DIY gjør det selv
Mesterklasser, instruksjoner, nyttige tips, oppskrifter.
» » »Evig lommelykt eller lommelykt Faraday
Evig lommelykt eller Faraday lommelykt den såkalte lommelykten med en alternativ strømkilde. Det vil si at denne lommelykten ikke krever batterier eller batterilading. For å "tenne" er det nødvendig å riste det. I selve lommelykten er en generator og batteri.


La oss først bli kjent med fabrikklampen:


Jeg prøvde å male designet så mye som mulig. Hovedpoenget er at den sylindriske konstanten magnet henger fritt i et rør - saken mellom gummiinntrykk eller fjærer (hvor som). Og i midten av røret er en spole såret. Når du rister, løper magneten opp og ned inne i spolen, og skaper vekselvis strøm i den.


Videre kommer denne elektrisiteten inn i diodebroen og blir til konstant og lader batterier med en spenning på 3 volt.


La oss se uten sak.


Vi ser en magnet magnet, en sylindrisk magnet, begrensere, et lite bord med dioder, en bryter og batterier. Å ja, og LED på brettet.


Riste lommelykten og slå den på. Det fungerer!


Og her er vår prototype:


Avkrysningsrute. Røret som spolen er såret på er et legeme fra en kulepenn. Et par magneter fra harddisken, det er noen. Ja, kondensatorer brukes i stedet for batterier. Hvit LED et par dioder.


Ordningen.
Det er et trekk ved spiralvikling. Som du sikkert la merke til fra diagrammet - spolen består av to viklinger, den totale lengden på spolen er 40 mm. Del psykisk truffet. I første halvdel vikler vi 600 omdreininger av den tynneste ledningen med en diameter på omtrent 0,08 mm. Og i andre halvdel av 600 svinger. Det er alt - to seksjonsspoler er klare. Videre i henhold til ordningen.
Ikke glem begrenserne, slik at magnetene frastøter og hopper raskt.

Og her er min kraftigere prøve. Det er allerede brukt en spole med et stort antall svinger og tre seksjonsmagnet.


Jeg ønsker deg vellykkede hjemmelagde produkter!


