Doe het zelf
Masterclasses, instructies, nuttige tips, recepten.
» » Drie van de meest betrouwbare manieren om draden in een aansluitdoos te verbinden
In onze huizen zijn er steeds krachtigere elektrische apparaten: koffiezetapparaten, waterkokers, airconditioners, ketels, enz. Dit alles verhoogt de belasting van het thuisnetwerk aanzienlijk. Het eerste dat reageert op een toename van de circuitstroom is de aansluiting van draden. Ze veroorzaken eerst brand als ze niet op de juiste manier worden gemaakt. En als er meerdere zijn, en zelfs in een gesloten aansluitdoos, wordt de totale gegenereerde warmte opgeteld en verhoogd. Dit betekent dat de aansluitdoos een bijzonder belangrijk en verantwoordelijk knooppunt is wat betreft de laadcapaciteit van het netwerk.
De drie meest betrouwbare manieren om draden in een aansluitdoos te verbinden

Ik zal je drie betrouwbare manieren vertellen om de draden in de aansluitdoos te verbinden, die ik zelf gebruik en aan anderen aanbeveel.

Draadlassen


De eerste in termen van betrouwbaarheid is draadlassen. Het wordt geproduceerd door een speciaal lasapparaat met een grafiet- of wolfraamelektrode. Met het oog op het smelten van het metaal geeft het mengen structuren en worden de draden als één. Gebruik deze indien mogelijk.
Draadlassen

profs:
  • De meest betrouwbare verbinding van alles gepresenteerd.
  • Geschikt voor aluminium- en koperdraden.

nadelen:
  • Vereist speciale apparatuur.
  • Tijdrovend en niet altijd van toepassing.

Soldeerdraden


De tweede meest betrouwbare methode voor het verbinden van twee of meer draden is solderen. Het wordt geproduceerd door een conventionele soldeerbout met behulp van conventionele soldeer en flux die wordt gebruikt in radiotechniek. Dit is de meest betaalbare manier.
Maak eerst een draai van enkele centimeters en sluit deze vervolgens over de gehele lengte af.
Soldeerdraden

profs:
  • Zeer betrouwbare verbinding met de juiste lengte van de gesoldeerde twist.
  • Beschikbaar voor de meeste thuismeesters.

nadelen:
  • Tijdrovend en niet altijd van toepassing.
  • Alleen van toepassing op koperdraden.


Kabeldraden


De derde meest betrouwbare methode is het krimpen van draden met adereindhulzen. Gezien zijn snelheid en betrouwbaarheid, wordt het vaak gebruikt door elektriciens bij het leggen van bedrading in nieuwe huizen.
Kabeldraden

profs:
  • Zeer snel, vereist een minimum aan tijd om een ​​betrouwbare verbinding tot stand te brengen.
  • Geschikt voor aluminium- en koperdraden.

nadelen:
  • U moet speciale krimptangen en adereindhulzen hebben.

conclusie


Normaal draaien, schroefklemmen, klemmenblokken, doppen, klemmen - naar mijn mening is een elektricien met 20 jaar ervaring geen betrouwbare verbinding van draden! Onder betrouwbaarheid versta ik dat de verbinding in staat is om dezelfde stroom te weerstaan ​​zonder overmatige verwarming dat de draad zelf is ontworpen voor de gehele gebruiksperiode.
Natuurlijk gebruik ik zowel VAGO-terminals als twists in mijn werk, maar ik probeer dit te doen in lichte bedrading, waar de maximale stroom niet hoger is dan 5 Ampère, of in andere voorbeelden met lage stroom. Armaturen verbinden met dergelijke terminals is erg handig en snel, je kunt niet beweren.
Nu zullen veel mensen beginnen te beweren dat VAGO's zeer betrouwbaar zijn, geschikt voor hoge stromen van 32 A, enz. Maar mijn jarenlange ervaring beweert helaas het tegenovergestelde.
De drie meest betrouwbare manieren om draden in een aansluitdoos te verbinden

Daarom kunnen de drie in het begin gegeven verbindingen worden gebruikt en zich in de toekomst geen zorgen maken over de gevolgen.

