DIY gjør det selv
Mesterklasser, instruksjoner, nyttige tips, oppskrifter.
» » Tre av de mest pålitelige måtene å koble ledninger i en koblingsboks
I hjemmene våre er det mer og kraftigere elektriske apparater: kaffetraktere, vannkoker, klimaanlegg, kjeler, etc. Alt dette øker belastningen på hjemmenettforsyningsnettet kraftig. Det første som reagerer på en økning i kretsstrømmen er tilkoblingen av ledninger. De forårsaker først branner hvis de ikke blir laget på passende måte. Og hvis det er flere av dem, og til og med i en lukket koblingsboks, blir den totale varmen som genereres lagt opp og økt. Dette betyr at koblingsboksen er en spesielt viktig og ansvarlig node med tanke på nettets lastekapasitet.
De tre mest pålitelige måtene å koble ledninger i en koblingsboks

Jeg vil fortelle deg tre pålitelige måter å koble ledningene i koblingsboksen, som jeg bruker selv og anbefaler til andre.

Sveisetråd


Den første når det gjelder pålitelighet er trådsveising. Den er produsert av en spesiell sveisemaskin ved hjelp av en grafitt- eller wolframelektrode. Med tanke på smeltingen av metallet gir blandingskonstruksjoner og ledningene blir som en. Bruk det hvis mulig.
Sveisetråd

proffene:
  • Den mest pålitelige forbindelsen av alle presenterte.
  • Egnet for ledninger av aluminium og kobber.

ulemper:
  • Krever spesialutstyr.
  • Tidkrevende og ikke alltid aktuelt.

Loddetråder


Den nest mest pålitelige metoden for tilkobling av to eller flere ledninger er lodding. Det er produsert av et konvensjonelt loddejern ved bruk av konvensjonell lodde og fluss brukt i radioteknikk. Dette er den rimeligste måten.
Lag først en vri på noen centimeter, og forsegl den deretter langs hele lengden.
Loddetråder

proffene:
  • Veldig pålitelig forbindelse med riktig lengde på loddet vri.
  • Tilgjengelig for de fleste hjemmemestere.

ulemper:
  • Tidkrevende og ikke alltid aktuelt.
  • Gjelder kun kobberledninger.


Krympetråder


Den tredje mest pålitelige metoden er krymping av ledninger med ferrules. På grunn av hastigheten og påliteligheten brukes den ofte av elektrikere når du legger ledninger i nye hjem.
Krympetråder

proffene:
  • Veldig raskt, krever et minimum av tid for å opprette en pålitelig forbindelse.
  • Egnet for ledninger av aluminium og kobber.

ulemper:
  • Du må ha spesielle krympetenger og -hylser.

konklusjon


Normal vridning, skrueklemmer, klemmeblokker, lokker, klemmer - etter min mening er en elektriker med 20 års erfaring ikke en pålitelig tilkobling av ledninger! Av pålitelighet forstår jeg at forbindelsen tåler den samme strømmen uten overdreven oppvarming som selve ledningen er designet for hele driftsperioden.
Selvfølgelig bruker jeg både VAGO-terminaler og vendinger i arbeidet mitt, men jeg prøver å gjøre dette enten i lette ledninger, der maksimal strøm ikke overskrider 5 ampere, eller i andre eksempler med lav strøm. Det er veldig praktisk og raskt å koble inventar med slike terminaler, du kan ikke argumentere.
Nå vil mange begynne å argumentere for at VAGO-er er veldig pålitelige, vurdert for høye strømmer på 32 A, etc. Men min mange års erfaring argumenterer dessverre motsatt.
De tre mest pålitelige måtene å koble ledninger i en koblingsboks

Derfor kan de tre forbindelsene gitt i begynnelsen brukes og i fremtiden ikke å bekymre deg for konsekvensene.

