DIY gjør det selv
Mesterklasser, instruksjoner, nyttige tips, oppskrifter.
» » »Trefaset spenning fra enfase på 5 minutter
Trefaset spenning fra enfase

Det kan være ganske enkelt å få en trefaset spenning på 380 V fra en enfase 220 V i garasjen. Det tar ikke mye tid, hele kretsen kan kobles til på 5 minutter uten for mye kompleksitet.
For eksempel må du starte en kraftig 3 eller 4 kW motor. Det ser ut til at den kan drives etter det klassiske skjemaet fra en enfaset krets gjennom en kondensator, men den var ikke der. Med denne inkluderingen går den skattede kraften på førti prosent tapt, pluss at lanseringen vil være utrolig vanskelig, eller til og med ikke mulig, hvis motoren først er lastet.
Det er til slike formål det brukes fasesplittere, som hjelper til med å fordele alle verdiene jevnt over alle tre fasene.
Ved å bruke dem er det mulig å drive ikke bare motorer og anlegg med trefasede asynkronmotorer, men også alle andre forbrukere som trenger en trefasespenning på 380 V.

Vil trenge


Du kan lage en enkel fasesplitter fra en kraftig motor. Effekten bør være 1,5 - 2 kW mer enn den drevne enheten. For eksempel, hvis du trenger å drive en kompressor på 3 kW, må du for kretsen ta en kraftigere motor på 4,5 kW og over. I dette eksemplet brukes en 5,5 kW motor.

Fasesplitterkrets


Trefaset spenning fra enfase

Som du ser er ordningen utrolig enkel. Først tilføres en enfasespenning til høykraftsmotoren, en stjerne koblet i henhold til skjemaet. Faseskiftet utføres av en kondensator (den klassiske kretsen beskrevet ovenfor). Og allerede nå fjerner vi den ensartede trefasespenningen fra den.

Hvordan implementert


Først går tilkoblingen til en kraftig motor (det er ingen startkondensator i rammen).
Trefaset spenning fra enfase

Og allerede gjennom batchbryteren slår vi på motoren - lasten.
Trefaset spenning fra enfase

Systemstart


Du må kjøre systemet som følger. Først bruker vi spenning fra et enfase nettverk til en kraftig motor. Akselen er fri for belastning. Motoren begynner å snurre seg gradvis opp. Etter en tid vil hastigheten være optimal. Først da kan lasten slås på ved å klikke på posen.
En tilkoblet motor i rollen som en last kan lett spinne opp selv under belastning.

Hva gir det og hvordan fungerer det?


Når 5,5 kW-motoren snurrer opp, vil den begynne å dele jevn jevn energi mellom fasene. Så snart lasten er tilkoblet (3 kW), som på starttidspunktet bruker enorm kraft. En kraftig motor tar på seg all denne mangelen på energi, siden spenningen i nettverket avtar et øyeblikk, og tregheten til akselen fortsetter å rotere. Naturligvis vil hastigheten synke litt under belastningen. Etter promotering av den tilkoblede motoren vil ekspresshastigheten på akselen til en kraftig motor gå tilbake til normal, og skape et jevnt sprang i nettverket.
I et nøtteskall har motoren i splitteren en særegen rolle som en trefasekondensator eller buffer, som ikke tillater et skarpt spenningsfall, og fordeler faseskift jevnt i faser uten forvrengning.