Informatieve video over het onderwerp


Ga terug
Opmerkingen (46)
  1. mi
    #1 mi gasten 14 juli 2018 00:25
    9
    En wat zegt deze foto met vaga? Wat voor soort draden? Welke machine DOEN? Is het exact WAGO of ike / rekants / aliexpress? Persoonlijk had ik een garage door de wagen voor een jaar, en lassen, en olgar, en heat gun, en andere kleine shushara werden constant geladen, maar ik zag dit niet) Oh, ja! Ik heb overal normale draden, maar niet deze schande met de foto)
  2. Sergey 66
    #2 Sergey 66 gasten 14 juli 2018 13:29
    7
    Een elektricien met 20 jaar ervaring, je leest de PUE, met correct geselecteerde bescherming, de VAG's werken prima, en wanneer de handshakes werken, "werk ik als lonten ...
    1. Valka
      #3 Valka gasten 14 juli 2018 20:21 uur
      7
      Ze lezen iets! Maar je gaat niet kamperen! Zet je auto zelfs origineel voor een belasting van 3 kW en zoek een nieuw huis voor jezelf.
      Luister naar een andere slimme persoon:
  3. Gast Nikolay
    #4 Gast Nikolay gasten 14 juli 2018 20:55 uur
    1
    In mijn praktijk werd een belasting van 5A op de auto (grijs) gezet bij 16A. De verbinding duurde tot een jaar; de klem begon te smelten. Trek hier conclusies uit.
    1. AngryBalDman
      #5 AngryBalDman bezoekers 25 juli 2018 19:51
      4
      het is niet nodig om een ​​Chinese WAG te kopen. Als op de originele 16 en na 5 a drijven, voel je vrij om op te stijgen en naar de dealer te gaan.
  4. Andryukha.
    #6 Andryukha. gasten 15 juli 2018 07:19
    16
    Goed draaien faalde nooit! Ervaar 15 jaar.
  5. popvovka
    #7 popvovka bezoekers 15 juli 2018 08:56
    7
    Geen enkele professionele elektricien zal deze wagons gebruiken.
    Hoewel ik 15-20 jaar ervaring heb, stelde twirazu draaien niet teleur.
    Ik kende meer dan 40 jaar ervaring goed, dus sprak ik over de meest betrouwbare manier-twisten.
    Zelfs de Amerikanen hebben bewezen dat dit een van de betrouwbare manieren is. De draaiing moet 15-20 mm zijn.
    Lassen is een droom. -Braze gesoldeerd.
    1. avg
      #8 avg gasten 15 juli 2018 15:32
      2
      Nou, als de Amerikanen het bewezen hebben, dan natuurlijk! Amerikanen zijn beroemde heren en liegen nooit! Ze zeggen altijd het juiste!
  6. Gast Sergey
    #9 Gast Sergey gasten 16 juli 2018 18:50
    9
    Ik maak een draai van 3,5 mm bovenop, wind het formaat op en isoleer de isolatietape tegen vocht.
  7. Gast Vladimir
    #10 Gast Vladimir gasten 19 juli 2018 09:32
    1
    Wat betreft het feit dat lassen de meest betrouwbare methode is, heeft de auteur geen gelijk. Bepaal als volgt de oorzaak van voertuigbrand. Als de röntgendiffractieanalyse de aanwezigheid van koperoxide in de koperdraden aantoont, is er een kortsluiting. Geen koperoxide - brandstichting. Bij het lassen is het vrij moeilijk om de smelt tegen zuurstof te beschermen. Er zal koperoxide zijn. Bovendien is een door warmte beïnvloede zone mogelijk - verlies van sterkte en ductiliteit. Ik strip de draden over 7 cm, vertin, draai en soldeer met de houtlegering. Ik ben geen professionele elektricien, ik doe alleen thuis elektriciens. Ik gebruik klemmenblokken alleen voor LED-verlichting.
    1. Gast Victor
      #11 Gast Victor gasten 1 augustus 2018 01:17
      0
      deed koperlassen in een bad met een bruine of boor grafietelektrode; je kunt borstelen voor een elektrische motor van een boor of boor omdat een flux geen toegang geeft tot zuurstof lasser trans 150 watt 4,5 - 6,5 volt wikkeling 4 mm
    2. Gast Alex
      #12 Gast Alex gasten 6 augustus 2018 14:15 uur
      0
      Waarom is er zoveel 7 cm (70 mm) om te solderen? 2-3 centimeter zou waarschijnlijk genoeg zijn.
  8. Gast Alexander
    #13 Gast Alexander gasten 19 juli 2018 18:50
    0
    Lange tijd draaien, maar goedkoop. Wag is veel sneller, maar duur. Kies jou.
  9. Gast Alex
    #14 Gast Alex gasten 19 juli 2018 21:54 uur
    1
    Het laboratorium slaat lassen, solderen en PPE'y over - alles, geen wagons en klemmenblokken.
  10. supporter
    #15 supporter gasten 20 juli 2018 08:25
    7
    Eén ding is duidelijk, de Sovjet-koperen kabel VVGNG 2 * 2.5 op een gewone draai houdt de elektrische boiler 6kW bijna de klok rond ingeschakeld, laat de lading speciaal door de originele wagons gaan, na 5 uur smolt het, dat is alles. Het is niet nodig om iets anders uit te leggen, en dus is alles duidelijk. Vago is niet ontworpen voor de stroom die de kabel kan passeren, hoewel ze in theorie een 2-3-voudige marge moeten hebben als ze als veilig worden beschouwd. Het is gewoon voordelig voor iemand en hij heeft dit idee gepusht.
    1. serge
      #16 serge gasten 1 augustus 2018 17:38 uur
      1
      het feit dat je 2,5 vierkanten hebt met een stroom van bijna 30A is erg slecht. En dit is op voorwaarde dat je een spanningsrelais hebt en de spanning niet onder de 200 V komt, je zou de kabel veranderen in 6 vierkanten

