Tee se itse
Mestarikurssit, ohjeet, hyödyllisiä vinkkejä, reseptejä.
» "" Nolla "ja" maa ": mikä on perustavanlaatuinen ero?
Historiallisesti on käynyt niin, että Venäjän federaatiossa ja naapurimaissa maadoitusperiaatetta käytetään, kun puolueeton johdin on kytketty maadoituspiiriin. Monilla ihmisillä voi olla “perusteltu” kysymys: jos he ovat kosketuksissa toisiinsa, miksi sitten vetää niin monta johtoa - riittää, että kaksoisydin johdetaan kaikkialle (vaihe- ja nollajohto), ja on mahdollista maadoittaa nollaytimen läpi! Tällaisessa kysymyksen muotoilussa on kuitenkin piilossa yksi tekninen vivahdus, joka muuttaa tämän ratkaisun paitsi hyödytöntä leluksi, mutta joissain tapauksissa melko vaaralliseksi yritykseksi.
Nolla ja maa, mikä on perustavanlaatuinen ero

Niille, jotka eivät voi odottaa ja jotka haluavat “katsoa taaksepäin”, sanon ennakkoon “salainen” - perusidea on missä maadoitusjohto yhdistyy maahan. Mahdollisuus kytkeä ne suoraan pistorasiaan ja kytkeä maadoitusjohdin (kelta-vihreä johdin) nollaan (sininen johdin) ei ole totta. Tällainen maadoituspiiri on ristiriidassa PUE: n vaatimusten kanssa. Seurauksena on, että ihmisiä ei suojata sähköiskulta, ja siihen lisätään vielä enemmän turvallisuusongelmia.
PUE: ssä, ilman vaihtoehtoja, määrätään yksiselitteisesti, minkä maadoitusjohtimen tulisi olla. Sen tulisi olla jatkuva johdin, ilman mitään irtoavia elementtejä - releitä, sulakkeita, kytkimiä ja, sanoen myös, irrottamalla pistoke pistorasiasta.
Tätä EMP: ssä asetettua perusvaatimusta on syytä rikkoa - ja maadoitus ihmisen luotettavalta suojaamiselta sähköiskuilta muuttuu turhaksi fiktioksi. Mutta tämän ongelmat, kuten teoria opettaa ja käytäntö osoittavat, eivät lopu siihen! Jos yrität edelleen antaa maadoitustoiminnot nollajohdolle, ei ole suljettu pois mahdollisuus, että jääkaappi, mikroaaltouuni tai muut kodinkoneet saavat virran. Tämä johtuu siitä, että sähkövirta virtaa vastaavalla jännitehäviöllä nollajohtimen läpi, jonka arvo voidaan määrittää kertomalla virran voimakkuus johtimen vastusindeksillä mitatun sijainnin ja todellisen maadoituspisteen välisessä raossa. Lisäksi tällaisen jännitteen suuruudelle voidaan luonnehtia kymmenillä volteilla, ts. Se voi olla vaarallinen ihmisille (rajoissa - tappava!).
Nolla ja maa, mikä on perustavanlaatuinen ero

On vielä tehtävä joitain johtopäätöksiä ja korostettava. Mikä on perustavanlaatuinen ero nollan ja maan välillä? Tosiasia, että virta kulkee nollajohtimen läpi ja kytkimet on kytketty siihen, ovat samoja syöttökoneita. Eli jos haluamme "maata" jatkuvan suonen muodossa, meidän on:
  • monikerroksisissa kerrostaloissa: kytke erityiseen maadoitusjohtimeen sähköisessä tunnelissa;
  • yksittäiselle asuinmökille: liitäntäpisteen tulisi olla automaattinen syöttölaite, tarkemmin sanottuna sen nollajohdin sisäänkäynnin kohdalla, joka ulottuu ilma- tai maakaapelin läpi taloa lähinnä olevasta alasmuuntajasta, ja nollajohtimen poikkileikkauksen tulisi olla vähintään kymmenen neliömetriä kuparijohtimen kohdalla ja 16 mm2 - alumiinisydän (katso vastaava kappale PUE).

Mitään muuta johdantokoneen takana olevaa paikkaa ei voida käyttää "maana", joten mitään ei voida pitää sellaisena talon lähellä kaivettuista metalliharkoista itse paneelin runkoon.
Älä koskaan unohda PSE: n sääntöjä.Heidän mukaansa pitäisi ohjata perustason, mutta totta sääntöä: kun ei ole varmuutta siitä, että kyseinen johto on ”maadoitettu”, sinun ei tule kytkeä mitään muuta kuin 30 mA: n jäännösvirtalaite, joka Se toimii heti, toisin kuin katkaisija. Jumala tietää kuinka pitää turvassa!
Kommentit (144)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 15:57
    12
    On aika unohtaa, mitä maadoitus ja maadoitus ovat. Nykyiset talot saavat virtaa yhdellä johdolla. Toisin sanoen vain vaihe saapuu taloon suojasta. Ja nollalangat menevät ulos asunnosta kilpeen ja roikkuvat nollatangolla, joka "istuu" pääkaapelin nollajohdossa ja joka puolestaan ​​ripustetaan maapulttiin. Siinä kaikki. Enemmän ajattelua ei tarvita. Tämä tehdään siten, että sähköenergiaa ei varasta pitämällä maapallon väylää erillään pääpiiristä.
    Mutta jopa tämä siru voidaan ohittaa, ja kun olet asettanut “oman maaväylän” ripustamaan kaikki kuluttajasi musteet siihen. Mutta miten tämä tapahtuu, on käytännössä mahdotonta. Kaikkia johtoja on nollattava, asetettava uudet, ”oma”. Ohjaimet kuitenkin edelleen he selvittävät sinut.
    1. Eugene
      #2 Eugene vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 19.51 klo 19.00.
      43
      ”On aika unohtaa mikä on maadoitus ja maadoitus”, sanoitko edes sen?

      on maadoitusta ja on maadoitusta, ja lopulta tässä artikkelissa on kirjoitettu lisää paskaa, joka selittää jotain.
      Sanon lyhyesti, että nolla on aina maadoitettu, vanhoissa taloissa se on maadoitettu sähköasemilla eikä tällaisissa taloissa ole maata, koska ”kauha” aina säästi kaikkeen, oli sääli laajentaa maadoitusjohto kaikkien asuntojen sisäänkäynnissä, ja nyt yksinkertaisin kaavio on maa on jo maadoitettu kojeistoon sisäänkäynnin kohdalla ja siitä on jo vedetty erillistä maata. Ja kaikkien olisi pitänyt siirtyä tähän järjestelmään jo pitkään !!! Kuten yleensä, paskaa säästöt eivät salli kaikkien ihmisten käyttää maahantuodut kodinkoneet normaalisti, koska hän aina! tarvitset maata !! , ja olemme puolella kauhassa ja käytämme länsimaisen sivilisaation etuja.
      1. telkkä
        #3 telkkä vieraita 7. tammikuuta 2019 14:50
        20
        Rakas, käytimme sivilisaation etuja. aivan 1800-luvun puoliväliin saakka ja nyt olemme saaneet aikaan moraalittomuuden ja ihmiskunnan täydellisen rappeutumisen hedelmiä
      2. Boris
        #4 Boris vieraita 9. tammikuuta 2019 10:55
        12
        Milloin RCD ilmestyi? Siitä lähtien oli tarpeen kolmas johdin. Tämä on 90-luku. Kolmannen langan puuttuminen ei ole "lapio" -säästö, tämä on teoreettisesti hyväksyttävä ei-rautametallikulutus. Mihin tarkoituksiin tarvitsit 3. johtoa? Luuletko, että kaikkialla maailmassa on maadoitettu neutraali? Ja jos lineaarinen 220, kyllä ​​kolmiossa? Yhdysvalloissa, yleensä kotitaloussektorilla, "sika" on toimittanut ruokaa pitkään. Yrität työskennellä Japanissa tai Yhdysvalloissa käytettyjen kodinkoneiden kanssa, varsinkin jos virta saa saman "sian" keskipisteestä.
      3. RRR
        #5 RRR vieraita 9. tammikuuta 2019 13:59
        12
        Kirjoitat hölynpölyä etkä ymmärrä asian ydintä. Älä johda ihmisiä harhaan
      4. krokotiili
        #6 krokotiili vieraita 13. tammikuuta 2019 03:32
        28
        Scoop on hyvä työkalu roskien puhdistamiseen. Valitettavasti en voi kuvitella, millaista kauhaa tarvitaan roskien poistamiseksi päästäsi.
    2. Manolis
      #7 Manolis vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 8:49
      1
      Ota plus suojasta ja älä aja taloon ja miinus
      1. Vieras Vlad
        #8 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:28 a.
        18
        Toinen "käsityöläinen", jonka talossa on vakiojännite. Plus ja miinus tasavirtapiireissä. Talossa on vaihtovirta. Nolla ja vaihe.
        1. lietteet
          #9 lietteet vieraita 14. tammikuuta 2019 18:53
          4
          Talossa on vaihtovirta, 3 vaihetta, joiden siirtymä on 120 asteen kulmassa (yhteensä 380 volttia) ja keskellä on nolla, mikä on olennaisesti ristikkäivä väylä. Ero tämän väylän ja minkä tahansa vaiheen välillä antaa 220 (230) volttia.