Se videoen


Kommentarer (87)
  1. Valja
    #1 Valja gjester 1. august 2018 18:48
    8
    Jeg er enig, gjorde det før.
  2. Peter
    #2 Peter gjester 1. august 2018 19:40
    16
    Det synes for meg at forfatteren av artikkelen, som snakker om enkelheten i den tekniske løsningen han foreslår, er litt ubehagelig.
    Hvis du følger anbefalingene hans, for å starte en trefaset elektrisk motor, trenger du en annen elektrisk motor, og enda kraftigere! Og dette er ifølge designeren enkelt! Etter min mening heter dette - for enhver pris!
    Takk
    Peter.
  3. Gjesteallexander
    #3 Gjesteallexander gjester 1. august 2018 19:42
    1
    en god ide før gjorde
  4. russisk
    #4 russisk gjester 1. august 2018 19:49
    5
    krafttap vil være så vel som faseubalanse, og matten vil spole naboer tilbake på grunn av fall.
  5. Gjest Leonid
    #5 Gjest Leonid gjester 1. august 2018 20:05
    7
    Ideen er veldig interessant, men det er tvilsomt på grunn av den tekniske analfabetismen til forfatteren som kalte effektbryteren (automatisk). For informasjon er dette helt forskjellige enheter
    1. Denchik
      #6 Denchik gjester 2. august 2018 06:44
      3
      Du er analfabet! Dette eksemplet bruker en bryter frakobling i stedet for en effektbryter. Derfor kalte han ham en pose, og ikke noe sånt.
      1. Gjesten Yuri
        #7 Gjesten Yuri gjester 5. august 2018 18:46
        1
        På grunn av deg måtte hele familien få veggbrytere for å bli kalt vesker. I det minste se etter hva du har i søket, vår avanserte!
  6. Gjest Alexander
    #8 Gjest Alexander gjester 1. august 2018, 8:16 p.m.
    11
    Hvor kommer 380V fra fase og N (220V)?
    1. Dima
      #9 Dima gjester 2. august 2018 06:43
      1
      På grunn av faseskiftet! Er det virkelig ikke klart ...
      1. Gjesten Yuri
        #10 Gjesten Yuri gjester 3. august 2018 3:31 kl.
        2
        På grunn av faseforskyvningen øker ikke spenningen på noen måte, i henhold til dette skjemaet 380 vil du ikke få ...
        1. Ivan
          #11 Ivan gjester 4. august 2018 15:12
          2
          Det trenger ikke heves. Alle faser har en spenning på 220V. 380v oppnås MELLOM fasene på grunn av skiftet.
    2. zlyden
      #12 zlyden gjester 3. august 2018 17:06 p.m.
      3
      det falske opplegget hvis noen ikke forsto det, noen fleipet .. her ble to motorer slått på parallelt i henhold til det klassiske opplegget gjennom conderen og conderen er for to .. det er ingen mening i dette opplegget. Det vil gi en liten økning i faseforskyvning og dette avslutter effekten ..
  7. Gjest Vladimir
    #13 Gjest Vladimir gjester 1. august 2018 20:36
    1
    Noe jeg ikke forsto .... For en kraftigere motor er det behov for en enda større kapasitans av kondensatorer, og det er også vanskelig å starte den. Hva er fangsten?
  8. Gjesten Gennady
    #14 Gjesten Gennady gjester 1. august 2018 20:42
    0
    Hva jeg skal gjøre, jeg har den samme kompressoren med samme motor gjennom kondensatorene til et konvensjonelt nettverk, det starter fra 6 bar trykk. selv om arbeidstrykket er 3 = 4 atm. pumpet maksimalt 9 atm og ved dette trykket startet.
  9. Gjest Vlad
    #15 Gjest Vlad gjester 1. august 2018 9:08 p.m.
    14
    Det gjenstår bare å finne linje 220 som tåler 7 kilowatt. Det har lenge vært kommet opp med chastotniki.
  10. Kartkazak
    #16 Kartkazak gjester 1. august 2018 9:33 kl.
    8
    Kanskje dette fungerer, men søppelet er komplett.
  11. Calle
    #17 Calle gjester 1. august 2018 11:19 kl.
    11
    Analfabeter. Utgangen vil ikke være 380v mellom fasene, men 220v.
    Faktisk er dette to motorer koblet parallelt med en faseforskyvningskondensator.
    Motorer bytter i slike tilfeller fra stjerne til trekant.