      En hoe begrijp je dat de kabel "vasthoudt"? je hing een 32a-machine op 2,5 vierkanten!
  11. Gast Oleg
    #17 Gast Oleg gasten 20 juli 2018 10:51
    1
    En op de schroeven?
  12. CCCC
    #18 CCCC gasten 20 juli 2018 21:21 uur
    6
    Naar wat voor slimme mensen kijk ik ... Alle elektriciens! = D

    En iemand van jullie vroeg zich af, maar waarom waarom de "vagi" gebruiken?
    En ik zal je antwoorden, ten eerste, dit is een snelle installatie, ten tweede, met een kleine lading, opnieuw een privéhuis, de "vagi" zijn meer dan betrouwbaar, in mijn huis zijn alle verbindingen "vagi" gemaakt, wegwerpbaar en herbruikbaar, geen problemen, alle koperen, lichte 1,5, 2,5 sockets uitgerekt.

    Houd mensen dus niet voor de gek met hun hoofden, voor slijpmachines en lassers maken ze andere verbindingen, maar voor een fitting met een gloeilamp, "wag" is het. -_-
    1. Gast Alexander
      #19 Gast Alexander gasten 27 juli 2018 10:52
      1
      Ik verander persoonlijk alle wendingen in het huis op VAGi. En niets smelt bij mij.
      1. Gast Andrey
        #20 Gast Andrey gasten 15 augustus 2018 09:41
        0
        En VAGI zal niet smelten, ze lichten op een gegeven moment op. Draaien met solderen of lassen met vloeimiddel - voor een lange tijd, maar betrouwbaar. VAGI alleen voor lichte of tijdelijke verbindingen.
  13. Vitali
    #21 Vitali gasten 21 juli 2018 19:21
    0
    Onlangs ontdekte een flux voor het solderen van aluminium, hoewel ik er 10 jaar geleden over hoorde. Aluminium is erg gesoldeerd, ik heb het nog niet geprobeerd op wendingen
    1. Dmitry
      #22 Dmitry gasten 7 augustus 2018 11:10
      0
      Ik herinner me het gebruik van flux f 64, wrijf het voorzichtig na het solderen en isoleer het goed
  14. Michael
    #23 Michael gasten 22 juli 2018 16:34
    7
    Maar uit mijn veertig jaar ervaring heb ik zo'n patroon bedacht, dan dat ik zorgvuldiger en betrouwbaarder dezelfde verbindingen in de doos heb gemaakt. Hoe moeilijker het zal zijn om ze later opnieuw te doen. En niet door het feit dat ze zichzelf zullen oxideren of opwarmen, alleen volgens de wet van gierigheid, moet je plotseling constructieve veranderingen aanbrengen.
    1. Gast Alexander
      #24 Gast Alexander gasten 5 augustus 2018 07:36
      0
      Precies. Als je iets opnieuw moet doen, is Wagi de handigste verbinding.
  15. Gast Victor
    #25 Gast Victor gasten 24 juli 2018 11:38
    3
    Bedankt voor het consult. Maar misschien is je ervaring gebaseerd op je 20 jaar ervaring, maar dat is niet het geval, ik zou je niet hebben vertrouwd met een elektricien in mijn huis. Contacten lassen is oplichterij en niets meer. Ik werk al meer dan 20 jaar in het Fins als elektricien Wago / indien correct gemonteerd / werkt zonder problemen. En als de handen daar niet groeien, is er dus niets te nemen
    1. Gast Andrey
      #26 Gast Andrey gasten 15 augustus 2018 09:44
      1
      Zit het in de power junction box die ze werken? Naakt Naakt. Ofwel draaien met solderen of krimpen. Het laatste is beter, maar er is een hulpmiddel nodig.
  16. AngryBalDman