Informativ video om emnet


Kommentarer (46)
  1. mi
    #1 mi gjester 14. juli 2018 00:25
    9
    Og hva har dette bildet med vaga å si? Hva slags ledninger? Hvilken maskin gjør? Er det nøyaktig WAGO, eller ike / rekants / aliexpress? Personlig hadde jeg en garasje gjennom vognen i et år, og sveising, og olgar, og varmepistol, og andre små shusharaer ble stadig lastet, men jeg så ikke dette) Å, ja! Jeg har normale ledninger overalt, men ikke dette skam med bildet)
  2. Sergey 66
    #2 Sergey 66 gjester 14. juli 2018 13:29
    7
    En elektriker med 20 års erfaring, du leser PUE, med riktig valgt beskyttelse, VAG-ene fungerer fint, og når håndtrykkene fungerer, fungerer jeg som sikringer ...
    1. Valka
      #3 Valka gjester 14. juli 2018, 8:21 kl.
      7
      De leser noe! Men du går ikke på camping! Sett bilen din til og med original for en belastning på 3 kW, og se etter et nytt hus for deg selv.
      Lytt til en annen smart person:
  3. Gjest Nikolay
    #4 Gjest Nikolay gjester 14. juli 2018, 8:55 p.m.
    1
    I min praksis ble en last på 5A lagt på bilen (grå) ved 16A. Forbindelsen varte i et år; klemmen begynte å smelte. Her kan du trekke konklusjoner.
    1. AngryBalDman
      #5 AngryBalDman besøkende 25. juli 2018 19:51
      4
      ikke nødvendig å kjøpe en kinesisk WAG. Hvis du er på originalen 16 og flyter etter 5 a, ta gjerne av og gå til forhandleren.
  4. Andryukha.
    #6 Andryukha. gjester 15. juli 2018 07:19
    16
    God kronglete mislyktes aldri! Erfaring 15 år.
  5. popvovka
    #7 popvovka besøkende 15. juli 2018 08:56
    7
    Ikke en eneste profesjonell elektriker vil bruke disse vognene.
    Selv om jeg har 15-20 års erfaring, skuffet ikke nirazu.
    Jeg hadde et godt bekjentskap med mer enn 40 års erfaring, så jeg snakket om den mest pålitelige måten-vrien.
    Til og med amerikanerne har bevist at dette er en av de pålitelige måtene. Vridningen skal være 15-20 mm.
    Sveising er en drøm. Lodde-loddet.
    1. avg
      #8 avg gjester 15. juli 2018 15:32
      2
      Hvis amerikanerne beviste det, så selvfølgelig! Amerikanere er kjente herrer og lyver aldri! De sier alltid det rette!
  6. Gjest Sergey
    #9 Gjest Sergey gjester 16. juli 2018 18:50
    9
    Jeg lager en 3,5 mm vri på toppen, jeg vikler siz og isolerer isolasjonstape fra fuktighet.
  7. Gjest Vladimir
    #10 Gjest Vladimir gjester 19. juli 2018 09:32
    1
    Når det gjelder sveising er den mest pålitelige metoden, har forfatteren ikke rett. Finn en årsak til kjøretøybrann som følger. Hvis røntgendiffraksjonsanalysen viser tilstedeværelsen av kobberoksyd i kobbertrådene, er det en kortslutning. Ingen kobberoksid - brannstiftelse. Ved sveising er det ganske vanskelig å beskytte smelten mot oksygen. Det blir kobberoksyd. I tillegg er en varmepåvirket sone mulig - tap av styrke og duktilitet. Jeg striper ledningene med 7 cm, tinn, vri og loddetinn med Wood-legeringen. Jeg er ikke profesjonell elektriker, jeg driver bare med elektrisitet hjemme. Jeg bruker terminalblokker bare for LED-lys.
    1. Gjest Victor
      #11 Gjest Victor gjester 1. august 2018 01:17
      0
      sveiset kobber i et badekar med en brun eller bor grafittelektrode; du kan pusse for en elektrisk motor av et bor eller borisk, da en flux ikke gir oksygen tilgang sveiser trans 150 watt 4,5-6,5 volt vikling 4 mm
    2. Gjest Alex
      #12 Gjest Alex gjester 6. august 2018 14:15 p.m.
      0
      Hvorfor er det så mye 7 cm (70 mm) for lodding? 2-3 centimeter ville sannsynligvis være nok.
  8. Gjest Alexander
    #13 Gjest Alexander gjester 19. juli 2018 18:50
    0
    Krenger i lang tid, men billig. Wag er mye raskere, men dyrt. Velg deg.
  9. Gjest Alex
    #14 Gjest Alex gjester 19. juli 2018, 9:54 p.m.
    1
    Laboratoriet hopper over sveising, lodding og PPE'y - alt, ingen vogner og terminalblokker.
  10. supporter
    #15 supporter gjester 20. juli 2018 08:25
    7
    En ting er tydelig, den sovjetiske kobberkabelen VVGNG 2 * 2.5 på en vanlig vri holder elektriske kjeler 6kW på nesten døgnet rundt, og la lasten gå spesielt gjennom de originale vognene, etter 5 timer de smeltet, det er alt. Det er ikke nødvendig å forklare noe annet, og alt er derfor klart. Vago er ikke designet for strømmen som kabelen kan passere, selv om de i teorien bør ha en 2-3-falds margin hvis de anses som sikre. Det er bare gunstig for noen, og han presset på denne ideen.
    1. Serge
      #16 Serge gjester 1. august 2018 5:38 p.m.
      1
      det at du har 2,5 ruter, har en strøm på nesten 30A er veldig dårlig. Og dette forutsatt at du har et spenningsrelé og spenningen ikke faller under 200V, ville du endret kabelen til 6 ruter

