DIY gjør det selv
Mesterklasser, instruksjoner, nyttige tips, oppskrifter.
» »Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Sikkert, mange eiere av komfyroppvarmede hus står overfor et slikt problem som å lekke regnvann på ytterveggene i et mursteinrør, gjennom tak og loft, til taket på huset.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Spesielt med kraftig regn. Hvor tett ikke skyv metallarkene til røret, fremdeles oser vann. Og når alt kommer til alt, å ikke skumme et slikt gap med vanlig monteringsskum er veldig utrygt, selv med et tykt murrør. Og jeg møtte ikke og fant ikke noe ildfast skum i butikkene, hvor mange jeg ikke så etter ... og det er ikke kjent om slikt finnes i det hele tatt i naturen! Etter å ha tenkt litt på, og husket alle ikke-brennbare materialer i hukommelsen, valgte jeg asbeststoff og varmebestandig flislim basert på sement. Asbestvev brenner ikke, sopp og mugg holder seg ikke til det, det er ikke utsatt for forråtnelse ... Generelt har jeg ikke funnet noen ulemper med asbestvev, bare for dette formålet. Og varmebestandig fliselim, i motsetning til ren sement, vil ikke sprekke og smuldre av ekstreme temperaturer og værforhold.

Vil trenge


  • Grovt og tykt asbeststoff (dette brukes vanligvis i gasselektrisk sveising, for eksempel gnistbeskyttelse).
  • Saks.
  • Sementbasert flislim (1 pose på to kilo).
  • Vann.
  • Bøtte for mørtel.

Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Gjør-det-selv klaring


Forbered først en løsning i en bøtte. Hell en kilo lim (en halv pakke) i en bøtte og fortynn den med vann til den er jevn. Løsningen skal være flytende. Ved konsistens, noe som kefir, noe som dette.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Generelt er det nødvendig at løsningen kan suge asbestvev ned i det. Hvis vann helles og løsningen er for flytende, tilsett mer lim. Og legg i ingen tilfeller sand! Ikke et gram! Ellers vil den frosne løsningen vaskes bort av regnvær. En ren, sementheftende mørtel, etter endelig herding, vil være glatt og blank, og vil derfor være mindre utsatt for dryppende vann, og miljøet som helhet. Nå må du heve alle disse tingene til taket. Ikke glem posen med tørt lim - vi trenger den fortsatt. Asbeststoff vil bli kuttet umiddelbart på plass, for ikke å gå glipp av størrelsen på de ønskede brikkene. Så etter å ha undersøkt stedet der bitene med asbeststoff som er dynket i løsningen vil legge seg, kuttet vi dette stoffet i biter av ønsket størrelse. Jeg kuttet rektanglene, slik at jeg bretter det gjennomvåtede stoffet i to. Nå senker vi stoffet til en flytende løsning og sylter det forsiktig der, slik at løsningen impregnerer det riktig.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Vi tar ut stoffet fra løsningen, og hvis mellomrommene mellom røret og taket er brede nok (som min - fra en centimeter til to!), Bretter du det i to, da den ekstra tykkelsen ikke vil la det falle eller gli ned i gapet, på loftet (flytende lim) glatt nok!).
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Vi dekker gapet med dette impregnerte stoffet. Deretter gjentar vi alle de ovennevnte prosedyrene med en klut og en løsning, til vi lukker alle store hull og hull, hvoretter vi kan skrelle av og hvile i 30-40 minutter, til det impregnerte stoffet griper tak i det minste litt og blir hardere.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Etter pausen klatrer vi tilbake på taket, sjekker om alt er i orden slik at ingenting svikter noe sted og vi utvanner løsningen fra limet og vannet tykkere enn før, slik at de kan dekke de resterende små sprekker grundig, samt glatte over de små og store uregelmessigheter.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Neste morgen ville løsningen, med asbestvev innebygd i det, fullstendig petifere. Det viktigste er at det i størkningsperioden ikke regner.Så ikke vær for lat til å se på Internett og finne ut av været på forhånd slik at alt dette harde arbeidet ikke gjøres forgjeves.
Til slutt; det viste seg å være et ganske sterkt og tett belte rundt røret som ikke vil la regnvann komme på loftet - et slikt sementbasert lim har en tendens til å krympe når det herder, noe som nesten ikke gir sjanse for vann.
Hvordan fjerne hullene mellom skorsteinen og skifer