    #27 AngryBalDman bezoekers 25 juli 2018 19:46
    5
    WAGa op 32 ampère is iets nieuws. En de conclusie hier is alleen ON-X ... de dozen zijn. Alles staat op het schild, het hele schakelbord zit in het schild. In Europa doen ze dit al 50 jaar en zetten ze kabeloverschrijding op, e-mailen op deze manier , doe het maar één keer, je kunt er vandoor gaan.
    1. Dmitry
      #28 Dmitry gasten 26 juli 2018 16:20
      0
      Je hebt gelijk, als er geen afval is of er geen moment is om op te slaan, dan proberen alle kabellijnen van het distributiepunt (schakelbord, kast, montage, enz.) Naar de bestemming te leggen zonder verbindingen. Als de lijn zware lasten draagt, wordt de verbinding ermee uitgevoerd (in de regel) zonder de lijn zelf te breken door de uitgaande lijn te verbinden met verbindingselementen van het type ZOI of 731 (beter bekend als een "moer").
      WAGO in de outletgroep is een perversie. Dus heeft iemand de kabellengte niet berekend of, als dit later is gebeurd, de kabel overbelast, waardoor de geleiders smolten ...
      Thuis, als u een appartement met twee of drie slaapkamers heeft en elke kamer plafondlampen heeft met een vermogen van maximaal 0,5 kW, is WAGO meer dan gerechtvaardigd. Uiteraard moet de elektrische installatie correct worden uitgevoerd en moeten hoogwaardige verbruiksartikelen worden gebruikt.
  17. Volt.
    #29 Volt. gasten 25 juli 2018 21:57 uur
    1
    Ik verzamelde alle bedrading op de VAG, voordat ik de twist (koper) soldeerde, paste de twist niet in de standaard verdeelkast. Svagami stapte allemaal in een kleine verdeelkast. Draden naar stopcontacten koper 2.5 - respectievelijk licht 1.5.Waarom worden de draden verwarmd: Zwak contact, een kleine doorsnede van de draad, een grote belasting. In een woonappartement doe ik geen laswerkzaamheden, dus de belasting is niet erg groot. 16A - DIT IS EEN PIEKLADING (op korte termijn), en niet alles is altijd ingeschakeld - ik heb het over kilowatt huishoudelijke apparaten. De verkoper zei dat het alle VAG's in 1 jaar zal smelten, de vraag blijft open. Ik probeerde schroefverbindingen op een aluminium kern - echt in een jaar, de schroefverbinding verzwakt, respectievelijk, het plastic begint te stromen (een vonk springt, de verbinding verwarmt). Op VAG zijn er stalen veercontacten, alleen draden, waarom koesteren ???
  18. Volt.
    #30 Volt. gasten 25 juli 2018 10:26 uur
    2
    Ik begon te twijfelen aan VAG's, maar alles is al in elkaar gezet - ik hoop dat ik het stopcontact niet hoef te regelen ... Maximaal - er is een 2KV-oven. ook 2 kV, boiler. Ik gebruik periodiek een 1500 watt perforator voor een korte tijd. Er staan ​​machines op 10A en 25A bij de uitlaat. Er is iets overdreven geschreven. In een privéhuisgarage (werkplaats) - heeft vaga niet de voorkeur. In een woongebouw (appartement) - waarom niet, de belasting is niet constant, periodiek, VAG MEER GESCHIKT.
  19. Gast Vladimir
    #31 Gast Vladimir gasten 26 juli 2018 16:57 uur
    0
    Een enkele draad krimpen met een mouw - dom !!!!
    1. Gast Alexander
      #32 Gast Alexander gasten 27 juli 2018 10:54
      1