  12. Stas
    #18 Stas gjester 1. august 2018 11:28 kl.
    0
    For det første må forbrukeren slås på med delta, siden den fjernede ledningsspenningen er ~ 220 V.
    For det andre vil den ideelle trefasespenningen ikke fungere, i motsatte faser vil den ikke være 120 grader.
  13. Gjest Vladimir
    #19 Gjest Vladimir gjester 1. august 2018 11:48 kl.
    3
    Hvordan øker spenningen fra 220v til 380v?
  14. Igor Borisov
    #20 Igor Borisov gjester 2. august 2018 02:42
    6
    Olje-olje, hvorfor slike bjeller og fløyter? Vel, gjør den vanlige kondensatorkretsen.
    1. Gjest Vladimir
      #21 Gjest Vladimir gjester 3. august 2018 09:04
      5
      Egentlig er kretsen bra. Jeg har brukt denne metoden i mer enn 5 år. Med denne metoden er maskinens effekt mye høyere enn med en kondensator.
  15. Gjest Alex
    #22 Gjest Alex gjester 2. august 2018 04:59
    0
    Hvis du måler spenningen på maskinen, vil den være nøyaktig 380V?
  16. Gjest Alexander
    #23 Gjest Alexander gjester 2. august 2018 06:42
    1
    Det er ikke klart hvordan 380 volt oppnås fra 220 volt. Hva får spenningen til å øke.
    1. Gjest Michael
      #24 Gjest Michael gjester 2. august 2018 07:35
      1
      Grunnleggende om elektroteknikk. Dolivo-Dobrovolsky
  17. Mikhail Zonov
    #25 Mikhail Zonov gjester 2. august 2018 07:32
    6
    og i stedet for 3 kW belastning får du 8 kW. Telleren begynner å ta av)
    Det er enklere og mer lønnsomt å velge riktig kondensator. Eller, hvis du trenger en kraftig motor hele tiden, kan du kontakte nettverksorganisasjonen din for å overføre til en trefasespenning. De har nå en slik mulighet ...
  18. Boris
    #26 Boris gjester 2. august 2018 08:00
    5
    Takk til forfatteren for informasjonen som et alternativ, jeg synes det er nyttig å vite om den, men i praksis fungerer de vanlige kondensatorutløserkretsene ikke verre. Ja, 50% av kraften går tapt, men denne mangelen kan overvinnes eller korrigeres mekanisk, for eksempel et belte eller annen girkasse, men forestill deg i verkstedet ditt en ubrukelig motor bare for å jobbe den andre motoren, sånn .... Riktig, hvis ut fra det lage en fan med mindre.
  19. Sergey K
    #27 Sergey K besøkende 2. august 2018 08:21
    7
    380 er ikke der, en "trefase" 220 antas. Kretsen er selvfølgelig bedre bare en kondensator, men ikke så mye. I dag, hvis du trenger en virkelig trefase, er det bedre å ta en omformer. Tilbyr havet! Fra 50-60 dollar for 0,75 kW.
  20. Vasiliy Vasilev
    #28 Vasiliy Vasilev gjester 2. august 2018 08:28
    6
    hvorfor huske en slik balkong i en alder av frekvensomformere ...
  21. Yuri Yu
    #29 Yuri Yu besøkende 2. august 2018 11:54
    7
    For ordningen til forfatteren en deuce. Det kan ikke 220 og 380 på de samme ledningene samtidig.
    1. Vell
      #30 Vell gjester 2. august 2018 12:14
      6
      At du sannsynligvis er en tidligere d-liga! Mellom fasene i et trefaset nettverk er det alltid 220 V. Men hvis det var en null fra motoren, er fasen 380 mellom en hvilken som helst null!
      Det er uheldig at mennesker som deg, uten å forstå strømmen, kan haite! Ignoramuses!
      1. Gjest Sergey
        #31 Gjest Sergey gjester 2. august 2018 12:30
        17
        Akkurat motsatt. Fase - fase er den lineære spenningen = 380V. Fase - 0 er fasespenning = 220V.
      2. Gjest Eugene
        #32 Gjest Eugene gjester 2. august 2018 13:27
        17
        Tvert imot, i et 3-fase nettverk mellom fasene 380v, og mellom 0 og fase 220v. Hvis omvendt, ville det i en konvensjonell stikkontakt være en spenning på 380 V, eller det vil være 2 faser i stedet for en. Derfor er det fortsatt spørsmål om hvem som er uvitende her
      3. Gjest Anatoly
        #33 Gjest Anatoly gjester 2. august 2018 2:33 p.m.