      2. Vladmir
        #10 Vladmir vieraita 15. tammikuuta 2019 11:09
        1
        hyvin sinä .... Voi mikä tiheä!
      3. vano55
        #11 vano55 Vierailijat 1. maaliskuuta 2019 20:35
        1
        Mistä löysit (+) AC: stä?
    3. Mitya
      #12 Mitya vieraita 10. tammikuuta 2019 15:39 p.
      13
      PUE ei välitä taloudesta - tämä ei ole hänen päämäärä, mutta hänen - epävarmuus. Vain yksi esimerkki: Jos 0 hajottaa, oikosuljettuna maassa kotelo (sanotaan esimerkiksi jääkaappi) ei ole enempää jännitteen alla, vähintään 220 V !!!
      1. Andronus
        #13 Andronus vieraita 13. tammikuuta 2019 20:10
        0
        Jännitteeksi kutsutaan potentiaalieroa johtimen päissä, ja kuluttajan (jääkaappi) vastuksen vuoksi ero pienenee ja lähtö on 100, enintään 100.
        1. Vieras Alexander
          #14 Vieras Alexander vieraita 23. tammikuuta 2019 00:27
          5
          Tarpeeksi pudottaa luistimet ja 100 V
      2. Juan
        #15 Juan vieraita 21. tammikuuta 2019 klo 15.00.
        4
        Jotta jääkaappikotelo saa virran, sinun on ensin johdettava tämä jännite koteloon tai murtauduttava eristyksen läpi ja kytkettävä kompressorin moottori niin taitavasti, että vika menee koteloon ..
      3. merkki
        #16 merkki vieraita 7. maaliskuuta 2019 klo 11:12
        0
        Juuri PUE: ssä määrätään, että jääkaapin kotelo (kaksoiseristyksellä varustettu sähkölaite) ei vaadi nollausta.
    4. Vieras Michael
      #17 Vieras Michael vieraita 12. tammikuuta 2019 17:50
      2
      varastaaksesi kuten ehdotat, sinun on avattava tiiviste tiskillä ja vaihdettava nolla ja vaihe. Tämä on helposti määritettävissä, koska laskuri seisoo. Jos päätät siirtää vaihetta ja kiertää laskuria vastakkaiseen suuntaan, se on tehokas vain puhtaassa mekaniikassa. elektroniset järjestelmät, jotka ovat joko optoeristimiä tai sali-antureita rumpua pitkin, pyörimissuunta yleensä
    5. Ruslan
      #18 Ruslan vieraita 26. tammikuuta 2019 11:39
      2
      Nikolay, et selvästikään ole erikoistunut sähköteollisuuteen, siksi, älä tee gagia ja älä harhaan tavallisia ihmisiä!
    6. Vieras Alex
      #19 Vieras Alex vieraita 2. maaliskuuta 2019 klo 11:31
      0
      Jos et ymmärrä mitään sähkötekniikassa, niin älä kirjoita mitään, koska hölynpölysi altistaa ihmiset kuoleman vaaralle. Oli tarpeen kirjoittaa sellainen asia - "vain vaihe saapuu taloon suojasta"!
      Sitten vain täydellinen hölynpöly. Nousevaan kerrostaloon asennetaan kolme vaihejohdinta, yksi nolla, yksi maadoitus. Kytkentälaitteessa (tulonjakovaihteisto) nolla- ja maadoitusjohdot on kytketty erilaisiin väylöihin, joiden väliin on asennettu hyppyjohdin (!), Koska tulon nolla on maadoitettava uudelleen, mikä tehdään kytkemällä tämän rakennuksen paikallinen maapiiri maaväylään. Omakotitaloissa periaate on sama: nolla tulossa on maadoitettava uudelleen, ts. kytkettynä paikalliseen (tämän talon) maasilmukkaan alkaen tästä kohdasta nollatyö- ja suojajohtimet on erotettava tiukasti kaikissa piirin osissa.
  2. Egor
    #20 Egor vieraita 6. tammikuuta 2019 18:28
    74
    Kirjailija yrittää paljastaa aiheen, josta hänellä ei ole aavistustakaan. Se viittaa PUE: hen, mutta hän näyttää siltä, ​​ettei hän tutkinut niitä. Hänellä ei ole aavistustakaan siitä, kuinka maadoitus eroavat toisistaan. Missä maadoitusta käytetään ja missä maadoitusta? Yleensä kirjoittajan sotku päässä otti aiheen, jossa hän ei ollut pätevä.
    1. Juric
      #21 Juric vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 9:49
      10
      5+. Olen täysin samaa mieltä.
    2. siemenneste
      #22 siemenneste vieraita 9. tammikuuta 2019 klo 10:05
      8
      Olen täysin samaa mieltä. Artikkelin kirjoittaja ei ymmärtänyt aihetta. Yleensä tällaiset asiat, erityisesti sähköasennusten suhteen, tulisi kirjoittaa teknisellä taustalla olevien ihmisten kirjoittamana.
      1. Vieras Alexander
        #23 Vieras Alexander vieraita 9. tammikuuta 2019 19:44
        7
        Jopa korkeakoulututkinnon suorittaminen erikoistumisella ei myöskään aina anna oikeutta ilmaista mielipiteensä. Yrityksessämme oli sähkökaupan päällikkö, joka oli erittäin ylpeä siitä, että osallistui jonkinlaisen Iranin ydinvoimalan rakentamiseen (ei rakentamiseen, mutta näyttää siltä, ​​että se on käyttöönottovaiheessa). Joten, hän ei kuullut, että olisi olemassa käsite "kosketusjännite", mutta tämä käsite esiintyy joko PTB: ssä tai sähköasennussäännöissä jossain lähellä "askeljännitteen" käsitettä. Ja se toimi hyvin.Ja vaimoni, valmistunut MVTU im. Bauman, pätevyysinsinööri kirjoittaessaan tutkintotodistusta, laski jotain kuten maadoituslaitteen vastus. Mutta oli epätodennäköistä, että hän pystyisi selittämään tämän parissa vuodessa, mutta hän oli kasvanut johtavan insinöörin tehtävään tutkimuslaitoksessa. Joten ei ole tarpeen tietää monia asioita ollenkaan. Sinun tarvitsee vain tehdä projektin mukaan, ja suunnittelijoiden tulisi tuntea säännöt ja noudattaa niitä.
        1. Ruslan
          #24 Ruslan vieraita 26. tammikuuta 2019 11:47
          2
          Korkea asema ei aina osoita tietoa ja älykkyyttä - kiitos, että vahvistit tämän esimiehesi ja oman vaimosi kanssa!
  3. Pavel Petrovitš
    #25 Pavel Petrovitš vieraita 6. tammikuuta 2019 18:32
    36
    Kaverit. Ja sillä, joka kirjoitti tämän artikkelin, ja monilla kommentaattoreilla ei ole aavistustakaan, mistä he kirjoittavat. Sinun on ensin hyväksyttävä vähintään III-ryhmä sähköturvallisuudesta, sitten kirjoitettava jotain. Sähkötekniikassa ja sähköturvallisuudessa ei ole muita käsitteitä kuin ne, jotka on kirjoitettu säännöissä !!!
  4. Sanya
    #26 Sanya vieraita 6. tammikuuta 2019 18:44
    2
    se on kaikki vain hauskaa, tietysti turvallisuus on iso juttu, mutta meidän ei tarvitse ajatella, että isoisämme olivat dumpia meitä edes nykyään useimmissa yksityistaloissa ei ole todellista nollaa; se on kytketty nollaan ensimmäisellä tuella ja se tulee taloon kahden johdon kautta; kuinka sen pitäisi olla kuin kaiken maassamme
  5. Gregory
    #27 Gregory vieraita 6. tammikuuta 2019 18:45
    1
    En ymmärrä yhtä asiaa, virta on vuorotteleva, ts. Nolla ja vaiheen on vuorotellen vaihdettava paikkoja. Eli jos virta virtaa toiseen suuntaan, niin toiseen. Ja nolla ei ole nolla ollenkaan 1/25 sekuntia. Mitä ymmärrän väärin?
    1. Vieras Alex
      #28 Vieras Alex vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 9:20
      8
      Et ymmärrä sitä. Kukaan ei muuta paikkoja siellä. Nolla - se on nolla, ja toisen johtimen (vaiheen) jännitetaso muuttuu suhteessa nollaan. Se on enemmän kuin hän, sitten vähemmän. No se on - yksinkertaisella tavalla.
      1. Den kol
        #29 Den kol Vierailijat 8. tammikuuta 2019 klo 12:39
        0
        Mikään ei ole selvää.
        1. Vieras Vladimir
          #30 Vieras Vladimir vieraita 15. tammikuuta 2019 11:16
          3
          No, esimerkiksi luulemme, että lasipohja on nolla, ylin katkaistu enimmäisjännite, jota en silti voi nauraa ... pohtia tyhmiä kysymyksiäsi
      2. Vieras Vlad
        #31 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:35
        1
        Mikä jännitetaso muuttuu? Ota volttimittari ja mittaa. Välillä nolla ja vaihe 220 volttia, minkä tahansa kahden vaiheen välillä 380 volttia. Älä puhu roskaa.
        1. Vieras Vladimir
          #32 Vieras Vladimir vieraita 9. tammikuuta 2019 14:02
          1
          Yyy. Amplitudiarvo muuttuu. Ja se nifiga ei ole 220 eikä 380 V. Mutta nykyinen kyllä, aivan kuten sanoin, melkein on.