      Krimp zoals op de foto - over het algemeen dom. Een dergelijke krimp moet ook verder worden geïsoleerd, zodat deze niet kortsluit naar een aangrenzende draad.
  20. Gast Alexander
    #33 Gast Alexander gasten 27 juli 2018 10:48
    6
    En waar werkt WAGO? De draden zijn gesmolten, niet de WAGO. Dat ze de stroom niet konden weerstaan. En VAGO stond het gewoon.
    1. Gast Andrey
      #34 Gast Andrey gasten 15 augustus 2018 09:49
      0
      Ja, alleen de isolatie van de draden van boven is normaal. Koesteren begon precies contact te maken in VAGO onder belasting. Gewoon plastic draad minder hittebestendig dan het lichaam van VAGO.
  21. Gast Sergey
    #35 Gast Sergey gasten 27 juli 2018 13:00
    0
    Het hangt allemaal af van het doel van de bedrading. Een nieuwe leggen is één, reanimatie van de oude is een andere. In het eerste geval kunt u alle verbindingsmethoden gebruiken die door de auteur en commentatoren zijn voorgesteld, het belangrijkste is om de veiligheidsregels en -voorschriften in acht te nemen, zodat de stromende gebieden overeenkomen met het draadgebied, VAG's, klemmenblokken, enz. Maar het herstellen van oude verdeelkasten, het opbouwen van draden, enz. Vereist andere benaderingen. We hebben het over huizen die 30 jaar of ouder zijn. De bedrading is meestal AL daar. Er zijn koper, maar zelden. Daarom gebruik ik alleen schroefaansluitingen, het is heel gemakkelijk om koper en AL aan te sluiten, het belangrijkste is dat elke draad onder twee schroeven valt. Verzwakking van de schroefverbinding zal niet gebeuren als u de schroeven vanuit het hart aandraait (het is niet voor niets dat alle elektriciteitsmeters zijn uitgerust met aansluitblokken op de schroeven) Controleer tegelijkertijd de kwaliteit van de aansluitblokken zelf, als ze klikken, moeten de aansluitblokken ook worden geselecteerd op stroom en diameter. openingen
  22. Eduard Kirsanov
    #36 Eduard Kirsanov gasten 1 augustus 2018 12:40
    0
    Ik ben het er niet mee eens dat solderen slechter is dan lassen. Ze werd onterecht naar de tweede plaats verplaatst. Lassen alleen aan het uiteinde van de draai. Daar, in deze bal, is er geen twijfel over wat voor soort mengsel zich kan vormen bij gebruik van grafiet. En solderen over de hele lengte van de draaiing is absoluut betrouwbaarder.
    Ik ben het tenminste eens over het gelijkteken tussen deze twee methoden. Ik soldeer altijd koper zelf.
  23. Sanya
    #37 Sanya gasten 2 augustus 2018 10:04 p.m.
    0
    alle koperen kabels in bedrading draaien goed geen klachten
    1. DimMas
      #38 DimMas gasten 3 augustus 2018 11:14 uur
      0
      Slimme elektriciens met een eeuw ervaring verzameld Schroef de snelste en meest betrouwbare
      1. Gast Andrew
        #39 Gast Andrew gasten 15 augustus 2018 09:53
        0
        Verre van de meest betrouwbare - de schroeven moeten periodiek worden vastgedraaid. Evenals noten met groeven in schilden (in oude). De meest betrouwbare is eigenlijk een solide kabel. En dus - draaien met solderen. Koper met aluminium kan ook worden aangesloten na het vertinnen van de draden.
  24. DimMas