      Og hvordan forstår du at kabelen "holder"? du hengte en 32a maskin på 2,5 ruter!
  11. Gjest Oleg
    #17 Gjest Oleg gjester 20. juli 2018 10:51
    1
    Og på skruene?
  12. CCCC
    #18 CCCC gjester 20. juli 2018 09:21 kl.
    6
    Hva slags smarte mennesker ser jeg på ... Alle elektrikere! = D

    Og noen av dere med vannkoker lurte på, men hvorfor bruke "vagiene" til hva?
    Og jeg vil svare deg, for det første, dette er en rask installasjon, for det andre, med en liten belastning, igjen et privat hus, “vagiene” er mer enn pålitelige, i huset mitt er alle forbindelsene “vagi” laget, engangsbruk og gjenbrukbare, det er ingen problemer, strakte alle kobber, lette 1,5, 2,5 stikkontakter.

    Så ikke lure folk med hodet, for kverner og sveisere de har andre tilkoblinger, men for en stikkontakt med en lyspære, "wag" er det. -_-
    1. Gjest Alexander
      #19 Gjest Alexander gjester 27. juli 2018 10:52
      1
      Jeg personlig bytter alle vendinger i huset på VAGi. Og ingenting smelter med meg.
      1. Gjest Andrey
        #20 Gjest Andrey gjester 15. august 2018 09:41
        0
        Og VAGI vil ikke smelte, de lyser på et tidspunkt. Vri med lodding eller sveising med flux - i lang tid, men pålitelig. VAGI bare for lette eller midlertidige tilkoblinger.
  13. Vitali
    #21 Vitali gjester 21. juli 2018 19:21
    0
    Nylig oppdaget en flux for lodding av aluminium, selv om jeg hørte om det for 10 år siden. Aluminium er veldig loddet; jeg har ikke prøvd det på vendinger ennå
    1. Dmitry
      #22 Dmitry gjester 7. august 2018 11:10
      0
      Jeg husker at jeg brukte flux f 64, bare gni den forsiktig etter lodding og isoler godt
  14. Michael
    #23 Michael gjester 22. juli 2018 16:34
    7
    Men fra førti års erfaring har jeg kommet frem til et slikt mønster, enn jeg mer forsiktig og pålitelig har gjort de samme forbindelsene i boksen. Jo vanskeligere blir det å gjøre om dem senere. Og ikke av det faktum at de vil oksidere eller varme seg, bare i henhold til meningsloven, plutselig må du gjøre konstruktive endringer.
    1. Gjest Alexander
      #24 Gjest Alexander gjester 5. august 2018 07:36
      0
      Nettopp. Hvis du trenger å gjøre om noe, er Wagi den mest praktiske forbindelsen.
  15. Gjest Victor
    #25 Gjest Victor gjester 24. juli 2018 11:38
    3
    Takk for konsultasjonen. Men kanskje din erfaring er basert på 20 års erfaring, men det er ikke tilfelle. Jeg ville ikke ha stole på deg med en elektriker i huset mitt. Sveisekontakter er en svindel for penger og ingenting mer. Jeg har jobbet på finsk i mer enn 20 år som elektriker. Wago / hvis montert riktig / fungerer uten problemer. Og hvis hendene ikke vokser derfra, så det er ingenting å ta
    1. Gjest Andrey
      #26 Gjest Andrey gjester 15. august 2018 09:44
      1
      Er det i strømkoblingsboksen de jobber? Naken Naken. Enten vri seg med lodding eller krymping. Det siste er bedre, men et verktøy er nødvendig.