        2. Vieras Alexander
          #33 Vieras Alexander vieraita 13. tammikuuta 2019 20:08
          1
          Ja jos ota volttimittarin sijasta oskilloskooppi?
        3. Andronus
          #34 Andronus vieraita 13. tammikuuta 2019 20:15
          0
          Kyllä, ei jännite muutu, vaan potentiaali
    2. Vieras Vlad
      #35 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019
      5
      Vaihtovirralla))) vaihe ja nolla eivät vaihda paikkoja, vaan vaihe kulkee sinimuotoa pitkin värähtelytaajuudella 50 kertaa sekunnissa. Mikä nykyinen taajuus kuuluu? Se on nimetty Hertzissä. Verkossa taajuus on 50 Hz ja jännite 220 volttia, Yhdysvalloissa ja Euroopassa, taajuus 60 Hz ja jännite 127 volttia.
      1. Nikolay Polozok
        #36 Nikolay Polozok vieraita 9. tammikuuta 2019 09:19
        2
        Yhdysvalloissa 110 V 60 Hz pistorasioissa ja Euroopassa 230 V 60 Hz.
      2. Andrew
        #37 Andrew vieraita 9. tammikuuta 2019 klo 10:32
        1
        Oh! Tämä on järkevä kommentti, ei blah blah, melko lähellä oikeaa)
    3. Vieras Sergey
      #38 Vieras Sergey vieraita 14. tammikuuta 2019 00:10
      1
      Jos johtoja on vain kaksi, ymmärrät oikein, edestakaisin joka toinen sekunti 50 kertaa, eikä suuntaa ole, johdot ovat yhtä suuret. Mutta tosielämässä on kolmas johdin - maa, (hyvin, tai kehon staattinen kapasiteetti), ja tässä se on aina nolla suhteessa siihen, ja vaihejännite vaihtuu.
  6. Vieras Sergey
    #39 Vieras Sergey vieraita 6. tammikuuta 2019 18:49
    1
    Pulssiteholähteissä, etenkin tietokoneessa, jännite jaetaan kondensaattoreilla, joiden keskipiste on kytketty maahan, ja jännite jaetaan itse kondensaattoreille sillan kautta. Kondensaattoreille 220 johdetaan sillan kautta 220. Onko tämä oikein, jos jännitteet jakautuvat jakajan nollan ja puolen välillä Maa, joka periaatteessa on 0 ja vain vaiheen epätasapainossa saavuttaa useita volteja. ja toisella olkapäällä on kaikkea muuta 314V: sta?
    1. Vieras Vlad
      #40 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:38
      9
      Kondensaattorilla ei ole koskaan jaettu jännitettä. Mistä saat kaiken tämän? Kondensaattorit on suunniteltu tasoittamaan virtalähteen aaltoilu.
      1. RRR
        #41 RRR vieraita 9. tammikuuta 2019 14:01.
        4
        Ja et todellakaan ole kuullut kapasitiivisesta jännitteenjakajasta
      2. Andrew
        #42 Andrew vieraita 9. tammikuuta 2019 klo 10:35
        0
        Tarkka ja oikea vastaus) Mielestäni tuo toveri oli "hiukan hämmentynyt" virtalähteissä.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #43 Ivan Gennadievich Gordienko vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 7:04
    11
    Hmm, sähköasentajat kokoontuivat! Tutki PUE: ta ja selvitä huolellisesti miksi tarvitset suojaavaa maadoitusta! TN-S-menetelmän aika haudata
    1. Vieras Vlad
      #44 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:39
      3
      Niin kauan sitten TN-S-C: tä on käytetty
    2. Vieras Victor
      #45 Vieras Victor vieraita 9. tammikuuta 2019 klo 18:33
      6
      Rakas, mutta et sekoittanut mitään, TN-S? Ehkä TN-C?
  8. Vieras Sergey
    #46 Vieras Sergey vieraita 6. tammikuuta 2019 klo 19:14
    2
    arvioidessasi järjestelmääsi, mikä estää sinua ottamasta maata ennen ouzoa tai vain ouzoon avautuvan koskettimen?)))) tai en ole hölmö tai hiihtää asfaltilla
    1. Vieras Alex
      #47 Vieras Alex vieraita 11. tammikuuta 2019 14:09
      16
      Kokemattomuudessani (vasta aloittaessani työskentelyä sähköasentajana), vuonna 2004, tein juuri sen. Ja poltin melkein oman asunnoni. Tämä kuva on edelleen silmäni edessä, vaikka on kulunut niin monta vuotta ...
      Asuimme sitten vanhassa säätiössä, joka rakennettiin 30-luvulla (puutalo, rapattu sisälle). Ja meillä oli tavalliset liikenneruuhkat (tai pikemminkin yksi, "vaiheessa"). Siihen aikaan olin työskennellyt sähkömiehenä puolitoista vuotta, ajattelin tietäväni kaiken ja kykeneväni tekemään sen, "olen suihkukone" ja kaiken muun. Päätin laittaa "euro-pistorasiat" keittiöön ja vaihtaa samalla pistokkeet automaattisiksi koneiksi ja laittaa RCD: n (koska meillä oli suihku, jossa oli virtaava vedenlämmitin, samalla kun korvasimme keittiön johdotuksen (niille, jotka eivät tiedä, niissä vanhoissa taloissa on samanlaisia ​​"sivilisaation etuja"). kutua ei ollut, he kaikki olivat "valmiita")). No, laitoin RCD: n, koneet, jaoin linjat keittiöön ja huoneisiin ... Laitin maadoitusjohtimen "Euro-pistorasioista" ja virtaavan vedenlämmittimen RCD: n tuloon, yhden liittimen alle nollajohtimella mittarista. Ja "luotettavuuden vuoksi" laitoin kierretyn parin 1,5 "neliön" johtimia johtimia saman liitännän alle (hitto, se on itselleni naurettavaa siitä, että kirjoitin ja sitten "fussing") ja liitin sen toiseen päähän ... lämmitysakulla keittiössä, ja jopa liitetty suihkukoppi. Tarkistin "ohjauslampulla", että RCD toimi (vuotovirtaa oli riittävästi), suhteessa akkuun, lavaan ja "vaiheeseen", RCD toimi oikein, "kaikki olivat tyytyväisiä, kaikki" nauravat "... Täsmälleen kunnes" ukkonen iski " ": Kaupungialueellamme käynnistyi myrskyinen rakentaminen, kaikki vanhat talot menivät purkamiseen (mukaan lukien kaivokseni jonkin ajan kuluttua), alue alkoi jälleenrakentaa, uusia pilvenpiirtäjiä, kaikki. Ja eräänä lauantai-iltana rakentajat pystyivät keskeyttämään kaapelin, jonka talomme toimitti TP: ltä. Heidän työnjohtajansa juoksi joukkueeseen kovia työntekijöitä, ja he vakuuttivat kaikille, että he sanovat nyt heittävänsä väliaikaisen mökki talolle rakennustyömaalta ja arkisin palauttavan kaiken verkonhaltijoiden kanssa. He irrottivat vaurioituneen kaapelin talomme aukaisukaapista, yhdistivät omat, toimittivat sen rakennustyömaalta ... Kyllä, mutta ilmeisesti he valitsivat väärän osan vaihdostaan. Vaikka talo on vanha, siinä on 8 huoneistoa, laitteet ovat moderneja, kuorma on kunnollinen ... Tuolloin tupakoimme keittiössä. Aluksi valo syttyi. Kolmen sekunnin ajan. Sitten tapahtui toinen veto, jonka mukaan lamput olivat tuskin palavia. Sen jälkeen he leimahtivat erittäin kirkkaasti vielä muutaman sekunnin ajan ja menivät ulos, ja käytävältämme tuli hirvittävä halkeama. Hyppäämme ulos ja näemme kuinka tiskimme palaa liekillä, mutta ei sairaalla! Ja tiskin yläpuolella on mezzanine (puinen), ympärillä on kuivia vanhoja taustakuvia, oikealla vieressä on tuoremaalattu etuoven plaband ... Ja kaikki tämä nuolee jo tulta ja paljon savua koko huoneistossa. Kirjaimellisesti muutamassa sekunnissa ... Jos emme olisi kotona tuolloin, koko taloon tulisi amba, ei vain meille. He täyttivät kaiken vedenkeittimestä ja mukeista, ryntäsivät kadulle, huusivat rakentajille, ettei mikään käy. Kaikki on shokissa, mikä vittu ...!? .. Työnjohtaja juoksi ... Tuuletti asunto savusta, mene kotiin ...Että kuumennusparistoon mennyt johdin ja suihkukoppi "maahan" vain sulanut koko pituudeltaan ... Avasin nokkarasian muovikotelon, jossa automaattisten laitteiden RCD: t seisoivat, kaikki oli paahdettu, mutta se on eräänlainen elossa. Hän heitti kaikki "maan" suonet UZO: n sisäänkäynniltä sellaisen superintendentin valvonnassa, jolla epäili, että varastamme sähköä (vaikka tämä ei ollut niin, koska kyse oli "samanlaisesta potentiaalin tasaamisesta, joka tapahtui ..") ... Rakentajat vetivät kaapelin suonet suuremman poikkileikkauksen ja ruokkivat taloa ilman välikohtauksia. Kun shokki ohi, virhe tunnistettiin. Temppu on se, että monet ihmiset unohtavat (mukaan lukien minä tuolloin) sen, että maassamme asuinalue (ja ei vain) saa virtansa kolmesta vaiheesta käyttämällä nollajohdinta. Ja jos kuormitus vaiheittain ei ole tasainen (ja asuinalueella tämä on aina tilanne), niin sitten virta alkaa virtautua neutraalijohdossa ja jännite hyppää (selitän tämän yksinkertaisesti) - jännite putoaa ylikuormitetussa vaiheessa, alikuormitetussa vaiheessa se hyppää (tapahtuu) vaiheen epätasapaino). Ja jos nollajohtimella on huono kosketus nollajohtoon tai heikko poikkileikkaus, niin hyvällä kuormalla se palaa xp: ksi ..., mikä lopulta tapahtui: aluksi (rakentajien mukaan) se palasi nollaan heistä ja parin sekunnin kuluttua se räjähti mielestäni asunnossa, koska kaikissa kahdeksassa huoneistossa, mukaan lukien minun, "nestemäisestä" johdosta, joka oli kytketty lämmitysakkuun ja laitettu RCD-tuloon, tuli nollajohdin ... Siksi, toverit, oppivat muiden virheistä. Niistä voi tulla (Jumala kieltää!) Kohtalokkaita ...