        7
        mellom fasene 380 mellom fase og null 220 - et enfase nettverk i hjemmet ditt, og dette er et faktum ...
      4. Gjest Alex
        #34 Gjest Alex gjester 2. august 2018 17:01
        3
        I et 1-fas nett er spenningen 220 volt, i et 3-fas nett mellom fase og null er det også 220 volt, mellom 2 faser - 380 volt.
        1. Gjest Vladimir
          #35 Gjest Vladimir gjester 3. august 2018 09:09
          1
          Du tar feil, du har bare glemt at 3-fasespenning er 380v, og det er 3-fasespenning 220v. Så i trefase 220v, mellom fasene 220v., Men det er ingen null i det hele tatt.
          1. Gjest Alexander
            #36 Gjest Alexander gjester 3. august 2018 13:43
            5
            Hvis grensesnittet er 220, vil det mellom fasene og null være 127 volt.
          2. Gjest Sasha
            #37 Gjest Sasha gjester 3. august 2018 15:29
            4
            Hvis mellom fasene 220, så mellom fase og bakken vil det være 127v. når det var sånn, men det var lenge forlatt
      5. Gjest Victor
        #38 Gjest Victor gjester 2. august 2018 17:15
        5
        mellom faser er det alltid 380. og mellom fase og null er det alltid 220.
      6. Vell
        #39 Vell gjester 2. august 2018 18:43
        1
        litt feil, mellom fasene 380, og mellom null og en hvilken som helst fase 220
      7. Gjestevalery
        #40 Gjestevalery gjester 4. august 2018 11:19 kl.
        0
        Feil uttalelse, feil
      8. Vasja
        #41 Vasja gjester 7. august 2018 10:40
        0
        mellom fasene 380 a og mellom 0 og fase 220
      9. Gjest Sergey
        #42 Gjest Sergey gjester 9. februar 2019 1:01 p.m.
        0
        deg til deg når det gjelder TOE ...
  22. Gjest Sergey
    #43 Gjest Sergey gjester 2. august 2018 12:14
    3
    Den første motoren i jevn tilstand forbruker ikke 5,5 kW, men ikke mer enn 15% av denne verdien, siden det ikke er belastning på akselen. Energitap bare ved magnetostriksjon og oppvarming av viklingene. Det er lite sannsynlig at elektroniske kretsløp vil ha en høyere effektivitet. I tillegg har elektroniske omformere problemer med formen på en bihule.
  23. Romka
    #44 Romka gjester 2. august 2018 12:25
    4
    Jeg lanserte et slikt opplegg før! Og alle som klør om sinusformen - har ingen anelse om det
  24. Jesus
    #45 Jesus gjester 2. august 2018 12:49
    2
    Ta en chastotnik og ikke lid solbriller
  25. Gjest Oleg
    #46 Gjest Oleg gjester 2. august 2018 17:35
    1
    Aller først.380V leveres ikke! Bare 3x220. Dette er til og med synlig fra diagrammet.
    Sekund. Disse tre fasene vil ikke være de samme. Skjeve vil det uansett være, spesielt under belastning.
    Vel, og for det tredje. Å skulpturere to motorer for å rotere den ene akselen med den moderne utviklingen av elektronikk er et anarki! For å drive en trefaset motor fra et enfaset nettverk, bør frekvensomformere brukes. Dessuten kan de kjøpes billig fra kineserne på aliexpress. Og ingen forvrengninger og strømtap. Det er bare nødvendig å koble motorviklingene med en trekant. I tillegg kan rotasjonshastigheten også justeres.
  26. Oleg Vasilievich
    #47 Oleg Vasilievich gjester 2. august 2018 18:21
    1
    380 blir det ikke, men det vil være bare 220 i trefase. Og derfor må den elektriske motoren kobles til en trekant, ikke en stjerne. Og det skal være to kondensatorer, koblet parallelt, arbeider og starter, koblet ut etter start. Starteren skal være dobbelt så stor som arbeidskondensatoren. Arbeidskondensatoren beregnes med formelen: Cp = 2800 * I / U, hvor jeg er strømforbruket, U er den nominelle spenningen til den elektriske motoren. For enkelhets skyld og forenkling av utvalget kan følgende verdier legges til grunn:

    M = 0,4 kW Cp = 40 μF, Cn = 80 μF;
    M = 0,8 kW Cf = 80 μF, Cn = 160 μF;
    M = 1,1 kW Cf = 100 μF, Cn = 200 μF;
    M = 1,5 kW Cf = 150 μF, Cn = 250 μF;
    M = 2,2 kW Cp = 230 μF, Cn = 300 μF. Hvor M er den nominelle effekten til de elektriske motorene som brukes, er Cp og Cn arbeids- og startkondensatorene.
    1. Gjest Alex
      #48 Gjest Alex gjester 4. august 2018 13:54
      0
      Kan jeg ha en krets? Med arbeids- og startkondensator
    2. gjest
      #49 gjest gjester 4. august 2018 10:19 kl.
      0
      du kan bruke motstand i stedet for kondensatorer (varmeelementer, plukke opp strøm), jeg har prøvd det selv, resultatet er utmerket litteratur: "The Handbook of the Young Wrapper of Electric Machines" sjette utgave. 1985. forfatter.A.S. Kokorev side 110-112
  27. spaltist
    #50 spaltist gjester 3. august 2018 08:34
    0
    Elektriske maskiner og teorien om elektrisk stasjon for å hjelpe deg ... Med redusert spenning vil den elektriske motoren forbruke mer strøm og begynne å varme opp. Den nasjonale moroa går på en rake. Alt har lenge blitt uttrykt i formler, ser du hvem som trengte personlig erfaring.
  28. Gjest Vladimir
    #51 Gjest Vladimir gjester 3. august 2018 09:00
    0
    Med denne ordningen vil du ikke få 3 faser 380v. Du vil ha tre faser 220v .:-))))
  29. Gjest Alex
    #52 Gjest Alex gjester 3. august 2018 10:20
    1
    Kanskje jeg bøyer meg, men ved utgangen fra kretsen ser jeg to faser og en nøytral.
    1. calle
      #53 calle gjester 3. august 2018 1:37 p.m.
      1
      Alt er relativt. Hvis du står på et tørt tregulv, tar tak i fasetråden med hånden og berører nøytralen med andrehånden, så vil nøytralen virke som en fase for deg. Den magnetiserte rotoren til den elektriske motoren, mens den roterer, prøver virkelig å skape en trefasespenning på viklingene.
    2. Gjest Sasha
      #54 Gjest Sasha gjester 3. august 2018 15:46
      2
      korrekt se hvor den andre fasen ikke er en fullverdig kondensator gir et faseskift på 90 grader og du trenger 120
      1. calle
        #55 calle gjester 3. august 2018 9:27 kl.
        0
        Faseskiftet (spenningen) bestemmes mer av motoren, ikke kondensatoren. Og det er nær 120 grader.
  30. spaltist
    #56 spaltist gjester 3. august 2018 11:30
    1
    Kondensatoren (kapasitet) og induktans (vikling av 1. utg.) Vil forskyve fasen med 120 grader i forskjellige retninger, og som et resultat vil vi få 380 volt ... med ett stort minus ... all denne økonomien (to elektriske motorer vil henge på en fase 220 volt nettverk smil
    1. calle
      #57 calle gjester 3. august 2018 9:36 kl.
      0
      Og du måler med en enhet. Mer enn 220v kan du ikke måle.
  31. Gjest Alexander
    #58 Gjest Alexander gjester 3. august 2018 12:28
    0
    Hmm, svindelen er fortsatt en. Når kondensatoren er slått av, som vist i videoen, stopper trefasemotoren øyeblikkelig, og hvis den ikke er slått av, vil den brenne.
    Forfatteren bruker en 5,5 kW motor for å koble til en 4 kW motor, og som henter 7 kW fra nettverket. Vel, det vil si at den ikke trekker, fordi dette er ikke mulig, men tilbyr å lure fysikk.
    1. Aleksey
      #59 Aleksey gjester 3. august 2018 9:32 kl.
      2
      Det hele avhenger av belastningen, hvis ikke stor, vil motoren fortsette å fungere når kondensatoren er slått av.For eksempel, hvis du bare trenger å lage et emery fra en trefase, så er en startkondensator nok, alt fungerer fint på to viklinger.
    2. calle
      #60 calle gjester 3. august 2018 9:43 kl.
      2
      Du tar feil. Når kondensatoren er slått av, stopper ikke motoren og varmes ikke opp uten belastning. Du kan til og med jobbe med en belastning på omtrent 1/3 av den nominelle.
  32. gjest
    #61 gjest gjester 3. august 2018 15:56
    0
    Kondensatoren (kondensatoren) forskyver fasen med 120 grader i en retning, og induktansen (viklingen av 1. utg.) Til de samme 120 gram i den andre retningen. Utgangen blir 380 volt MEN ikke alt er så enkelt som vi ønsker. Dette er to elektriske motorer i som et resultat vil de sitte i fase 1 i et 220 volt nettverk. Som et resultat oppnår vi faseoverbelastnings-asymmetri ... opp til en brann. Utdannede mennesker vil ikke koble en belastning på mer enn 8 kW til et enfase nettverk
    1. Aleksey
      #62 Aleksey gjester 3. august 2018 9:39 kl.
      1
      Med all lyst, i den angitte kretsen vil det ikke være 380 V, hvor mange som ikke henger kondensatorer og setter kraftig 3-fas elektrisk. motorer, i de samme ledningene kan ikke være samtidig 220 og 380 volt.
