Doe het zelf
Masterclasses, instructies, nuttige tips, recepten.
» » »Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Het artikel is gewijd aan de mogelijkheid om een ​​driefasige asynchrone motor met een vermogen van 250 W te starten vanaf een 220 V-netwerk zonder een startcondensator, maar met een zelfgemaakt startend elektronisch apparaat. Het circuit is heel eenvoudig: op twee thyristors, met thyristorschakelaars en transistorbesturing.

Apparaatdiagram


Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Deze motorbesturing is weinig bekend en wordt praktisch niet gebruikt. Het voordeel van het voorgestelde startapparaat is dat het verlies aan motorvermogen aanzienlijk wordt verminderd. Bij het starten van een driefasige 220 V-motor met behulp van een condensator, is het vermogensverlies ten minste 30% en kan 50% bereiken. Het gebruik van deze starter vermindert het vermogensverlies met maximaal 3%, met een maximum van 5%.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Een eenfasig netwerk is verbonden:
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

De starter is verbonden met de motor in plaats van de condensator.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Met een weerstand die op het apparaat is aangesloten, kunt u het motortoerental aanpassen. Het apparaat kan ook worden ingeschakeld om achteruit te rijden.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Voor het experiment werd een oude, door Sovjet gemaakte motor genomen.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Met dit startapparaat start de motor onmiddellijk en werkt zonder problemen. Dit schema kan worden gebruikt op vrijwel elke motor met een vermogen tot 3 kW.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Opmerking: in een 220 V-netwerk hebben motoren met een vermogen van meer dan 3 kW gewoon geen zin - het inschakelen van huishoudelijke bedrading is niet bestand tegen de belasting.
In het circuit kunt u elke thyristor gebruiken, waarvan de stroom ten minste 10 A is. Diodes 231, ook 10 ampère.

Opmerking: de auteur heeft 233 diodes in het circuit geïnstalleerd, wat niet uitmaakt (alleen ze gaan met een spanning van 500 V) - je kunt elke diode met een stroom van 10 A plaatsen en meer dan 250 V vasthouden.
Het apparaat is compact. De auteur van het circuit assembleerde de weerstanden eenvoudig in sets, om geen tijd te verspillen aan de selectie van weerstanden tegen nominale waarde. Geen koellichaam vereist. Een condensator, een zenerdiode, twee dioden 105 zijn geïnstalleerd Het circuit bleek zeer eenvoudig en efficiënt te werken.
Een driefasige motor starten vanuit een eenfasig netwerk zonder condensator

Aanbevolen voor gebruik - montage van het startapparaat zal geen problemen veroorzaken. Als gevolg hiervan start de motor bij aansluiting op zijn maximale vermogen en bijna zonder verlies, in tegenstelling tot het standaardcircuit dat een condensator gebruikt.