  16. AngryBalDman
    #27 AngryBalDman besøkende 25. juli 2018 19:46
    5
    WAGa på 32 ampere er noe nytt. Og konklusjonen her er bare ON-X ... boksene er. Alt er på skjoldet, hele sentralbordet er i skjoldet. I Europa har de gjort dette i 50 år og satt på kabeloverskridelse, e-post på denne måten , bare gjør det en gang, så kan du gaffel ut.
    1. Dmitry
      #28 Dmitry gjester 26. juli 2018 16:20
      0
      Du har rett, hvis det ikke er søppel eller det ikke er noe øyeblikk å spare, prøver alle kabellinjer å legge seg fra distribusjonspunktet (sentralbord, skap, montering osv.) Til destinasjonen uten noen tilkoblinger. Hvis linjen har store belastninger, blir tilkoblingen utført (som regel) uten å bryte selve linjen ved å koble den utgående linjen med tilkoblingselementer av typen ZOI eller 731 (bedre kjent som en "mutter").
      WAGO i utløpsgruppen er en perversjon. Så noen beregnet ikke kabellengden eller, hvis dette oppstod senere, overbelastet den kabelen, som forårsaket smelting av lederne ...
      Hjemme, hvis du har en leilighet med to eller tre soverom, og hvert rom har taklamper med en effekt på ikke mer enn 0,5 kW, er WAGO mer enn berettiget. Naturligvis må det elektriske arbeidet utføres korrekt og forbruksvarer av høy kvalitet.
  17. Volt.
    #29 Volt. gjester 25 juli 2018 9:57 p.m.
    1
    Jeg samlet alle ledningene på VAG, før det loddet jeg vri (kobber), vrien passet ikke inn i standard distribusjonsboks. Svagami kom alle inn i en liten distribusjonsboks. Ledninger til stikkontakter kobber 2,5 - henholdsvis lys 1,5.Hvorfor blir ledningene oppvarmet: Svak kontakt, et lite tverrsnitt av ledningen, en stor belastning. I en boligleilighet utfører jeg ikke sveisearbeid, så belastningen er ikke veldig stor. 16A - DETTE ER EN FOLKLAST (kortsiktig), og ikke alt er alltid slått på - jeg snakker om kilowatt husholdningsapparater. Selgeren sa at det vil smelte alle VAG-er på ett år, spørsmålet forblir åpent. Jeg prøvde skrueforbindelser på en aluminiumskjerne - virkelig om et år svekkes skrueforbindelsen, henholdsvis begynner plasten å renne (en gnist hopper, oppvarmer tilkoblingen). På VAG er det stålfjærkontakter, ledninger alene, hvorfor sole seg ???
  18. Volt.
    #30 Volt. gjester 25. juli 2018 10:26 kl.
    2
    Jeg begynte å tvile på VAG-er, men alt er allerede satt sammen - jeg håper jeg ikke trenger å sortere ut stikkontakten ... Maksimum - det er en 2KV ovn. også 2 kV, varmtvannsbereder. Jeg bruker med jevne mellomrom en 1500 watt perforator på kort tid. Det er maskiner på 10A og 25A ved uttaket. Noe er veldig overdrevet skrevet. I et privat hus garasje (verksted) - vaga er ikke å foretrekke. I et boligbygg (leilighet) - hvorfor ikke, er ikke belastningen konstant, periodisk, VAG MER GJENNOMHENDE.
  19. Gjest Vladimir
    #31 Gjest Vladimir gjester 26. juli 2018 16:57 p.m.
    0
    Å krympe en enkelt ledning med ermet - dumt !!!!