    2. calle
      #63 calle gjester 3. august 2018 9:47 kl.
      1
      380v vil ikke være noe sted, kan du måle.
  33. Aleksey
    #64 Aleksey gjester 3. august 2018 9:17 kl.
    0
    8 kW blir det ikke, siden den første motoren snurrer på tomgang, og dette er 5-10 prosent av den nominelle, det vil heller ikke være noen økning i spenning, motoren er koblet parallelt. I følge skrankene trekker 63 amp-meteren 10 kW, hvis inngangen er laget med en ledning med den aktuelle seksjonen, så er alt i orden. Ved faseforskyvning av kondensatoren velges den individuelt for belastningen. Spenningen kan økes med en trappetransformator, for å spare på strømmen til transformatoren, må du slå den på i henhold til autotransformatorkretsen.
  34. Gjest Alexander
    #65 Gjest Alexander gjester 3. august 2018 9:30 p.m.
    4
    Jeg har brukt en slik ordning i over 30 år, og det fungerer ikke dårlig. 5,5 kW asynkron, 1500 o / min. I stjernen starter jeg med en ledning, og så tar jeg 3 faser på 220V fra den og mater asynkron mindre kraft i trekanten. Jeg er veldig fornøyd med dette opplegget, det gir ikke spenningstrekk, siden det er veldig enkelt å starte med en ledning, og deretter en svak nedtrekking når du kobler en last.
  35. passer
    #66 passer gjester 3. august 2018 10:35 p.m.
    0
    Det eneste alternativet er å få 3x380 / 220 V fra 220 V
    det er å koble dem sammen i et motorgeneratorpar. "Generatoren" vil også måtte bli spent ...
    Vel, ikke glem loven om energibesparing - strømmen som forbrukes fra et enfase-nettverk vil være lik kraften som genereres av trefase.
    1. gjest
      #67 gjest gjester 4. august 2018 18:34
      6
      Den første motoren er slått på av en stjerne, den andre av en trekant. Den første forbruker ikke mer enn en lyspære. Jeg vet ikke hvordan teorien er, men sagbruket har jobbet i fire år nå, det trekker ikke seg selv i kondensatorer. Kretsen er helt i drift.
  36. Gjest Alexander
    #68 Gjest Alexander gjester 4. august 2018 14:54 p.m.
    0
    Noe er fullstendig tull. Sett en kondensator mellom fasene, og alt fungerer.
  37. demo
    #69 demo gjester 4. august 2018 19:04
    0
    komplett tull, dette er et gammelt opplegg for å heve spenningen i et fasenettverk i avsidesliggende områder i Sibir (elektriker referansebok et sted 60-talls Godos)
  38. Gjestevalery
    #70 Gjestevalery gjester 4. august 2018 11:14 kl.
    0
    Du vil ikke vinne noe. De samme tapene. For en tapsfri overgang med kvalitet, trenger du en frekvensomformer til riktig effekt. Og da vil tilkoblingen faktisk ta 5 til 10 minutter.
  39. Ivan
    #71 Ivan gjester 5. august 2018 1:26 p.m.
    0
    Aldri fra 1-fase e-post. strøm får ikke 3-fasestrøm. Dette er utopi. 3-faset elektrisk strømmen oppnås ved hjelp av en synkron generator (rotorhastigheten faller sammen med rotasjonen av statormagnetfeltet) - etter å ha skrudd ut statoren med en slags drivverk, får vi en lineær 3-fasespenning på 380 volt. Og med en asynkron motor får ikke kretsen som trekkes en 3-fasespenning. Dette er den samme fasen. Og hvor gikk du til null? Når tilkoblet, fase - null = 220 V
    1. calle
      #72 calle gjester 6. august 2018 01:36
      0
      Motoren og utfører funksjonen til en stasjonær generator. Rotoren er magnetisert (uansett hvordan). Rotoren skaper en trefasespenning på statorviklingene.Koblet til en 220V-motor med kondensator "ødelegge" denne trefasespenningen (220V mellom fasene, uten egen null) er ikke betydelig.
  40. Gamma4121
    #73 Gamma4121 gjester 5. august 2018 10:35 p.m.
    0
    Jeg husker at vi i 1974 studerte TOE (Theoretical Foundations of Electrical Engineering) og samlet lignende ordninger i laboratoriestudier. Samtidig studerte vi strømmer, kraft (som var liten) osv. Det er ikke noe nytt i publikasjonen.
  41. Gjest Alex
    #74 Gjest Alex gjester 6. august 2018 09:00
    4
    Hallo Alt er flott. Men spørsmålet er, hvor vises 380 volt i kretsen din? Jeg brukte denne ordningen for omtrent 15 år siden. Og jeg fikk tre faser på 220 volt.
  42. Gjest Michael
    #75 Gjest Michael gjester 6. august 2018 15:11
    2
    Jeg vil gråte. Ok, forfatteren, forvirrer han terminologien et sted, men artikkelen er et eksempel på det faktum at bunnen om nødvendig vil ta av. Og mannen vår er i stand til hva som helst.