Bekijk een video over de werking van het apparaat


Ga terug
Opmerkingen (36)
  1. Gast Nikolay
    #1 Gast Nikolay gasten 10 augustus 2018 14:50
    14
    Welkom! Ik ben geïnteresseerd in je apparaat. Als u geen spijt hebt, kunt u een printplaat delen en een volledig apparaat tot uw beschikking hebben.
  2. Victor
    #2 Victor gasten 10 augustus 2018 17:23
    4
    Ik sluit me aan bij het verzoek in de vorige opmerking. Maar zullen deze thyristors en dioden bestand zijn als de motor 2-3 kW is?
  3. Gast oleg
    #3 Gast oleg gasten 10 augustus 2018 18:27
    2
    als u een monster kunt sturen, alstublieft
  4. Basil.
    #4 Basil. gasten 10 augustus 2018 18:44
    1
    Het apparaat is interessant. En als u de motor met een ster aanzet, start deze dan?
    1. Sergey K
      #5 Sergey K bezoekers 10 augustus 2018 11:14 p.m.
      2
      Het zal beginnen, waarom niet. Het is alleen zo dat als de motor 380 is, maar deel uitmaakt van het 220-netwerk, het vermogen veel minder zal zijn
      1. Gast Eugene
        #6 Gast Eugene gasten 11 augustus 2018 00:20
        4
        Een driefasige motor, indien correct ingeschakeld (een ster in een 380 volt-netwerk of een driehoek in een 220 volt-netwerk) verandert het vermogen niet.
        Er gaat stroom verloren wanneer de motor wordt ingeschakeld in een eenfasig netwerk, wanneer het faseverschuivingscircuit niet nauwkeurig genoeg is geselecteerd.
        En dit gebeurt bijna altijd, omdat circuitparameters afhankelijk van de belasting moeten worden gewijzigd. In het bijzonder wordt het aanbevolen om bij het starten van een krachtige motor de capaciteit van de condensator te verhogen door er een extra startcondensator parallel op aan te sluiten.
  5. Calle
    #7 Calle gasten 10 augustus 2018 21:17
    4
    Leg uit hoe het werkt. Het regelen van de snelheid van een conventionele inductiemotor is fantastisch.
    1. Gast Sergey
      #8 Gast Sergey gasten 2 september 2018 20:34
      0
      Nee, geen science fiction, dit is al lang zo
  6. Gast Vlad
    #9 Gast Vlad gasten 10 augustus 2018 21:23
    2
    Dit schema kwam uit het tijdschrift RADIO in de jaren 90. Ik verzamelde, maar met mijn toenmalige motor kon ik niet starten. Misschien werkt het met sommigen niet? Tot het einde begreep hij het niet, maar de elementen brandden niet uit, waren in goede staat.
  7. Igor Averyanovich Borisov
    #10 Igor Averyanovich Borisov gasten 11 augustus 2018 05:19
    3
    Nou, laten we zeggen dat de eerste in appartementen vandaag zoveel huishoudelijke apparaten is dat het vermogen van 3 kW ongeveer niets is, het is ongeveer 14A, de tweede thyristors moeten een koellichaam hebben, anders zal er oververhitting en storing zijn en de derde, maar is het de moeite waard om het wiel opnieuw uit te vinden?
  8. Nik
    #11 Nik gasten 11 augustus 2018 09:32
    0
    In plaats van twee diodes en twee thyristors, kunt u één triac plaatsen. Volgens het schema moet er een stroomregelaar naar boven komen die de halve cyclus verkort.
  9. Calle
    #12 Calle gasten 11 augustus 2018 12:50
    1
    Dit schema is het maximum dat kan claimen een startapparaat te zijn. Wat wordt getoond in de video
    scheiding, bedrog. Een inductiemotor kan niet langer dan een paar seconden in een staat van een niet-getordeerde rotor tot een nominale rotor zijn, deze zal branden. In de video is de motor verbonden met het netwerk via een stroombegrenzer, zoals een condensator, of met een lage spanning (24V).
    1. Gast Pavel
      #13 Gast Pavel gasten 25 september 2018 21:10
      0
      er wordt een elementaire generator op het circuit gemaakt, het gebruik van een triac in dit circuit is niet mogelijk omdat de thyristors één voor één in het circuit openen en de derde fase vormen, dioden nodig zijn om de thyristors te beschermen en tegelijkertijd te sluiten, omdat de thyristors niet erg goed werken met inductie
  10. Alexander Vasilievich
    #14 Alexander Vasilievich gasten 11 augustus 2018 14:33
    0
    Het circuit is goed. Getest op vele soorten driefasige motoren. Het werkt "bijna" geweldig. Een volledige beschrijving van de werking van dit schema is te vinden in het tijdschrift "Radio". Ergens in de jaren 1995-2003. Pardon - ik ben het jaar en het nummer vergeten. Er zal tijd zijn, waarschijnlijk de andere dag, ik zal een artikel vinden en opnieuw schrijven. Maar nu het werk en de tuin en het huis ... Genoeg zonder.
    De auteur moet naar de bron verwijzen. Maar goed - dankzij de auteur van het artikel voor het "overbrengen" van informatie naar de mensen.