Og sporene, som jeg spesiallagde mine fem, vil ikke være overflødige, for en bedre vannføring. Dermed reddet vi oss ved hjelp av asbeststoff og sementbasert fliselim fra problemet med det fuktige taket rundt skorsteinen, under kraftig nedbør, samt under lange høstregner.
Kommentarer (35)
  1. Shura
    #1 Shura gjester 20. september 2018 19:02
    1
    Ja, skifer er fortiden, nå bølget
    1. ugle
      #2 ugle gjester 25. september 2018 09:09
      6
      Skifer er fremtiden, ikke fortiden. I tillegg "profesjonelt gulv" som du sa det, d.v.s. profilert gulv er også skifer! Mener du kanskje metallprofil? Jeg tenker å endre dette drittet til skifer, ikke holdbart, støyende, ikke tråkke på og av, på, på, på og på, og på, og på og på ... Jeg ser ofte hvordan metallprofilen allerede begynner å bli renset og dekket med skifer. så ....
      1. Gjest Alexander
        #3 Gjest Alexander gjester 25. september 2018 17:27
        2
        Jeg har samme mening, skiferstyrer.
      2. Gjest Andrey
        #4 Gjest Andrey gjester 28. september 2018 07:56
        3
        Så skifer kalles et laminert materiale av naturlig eller kunstig opprinnelse, fra det tyske ordet Schiefer - skifer. Og bølgepapp er et profilert materiale laget av metall ved kaldvalsing, det kan ha en form som ligner en tradisjonell skifer, bølgelignende, som imidlertid ikke får den til å skifer.
        Når det gjelder bytte av bølgepapp med skifer, er det bare fra brudd på teknologi, på riktig tak vil bølgepapp tjene i veldig, veldig lang tid.
      3. Gjest Vladimir
        #5 Gjest Vladimir gjester 5. oktober 2018 11:44 p.m.
        1
        Skifer (bølget asbest sementark GOST glemte) bruker foreløpig mindre. Dette materialet, d.v.s. asbest er concirogenic, så de prøver å bruke det sjeldnere i private boliger. Og kragen er lett laget av bitumen tape; bredden er 100 mm eller mer. Du vil feste den, bare da med skifer vil du rive den av.
  2. Pryuvet
    #6 Pryuvet gjester 20. september 2018 20:03
    12
    Og fra siden av mønet, når det lille vannet renner langs skiferen lystig, under laken med en fantastisk kitt og gjennom røret til huset? Kan jeg ta et bilde i studio?
    1. V.
      #7 V. gjester 25. september 2018 08:46
      0
      Der renner han litt vann, fra topparket til nedbøren. Her er alt som må gjøres å rive alt av og slå alt forsiktig opp igjen. Tiden ødelegger alt.
  3. Gjest Roman
    #8 Gjest Roman gjester 20. september 2018 21:43
    17
    Riv av jernet, rett ut og spikre igjen. I nærheten av røret, under det nedre snittet på oteren. Og ikke stoff og fliselim. Generelt sett er det på tide å bedømme røret når det gjelder bildet.
    1. jury
      #9 jury gjester 21. september 2018 20:08
      1
      Du har helt rett, under en snøbelastning vil taket senke seg og vannet renner til og med under kittet fra mønet enda mer enn før
  4. Valery
    #10 Valery gjester 20. september 2018 10:59 p.m.
    4
    Det er et brannsikkert skum.
  5. ascus
    #11 ascus gjester 21. september 2018 08:14
    4
    Det er også et varmebestandig fugemasse med en temperatur på opptil 1500 grader og koster 350 rubler. Selges nesten overalt.
    1. Gjest Nikolay
      #12 Gjest Nikolay gjester 25. september 2018 05:45
      0
      Jeg prøvde varmebestandig fugemasse med temperaturer opp til 1500 grader, både i badehuset og hjemme, men det sprekker fortsatt av de ytre effektene av temperatur og fuktighet .. Penger til vinden ..
  6. Sanych
    #13 Sanych gjester 21. september 2018 14:11
    2
    METALRØRET LEVERES IKKE TIL DESTINI
    1. Gjest Sergey
      #14 Gjest Sergey gjester 21. september 2018 14:59
      5
      Med et metallrør er blødningene en størrelsesorden større.
  7. Gjest Alex
    #15 Gjest Alex gjester 21. september 2018 20:15
    4
    Hvis jernplaten fra mønet og inn i røret hviler med kanten bøyd oppover, vil den ikke strømme langs skifer.
  8. Camille RB.
    #16 Camille RB. gjester 21. september 2018 21:24
    3
    Følg i ingen tilfeller dette rådet angående bruk av asbest. Du vil lære om farene ved asbest på Internett selv.
    1. Sergey K
      #17 Sergey K besøkende 24. september 2018 00:29
      3
      Hvis du følger rådene dine, kan du ikke leve i det hele tatt ... Selve skifer som den også inneholder asbest, gjerder er ofte laget av plater som inneholder asbest, men den brukes mye.

