Doe het zelf
Masterclasses, instructies, nuttige tips, recepten.
Boor slijper

Een van de belangrijkste parameters van een spiraalboor is de tophoek, die voor harde metalen (staal, gietijzer, massief brons, titanium, enz.) Ongeveer 120 graden is.
Afwijking van deze hoek naar een grotere of kleinere zijde van de nominale waarde bemoeilijkt de effectieve werking van de boor. In het eerste geval daalt de productiviteit en raakt het gereedschap oververhit, in het tweede geval kan de boor eenvoudig breken, niet in staat om overmatige belastingen te weerstaan.
Om te voldoen aan de slijpparameters zonder speciaal gereedschap, is het noodzakelijk om hoge kwalificaties en ervaring van de gereedschapenslijper te hebben. Nou, voor een leek, vooral in alledaagse omstandigheden, zal het praktisch onmogelijk zijn om dit te doen.
Maar met wat gereedschap en eenvoudige materialen is het mogelijk om een ​​niet erg ingewikkeld, maar betrouwbaar apparaat te maken voor het scherpen van de hoek aan de bovenkant van een spiraalboor over hard metaal.

Wat u mogelijk nodig hebt om op het apparaat te werken


Hiervoor zijn de volgende tools nodig:
  • schuifmaat;
  • marker;
  • bankschroef voor metaal;
  • Bulgaarse;
  • tang;
  • lasmachine;
  • slijpmachine met een amarilwiel.

Van de materialen voor werk moet je bij de hand zijn:
  • normale zeskantmoer;
  • ricinusnoot;
  • een bout van dezelfde grootte en draad als de moeren;
  • slijpen spiraalboor.

Boor slijper

Productieproces


Een kenmerk van de zeskantmoer is dat twee van zijn aangrenzende vlakken samenkomen onder een hoek van 120 graden. Ongeveer even groot is de hoek aan de top van de spiraalboor voor het werken aan harde metalen. Dit willekeurige toeval kan worden gebruikt om een ​​hulpmiddel te maken voor het slijpen van een spiraalboor.
Boor slijper

Om dit te doen, schetsen we met behulp van een schuifmaat en een marker op de moer de snijlijnen zodat een driehoekige snede wordt verkregen, symmetrisch ten opzichte van de diagonaal die de twee tegenovergestelde hoeken van de moer verbindt. Voor het slijpproces wordt er een boor in lengterichting geplaatst.
Boor slijper

Boor slijper

Om de beoogde driehoekige groef in de moer uit te snijden, wordt deze in een bankschroef geklemd en snijdt de molen langs vooraf getrokken lijnen. Om de afgezaagde stukjes van de moer te verwijderen, kunt u een tang gebruiken.
Boor slijper

Boor slijper

Vervolgens wordt een gekartelde moer genomen en aan de eerste moer gelast vanaf de zijkant van de gesneden groef met zijn basis. Bovendien is het noodzakelijk om hun absolute coaxialiteit in acht te nemen, omdat wanneer boren met een kleine diameter worden geslepen, de bout, die door de gekartelde moer gaat, in de onderste moer zal beginnen te schroeven om de boor stevig in zijn groef te klemmen.
Boor slijper

Boor slijper

Nu schroeven we de overeenkomstige bout in de gekartelde moer, die op betrouwbare wijze de boor zal drukken, die in de groef is gelegd om op de amaril van de slijpmachine te slijpen.
Boor slijper

Boor slijper

Het blijft alleen om de boor op het amarilwiel te slijpen, met de randen van de onderste moer als sjabloon.
Boor slijper

Om dit te doen, slijpen we gewoon het uitstekende deel van de boor gelijk met de randen van de moer, waar zelfs een student van een beroepsschool van het eerste studiejaar gemakkelijk mee om kan gaan.
Boor slijper

Boor slijper

Na het slijpen, maakt de bout los, wordt de boor uit de geïmproviseerde inrichting verwijderd en kan deze worden gebruikt voor het beoogde doel.
Boor slijper

Toevoegingen en verbeteringen


Tijdens het lassen van moeren kunnen vloeibare metalen spatten optreden op de schroefdraden van de gekartelde en normale moeren. Om dit probleem uit te sluiten, is het noodzakelijk om er een bout in te schroeven en daarmee de draad te beschermen.
Omdat het met behulp van één apparaat niet mogelijk is om alle boren met een diameter te bedekken, zijn ten minste twee sjabloonklemmen nodig: één voor kleine boren, de andere voor grote producten. Dienovereenkomstig zullen in het eerste geval de moeren klein zijn en in het tweede geval groot.