  11. Gast Michael
    #15 Gast Michael gasten 11 augustus 2018 18:57
    4
    Een vermogensverlies van 3-5% met een dergelijke verbinding is niet realistisch. Ze zullen dezelfde 30-50% zijn als bij aansluiting via een condensator. En hoe kun je de snelheid aanpassen als de huidige frequentie hetzelfde blijft.
  12. Alexander Vasilievich
    #16 Alexander Vasilievich gasten 11 augustus 2018 20:37
    10
    Hallo iedereen die betrokken is bij het schrijven van reacties!
    Wat betreft de "uitvinding van de fiets" - dat is het natuurlijk. Kulibin, Cherepanov, Tsiolkovsky, Keldysh, Korolev, Lebedev, Kurchatov, Kapitsa en duizenden anderen, in hun tijd en de realiteit van hun leven, 'vonden de fiets uit'. En om de uitvinders van fietsen te stimuleren, wordt het tijdschrift "Inventor and Rationalizer" nog steeds gepubliceerd.Ja, en deze site washerhouse.com/3/nl, als je er naar kijkt, houdt zich daarmee bezig, wat het publiek enorm aantrekt tot uitvinding. Waarvoor de site administratie lage buiging.
    Of zonder op zijn grondgebied uit te vinden om te graven, te delven, te wassen, leeg te laten lopen, te verrijken, te verfijnen, te synthetiseren, terwijl alles verlamt waar we wonen en rusten op de heuvel. En vanaf daar sturen ze voor een exorbitante prijs tunnelingmachines uitgevonden door anderen, boor- en pompstations en andere apparatuur. En fietsen trouwens ook. Om te graven, mijnen, wassen, pompen, verrijken, verfijnen en synthetiseren. Maar nu al een kleiner aantal van onze mensen. Laat ze tegelijkertijd sterven.
  13. Gast Yuri
    #17 Gast Yuri gasten 12 augustus 2018 03:38
    4
    onzin, het is een stroomregelaarcircuit. het biedt geen faseverschuiving en snelheidsaanpassing is een sprookje
  14. Gast Victor
    #18 Gast Victor gasten 12 augustus 2018 11:12
    1
    Goed punt. goede regeling!
  15. Gast Anatoly
    #19 Gast Anatoly gasten 12 augustus 2018 22:53
    4
    Ziet eruit als geen sukkel, en het leven is slecht ... Sommige mensen produceren "Tesla's schone energie" met behulp van een spoel gewikkeld rond magneten van een dynamische kop, anderen gebruiken een thyristor krachtregelaar om een ​​driefasige elektrische motor te starten ... Bravo!
  16. Gast Michael
    #20 Gast Michael gasten 13 augustus 2018 15:03
    1
    Hoe ervaring is interessant. Maar niet meer. Onmiddellijk starten van de motor? maar voor wat, sorry, doelen? Neem in elke toepassing een machine of ventilator - integendeel, we hebben het over een soepele start. Zinvol? wanneer de motor start, is de inschakelstroom tweemaal de werkstroom. De machine moet dus worden vertraagd. En het is veel duurder dan normaal.
    1. calle
      #21 calle gasten 13 augustus 2018 19:33
      1
      Michael, moderne machines zijn bestand tegen korte, significante overtollige stromen.
      U had geen ervaring met het werken met asynchrone motoren in een enkelfasig netwerk. Het is soms onmogelijk om het met mechanische belasting te starten. Het motorkoppel bij het opstarten is afhankelijk van de capaciteit van de condensator. Soms is het nodig om startcondensatoren 5 keer meer werkers te plaatsen.
      Directe start betekent normale start in een driefasig netwerk.
  17. Gast Alex
    #22 Gast Alex gasten 13 augustus 2018 15:34
    3
    Ik begrijp iets niet. Het circuit is een "driehoek", in plaats van een fase NUL, en tegelijkertijd is het vermogensverlies 3-5% ???
  18. Gast Sergey
    #23 Gast Sergey gasten 15 augustus 2018 12:40
    2
    Goede lay-out! Heren, als u het niet begrijpt in de elektrotechniek, durf dan geen commentaar te geven. Lees op het typeplaatje van deze bloeddruk, er is 220 V per driehoek. Dit apparaat is een faseomvormer volgens het schema met OE.
    1. Gast alexanr.
      #24 Gast alexanr. gasten 18 augustus 2018 19:01
      2
      Dit circuit is een conventionele stroomregelaar (dimmer). Er kan geen faseverschuiving in worden verkregen.
  19. Gast Leonid
    #25 Gast Leonid gasten 27 augustus 2018 18:41
    0
    Leg uit waarom de elementen ten minste 10 A moesten weerstaan ​​(motorvermogen van 2 kW?). Ik wil het aanbevolen apparaat maken voor een motor die vergelijkbaar is met je "experimentele" 4AAM63 250W 220 / 380V 1.49 / 0.86A en ik geloof dat de stromingen daar waarschijnlijk 2A niet overschrijden en daarom zal het mogelijk zijn om rond te komen met minder krachtige details.
  20. Gast Leonid
    #26 Gast Leonid gasten 28 augustus 2018 18:24
    5
    Wachtend op een antwoord op mijn vraag van gisteren, vond ik hier de bron van het apparaat in kwestie:

    Er is een belangrijk punt in de beschrijving - de weerstand R7 "Mode" wordt gebruikt om de optimale bedrijfsmodus van de motor te SELECTEREN afhankelijk van zijn vermogen en BELASTING, d.w.z. wanneer de belasting verandert, moet u zich handmatig aanpassen aan deze verandering en daarom is het apparaat niet van toepassing voor gebruik met een zeer variabele belasting! (Bijvoorbeeld voor mijn draaibank). Ik blijf bij condensatoren.
    1. Valery I.
      #27 Valery I. gasten 4 september 2018 22:05
      3
      Ik gebruik al heel lang een frequentieomvormer (1,5 kW), wat ik iedereen wens - een soepele start van de motor, snelheidsregeling door een verandering in de frequentie van de omvormer en bescherming tegen overbelasting - vind geen onnodige problemen voor jezelf uit.
      1. Gast Valeri
        #28 Gast Valeri gasten 14 februari 2019 17:42 uur
        0
        Wie zou beweren dat de chastotnik beter is? Ja, hier zijn de prijzen niet erg betaalbaar voor een thuisvakman ...
  21. Gast Alexander
    #29 Gast Alexander gasten 9 september 2018 16:09
    1
    Ik sjok, dan is de condensator GEcompliceerd, maar is dit circuit eenvoudig?
  22. Gast Alex
    #30 Gast Alex gasten 12 september 2018 21:11
    0
    Niet alle motoren werken in het dagelijks leven. Er zijn verschillende netwerken. Houd bij het kiezen van radio-elementen rekening met spanningspieken in de netwerken die de opgegeven 250V overschrijden. Zelfs de amplitudewaarde van het 220V-netwerk is 311V. De belangrijkste elementen (thyristors triacs) zijn niet minder dan 400V, maar beter = 600V, en zelfs beter (zoals Siemens doet) - 800V.
  23. Gast Vladimir
    #31 Gast Vladimir gasten 4 december 2018 19:08
    0
    Je hebt gelijk. DIT IS EEN SCHEIDING. GETEST OP ELEKTRISCHE MOTOR 380/220 V 1400 RPM 400 W Ip = 1.14 / 1.97 A. MET DEZE USM START-UP CURRENT - OVER 8A! Idle- 4A. DIT IS MIN WAT IK MET EEN POTENTIOMETER KAN BEREIKEN ... IK ZAL EXPERIMENTEN ... En plotseling !!!
  24. Gast Alexander
    #32 Gast Alexander gasten 10 januari 2019 10:20 uur
    0
    Gemonteerd volgens het schema. De 2.2 kW-motor startte, diodes en thyristors zijn op radiatoren. Na 20 seconden werking kunnen de radiatoren niet worden aangeraakt, erg heet. Waarom zo Gebruikte diodes d242.
  25. Gast Alexander
    #33 Gast Alexander gasten 4 februari 2019 11:27 uur
    0
    zeer geavanceerd .... Ik zette een condensator op zo'n motor, ongeveer 1 microfarads-3 microfarads en er waren geen problemen ....
    1. dar
      #34 dar gasten 8 april 2019 00:58
      2
      1-3mkf tot 2.2kw? DELIRIUM
  26. Gast Vladimir
    #35 Gast Vladimir gasten 16 juni 2019 18:11
    0
    Is het mogelijk om een ​​dergelijk apparaat in afgewerkte vorm te bestellen en hoeveel kost het?
  27. PLN
    #36 PLN bezoekers 27 juli 2019 09:55
    1
    Mislukte circuitoplossing. In plaats van twee thyristoren, kunt u er een gebruiken. Hiervoor zijn in plaats van twee thyristors twee D231-diodes geïnstalleerd. De diagonale jumper van de gevormde brug wordt verwijderd en in plaats daarvan wordt een thyristor geïnstalleerd. Diodes VD3 en Vd4 worden verwijderd en de plus en min van de stroombussen van het thyristorbesturingscircuit worden verbonden met de plus en min van de gevormde brug.

Lees ook

Foutcodes voor wasmachines