      Det viktigste er ikke å ha det i stuen!
      1. Alexander Onuchin
        #18 Alexander Onuchin gjester 25. september 2018 17:47
        0
        Når det gjelder skiften til skifer og umuligheten av bruk i boliglokaler, har du kategorisk rett, men bare for importert skifer hentet fra Amerika, Latin-Amerika, Canada, etc. Men skiferen vår har ikke en nålestruktur, så det er skadelig når du behandler fra støv, som forresten så kommer den fremdeles ut av lungene. Men vi bruker respiratorer osv. Og når du er i huset er det mye mindre skade av det enn fra OSB, laminat, sponplater, etc. et slikt moderne materiale. Du må måle stråling når du vil bruke skifer, men du kan virkelig støte på det, selv om du har sement, murstein osv. Det forekommer. Men dette er ikke fra materialet, men fra jorda der malmen er tatt ...
        1. Gjest Vasily
          #19 Gjest Vasily gjester 29. september 2018 21:08
          0
          Det er riktig: asbest som er utvunnet i Russland har en annen kjemisk sammensetning, i motsetning til importerte, og skadene fra dem er akkurat som støv, når de en gang i lungene skilles ut i løpet av dager. Mens importert asbest har en annen kjemisk sammensetning og ikke skilles ut fra kroppen, er det derfor farlig og forbudt. Og jeg pusset opp asbestsementrøret mitt i landet med en metallplate og belagte den med sement-sandmørtel, en til tre. Det varte et kvart århundre, til det var nødvendig å skifte skifer: den rant ikke og sprakk ikke. Riktignok for styrke, lagt asbofiber til løsningen.
    2. Gjest Nikolay
      #20 Gjest Nikolay gjester 25. september 2018 05:47
      3
      Ja .. På røret er asbest veldig farlig)) Jeg gjorde det moro!
    3. Alexander Onuchin
      #21 Alexander Onuchin gjester 25. september 2018 17:39
      0
      Og hvilken skade? Og hva er asbest? Hvor er argumentene? lenke til studio. Bare ikke snakk om nålestrukturen til dette materialet ... I sovjetiske tider ble alle rør rullet opp ved hjelp av denne teknologien ...
      I denne noden er det foreslåtte alternativet et reelt alternativ til andre tetningsmetoder. Men denne komposisjonen vil fortsatt sprekke over tid. de lineære og ekspansjonskoeffisientene til materialene i kontakt er forskjellige, noe som betyr at det vil oppstå sprekker et sted fra den termiske ekspansjonen. Da blir vannet og isen og sprekken større og større. Se på mursteinen som den er ferdig i slike forhold ... Årsaken er kornete er enkel-enkel murstein, steinsprut, men du må bruke en annen. Og de skrev riktig på toppen av avsatsen og tett metall gjennom et temperaturbestandig materiale, for eksempel en stripe med fluoroplast.
  9. Gjest Michael
    #22 Gjest Michael gjester 22. september 2018 17:22
    0
    Jeg fylte dumt med varmebestandig fugemasse og alt, selv om jeg la nettet slik at det ikke er lekker, profiltaket, jernrøret høyt da jeg installerte det, innså jeg at det ikke ville være mulig å sette på korrugeringen, jeg valgte tetningsmasse, ingenting flyter og sømmen er ikke synlig kirsebærprofil og den røde fugemassen
  10. Gjest Dmitry
    #23 Gjest Dmitry gjester 23. september 2018 01:02
    0
    Tetningsmasse (som er varmebestandig) på gaten fungerer ikke. Han er bare du-vi-wow. Dessuten gir han også en hard forbindelse.
    De skrev allerede om taksynten.
    Jeg tror at i dette tilfellet er det beste alternativet en røroverføring.