Bekijk de video


Ga terug
Opmerkingen (47)
  1. de klas
    #1 de klas gasten 30 oktober 2018 19:18
    5
    Heel interessant heel
  2. Gast Anatoly
    #2 Gast Anatoly gasten 30 oktober 2018 20:30 uur
    14
    In UTUB demonstreerde een bekende doe-het-zelver zo'n apparaat. Hij heeft echter een verschil. De gleuf op de moer aan de ene kant is enkele mm dieper dan aan de andere. Dit is zo dat de achterkant van het boordeel lager zou zijn dan de voorkant (snijden). En waarom een ​​kroonmoer lassen, en niet een eenvoudige? Er is niets om te spalken!
  3. SANIA VASIN
    #3 SANIA VASIN gasten 30 oktober 2018 20:47 uur
    3
    en tanken dan zul je ??
  4. Alexander Nikolaevich
    #4 Alexander Nikolaevich gasten 30 oktober 2018 21:11 uur
    9
    ... een professional die een boor slijpt zonder gereedschap (hij werkte zelf aan automatische draaibanken)
  5. Cyrus
    #5 Cyrus gasten 30 oktober 2018 21:26 uur
    15
    gemaakt zo'n apparaat, nicherta slijpt niet
  6. Cyrus
    #6 Cyrus gasten 30 oktober 2018 21:31 uur
    10
    het is beter om naar de YouTube van Victor Leontyev te kijken. Het laat zien hoe boren op een slijper te slijpen. en op dit apparaat moet u weten hoe u de boor vanaf het begin moet positioneren zodat deze wordt geslepen
    1. Volka
      #7 Volka gasten 31 oktober 2018 19:00
      8
      Dat klopt! Alleen, ik ben bang dat niet iedereen zal begrijpen waar het over gaat. Hier voor hen: - stel je voor wat er gebeurt als je de boor een kwartslag draait en slijpt. Vandaar de vraag aan de auteurs van het apparaat, of aan degenen die het met succes gebruiken - hoe de boor correct te installeren voordat deze wordt geslepen?
  7. Gast Alexander
    #8 Gast Alexander gasten 30 oktober 2018 11:54 p.m.
    5
    Ik begrijp het niet Waarom een ​​gekartelde moer. Wanneer kun je precies hetzelfde gebruiken?
    1. Sektor
      #9 Sektor gasten 29 januari 2019 20:03
      0
      Voor de lol of voor een slimme look, zoals dat ze weten dat er gekookte noten zijn.
  8. Gast Victor
    #10 Gast Victor gasten 31 oktober 2018 05:41 uur
    2
    1. En voor wat (niet begreep) de tweede noot zou moeten. gekanteeld?
    2. De bout van de bovenste moer naar de onderkant wordt niet geschroefd. Tenzij er een groot toeval gebeurt ...
  9. Gast Andrey
    #11 Gast Andrey gasten 31 oktober 2018 08:13
    8
    Zal absoluut niet werken. De achterrand rolt het metaal, hierdoor zal de boor moeilijk te boren zijn, het werkstuk zal opwarmen en de grootte van het gat zal naar boven gaan lopen.
  10. kumeyko63
    #12 kumeyko63 bezoekers 31 oktober 2018 09:20
    38
    Plaats geen niet-geteste tips! Over het slijpen van een boor, complete onzin van een onwetend persoon! De slijphoek van de boor voor verschillende metalen is anders! Het belangrijkste is dat de snijkant 0,2-0,4 mm hoger is dan de achterkant! Alleen op deze manier zal de boor normaal boren!
    1. Vell
      #13 Vell gasten 31 oktober 2018 09:58
      0
      Plaats geen niet-geverifieerde opmerkingen door bankanalisten. Ik gebruik dit al 5 jaar - alles is in orde!
      1. Sektor
        #14 Sektor gasten 29 januari 2019 20:05
        3
        Wat ben je aan het boren? Paper?
  11. Borisych
    #15 Borisych gasten 31 oktober 2018 09:46 uur
    20
    Hier is het ... om het slib de boor te laten slijpen met zijn adapt, en vervolgens een mechanische boor, en 30 mm metaal te boren met deze boor. Voor een tijdje. En voor elke minuut vertraging - sla het koord van het touw. De hersenen worden onmiddellijk ingeschakeld. Als ze oorspronkelijk waren. Ze zullen alles verkopen voor likes ... slib.
  12. gast
    #16 gast gasten 31 oktober 2018 10:36
    31
    Waar komt zo'n verscherping uit de achterste hoek? Blijkbaar heeft de auteur nooit het ontwerp en de geometrie van de boor gekend en heeft hij deze niet bestudeerd.
  13. bob
    #17 bob gasten 31 oktober 2018 10:55
    1
    het systeem werkt !!
  14. zet
    #18 zet gasten 1 november 2018 04:41
    6
    Er zijn boren met andere slijphoeken (bosh, etc.) hardheid, snelheid, invalshoek. Altijd geregeerd en geslepen met het oog (verzamel geen raketten).
  15. Leeuw
    #19 Leeuw gasten 1 november 2018 14:42
    14