    #40 DimMas gasten 3 augustus 2018 23:29 uur
    1
    Vago telt helemaal niet, ik verzamel altijd dozen op klemmenblokken.
  25. Dmitry
    #41 Dmitry gasten 7 augustus 2018 10:48
    0
    Ik werk al 22 jaar in de energiesector - het rijtuig heeft al jaren 15 aas in productie in vibro-geladen apparatuur, niet zoals een stinkende ketel in Javir, toen ik eenmaal een rijtuig zag opbranden - toen een slimme kerel er een slechte draai van 3 draden in deed - koop de originele en je zult geluk)))) wagens voor monolithische voedselproducten hier met onze draad leven niet goed na 3 jaar in workshops waar de trillingsverlichting met individuele lampen van hersenen hield, ze veroorzaakten klachten, maar ze leven normaal met een vreemde draad, en ze zijn onze racekabels van tenminste edyahi, maar het lijkt erop dat de elektrotechnische gegloeid, die naar kabels zocht in termen van flexibiliteit en sprak met leveranciers - fabrikanten, ik denk dat ik me zal begrijpen, schroefverbinding is over het algemeen twijfelachtig met dergelijke kabels - je moet rekken en regelen, solderen is in principe een acceptabele optie, maar de tijd dringt en stroomt het is noodzakelijk om voorzichtig te verwijderen, krimpen volgens de PUE, lassen - als een lasser in het verleden - ik overweeg niet lassen zonder vloeimiddel (behalve voor smeden), maar de klant vindt het leuk, het deeg kan worden opgeladen - zoals alle zuignappen die ik kook is exclusief)))) hoewel p ssuzhdat we zijn specialisten, en faciliteiten twist stranding en Siza is rond met een uitgestreken gezicht - dat is alles wat de kunst van bedrading))))))
    1. Gast Sergey
      #42 Gast Sergey gasten 8 augustus 2018 20:33
      3
      Heeft iedereen gezien hoe WAGO werkt? - Door de gleuf in de plaat waarin de draden worden gestoken, wordt alles in plastic geperst. Kent u het contactgebied ??? Wat zijn 25 of 32 ampère? Vagi - alleen voor het "licht". De meest betrouwbare - lassen, tip, draaien en PBM!
    2. Gast Andrey
      #43 Gast Andrey gasten 15 augustus 2018 09:56
      0
      Dus lassen met vloeimiddel moet worden gedaan. Borax is een geweldige optie!
  26. Gast Nikolay
    #44 Gast Nikolay gasten 6 december 2018 11:02
    0
    WAGO alleen voor verlichting.
  27. Gast Alex
    #45 Gast Alex gasten 14 december 2018 16:10
    0
    De draad van 2,5 mm2 moet worden beschermd door een 16A-machine en Wago heeft een maximale stroomlimiet van twee keer. Tegelijkertijd zijn er veel meer van dergelijke verbrande situaties met wendingen. Sockets branden ook perfect. Maar alleen WAGO wordt getoond. En wat het meest interessant is op de foto - ALLE draden erin zijn verbrand. Geen specifiek circuit of contact is defect, maar allemaal tegelijk. En afgaand op een druppel plastic van onderaf doemde de MONTAGER op. Ten eerste mag de draad niet smelten. En ten tweede, deze arm ... heeft heel kort de draad gestript en op de isolatie geklemd.
  28. Zheka (15 jaar)
    #46 Zheka (15 jaar) gasten 25 juli 2019 07:35 uur
    0
    Niemand was verrast dat 4 witte en 1 blauwe vastzitten op de foto in de wagen? score breed slaagt))

Lees ook

Foutcodes voor wasmachines