      Nyt olemme asuneet uudessa rakennuksessa jo kauan, uudistin kunnallisasunnon peruskorjauksen uudelleenasennuksen aikana yhdessä sähköasentajan kanssa, panin asuntopaneeliin jännitereleen (USM), joka on jo pelastanut meidät nousevilta. Monet ovat yllättyneitä - miksi tarvitset UZM: ää uudessa rakennuksessa, koska kaikki johdotukset ovat moderneja ja uusia? Jälleen virhe! Minulla on kyllä, kaikki on uutta. Ja talo on kytketty TP: hen, joka rakennettiin 80-luvulla. Ja koko energiantoimitusjärjestelmää tulisi aina tarkastella yhtenä kokonaisuutena, "lähtevästä". Ja jos jokin paikka tästä "kokonaisuudesta" on "kapea", niin on parempi pelata sitä turvallisesti, jotta myöhemmin se ei olisi kiusallisesti tuskallinen, sitäkin enemmän, kuten edellä kirjoitin, ultraäänitutkimus on toiminut jo useammin kuin kerran. Ja naapurimaassa sijaitsevassa uudessa rakennuksessa, kun hitsataan yhdessä huoneistossa, nolla yhdellä nousevista palaa edelleen (en tiedä tarkkoja yksityiskohtia), ja rikoslakeissamme oli paljon asuntojen omistajien oikeusjuttuja palaneilla laitteilla ...
      1. Juan
        #48 Juan vieraita 21. tammikuuta 2019 15:05 p.
        1
        Vinoaksesi voimalaitoksen generaattorin luomat vaiheet sinun on pudotettava kuorma noin 10%: iin tuotetusta sähköstä .. millaisia ​​laitteita sinulla oli talossasi, onko hypermarketia?
      2. vieras
        #49 vieras vieraita 25. tammikuuta 2019 klo 15:40
        1
        Luin sen, ei liian laiska. Leo Tolstoy ja Fyodor Mikhailovich Dostoevsky lepää sivussa
  9. Vieras Vladimir
    #50 Vieras Vladimir vieraita 6. tammikuuta 2019 19:41
    12
    Olisi parempi kirjoittaa, jos on niin älykästä, kuinka erottaa neutraali johdin maadoitusjohtimesta kolmen ytimen kaapelissa, jossa kaikilla johdoilla on erivärinen väri. Ne asennettiin useiden asuntojen sähköuuneihin 80-luvun alkupuolella.
    1. Vieras Sergey
      #51 Vieras Sergey vieraita 14. tammikuuta 2019 00:16
      3
      Etsi kohta, jossa toinen häntä on kiinnitetty. Tai katkaise talon sähkö - maadoitusta ei katkaise kytkin, joten nollassa on pieni kärki ja maan päällä - sitä ei tule.
  10. Vaik
    #52 Vaik vieraita 6. tammikuuta 2019 7:47 p.
    5
    0,4 kV: n VERKKO kuollut maadoitettu nolla. Ei ole eroa maa, nolla. Älä johda ihmisiä harhaan
    1. Vieras Vlad
      #53 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:43
      4
      Siinä on ero. Mikä on maadoitettu neutraali? Missä nolla ja maa yhdistyvät? ASU: n sähköasemalla tai kytkentätaulussa ja kuten samassa ПУЭ-luvussa 7 on oikein kirjoitettu, nollatyö- ja nolla-suojajohtimen yhdistäminen energian jakamisen aikana on ehdottomasti KIELLETTY !!!
  11. Konstantin Egorov
    #54 Konstantin Egorov Vierailijat 6. tammikuuta 2019 klo 8.50 p.
    2
    Kysymys.
    Mökki. Kaksijohtiminen ydin pistorasiaan. Nollan ja vaiheen sijainti pesissä määritetään yksilöllisesti. Pistorasian kolmas pistorasia on jätetty tyhjäksi toistaiseksi.
    Pyykinpesukone asennetaan kadulle tavanomaisen pistokkeen kautta, ja se asennetaan kadulle betonikengään.
    Tässä tilassa olevan koneen toimintakyky tarkistetaan kolmella sauvalla. Kaikki sujuu normaalisti.
    Seuraava.
    Koska ystäväni lapsuudesta, vuonna 2007, kuoli vastaavassa mökissä sähköiskuun pumppausaseman rakennuksen läpi, on luonnollinen halu maata pesukone.
    Koneen pistokkeen keltainenvihreä (maadoitus) johdin "rengastuu" testin ollessa kotelossa.
    Otan 3,5 metrin tapin vesiputkesta, ajaa sen maahan ja kiinnitä vapaaseen (kelta-vihreä) pistorasiaan.
    Kytän auton pistoke pistorasiaan. Normaali.
    Kytken auton päälle valmistautumaan. Reaktio on normaali. Kaikki indikaattorit ovat normaaleja.
    Painosin pesukoneen Käynnistä-painiketta.
    Pistorasiaan kytketty virtasuoja on tyrmätty.
    Oven salvan salpa on rikki.
    Ja mikä tärkeintä.
    Tappoi pesukoneen emolevyn.
    **************************
    Kysymys.
    Mitä on tehty väärin?
    1. Andrew
      #55 Andrew vieraita 6. tammikuuta 2019 11:37 p.
      0
      unohdin ouzon
    2. mahdollinen
      #56 mahdollinen vieraita 7. tammikuuta 2019 06:17
      5
      Pistorasioiden ja sähköaseman välissä on kaapeleita ja johtoja, joilla on eri osia ja metriä (voi olla 500 metriä). Ne on kytketty toisiinsa samalla tavalla eri tavoin, pultilla (tiskit, automaatit, sulavat insertit), kierrellä johdotuksessa ja tukien haaroilla. Kaapeleilla ja johdoilla on erityinen vastus, mitä suurempi mittari, sitä suurempi vastus. Liitännät - pultit, kierteet, puhkaisut, ovat siirtymävastuksen, pienet, mutta mitä enemmän ja huonompia liitoksia tehdään, sitä suurempi vastus on. Verkon yleinen vastus sähköasemista pistorasioihin voi olla melko kohtuullinen. Silloin talosi nolla suhteessa nollaasemalle ei ole enää nolla. Sähköasemalla nolla “istutetaan” maahan, mutta ei taloon. Nollan ja maan välillä on potentiaali. Olkoon sen 9-10 volttia. Pesukone on aina märkä sisäpuolelta, siinä ohjauselementti ”asui” kotelossa
      1. jonpirat
        #57 jonpirat vieraita 7. tammikuuta 2019 17:49 p.
        2
        Sitä näyttää kutsuttavan "maasilmukkaksi". Mahdolliset erot etäasiakkaiden maadoituksen välillä
      2. Anton
        #58 Anton vieraita 28. tammikuuta 2019 klo 15.30
        0
        Maasta maahan - epäsuhta.
        Oikein tavoin maalattuun tappiin tulee osoittaa 28-40 ohmia "nollalla". Käyttöarvo on 29 ohmia. Mutta 40 ohmin sallitaan. Yleensä yksi tappi ei anna tällaista vastustusta. Kolme metalliputkea on tukossa, kolme metriä. Kolmiota, jonka sivu on 1 metri. Ne ovat yhteydessä toisiinsa ja johtavat heistä "maata". Minun tapauksessani osoittautui 35 ohmia. Jo kerran pelasti elämämme, luultavasti kun veden lämmityskaapeli murtui ja vaihe putosi veteen. Differentiaalinen automaattinen kone toimi selvästi. Ja kunnes kaapeli vaihdettiin, kone seisoi tiukasti yksinään, ei käynnisty.