Kommentarer (57)
  1. [) eNiS
    #1 [) eNiS gjester 22. juli 2010 09:50
    0
    La oss gjøre det akkurat nå smil
  2. NOTFRONT
    #2 NOTFRONT gjester 22. juli 2010 11:24
    0
    Logg deg deretter av eller ta bilder
  3. [) eNiS
    #3 [) eNiS gjester 22. juli 2010 16:02
    1
    allerede ranet ikke paret. spenningsmål ved utgangen på 0,2V etter likeretteren. Jeg skal prøve å skifte magnet. og hvordan du legger et bilde her
  4. [) eNiS
    #4 [) eNiS gjester 12. september 2010 10:01
    5
    og akkurat nå viste det seg at jeg gjorde 100 ganger flere svinger nå på utgangen på 4.35V smil fortsatt litt og mobilen kan lades
  5. tronan
    #5 tronan gjester 21. oktober 2010 08:43
    6
    Si meg, men vis heller på bildet hvor på harddisken det er en sylindrisk magnet?
  6. feelloff
    #6 feelloff gjester 21. oktober 2010 17:24
    0
    Kanskje merkevaren til harddisker kan variere, da har maxtor slike magneter på størrelse med to fyrstikkhoder. Jeg tok den ut selv. De fikser lesehodet der når det harde slås av.
  7. alexshostka
    #7 alexshostka gjester 5. november 2010 17:50
    1
    vær så snill å skyte videoen
  8. alexshostka
    #8 alexshostka gjester 5. november 2010 19:18
    0
    Jeg trenger ikke å klatre alt i det fri
  9. alexshostka
    #9 alexshostka gjester 5. november 2010 19:21
    0
    en annen idé: og hvis du legger magneter på kantene under pluggene slik at de viktigste skyves frem og tilbake, får du en slags evigvarende bevegelsesmaskin og den går på seg selv)
  10. Bernard
    #10 Bernard gjester 16. januar 2011 15:56
    1
    Nei, det vil ikke. :( Magneten henger bare i midten og det er det.
  11. paier
    #11 paier gjester 19. januar 2011 19:43
    0
    hør på 470 u picofarads eller hvordan og hvor mye volt det er
  12. feelloff
    #12 feelloff gjester 19. januar 2011 19:48
    1
    Se her - / nyheter / samouchitel_po_radioehlektronike / 2010-12-18-366
  13. paier
    #13 paier gjester 19. januar 2011 21:13
    0
    ikke der, men hvor mange volt og igjen 470u UTB som picofarads eller
  14. feelloff
    #14 feelloff gjester 19. januar 2011 21:21
    2
    Ja, hvem vet ...
  15. paier
    #15 paier gjester 20. januar 2011 11:59
    0
    trist forbannet jeg trenger mer ledning
  16. paier
    #16 paier gjester 20. januar 2011 12:04
    0
    600 svinger 1 lag og det andre også 600 eller jeg forstår ikke
  17. NOTFRONT
    #17 NOTFRONT gjester 20. januar 2011 18:32
    0
    Som du sikkert la merke til fra diagrammet - spolen består av to viklinger, den totale lengden på spolen er 40 mm. Del psykisk truffet. I første halvdel vikler vi 600 omdreininger av den tynneste ledningen med en diameter på omtrent 0,08 mm. Og i andre halvdel av 600 svinger. Det er alt - to seksjonsspoler er klare. Videre i henhold til ordningen.
  18. paier
    #18 paier gjester 21. januar 2011 11:31
    0
    Forsto fortsatt ikke gråte
  19. makt
    #19 makt gjester 23. januar 2011 14:44
    1
    Fortell meg hvorfor du kan skylde på kretskortet gråte batterilader
  20. ordne
    #20 ordne gjester 26. januar 2011 20:20
    0
    Og hvor kan jeg kjøpe en slik lommelykt ????? dollar
  21. ordne
    #21 ordne gjester 29. januar 2011 00:52
    0
    Er det mulig å ta IN4007MICRO i stedet for 1N4148, og kondensatorer på 820 og 1200 mikrofarader ??? mistenktemistenktemistenkte
  22. NOTFRONT
    #22 NOTFRONT gjester 29. januar 2011 13:42
    0
    Prøv det ....
  23. ordne
    #23 ordne gjester 30. januar 2011 20:54
    1
    Og kan i stedet for to på 470 mikrofarader ta en på 1200 mikrofarader, og bare koble ledningen til den andre ??? bok
  24. NOTFRONT
    #24 NOTFRONT gjester 30. januar 2011 21:05
    1
    Nei! Se diagrammet - to skuldre, produser halvparten av all energi.
  25. ordne
    #25 ordne gjester 31. januar 2011 15:52
    0
    Og hvis du tar to på 210mkf ???
  26. Andrew
    #26 Andrew gjester 31. mars 2011 21:58
    1
    til og med ingenting skjer. så snart jeg ikke slynget den, viklet jeg sannsynligvis kilometeren manuelt :( fortell meg hva som kan være galt. dioder 1N4148 kondensatorer 220u 10V.
  27. NOTFRONT
    #27 NOTFRONT gjester 31. mars 2011 22:16
    0
    Det er ikke behov for kilometer ledning, men bare tappet fra lope sies. Dioder er hvilken som helst lav effekt!
  28. NOTFRONT
    #28 NOTFRONT gjester 31. mars 2011 22:16
    0
    Generelt kom bilder av installasjonene deres!
  29. Andrew
    #29 Andrew gjester 1. april 2011 22:11
    0
    Og hvordan vikle, pent, slik at spolen er i nærheten av spolen, eller hva?
  30. NOTFRONT
    #30 NOTFRONT gjester 1. april 2011 22:19
    0
    som du vil, men spole til spole er bedre (spoletettheten vil være høyere).
  31. Andrew
    #31 Andrew gjester 2. april 2011 00:28
    0
    Jævla, sår, fungerer fortsatt ikke :(
  32. NOTFRONT
    #32 NOTFRONT gjester 2. april 2011 09:00
    0
    skift magneter.
  33. Andrew
    #33 Andrew gjester 2. april 2011 17:16
    0
    det viste seg :) Jeg pakket den inn med en tynnere ledning som jeg fant og satte andre dioder (denne gangen laget jeg en motor for ikke å vikle manuelt), riktignok U = 0.2 ~ 0.4, men jeg vil fikse den. takk for tipsene.
  34. NOTFRONT
    #34 NOTFRONT gjester 2. april 2011 18:17
    0
    Bilder kom, interessante.
  35. Andrew
    #35 Andrew gjester 2. april 2011 20:23
    0
    så snart jeg gjør det kraftigere og vakrere vil jeg sende :)
  36. Gubar
    #36 Gubar gjester 9. april 2011 18:40
    0
    og du kan ta vanlige batterier i stedet for kondensatorer
  37. Gubar
    #37 Gubar gjester 9. april 2011 18:44
    1
    send detaljerte bilder jeg virkelig vil lage
  38. NOTFRONT
    #38 NOTFRONT gjester 9. april 2011 19:07
    0
    Nei.
  39. NOTFRONT
    #39 NOTFRONT gjester 9. april 2011 19:08
    0
    Hvor er mer detaljert ?! så alt er klart!
  40. Gubar
    #40 Gubar gjester 11. april 2011 09:32
    0
    fortell meg hvor i kostemagneter
  41. NOTFRONT
    #41 NOTFRONT gjester 11. april 2011 13:49
    1
    Dypp dypere - det er mange av dem))). Men alvorlig, de små magnetene har en så rørende ting som tar informasjon ...
  42. [) eNiS
    #42 [) eNiS gjester 12. april 2011 19:09
    0
    [Senter][/ sentrum]