    Waarom? Een ervaren gereedschapsmaker scherpt boren zonder aanpassingen - deze keer. Ten tweede - de slijphoek wordt specifiek voor het materiaal gedaan. In sommige gevallen minder dan 120, in andere meer. Ik moest zelfs onder het profielgat slijpen. En nog belangrijker - het snijgedeelte moet hoger zijn dan de staart, wat in dit geval niet duidelijk is hoe het moet. Als u oefeningen wilt scherpen, vraag dan de wizard om het proces en de geheimen te tonen. Als het niet werkt, ga dan naar de winkel, er zijn speciale slijpapparaten gemaakt door de fabriek.
    1. Gast Vlad
      #20 Gast Vlad gasten 3 november 2018 04:23
      7
      Niet iedereen ter wereld "ervaren gereedschapmakers" - deze keer. Het materiaal behandelt het ALGEMENE geval van de hoek van slijpboren, en niet specifieke opties, die voor het grootste deel nooit nuttig zullen zijn voor de meerderheid in het leven, vooral in het dagelijks leven - dit zijn er twee. Niets verhindert het slijpen van een hoek van 120 gram langs de contour en deze 120 gram op de boor te hebben zonder het snijddeel op te ruimen (zoals de "ervaren gereedschapmakers" doen) - dit zijn drie.
  16. Pirat_ca
    #21 Pirat_ca gasten 1 november 2018 15:06 uur
    3
    heel vreemd advies
    :/
  17. Gast Sergey
    #22 Gast Sergey gasten 1 november 2018 15:59
    8
    Deze slijpmethode geeft je niet de mogelijkheid om een ​​enkel gat te boren! Geloof me, als je wilt, controleer het!
    1. Dmitry Spitsyn
      #23 Dmitry Spitsyn bezoekers 11 april 2019 15:04 uur
      0
      Nee, hout of plastic wordt geboord. Aluminium kan doorboren.
  18. specialist
    #24 specialist gasten 1 november 2018 10:56 uur
    16
    Met dit slijpen is er geen rughoek en snijdt de boor niet. zal niet kunnen verdiepen door remmen door het achtervlak. Onzin aanpassen. Veel nauwkeuriger handmatig
  19. Valery
    #25 Valery gasten 2 november 2018 16:28
    2
    Je kent jezelf niet - ga niet in met tips, bestudeer eerst de theorie van het snijden!
  20. Gast Michael
    #26 Gast Michael gasten 2 november 2018 20:05
    1
    zoveel gedoe voor een twijfelachtig resultaat, tijdens het slijpen van de moer zelf maalt en verandert de hoek
  21. Gast Vlad
    #27 Gast Vlad gasten 3 november 2018 04:17
    7
    En al deze moeite om de boor gewoon te positioneren? Met hetzelfde succes nemen we gewoon een relatief platte moer, zelfs met dezelfde tape winden we er een boor op (je kunt hem met een klem pakken en langs de contour van de moer slijpen. Wat is in godsnaam lassen en scherp snijden? Met dit armatuur slijp je bijna blind, d.w.z. Pokotsat een moer met een uitsparing in een cirkel, en voor hoeveel is dit apparaat genoeg?
  22. Gast Alex
    #28 Gast Alex gasten 3 november 2018 20:38 uur
    0
    Niet lang genoeg, slechts 10-20 keer.
  23. Gast Vladimir
    #29 Gast Vladimir gasten 4 november 2018 10:19
    3
    Hoeveel extra apparatuur - een slijpmachine, een lasapparaat om een ​​boor op 180 graden te slijpen. Het is gemakkelijker om een ​​afgewerkte met een hardmetalen inzetstuk te kopen. Ik wil je eraan herinneren, honderd minder dan de hardheid van het materiaal, hoe scherper de slijphoek bij de top. Hij werkte 35 jaar bij de Moscow Tool Plant. Veel geluk voor jou!
    1. Dmitry Spitsyn
      #30 Dmitry Spitsyn bezoekers 11 april 2019 15:08 uur
      0
      En als de boordiameter minimaal 5 mm is, dan maak ik al een dubbele slijphoek. En als meer dan acht millimeter, dan verklein ik de dwarsrand.
  24. Constantin
    #31 Constantin gasten 6 november 2018 10:50
    0
    Niet overtuigend. Het blijkt dat er geen slijphoek is - dit is het moment. Noten slijten snel na een paar slijpbeurten - dit zijn er twee. En er bestaat gevaar voor letsel als een dergelijk instrument wordt uitgeprobeerd door een onervaren persoon, bijvoorbeeld een kind. Over het algemeen zou ik een slijpmachine hebben gekocht, maar als deze voldoende vermogen had om deze in verschillende diameters te slijpen.
  25. Gast Vlad
    #32 Gast Vlad gasten 6 november 2018 11:46
    2
    Ik las het artikel en lachte.
    1. Dit apparaat is nodig voor mensen die problemen hebben met het oog.
    2. Na een dergelijke verscherping is het erg slecht om te vergelijken of helemaal niet.