    3. Vieras Valeri
      #59 Vieras Valeri vieraita 7. tammikuuta 2019 07:53
      11
      Sinulla oli jo vuoto tapaukseen, näyttää siltä, ​​että moottori tai tenu, ja niin se on
    4. Anatoli Afanasjev
      #60 Anatoli Afanasjev vieraita 7. tammikuuta 2019 17:08
      4
      Jos sinulla on mökkisi kannalta sopiva kaksijohtinen ilmajohto, jossa on nolla ja vaihe, ja ”nolla” on tehty nollaksi, maadoitetaan joko napaasi tai lähimmälle sinua, sinun on kytkettävä tämä ulostulon kelta-vihreä kosketin vapaa-johtoon mökin suulla. Mutta yhteyden muodostaminen ilman vikaa sisäänkäynnillä, ts. UZOON. Toisin sanoen nollajohdon ja maadoitusjohtimen potentiaalit on tosiasiallisesti tasapainotettava.
      Jos sinulla on vielä mökin sisäänkäynnissä pussi, joka suoraan sisäänkäynnissä (jopa mittariin ja RCD: hen) murtaa samanaikaisesti sekä nollan että vaiheen, sinun on kytkettävä maadoitusjohtimesi nollaan tämän pussin jälkeen.
      Toisin sanoen mökillesi sopiva nollalanka on PEN, ja tämän pussin jälkeen sinulla on jo kaksi johtoa: N ja PE.
    5. Vieras Dmitry
      #61 Vieras Dmitry vieraita 7. tammikuuta 2019 klo 11:31
      4
      Maadoittamista tällä tavalla ei ole järkevää ... Tämä johtuu sähköasentajan väärinkäsityksestä ... RCD: n asentaminen oli optimaalista ... Ja todennäköisesti pesukone on kulunut omakseen - jonkinlainen sisäinen holkki ...
    6. paju
      #62 paju vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 15:04
      0
      Tämä ei ole niin. Koneita ei tarvitse maadoittaa. Modernissa koneessa on 2 asteen suojaus.Se osui Neuvostoliiton koneen joukkoon, mutta ei pitäisi. Sitä ei ole tarpeen maadoittaa.
    7. Andrew
      #63 Andrew vieraita 9. tammikuuta 2019 11:05 p.
      5
      Konstantin, ilmeisesti, kondensaattori oli vuoto. Ilman maata, vaikka se ei syöksynyt virtaan, se oli jo toimintahäiriössä: Heti kun maa ripustettiin, virta luonnollisesti on vähiten kestävän tiellä lyhyt. En tiedä, mikä merkki pesukoneesi oli, mutta Jotkut heistä eivät olleet lainkaan, näin, että MALLIN MYYNTI istui massassa ... Tämä vääristi minua hieman ... mutta en halunnut ymmärtää piirin monimutkaisuutta ja levyjen virtalähdettä, ja Sitten ajattelin, että insinöörit tietävät paremmin, mutta pani merkille tällaisen piirin seuraukset, kuten sinun tapauksessasi. Kondensaattori, joka seisoi moottoripiirissä heti Käynnistä-komennon saapuessa, tapahtui vika. He polttivat kirjoituskoneen, mutta mielestäni pelastivat itsensä ja sukulaisensa, koska tulevaisuudessa operaatio vaihtuisi ennemmin tai myöhemmin perusteettomaan tapaukseen, ja kuka tahansa koskettaa kirjoituskoneita ... Jumala kieltää ketään.
    8. Juan
      #64 Juan vieraita 21. tammikuuta 2019 15:08
      0
      ja miksi tällaisessa tilanteessa älä vain maadoita koneen runkoa suoraan? Miksi keksiä järjestelmiä, joiden työn on ensin läpäistävä instrumentointitesti?
  12. Vasya
    #65 Vasya vieraita 7. tammikuuta 2019 13:46
    0
    Kirjoittaja lukee PUE: n, jossa selitetään selvästi, kuinka PEN on jakautunut GZSh-kiskoon ja kuinka uudelleenmaadoitus suoritetaan. Kiertyi putkien vasaraajien yli. Maadoitus suoritetaan kolmella 3 m pitkällä elektrodilla, jotka on ajettu sisään 2 m etäisyydeltä ja kytketty toisiinsa 40x4 nauhalla hitsaamalla. Elektrodina käytetään vahvistusta, jonka halkaisija on 14 mm; se ohjataan GZSh: lle teräslangalla, jonka halkaisija on 6 mm; PEN (0) syötetään myös siellä olevalta linjalta. GZSh: llä poistu N (0) ja PE (maa). Yksityiskoteihin.
    1. Vieras Alexander
      #66 Vieras Alexander vieraita 8. tammikuuta 2019 14:42
      6
      Jossain, yksi putki riittää, mutta jossain 10 ei riitä, se riippuu maasta, uudelleenmaadoittamiseksi on tarkkailtava enintään 30 ohmia.
    2. Vieras Vlad
      #67 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:50
      1
      Vasya, missä näit koulun yksityiskoteissa? ))) Älä sekoita paikallista maadoitusta ja GZSh-väylää syöttötaulujen jakelupisteissä tai erillisen väylän kautta, joka on suojan ulkopuolella.
  13. Omituinen orkki
    #68 Omituinen orkki vieraita 7. tammikuuta 2019 14:01.
    1
    kun vaihe nolla
    Ei ole varmuutta siitä, että kyseinen johdin on "maadoitettu"; sinun ei tule kytkeä siihen mitään muuta kuin 30 mA: n jännitevirtalaite (RCD), joka toimii heti, toisin kuin katkaisija.

    Kokeile sellaisilla tiedoilla pääsyryhmän valtion teknisen valvonnan piirissä.
  14. maksiimi
    #69 maksiimi vieraita 7. tammikuuta 2019 15:38 p.
    2
    Itse asiassa PUE: n mukaan kerran, jos ei ole erillistä maata ja nolla on maadoitettu, neutraali lähtö sallitaan poistoaukon maahan.
    1. Vieras Vlad
      #70 Vieras Vlad vieraita 9. tammikuuta 2019 01:52
      3
      Ei ole sallittua yhdistää nollatyöstöä ja nolla suojajohtinta energian jakautumista pitkin. Niitä EI voi yhdistää myyntipisteissä.
  15. jonpirat
    #71 jonpirat vieraita 7. tammikuuta 2019 17:45
    1
    Haluan jo pitkään tehdä maadoituksen talossa. Kuka tietää, kerro, että voit käyttää ruuvipaaluja tähän? 8 kappaletta säätiössä, kaikki hitsataan kanavalla. Joten pultti on mielestäni hitsattava palkkiin ja siellä on maasilmukka.
    1. paju
      #72 paju vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 15:06
      1
      Miksi maa, mitä maata?
    2. Vieras Vladimir
      #73 Vieras Vladimir vieraita 11. tammikuuta 2019 klo 11:28
      0
      Näyttää siltä, ​​että he eivät suosittele. Paalut peitetään ruostetta suojaavalla pinnoitteella, joka on samalla hyvä sähköeriste.
    3. Vieras Alexander
      #74 Vieras Alexander vieraita 25. tammikuuta 2019 12:04
      1
      Voit tehdä sen.
  16. Vieras Alex
    #75 Vieras Alex vieraita 7. tammikuuta 2019 klo 18.41
    8
    Kirjailija itse ei tiedä mistä kirjoittaa, jonkinlaisesta vedettömästä nollavaiheesta (ilmeisesti tämä on nolla), jonkinlaista yksinkertaistettua käsitettä, linkkejä PUE: hen määrittelemättä pistettä, joitakin kymmeniä voltteja, jotka ilmestyivät nollajohtimen suuren vastuksen takia. On typerää suositusta maadoittaa nolla tulopäätteelle eikä päämaakulkuun. Mutta todellisuudessa yksi vaihe tai 3 vaihetta tulee taloon ja neutraali johdin, joten sinun on "laitettava tämä nolla päämaadoitusväylään" samaan väylään, kytkettävä johdin maadoituslaitteesta (kolmen metrin tapit maahan ajettuina),kytke nollaväylä erikseen samaan väylään (ja liitä nollat ​​pistorasioista) siihen. ja pistorasioista saatava maadoitus tulisi kytkeä maadoitusväylään, jotka tulisi kytkeä samaan päämaadoitusväylään.
  17. Vieras Alexander
    #76 Vieras Alexander vieraita 7. tammikuuta 2019 klo 8:31.
    2
    Minulla on elektroninen mittari. Verkkojännite oli 180 volttia. Tein piirin sivustolleni ja kytkein siihen nollajohdon.Jännitteestä tuli 220. Poltan keskimäärin 1000 neliömetriä kuukaudessa. Ja kun otin lukemat ensimmäisenä päivänä ja katsoin tiskille, leuani putosi. Poltin 2000 neliömetriä. Jouduin maksamaan ylimääräisistä 1000 neliöstä. Osoittautuu, että kytke elektroninen mittari nollan sijasta maahan, mittari kääntyy kaksi kertaa nopeammin.
    1. Daniel
      #77 Daniel vieraita 9. tammikuuta 2019 18:01
      1
      Alexander, et määrittänyt mihin paikkaan istutit nollalangan maahan. Jos kotona, ts. tiskin jälkeen, niin sen pitäisi olla niin! Täällä arkku vain aukeaa. Tämän päivän laskurit ottavat huomioon virran paitsi vaiheessa myös nollassa. Kun olet istuttanut huono nollasi maahan, aiheutit virran neutraalijohtimeen ja laskuri alkoi laskea sitä. Voit nähdä, kun irrotat kaikki kuluttajat kotona. Ja myös nostit jännitettä lähimmille naapureille. Nyt, jos suljet nollan mittariin ja syötit mökin nolla-maastasi, niin talouden ongelmat lakkaavat. Mutta tehdä tämä tänään on melkein mahdotonta, joten on parempi maadoittaa nolla lähimmän tuen päälle eikä maksaa sähköasentajan tukkeja taskustasi.