    1. Gjest Alexander
      #32 Gjest Alexander gjester 27. juli 2018 10:54
      1
      Crimp som på bildet - generelt dumt. En slik crimp må også isoleres ytterligere slik at den ikke kortslutter til en tilstøtende ledning.
  20. Gjest Alexander
    #33 Gjest Alexander gjester 27. juli 2018 10:48
    6
    Og hvor kommer WAGO? Ledningene er smeltet, ikke WAGO. At de ikke tålte strømmen. Og VAGO bare sto det.
    1. Gjest Andrey
      #34 Gjest Andrey gjester 15. august 2018 09:49
      0
      Ja, bare isolasjonen av ledningene ovenfra er normal. Basking begynte å komme nøyaktig i VAGO under belastning. Bare plasttråd som er mindre varmebestandig enn kroppen til VAGO.
  21. Gjest Sergey
    #35 Gjest Sergey gjester 27. juli 2018 1:00 p.m.
    0
    Det hele avhenger av formålet med ledningene. Å legge en ny er en, gjenoppliving av den gamle er en annen. I det første tilfellet kan du bruke hvilke som helst tilkoblingsmetoder som er foreslått av forfatteren og kommentatorene, det viktigste er å overholde sikkerhetsreglene og forskriftene slik at de flytende områdene tilsvarer trådområdet, VAG-er, terminalblokker osv. Men å gjenopprette gamle distribusjonsbokser, bygge opp ledninger osv. Krever andre tilnærminger. Vi snakker om hus som er 30 år eller eldre. Ledningene er stort sett AL der. Det er kobber, men sjelden. Derfor bruker jeg bare skrueklemmer, det er veldig enkelt å koble til kobber og AL, det viktigste er at hver ledning faller under to skruer. Svekkelse av skrueforbindelsen vil ikke skje hvis du strammer skruene fra hjertet. (Det er ikke for ingenting at alle strømmålerne er utstyrt med rekkeklemmer på skruene) Sjekk samtidig kvaliteten på selve klemmeblokkene, hvis de klikker, så bør terminalblokkene også velges etter strøm og diameter. åpninger
  22. Eduard Kirsanov
    #36 Eduard Kirsanov gjester 1. august 2018 12:40
    0
    Jeg kan ikke være enig i at lodding er verre enn sveising. Hun ble ufortjent flyttet til andreplassen. Sveising bare på spissen av vrien. Der i denne ballen er det ingen tvil om hva slags blanding som kan dannes når du bruker grafitt. Og lodding langs hele vriens lengde er definitivt mer pålitelig.
    Jeg er i det minste enig om likhetstegnet mellom disse to metodene. Jeg lodder alltid kobber selv.
  23. Sanya
    #37 Sanya gjester 2. august 2018 10:04 p.m.
    0
    alle kobberkabler i ledninger vrir seg bra uten klager
    1. DimMas
      #38 DimMas gjester 3. august 2018 11:14 kl.
      0
      Smarte elektrikere med hundre års erfaring samlet Skrue den raskeste og mest pålitelige
      1. Gjesten Andrew
        #39 Gjesten Andrew gjester 15. august 2018 09:53
        0
        Langt fra de mest pålitelige - skruene må strammes med jevne mellomrom. Samt nøtter med grover i skjold (i gamle). Det mest pålitelige er faktisk en solid kabel. Og slik - kronglete med lodding. Kobber med aluminium kan også kobles til etter tinning av ledningene.
  24. DimMas