    Her er magneter som jeg har

    Her er noen bilder av selve designet
    [Senter][/ sentrum]

    [Senter][/ sentrum]

    Men arbeidsøyeblikket)) Bare det lyser på sekunder ((

    [Senter][/ sentrum]

    ZY Kaktus fra den elektriske måleren

  43. NOTFRONT
    #43 NOTFRONT gjester 12. april 2011 19:41
    0
    kult! Og for å skinne i flere sekunder, hvor mye "riste" er nødvendig?
  44. [) eNiS
    #44 [) eNiS gjester 12. april 2011 20:02
    1
    i lang tid)) 1-2 minutter og med alle krefter slik at det skjer)). Jeg tenker at en endring kommer ut av spolen, selv om frekvensen er liten, sett sammen en multiplikator med 3. Koble multiplikatorens utgang til en blokkeringsgenerator. Da tenker 30 sekunder vil glø)))
  45. Rybak27
    #45 Rybak27 gjester 27. mai 2011 14:33
    0
    vil brenne mindre
  46. felex
    #46 felex gjester 23. april 2012 09:19
    0
    kult ting jeg skal prøve å gjøre kyss
  47. NEON
    #47 NEON gjester 17. juni 2012 19:42
    0
    [b] alexshostka [/ b],
    vil du ha en vits? din evige maskin vil slites og tørke opp) kyss og til slutt har du rett
  48. patter
    #48 patter gjester 18. juli 2012 23:12
    0
    Jeg er en tekanne, kanskje er spørsmålet dumt. og spole spolen i flere lag?
  49. izotova_elena18
    #49 izotova_elena18 gjester 26. juni 2013 14:05
    1
    Jeg gjorde det med en kondensator, og jeg gjorde det med det første batteriet. Og alt fungerer for meg !! : lol:
  50. VOVKA
    #50 VOVKA gjester 23. september 2013 04:12
    0
    Så det er fortsatt mulig å sette en piezo i to ender. Jeg prøvde å tenne en lightdeot fra halvannen volt ved hjelp av to elektriske motorer :) det viste seg fint. Ja, faktisk, hvorfor ville en slik lommelykt ha en motor med en knyttneve midt i sentrum, er effekten den samme sprukket og tent

Les også

Feilkoder for vaskemaskiner