  18. Vieras Dmitry
    #78 Vieras Dmitry vieraita 7. tammikuuta 2019 klo 11:25
    1
    Yksinkertaisesti niin - maassa oleva metalli on maadoituslaite (se voi olla keinotekoinen ja luonnollinen), siitä maadoitetaan johdin kytkinlaitteiden GZSh-väylään, GZSh (PE-väylä voidaan ottaa käyttöön) on kytketty PE: hen ja N: ään (maadoitusjärjestelmästä riippuen, se ei ehkä ole kytketty) linja-autoilla, linja-autoilta menee sähkölaitteisiin nolla suojaavaan PE ja nollaan työskentelevään N-johtimeen, lisäksi laitekotelot voidaan kytkeä lisäksi potentiaalin tasausjärjestelmän lisäjohtimilla. Tulos - sähkölaitteiden kotelot nollataan, maadoitus tehdään syöttölaitteen nollaväylälle PE tai PEN. RCD voi toimia missä tahansa maadoitusjärjestelmässä - sen on oltava kytketty oikein
  19. Den kol
    #79 Den kol Vierailijat 8. tammikuuta 2019 12:38
    3
    Yritän ymmärtää, mutta en silti ymmärrä mitään! Mikä jännitteen pudotus? Kiinalainen kirje minulle on kaikki tämä ...
    (Vaikka hän työskenteli sähköasentajana useita vuosia ...)
    1. Juric
      #80 Juric vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 9:55
      2
      Etkö jo toimi? Ei tarvita, jos et ymmärrä.
  20. setä
    #81 setä vieraita 8. tammikuuta 2019, 09:09
    4
    Pidin lauseesta "nolla vaihe". Mikä tämä on? Ja miten se eroaa "maan nollasta" tai "vaihe nollasta" tai "nollasta maasta". Ehkä ennen kuin ravistamme ilmaa, opimme materiaalit? Ainakin PUE.
    1. seisokkeja
      #82 seisokkeja vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 9.35 p.
      3
      Periaatteessa voit lukea vain ennen tätä ilmausta, jolloin et voi enää lukea.
  21. Edgar
    #83 Edgar vieraita 8. tammikuuta 2019 10:13
    4
    ÄLÄ lue mitään hölynpölyä. Lue (kuka sitä tarvitsee) PUE. Siinä kaikki!
  22. Ivan
    #84 Ivan vieraita 8. tammikuuta 2019 14:58 p.
    1
    Nolla - tämä ei ole maadoitusta - tämä on henkilön suoja sähköisiltä vaurioilta. sähkövirta. Asuissa kerrostaloissa on maadoitus ja ukkossuojaus. Jos talo on puilla, ne laskevat raudoituksen kasalla ja vetävät sen sitten katolle nauhalla tai teräspalkilla, maadoittaen kylpyammeet huoneistoissa. Tarkista maadoitus PUE: n mukaan. Venäläisissä taloissa pistorasioissa ei ole maadoitusta. Mutta nolla tulee muuntajasta, joka on luonnollisesti maadoitettu. Ja se ulottuu kaupungin poikki. 4-johdinpiiri, tulee kerrostaloon. Omakotitalossa voit tehdä maadoituksia kaivamalla muutama elektrodi (2,5 metriä) maahan nurkasta ja liittämällä ne nauhaan - jälleen kerran, sinun on tarkistettava PUE-laitteella, elektrodeja voi olla vähän.
  23. Vieras Alex
    #85 Vieras Alex vieraita 8. tammikuuta 2019 klo 9:39
    1
    Kirjailija on kauhea graafinen, niin monta kirjainta, mutta hän ei vastannut otsikon kysymykseen - miten maadoitus eroaa nollasta.
  24. ua1osm
    #86 ua1osm vieraita 9. tammikuuta 2019 12:09
    1
    Kun asensimme teollisuustiloja, käytimme aina maadoitettua neutraaalia.Kuluttajat jakautuivat vaiheittain tasaisesti ja yksiselitteisesti, ts. Jos vaihdat lampun seisoessaan kylpyhuoneen reunalla tai valurautapatterilla, sinua ei tapeta - lampun kanta on aina ollut nolla. Kun asennat johdotuksia asuntoihin, kukaan ei noudata tätä sääntöä, joten pistorasian tai lampun pistorasian vaihe voi tulla minkä tahansa värin johdon läpi - jopa sininen, jopa ruskea. No, ainakin lattiasuojissa ja kytkentätauluissa on maadoitus. Kerran, kun nolla oli maadoitettu vain sähköasemalla, asentaja käytti usein mittarin virrankäämitystä nollajohtimessa ja sulki sen siten. Sitten, kun tämä oli havaittu, talon omistaja teki hyvän maasilmukan talossa, väylässä, leviämisvastus mitattiin M416-laitteella, vaihe-nolla-silmukan vastus mitattiin M417-laitteella, ja oli mahdollista kytkeä uusi nolla pistorasioihin sen sijaan, että menisit mittariin, joka ei enää ole viileä. Eikä magneetteja.
  25. Alena
    #87 Alena vieraita 9. tammikuuta 2019 00:55
    4
    Herra, täällä väität täällä! Ja kuinka blondi voi olla kaiken tämän kanssa? Kuinka sitten elää?
    1. Higgsin boson
      #88 Higgsin boson Vierailijat 11. tammikuuta 2019 18:01
      2
      Sinulle on helpompaa))) Ennen kuin kytket laitteen pistorasiaan, siru ja kaikki on hyvin))
  26. taitava sähköasentaja
    #89 taitava sähköasentaja vieraita 9. tammikuuta 2019 04:56
    2
    Kyllä, nähdä hänet useammin kuin kerran oli sähköisku! Jotain ajattelua. Ehkä aivojen metalloituminen, kupari ...
    1. Higgsin boson
      #90 Higgsin boson vieraita 11. tammikuuta 2019 17:48
      1
      Se on silti parempaa kuin aivojen metallointi alumiinilla ...
    2. Higgsin boson
      #91 Higgsin boson Vierailijat 11. tammikuuta 2019 klo 17.53.
      1
      Olen samaa mieltä, tämä on silti parempi kuin aivojen metallointi alumiinilla ...
  27. Malik
    #92 Malik vieraita 9. tammikuuta 2019 11:36 p.
    1
    Pidin aina sähköasentajaa tarkkana tieteenä, sitä ei annettu minulle, vaikka opiskelin viidestä ja suoritin fysiikan yliopistossa viidelle.Voit jo vuosien ajan yrittää tunkeutua, opin kaiken uudelleen. Mura pirun! Koukkuin moottoreita, en kutsu itsellesi sähköasentajaa, okei! Älä laita sormesi pistorasiaan, älä työskentele paineen alla! Mene sänkyyn, pirun sähköasentajat!
  28. Vadim-vieras
    #93 Vadim-vieras vieraita 10. tammikuuta 2019 17:01
    7
    Aiheen anekdootti. Nainen läpäisee sähköturvallisuuskokeen, ja herää kysymys: ”Mikä on askeljännite?” Nainen ajatteli ja vastasi: ”Tämä on jalkojen välinen jännitys, kun pidät paljaalla” päällä ”.
  29. Vieras Alexander
    #94 Vieras Alexander vieraita 10. tammikuuta 2019 klo 17.54.
    2
    No ja bredyatina. He eivät osaa selittää normaalilla kielellä. Mutta olin jo tyhmä, iloitsin, ajattelin vihdoin tunnistaa tuntemattoman, nimittäin nollan ja maan välisen eron. Kaikki Neuvostoliiton jakelulevyt olivat ja ovat edelleen kadonneet, ja onneksi en ole kuullut yhtäkään tapausta, kun joku kärsisi nollasta. Miksi puhut hölynpölyä ihmisille. Sekä maadoitus että maadoitus ovat erilaisia ​​tapoja suojella ihmistä, ainoana erona on se, että nykyaikaiset differentiaaliteholaitteet vaativat erillisen maadoituspiirin moitteettoman toiminnan varmistamiseksi. Esimerkiksi Euroopassa pätevät sähköasentajat vetävät kodin johdotukset kolmessa johtimessa ja pääpaneelissa sulkevat nollan maadoittamalla yhdellä pultilla. Joten mitä saan? Kirjoita ainakin joku, jolla ei ole venäläisiä näyttelyitä (kuten tässä artikkelissa) - mikä ero on maan ja nollan välillä, jos et käytä talossa DIF-laitteita ja vastaavia laitteita, vaan vain nykyisiä koneita.
    Kiitos!
  30. Vieras Dmitry
    #95 Vieras Dmitry vieraita 11. tammikuuta 2019 12:46
    1
    Ja Moskovassa, liesi ja astianpesukone 72B, pesuallas ja astianpesukone 52B, leivänpaahdin tai mikroaaltouuni ja astianpesukone 22B. Kaikki tulee kilvestä erillisillä johdoilla, jotka on kytketty RCD: n kautta samoihin vakioihin kytkentäpisteisiin: “nolla” väylään, “maa” ruuviin yhteisen talon “maasta”. Paikallinen sähköasentaja sanoo, että koska RCD ei toimi, niin kaikki on kunnossa ja syyttää naapureita virheistä. Mitä tehdä
    1. Higgsin boson
      #96 Higgsin boson Vierailijat 11. tammikuuta 2019 klo 17.59.