    Dessuten skal murstein ikke bare stikke ut av det))), men parallelt med taket. Og metallplater med en lem bringes inn i lumen.
    * Og hvordan levde mennesker uten vår teknologi før? ))
  11. Gjest Sergey
    #24 Gjest Sergey gjester 23. september 2018 06:05
    3
    Nå er det et spesielt valset fugemasse, som et tykt limbånd, bare 10-15 cm bredt, på den ene siden klissete, på den andre farget, kan du velge farge på taket. Du tetter skjøten mellom røret og taket, starter fra bunnen, og det er det. Det tar omtrent 20 minutter. Det er mykt nok til å kompensere for all bevegelse av taket i forhold til røret.
    1. Sergey K
      #25 Sergey K besøkende 24. september 2018 00:30
      0
      Det er til og med isolert dem med tak i garasjen. Det viser seg ganske bra.Men i dette spesielle tilfellet vil det ikke fungere - en klebende sammensetning basert på bitumen ...
      1. Gjest Sergey
        #26 Gjest Sergey gjester 24. september 2018 04:09
        0
        Slik fungerer det. Han forseglet det med et par dusin rør - han kjører ikke noe sted.
  12. Ivan
    #27 Ivan gjester 23. september 2018 07:17
    1
    Det ser ut til at forfatteren ikke hørte om temperaturforlengelser.
  13. Gjest Alex
    #28 Gjest Alex gjester 23. september 2018 12:03
    0
    bare kjøpe forsterket tape for skorsteiner, glem problemet
  14. Gjest oleg
    #29 Gjest oleg gjester 24. september 2018 07:58
    0
    Sett flisen på limet først på skifer for å lukke hullene, deretter fra bunnen til skorsteinen
  15. Gjest Dmitry
    #30 Gjest Dmitry gjester 24. september 2018 13:36
    1
    Ildfast skum, så vel som silikoner med en arbeidstemperatur på 1500 grader solgt av skaftet .. Og de er definitivt flinkere til å tette slike fuger som et resultat av vind og snøbevegelser / vibrasjoner i taket enn det foreslåtte alternativet.
  16. Harry
    #31 Harry gjester 24. september 2018 13:50
    1
    Ikke glem bygningens vertikale forløp sammen med taket om vinteren og våren. Ikke tett røret og skifer med tetningsmasse. Det må være et gap mellom dem!
  17. Fedor
    #32 Fedor gjester 24. september 2018 17:06 p.m.
    0
    ... asbest, de tilbereder og belegger rør i skjøter. korntørkere brukes på heiser. praktisk!
  18. Vyacheslav
    #33 Vyacheslav gjester 25. september 2018 06:40
    1
    Jeg ville først prøve å belegge med chamotte leire og lage sementmørtel på toppen og dekke med jern. Jeg tror det er nok i lang tid
  19. ugle
    #34 ugle gjester 25. september 2018 09:18
    1
    Vann renner ikke gjennom røret, men gjennom taket ovenfra. Hvor limet fra skifer vil slå tilbake der og løpe igjen. Uansett hva som renner, må du renne under taket. Og ovenfra for å smøre leire som alltid gjorde. Ingen grunn til å tro at dette ble gjort på grunn av dumhet og fordi det ikke var sement. Alt var både kunnskap og stein helles. Leiren er fleksibel, den suger og tetter igjen eventuelle sprekker som dannes under termiske bevegelser. Selvfølgelig må du oppdatere hver sesong, men en gang for alle er det bare selgere som har det.
  20. Vitali
    #35 Vitali gjester 6. oktober 2018 00:17
    0
    Det er et brannsikkert polyuretanskum. Den kjære koster mer enn ett og et halvt tusen rubler, jeg tok det lettere for 450 rubler Skummetallrør i badekaret. Ved oppvarming brenner ikke skummet, det blir mykt, men brenner ikke.

Les også

Feilkoder for vaskemaskiner