    #40 DimMas gjester 3. august 2018 11:29 kl.
    1
    Vago teller ikke i det hele tatt, jeg samler alltid bokser på terminalblokker.
  25. Dmitry
    #41 Dmitry gjester 7. august 2018 10:48
    0
    Jeg har jobbet i energisektoren i 22 år - vogna har holdt ess 15 i årevis i produksjon på vibro-lastet utstyr, ikke som en stinkende kjele i javir, når jeg så en vogn brent ut - når en smart fyr la litt dårlig vridning av 3 ledninger i det - kjøp de originale og du vil lykke)))) vogner for monolitiske matprodukter her med ledningen vår lever ikke bra etter 3 år på verksteder der vibrasjonsbelysningen med individuelle lamper hjerner elsket, de forårsaket klager, men de lever normalt med en fremmed ledning, og de er våre løpskabler fra minst edyahi, men det ser ut til at den elektrotekniske glødet, som søkte etter kabler med tanke på fleksibilitet og snakket med leverandører - produsenter, tror jeg vil forstå meg, skrueforbindelse er generelt tvilsom med slike kabler - du trenger å strekke og kontrollere, lodding i prinsippet er et akseptabelt alternativ, men tiden går ut og fluks det er nødvendig å fjerne forsiktig, krympe i henhold til PUE, sveise - som sveiser i fortiden - Jeg vurderer ikke sveising uten fluss (bortsett fra smed), men kunden liker det, deigen kan lades - som alle suckers jeg koker er eksklusive)))) selv om p ssuzhdat vi er spesialister, og fasiliteter vri Strandet og Siza er pakket rundt med en rett i ansiktet - det er alt kunsten ledninger))))))
    1. Gjest Sergey
      #42 Gjest Sergey gjester 8. august 2018 20:33
      3
      Så alle hvordan WAGO fungerer? - Sporet i platen som ledningene er satt inn i, alt presses inn i plast. Kjenner du kontaktområdet ??? Hva i helvete er 25 eller 32 ampere? Vagi - bare til "lyset". Den mest pålitelige - sveising, spiss, vri og PPE!
    2. Gjest Andrey
      #43 Gjest Andrey gjester 15. august 2018 09:56
      0
      Så sveising med flux bør gjøres. Borax er et flott alternativ!
  26. Gjest Nikolay
    #44 Gjest Nikolay gjester 6. desember 2018 11:02
    0
    WAGO bare for belysning.
  27. Gjest Alex
    #45 Gjest Alex gjester 14. desember 2018 16:10
    0
    2,5 mm2 ledningen skal beskyttes av en 16A maskin, og Wago har en maksimal strømgrense på to ganger. Samtidig er det mye mer slike brente situasjoner med vendinger. Stikkontakter brenner også perfekt. Men bare WAGO vises. Og det som er mest interessant på bildet - ALLE ledninger i det brant. Ikke en spesifikk krets eller kontakt er mangelfull, men alt på en gang. Og, dømt etter en dråpe plast nedenfra, traff MONTAGEREN. For det første skal ikke ledningen smelte. Og for det andre, denne armen ... strippet veldig kort ledningen og klemte den fast på isolasjonen.
  28. Zheka (15 år)
    #46 Zheka (15 år) gjester 25. juli 2019 07:35
    0
    Ingen var overrasket over at 4 hvite og 1 blå sitter fast på bildet i vognen? score bredder lykkes))

Les også

Feilkoder for vaskemaskiner