller annen måte .. og å strekke stål- eller bronsetråder er en oppgave for ungdomsskoleelever ..
    Jeg mener ikke noe - men
  41. Gjest Vladimir
    #50 Gjest Vladimir gjester 18. mars 2019 17:36.
    0
    Yeah! Jeg klarte meg uten CNC-maskin! Akkurat som forfedrene til de første femårsplanene)
  42. Gjest Vladimir
    #51 Gjest Vladimir gjester 18. mars 2019, 08:16 kl.
    1
    Husket en vits på 60-tallet. MiG ble levert fra Sovjetunionen til Vietnam. Demontert for ikke å tiltrekke Pindos oppmerksomhet. Vietnameserne uansett hvordan de samler seg - Niva-høstemaskinen. De kalte spesialistene våre. De i fjøset for en dag samlet: MiG!
    De spør vår: -Hvordan er dette? - Og du leste ikke instruksjonen: "Og til slutt å behandle med en fil !!!"
  43. Gjesten Yuri
    #52 Gjesten Yuri gjester 19. mars 2019 19:58
    0
    Fantastisk arbeid. Ja, du er bare en knekt av alle bransjer ...
  44. Mikhalych-2
    #53 Mikhalych-2 gjester 19. mars 2019 11:13 kl.
    0
    Eller du kan bare bore et rundt hull og deretter behandle det med en firkantet fil ...
    eller fil)))))))))))))
  45. Eugene
    #54 Eugene gjester 20. mars 2019 15:13
    0
    Takk Afftir! Enkel og rimelig presentasjon. Strøm med fresemaskiner er en liten hage.Og så en veldig enkel måte.)))
  46. Igor
    #55 Igor gjester 20. mars 2019 19:49
    0
    EDM brenner gjennom et hull av enhver form
  47. Anatoly
    #56 Anatoly gjester 21. mars 2019 07:50
    0
    Kalles det å gjøre hjemme?
  48. Alex
    #57 Alex gjester 21. mars 2019 08:13
    0
    Du kan gjøre med en kvern. Ikke alle har maskiner
  49. Boris
    #58 Boris gjester 24. mars 2019 19:15
    0
    Tull, det er en spesiell drill (penn) i en off-axis dorn for å bore firkanter
  50. Stanislav Alexandrovich
    #59 Stanislav Alexandrovich gjester 24. mars 2019 19:59
    0
    Jeg skrev en gang at jeg gjorde slike firkantede hull for tretti år siden uten noen dreining og andre maskiner. men likevel, hva slags verktøy kreves, en gasssveisebrennerhammer (helst en oksygen), ta en runde, ta en firkant. i et rundhullsbor, bor et hull med den nødvendige diameteren, varme det deretter (til det er rødt), legg det på ambolten (skruestangen), sett raskt en firkant i hullet og bruk en skarp hammer for å føre torget inn i hullet. etter avkjøling, fjern det ferdige produktet med et perfekt firkantet hull på innsiden

Les også

Feilkoder for vaskemaskiner