    PS.
    Ik zal je een geheim vertellen, het slijpen van een boor voor het werken op een machine kardinaal verschilt van het slijpen van een boor.

    Werkervaring als puntenslijper 25 jaar.
  26. Hans
    #33 Hans gasten 7 november 2018 21:06 uur
    1
    we hebben een speciale machine voor het slijpen van boren op het werk, waar u de hoek kunt wijzigen.
  27. wilg
    #34 wilg gasten 9 november 2018 17:07
    2
    En de hoek van de snijkant van de boor en de afschuining, wat, niet doen?
  28. Nikolay Burmakin
    #35 Nikolay Burmakin bezoekers 14 november 2018 09:46
    0
    Wat is de betekenis van een ricinusnoot? Drieledig: bij het lassen van moeren zal de draad hoogstwaarschijnlijk worden geleid, deze moet worden weggedreven.
  29. Gast Roman
    #36 Gast Roman gasten 16 november 2018 01:43
    1
    Nou, eigenlijk, als er problemen met het oog zijn, is het gemakkelijker om een ​​sjabloon te maken waarmee je een al geslepen boor kunt vergelijken. En wanneer je met deze tool slijpt, kan de boor alleen een boom boren.
    Bovendien zal ik die commentatoren die zeggen dat "niet alle professionals, enz." Zeggen, zeggen dat zelfs het schoolkind van gisteren, dat voor het eerst in zijn leven een oefening zag, het normaal gesproken met 5-10 pogingen (en zonder lastige aanpassingen) kan scherpen. Met elke slijping zal zijn vaardigheid alleen verbeteren: eerst zijn er genoeg boren, maar 30 delen, dan - voor 50, enz. En de gewenste hoek aan de bovenkant wordt in de loop van de tijd bepaald door het oog. En het zal niet altijd 120 graden zijn (tijdens het werken slijp ik bijvoorbeeld meestal op 150 graden en het snijdt prima).
    Guys! Leer jezelf te scherpen - het is niet moeilijk. En dergelijke "apparaten" die in het bovenstaande artikel zijn beschreven, worden veilig weggegooid in de prullenbak - ze zullen geen enkel nut hebben.
    1. Dmitry Spitsyn
      #37 Dmitry Spitsyn bezoekers 11 april 2019 15:11 uur
      0
      Ik ben bang dat als de persoon niet is aangetoond hoe te slijpen, er echt problemen zullen zijn. Als kind probeerde ik te slijpen door de boor te draaien, het bleek prachtig, maar boorde niet. Maar in het tijdperk van internet is het waarschijnlijk geen probleem om video's en foto's te vinden over het slijpen van een oefening.
  30. Gast Victor
    #38 Gast Victor gasten 17 november 2018 21:12
    0
    De beschrijving van het apparaat geeft niet aan dat de groeven verschillende diepten moeten hebben. De in de groeven geplaatste boor staat onder een hoek van 7-10 graden ten opzichte van het vlak van de moer en vormt een achterste hoek.
  31. Gast Victor
    #39 Gast Victor gasten 17 november 2018 21:26
    0