      2
      Asunnon haluttu kytkentäkaavio, samoin kuin mittauslaitteen tyyppi ja mittausmenetelmät ovat kiinnostavia - ehkä mittausmoodit ja -rajat ovat vääriä.
      1. Vieras Dmitry
        #97 Vieras Dmitry vieraita 11. tammikuuta 2019 20:53
        1
        Liesi on erillinen metalliputken johdin. Astianpesukoneelle erillinen kolmilankainen johdin suojuksesta ja keittiön poistoaukkoon erillinen kolmijohdinlanka suojasta. Meryl-yleismittari ACV 200-tilassa (enintään 200 V).Suojassa oleva maa on kasvatettu paksulla raidallisella langalla, jonka ruuvipuristin on muovia. Paikallinen sähköasentaja ei löytänyt mitään kytkentävirheitä.
        1. Higgsin boson
          #98 Higgsin boson Vierailijat 14. tammikuuta 2019 12:34
          1
          Sitten vielä joitain kysymyksiä.
          1. Koska olet ilmoittanut, että astianpesukoneen ja muiden kuluttajien välillä esiintyy "käsittämättömiä" jännitteitä, mitkä ilmoitetuista kuluttajista kytkeytyvät pistorasioihin kolminapaisilla pistokkeilla ja mitkä kaksinapaisilla pistokkeilla? Levyä ei lasketa, kaikki on siellä selvää, tulevat kolme vaihetta.
          2. Oletko ottanut mittauksia kuluttajien koteloiden (mahdollisten maadoitusliittimien) välillä tai jotain muuta?
          3. Onko pesuallas valurauta ja maadoitettu?
          Voit myös sanoa, että se, että yleismittarilla on korkea impedanssitulo jännitteitä mitattaessa, voi vaikuttaa, ja se voi joissain tapauksissa osoittaa verkon aiheuttamia häiriöitä. Jos kaikki tapaukset ovat maadoitettuja, maadoitusjohtimella varustetut kolmijohtimet ovat sopivia kuluttajille, niin voit tehdä syntiä, jos astianpesukoneen pistoke on huonolaatuista kosketuksessa pistorasiaan tai maadoitusjohdon huono kosketus jonnekin suojan läpi tiskikoneen pistorasiaan. Nyt kaikilla kuluttajilla on tehotulossa äänenvaimentimen suodattimet, joissa keskipiste on kytketty maahan, ja jos piirissä on avoin tai epäluotettava kontakti osoitetusta keskipisteestä (itse asiassa astianpesukoneen pistoke) paneeliin, silloin potentiaaliero voi tapahtua.
          No, naapureiden "virheistä" - "En usko" (c) :) Tämä on IMHO, paikallisen sähkömiehen fantasioita :)
          1. Vieras Vladimir
            #99 Vieras Vladimir vieraita 15. tammikuuta 2019 11:48
            0
            Jos 3-vaihelevyä on, kunkin asunnon suojassa on 3-vaihelaskuri. Vastaavasti kuorma jakautuu tasaisesti vaiheittain. Jokainen pistorasialohko on todennäköisesti kytketty eri vaiheisiin. Ja jos "maassa" ja "nollassa" olevissa kilpeissä on huonoja kosketuksia, niin tällainen kuva havaitaan.
            1. Sektor
              #100 Sektor vieraita 18. tammikuuta 2019 11:56
              0
              Jokainen sähkökiuas voi toimia sekä 380 voltin että 220 voltin välillä. Kaikki riippuu yhteysmenetelmästä.
            2. Higgsin boson
              #101 Higgsin boson Vierailijat 22. tammikuuta 2019 10:19
              0
              Selventän vähän - levyn muodossa oleva kuorma jakautuu tasaisesti vaiheiden kesken. Ja kaikki muu - miten yhdistät. Loppujen lopuksi pesukone on yksivaiheinen, joten jos se toimii ja muut kuluttajat ovat pois päältä, yhteytesi piireissä ei voida puhua yhdenmukaisuudesta. Mutta tämä kaikki on taas dynaamista ja KESKITTÄIN yleensä kuormituksen jakauma on hyväksyttävissä rajoissa - asuntoja on paljon, ja vaihekuormitus lasketaan keskiarvoon.
  31. Eugene
    #102 Eugene vieraita 11. tammikuuta 2019 17:33.
    2
    Kuuntelin täällä sinua, kuuntelin ja ymmärsin - no, olet kaikki typerät! c) Raikin). Leikkaa itsellesi 2 otsaa otsaan:
    1. Nolla sähköasennuksissa palvelee suojauksen nopeaa aktivointia
    2. Sähköasennusten maadoitus vähentää kosketusjännitettä.
    Siinä kaikki! Kaikki muu seuraa tästä. Kirjoittaja yhdessä kappaleessa tällä hetkellä ei ole kovin selvä, mutta kuulostaa.
    1. Vieras Alexander
      #103 Vieras Alexander vieraita 25. tammikuuta 2019 12:00
      1
      Vääriä.
      "Zero working" tai "neutraali" tarvitaan, jotta sähköasennus toimii.
      Ja “maadoitus”, tai oikein sanoen “suojaava neutraali johdin” tai PE-johdin, on välttämätöntä suojalaitteiden luotettavalle toiminnalle, ja kuten jo totesit, potentiaalin kantamisessa sähköasennuksen jännittäviä osia koskettaessa ei yleensä saada virtaa (ns epäsuora kosketus).
  32. Vieras Alex
    #104 Vieras Alex vieraita 12. tammikuuta 2019 07:10
    0
    vaihe nolla, muista anekdootti isoäidistä, joka antoi sähköasentajille putoamansa johtimen
  33. Vieras Alex
    #105 Vieras Alex vieraita 12. tammikuuta 2019 12:43
    2
    Historiallisesti, tyhmät ja tiet Venäjällä. Kun tiet häiritsevät sähköä, se katoaa. Kun tyhmät ilmestyvät ihmisuhreja. Nolla (maadoitetun, maadoittamattoman ei pitäisi koskea meihin) ja vaihe on siirtää energiaa. Suojamaa maa normaalien ihmisten (ei kirjoittajan) suojelemiseksi tämän energian tappavalta vaikutukselta ihmisille.
  34. Vieras Michael
    #106 Vieras Michael vieraita 12. tammikuuta 2019 17:40
    1
    Yleensä kotonamme ei ole maadoitusta, paitsi jos joku ei tee sitä omalla maadoituksellaan, se on yleensä erillinen piiri, jonka vastus m välillä 0 ja korkeintaan 4 ohmia.Se tosiasia, että 3 johtimella varustetuissa taloissa ei pidä maadoitusta, on parempi, että joku, joka haluaa käyttää paristoja tai kaasuputkea maana, jos joku niin haluaa
  35. Juri V. Vavilov
    #107 Juri V. Vavilov vieraita 12. tammikuuta 2019 19:43
    7
    Oli erittäin laiska lukea huolellisesti kaikkea - sekä artikkeli että kommentit, mutta sekoitin. Luin. Naapuri sydämestä !!! Kuuntele tämä. Auto voi olla kuorma-auto tai auto. Tai jeeppi. Auto voi olla punainen tai valkoinen. Tai ehkä vihreä. Kone voi olla etu- tai takaveto. Tai ehkä täydellä. Autossa voi olla bensiinimoottori tai dieselmoottori. Mutta ehkä sähköinen. Tai hybridi.

    Ei ole selvää - miksi kyse on kaikista autoista? Tämä on esimerkki. Kuten lapsille.

    Sähköteho voidaan järjestää joko "kolmio" tai "tähti". "Nollan" käytön mukaan piirit jaetaan: 1. läpäisemättömään neutraaliin, 2. tehokkaasti maadoitettuun neutraaliin, 3. eristettyyn neutraaliin. Tappionkestävyysjärjestelmän mukaan: 1. Maadoitus, 2. Maadoitus, 3. RCD, 4. Siellä, jopa ennen helvettiä kaikille teknisille ratkaisuille.

    Tämän selittämiseksi ihmiset ovat opiskelleet vuosia. Te kaikki ... ikään kuin loukkaavasti ... lapsina. Kuulimme soittavan ... KAIKKI PÄÄTÖN sekoitettu - punainen ja diesel, etuveto ja kuorma-auto. Olen huvittunut sydämestä. Kiitos

    Voit tutkia kaikkea tätä. Useita kirjoja, joiden tilavuus on 600 arkkia - ja olet trendissä !!!!!!!!!!!!!!!
    1. Vyacheslav
      #108 Vyacheslav vieraita 13. tammikuuta 2019 14:27
      1
      Tämä popik puhuu kotitalouksien sähkönkulutuksesta 220 volttia. Sähköteho voidaan järjestää "kolmio" -mallin mukaan tai "tähti" -mallin mukaan tämä on 380 V: n sähkömoottoreiden kytkemistä varten.
      1. Vieras Igor
        #109 Vieras Igor vieraita 13. tammikuuta 2019 klo 8:53
        0
        Hän työskenteli paitsi toimistossa, jossa pistorasiassa oli 2 (kaksi) vaihetta ja maa.