    MEN hvem sa til deg, mine herrer, at chastotnik er i stand til å lage tre fra en fase? Du er blitt lurt. Det er middel og ekkelt. Eller instruksjonene er ikke så oversatt. En enhet som gjør en av tre faser sies korrekt å være en omformer. Tenk deg hvor mye omformeren vil koste for en 2-quatt motor? Og hvor mye mer vil han spise? Er det nødvendig? Er det ikke lettere å kjøpe en ny motor i en fase?
    Lykke til, og forvirre for mindre fase, ellers har folk husholdningsapparater i hjemmene sine.
  43. Gjest Andrey
    #76 Gjest Andrey gjester 6. august 2018 18:16
    0
    Analfabetisme er fullført, men det er greit. Dette var nødvendig i sovjetiske tider, da det var umulig å få maskiner, enfase-pumper. Det var bare mulig å stjele hos bedriften, og der var alt i tre faser. Nå er dette bra i bulk. Hvorfor alt dette oppstyret? Ingen kansellerte loven om bevaring av energi, ingenting skjer ut av ingenting. 220 er gjennomsnittsverdien til en sinus, og amplituden er 220x1,41 = 310V. Dette er det eneste som kan være mer enn 300 volt i denne kretsen. Vi må fortsatt forestille oss volumet av kondensatorer som er i stand til å starte en 5,5 kW motor, ikke kapasitet, men volum! De må også samles et sted og plasseres et sted. Kort sagt, det er lettere å kjøpe en maskin, den vil være billigere
    1. calle
      #77 calle gjester 7. august 2018 11:41
      0
      Det er umulig å si at 310 volt er grensen. Kretsen inneholder induktans og kapasitans. Og det er noe som resonans.
  44. Issberg
    #78 Issberg gjester 8. august 2018 04:30
    0
    Nettverket er fullt av elektroniske fasesplittere, så vel som
  45. max
    #79 max gjester 9. august 2018 10:06 kl.
    0
    220V spenning påføres. Ie. fase og null. Null den samme fasen bare jordes når den er tilkoblet av en stjerne. Hvordan konvertere denne jordede fasen (null) ved et skifte til en fase med 380 v? Hvor går landet (null)? Den andre motoren vil virkelig rotere, fordi den er koblet i henhold til det klassiske skjemaet med en kondensator og til den første parallelt. Men ikke om 380 og det er ikke noe spørsmål. Kraft øker og ikke vent, og forbruket vil øke tilsvarende.
    1. calle
      #80 calle gjester 10. august 2018 18:46
      2
      Det eneste du har rett er at 380v ikke vil være noe sted. Se for deg at vi lanserte en 10kw motor med en kondensator. Så kobler vi fra kondensatoren, motoren vil ikke stoppe. Hvis vi nå kobler til en 1 kW motor, vil den starte opp umiddelbart, som fra et trefaset nettverk. Det er to trefase-nettverk. En by der vi bruker en fase, den andre er opprettet av en 10 kW motor. I det andre nettverket sammenfaller ikke potensialet til null med bynettet. Les alle kommentarene mine.
  46. Ivan
    #81 Ivan gjester 10. august 2018 19:59
    1
    Jeg vil kalle det en djevel og en hale på siden. Men det er en rasjonell kjerne. I denne utførelsesformen trengs ikke rotoren fra den første motoren. Så statoren vil bli en transformator. Da kan du bytte ut statoren med en lavspenningstransformator. Med to viklinger av en tykk ledning, og en tilstrekkelig masse jern. Viklingene må være koblet til hverandre slik at det ikke blir motstrøm. To kondensatorer er nødvendig. De må være koblet fra midtterminalen fra ett punkt til det ekstreme. Og la oss si 20MF kapasitans, utgangsspenningen vil avhenge. Det er praktisk talt ingen begrensninger. Du kan heve opp til flere tusen volt. Men hvis du ser nøye på, er det ikke vanskelig å forstå at vi fikk to choker. Og når du starter motoren i et eksternt nettverk, vil en kraftig spenningspuls bli skviset ut. Det er klart, i den tilstøtende fasen.Og naboene dine kan brenne ut ikke bare lyspærer. Og gir du en belastning på motoren, kan kjøleskap brenne ut. Bestem nå selv.
    1. calle
      #82 calle gjester 10. august 2018 23:48
      1
      Du tar feil. Det er den roterende rotoren som skaper fasene på 120 grader.
  47. Alexander Vasilievich
    #83 Alexander Vasilievich gjester 11. august 2018 17:29
    3
    Implementeringen av ideen - "å få tre faser fra en" er ikke dårlig. I årene fram til det 97. år, da 3 faser i private hjem var en sjeldenhet, var det nødvendig å installere en så kraftig buffermotor. Og enda mer - det var ingen vekselrettere i det post-sovjetiske rommet.
    Faseskiftet ble sjekket med en fasemeter og spenningsformen med et oscilloskop. Hvis sekundærmotoren med nominell belastning ikke bruker mer enn 35% - 40% (jo lavere desto bedre) av bufferens navneskilteffekt (avhenger av hvilke typer elektriske motorer. AO eller AOL, etc.), er ikke sinusformen og skiftet i området 120 grader (Det avhenger ikke av typeskiltkapasiteten til sekundæren. Navneskiltet og strømforbruket er forskjellige konsepter).