    Slijpen wordt uitgevoerd met focus op hetzelfde facet van de moer door de boor los te maken en te draaien.
  32. Ivan
    #40 Ivan gasten 21 november 2018 12:47
    0
    en als er geen laswerk is, is het gemakkelijker om te kopen
  33. Gast Vladimir
    #41 Gast Vladimir gasten 26 november 2018 06:55 uur
    2
    Klasse! Een beter bestand verscherpen! In dit geval is het noodzakelijk om al deze economie in een oplossing van soda te verlagen en as op de kop te strooien.
    Het idee dat wanneer het slijpen van de rechterrand van de boor, het schuurmiddel in de tegenovergestelde richting zal bewegen, het sneller naar de afgestoft kop zal komen.
  34. Gast Alexander
    #42 Gast Alexander gasten 28 november 2018 14:38
    1
    Onzin, tevergeefs doorgebrachte tijd en verwende noten. Boren komen in verschillende steilheidspiralen.
  35. Sperma Semenych
    #43 Sperma Semenych gasten 29 november 2018 11:37
    2
    Nog een onzin.
    1. Hoeveel slijpen is voldoende voor noten
    2. Om de boor te boren, moet de achterrand van het snijgedeelte lager zijn dan het zagen. Dan zal het boren.
    3. Het is jammer dat de auteur niet weet dat voor het boren van verschillende materialen je een andere hoek nodig hebt om de boor te slijpen.
    4. Hebben veel mensen thuis een lasapparaat? En hoeveel mensen weten hoe ze eraan moeten werken?
  36. Sektor
    #44 Sektor gasten 29 januari 2019 20:19 uur
    0
    Ik wist niet hoeveel amateurs hier zijn, die deze ervaring probeerden te herhalen. Het belangrijkste is dat u de gekartelde moer niet vergeet, zonder dit zal niets werken.
  37. Eugene
    #45 Eugene gasten 10 maart 2019 09:38
    0
    En als iemand het daar niet mee eens is, waarom zou je dan beledigingen gebruiken? Ze helpen niet bij het slijpen. Dit, echt handig, staat zichzelf meestal nooit toe. Dus wie is casual in zaken! Het is niet goed om een ​​persoon te beledigen, zelfs als hij ongelijk heeft.
  38. Montage monteur
    #46 Montage monteur gasten 16 maart 2019 11:44 p.m.
    1
    In de kindertijd liet zijn vader zien hoe hij een boor moest slijpen, waarna de arbeidsleraar hetzelfde herhaalde tijdens een arbeidsles en voor de derde keer geslaagd voor een theorie en praktijk op de SSPTU. In de fabriek lieten de ouderen alle trucs zien. Dus iedereen die geïnteresseerd is kan delen. In principe kan ik het ook met deze onzin slijpen, alleen moet ik het een beetje schuin slijpen of de serlo een beetje naar voren in de richting van het boren zetten, zodat de achterkant iets lager is, anders is het niet juist om te boren.
  39. Gast Victor
    #47 Gast Victor gasten 13 juli 2019 11:24
    0
    Avatar, je moet naar een slotenmaker gaan om te leren

Lees ook

Foutcodes voor wasmachines