        1. Sektor
          #110 Sektor vieraita 18. tammikuuta 2019 12:02
          0
          Maa? Tai ehkä vielä nolla?
        2. käveli ...
          #111 käveli ... vieraita 8. maaliskuuta 2019 07:41
          0
          asui maassa, jossa pistorasiassa on kaksi vaihetta ja ilman maata .....
      2. Juri V. Vavilov
        #112 Juri V. Vavilov vieraita 13. tammikuuta 2019 klo 10:42
        1
        Talossa käynnistetään 380. Ja jo asunnoissa nolla sekoittuu yhteen kolmesta vaiheesta.
    2. Vieras Alexander
      #113 Vieras Alexander vieraita 25. tammikuuta 2019 13:55
      0
      Kuinka erottaa maapallon nollasta, viisas kaveri. Ei autoja, kiitos. Kuinka erotat maan ja nollan kotona?
  36. Vieras Victor
    #114 Vieras Victor vieraita 14. tammikuuta 2019 03:00
    0
    Artikkelin kirjoittaja on Dunno PUE. Huoneiston johdotuksessa ei ole "maata", mutta siinä on PE - suojajohdin.
  37. Nollalanka
    #115 Nollalanka vieraita 14. tammikuuta 2019 10:11
    0
    Yhden vaiheen henkilöä kohti riittää. Ja hänen etsitään itse maata.
    Ajattelen sitä ... ja sitten kirjoitan lisää ...
  38. Egor
    #116 Egor vieraita 14. tammikuuta 2019 15:34 p.
    3
    sähkö nukkeille. mukavuuden vuoksi otamme tähtijärjestelmä. generaattoritähtikeskus, kutsumme nollaksi. mutta nollaa ei ole. Esimerkiksi jännite on potentiaaliero. eli vaihejohdossa voi olla 280 volttia ja nollassa 100 volttia ero saa käyttöjännitteen 180 volttia. varsin toimiva laitteille. mutta jos saat nollan 100 voltilla ja kosketat maata, voit tappaa joitain. siksi käytä maapallon nollaa. generaattorissa, muuntaja + tämä antaa valmistajalle suuren potentiaalieron. sitä tarvitaan kompensoimaan vastuksen menetykset johdoissa, ts. Alun perin se voi olla 280 volttia muuntajan ulostulossa, mutta johtimien vastuksen takia se pienenee esimerkiksi arvoon 220. Joten maadoitettu nollalanka menettää myös ominaisuutensa johdon pituuden, häiriöiden jne. Vuoksi. siksi talolla tulisi olla oma maasilmukka, jota yleensä kutsutaan maaksi. eli maallikolle EARTH on maadoitettu piiri ja mitä parempi se on, sitä pienempi on potentiaaliero maadoitetun piirin ja maan välillä. siksi he sanovat, että yksi putki ei riitä erityisesti kuivissa maaperäissä. ZERO on muuntajan generaattorin keskipiste. mutta se on myös maadoitettu. se on vain hyvin kaukana sinusta ja siinä voi olla jännitettä, esimerkiksi salamannopeja jne. ja johtimien vastus ei salli näiden poimijoiden mennä nopeasti maadoitettuun piiriin.
  39. Vieras Victor
    #117 Vieras Victor vieraita 16. tammikuuta 2019 klo 11:08
    1
    0,4kV: n järjestelmässä, jossa on maadoitettu nolla, asunnossa, talossa, kuluttajalla on vain "vaihe" (L), "nollatyö" (N) ja "nolla suojaava" (PE) johtimet. On PEN-johdin, joka yhdistää työntekijän toiminnot ja suojajohtimet. Maadoitus tehdään virtalähteellä (tämä on yleensä TP), neutraalijohdon toistuva maadoitus suoritetaan OHL-tuilla, rakennusten sisääntuloilla (3 vaihetta) .Tapauksessa maadoitettu toistuva maadoitus toimii suojaavana roolina verkon ylijännitteille (esimerkiksi "ukkosmyrsky"). , ilmaan tullessa), suojatoimenpide ihmisen tappioita vastaan maadoitus tulossa ei ole virtaa.
  40. Vieras Vladimir
    #118 Vieras Vladimir vieraita 17. tammikuuta 2019 12:38
    1
    Olisi parempi kirjoittaa linkki opetusministeriön hyväksymään sähkötekniikan oppikirjaan, jonka sivu on vuoden, tekijät, olisi helpompi selvittää missä maadoitus, missä maadoitus
  41. telakka
    #119 telakka vieraita 17. tammikuuta 2019 19:27
    0
    Yleinen johtopäätös on seuraava: vain huollettava ja korkealaatuinen RCD voi taata turvallisuuttasi käytettäessä sähkölaitteita. Jopa kaikkien sääntöjen mukaisesti asennetun savijohtimen käyttö ei anna 100-prosenttista takuuta, ja joissakin tapauksissa siitä voi tulla suurien ongelmien lähde.
    1. Vieras Dmitry
      #120 Vieras Dmitry vieraita 24. tammikuuta 2019 klo 16.41
      1
      Ja RCD ei ehkä säästää, jos sen on laittanut viisas kaveri, joka ei ymmärrä eroa maan ja nollan välillä.
  42. Vieras Valeri
    #121 Vieras Valeri vieraita 17. tammikuuta 2019 19:55
    0
    Kyllä, he kirjoittivat niin kauhun. Sinulla ei ole mitään käsitystä maadoituksesta, maadoituksesta, PEN-, PE-, N-johtimista. Opi teoria.
  43. Sektor
    #122 Sektor vieraita 18. tammikuuta 2019 09:39
    1
    Herra! Kaikilla taloilla, jotka on rakennettu ennen nollan puolivälin alkua, ei ole maadoitusta. Näin on, jos kaasuliesi kanssa. Sähköuunilla varustetuissa taloissa VAIN SÄHKÖTASO on maadoitettu eikä mitään muuta. Pistorasiat voivat luultavasti seistä maadoituksen kanssa, mutta poistamalla kansi näet, että siinä on vain KAKSI johtoa. Vaihe ja nolla.
  44. Obukhov Aleksei Petrovitš
    #123 Obukhov Aleksei Petrovitš vieraita 18. tammikuuta 2019 11:19
    0
    Siellä on nolla ja maadoitus, älä pyöritä päätäsi
    1. Vieras Dmitry
      #124 Vieras Dmitry vieraita 24. tammikuuta 2019 16:50
      1
      Tämä teoriassa on molemmat. Mutta itse asiassa vanhoissa kerrostaloissa on vain nolla, eikä maata ole, eikä sen odoteta olevan mitään maata paitsi kylmävesialusta.
  45. Rinat
    #125 Rinat vieraita 20. tammikuuta 2019 01:01
    0
    Mistä kirjoittaja halusi kirjoittaa?
  46. Constantin
    #126 Constantin vieraita 21. tammikuuta 2019 06:15
    1
    "... jääkaappi, mikroaaltouuni tai muut kodinkoneet saadaan jännitteellä. Tämä johtuu siitä, että sähkövirta virtaa nollajohtimen läpi vastaavalla jännitehäviöllä, jonka arvo voidaan määrittää kertomalla virran voimakkuus johtimen resistanssin indikaattorilla mitatun paikan ja jännitteen välisessä raossa. aito maadoituskohta. " - Kirjoita hölynpölyä, toverit. Johtimien poikkileikkaus valitaan aina siten, että putoaminen niihin on vähäinen, muuten tulipalo varmistetaan! Jos et usko, mittaa jännite nolla- ja maadoitusjohtojen välillä. Ja todellinen syy siihen, että laitteen kotelo voi saada virran, on mahdollisuus katkaista neutraalilanka vahingossa. Tässä tapauksessa "vaihe" ilmestyy laitteen sisäisten piireiden läpi kotelon maadoituksen sijasta.
  47. Vain minä
    #127 Vain minä vieraita 21. tammikuuta 2019 08:31
    0
    Lue vähemmän sellainen hölynpöly. Tulet olemaan elossa. Ei ole mitään, mitä edes kommentoida.
  48. Eugene
    #128 Eugene vieraita 22. tammikuuta 2019 05:54
    0
    Aftor palaa. :) Opintoaiheet: Maadoitus, mitä varten? Uudelleenmaadoitus, mitä varten? Suojaava maadoitus, mitä varten? ja sitten ymmärrät, miten ne eroavat .... älä odota, että joku ottaa ja kertoo sinulle viidessä rivissä ...
  49. Kenkege
    #129 Kenkege vieraita 23. tammikuuta 2019 klo 9:09
    0
    Nafig se on langennettava myyttiseen pohjaan, kukaan ei ole koskaan saanut sitä, ja jos se oli yhtenäinen fiktio
    1. VOWA
      #130 VOWA vieraita 4. helmikuuta 2019 12:46
      0
      Kytkentävirtalähteiden kanssa työskennellessä koteloon ilmaantui joskus noin 50 volttia, jos pistorasiassa ei ollut maata (kolmas johdin)
  50. Georgy
    #131 Georgy vieraita 25. tammikuuta 2019 11:30
    0
    Sähköasentajat ja putkimiehet ovat hauskoja kavereita, he pitävät itseään vain asiantuntijoina.

Lue myös

Pesukoneiden virhekoodit