    Men uansett; Når du kobler aktuatoren til bufferen, må du velge kapasiteten til faseforskyvningskondensatoren på nytt. Fordi den totale induktive motstanden til hele systemet som helhet endres og den komplekse motstanden (impedansen) endres. Når du endrer den mekaniske belastningen, endres dessuten alle parametere. Og vinkelen mellom fasene og formen på spenningen og formen på strømmen (motstander med lav motstand ble installert i hver fase og probene til oscilloskopet ble koblet til dem). Ved første øyekast har fasevinkelen i et slikt system "ingen rett til å endre seg." Siden det bestemmes av utformingen av primusflytteren. Men hele poenget er kondensatoren til kondensatoren - den er uendret. Hvis den (kapasiteten), avhengig av skiftet, ville "seg selv" justere seg i flere titalls mikrofarader! Men dette er bare en drøm.
    Men det som er best dette elektromekaniske systemet har, er en stor treghetskomponent. Og dette skyldes det innebygde mekaniske elementet - svinghjulet. Dette er en massiv rotor av en elektrisk buffermotor. Det reduserer startstrømmen til den sekundære elektriske motoren ved oppstart (når den primære akselereres) og jevner ut øyeblikkelige svingninger i faseforskyvningen og strømforbruket. Dette er en inertial elektromekanisk stabilisator.
    Alternativet ble undersøkt da passet "makt er omvendt". Det vil si den primære 1 kW., Og den sekundære 3 kW. Alt fungerer perfekt, og inngangsstrømmen når du starter sekundær aksepteres for husholdningsnettverk. Fordi den sekundære lanseres, har den primære allerede blitt spredt. Men strømforbruket til sekundæren bør selvfølgelig ikke være mer enn 35% -40% av det primære. Det vil si at lastmomentet må tilsvare denne verdien. Men hvordan "av øyet" hjemme bestemme dette? Men det er et annet spørsmål.
    Derfor, selvfølgelig, hvis det er behov for trefasespenning, hvis det er en "gratis" elektrisk motor med en effekt på 3-6 kW, og det er et sted i verkstedet eller garasjen, må du ikke vri den i "kobber" på grunn av utilstrekkelig bruk. Han vil fortsatt tjene deg, ikke en liten tjeneste. Dessuten er inverterens pris mange ganger høyere enn prisen på den beskrevne metoden.
    Men jeg vil trekke oppmerksomheten din til en annen viktig faktor i spørsmålet om bruk av elektriske maskiner generelt. Dette er kortsluttede viklinger. Tilstedeværelsen av minst en sving forverrer parametrene, arbeidet med å snakke om akseptable resultater er ikke legitimt. Selv om folket liker! Og det kverner, kverner, borer, kverner, kutter, kutter ... De koker til og med det ved å mate hjemmelagde trefasede sveisemaskiner med diode likerettere. Og jeg så dette! Så spørsmålet om kortsluttede svinger er mer sannsynlig for fans å oppnå idealet. Antallet skal tilsynelatende ikke overstige en viss grense for spesifikke typer elektriske motorer. Men hvordan kan man bestemme kortsluttede svinger? Dette er et spørsmål om et annet tema.
    Forresten. Etter å ha kjøpt en dyr omformer og koblet en e-post til den.ekorn-burmotor, risikerer du å motta en melding på inverterkortet - FEIL, FARE, ANXIETY og mer (avhenger av fantasien til programmereren som skrev programmet for inverterkontrolleren). For selv i den enkleste (med unntak av hjemmelaget) omformer er det et opplegg for å bestemme ubalansen i fasestrømmer. Denne shemka, under initialiseringen av e-post. motor forbyr omformeren å levere en full puls til viklingene. Og du vil ikke se noen rotasjon av skaftet.
  48. Gleb
    #84 Gleb gjester 19. august 2018 20:53
    0
    Alle disse kretsløpene med start på en 3-fasisk fra et enfaset nettverk er ikke helt i drift, enten får ikke motoren fart eller roterer, men surrer veldig og varmes opp og mister samtidig betydelig kraft. Det beste alternativet for vår tid er en frekvensomformer, de er fulle i elektronikkmarkedet av forskjellige typer med det og strømmen går ikke tapt, og fra en enfase lages en normal 3-fase og hastigheten kan justeres
  49. Valery
    #85 Valery gjester 1. oktober 2018 01:42
    2
    Anekdote ..
    Elektrikeren har dødd .. Bestemødre nær verandaen på benken gråter - å, hvor ung .. hvor mye slo han .. ??
    Fra mengden svarer de - 380.
  50. Gennady Lopatin
    #86 Gennady Lopatin gjester 25. oktober 2018 09:36
    0
    I stedet for en kraftig motor bruker jeg en trefasetransformator, som ikke tillater fasefbalanse. Og laster ikke nettverket.

Les også

Feilkoder for vaskemaskiner