DIY gør det selv
Master klasser, instruktioner, nyttige tip, opskrifter.
» "" Nul "og" jord ": hvad er den grundlæggende forskel?
Historisk set skete det, at i Den Russiske Føderation såvel som i nabolandene anvendes jordforbindelsesprincippet, når den neutrale leder er tilsluttet jordforbindelseskredsløbet. Mange mennesker har muligvis et "legitimt" spørgsmål: Hvis de er i kontakt med hinanden, hvorfor skulle man trække så mange ledninger - det er nok at føre en dobbelt kerne overalt (fase og nul linje), og det vil være muligt at jordes gennem en nulkerne! I en sådan formulering af spørgsmålet skjules der imidlertid en teknisk nuance, der ikke kun gør denne løsning til et nytteløst legetøj, men i nogle tilfælde til et ret farligt tilsagn.
Nul og jord, hvad er den grundlæggende forskel

For dem, der ikke kan vente, og som kan lide at "se tilbage", a priori vil jeg sige "hemmelig" - den grundlæggende idé er, hvor jordledningen forbindes til jorden. Muligheden for at tilslutte dem direkte inde i stikkontakten og tilslutte jordlederen (gulgrøn ledning) til nulet (blå ledning) vil ikke være sandt. Et sådant jordforbindelse vil være i konflikt med kravene i PUE. Som et resultat vil der ikke være nogen beskyttelse for mennesker mod elektrisk stød, derudover tilføjes endnu flere sikkerhedsproblemer.
I PUE er der uden valgmuligheder entydigt foreskrevet, hvad jordingslederen skal være. Det skal være en kontinuerlig ledning uden afbrydende elementer - relæer, sikringer, afbrydere og også, lad os sige, ved at afbryde det elektriske stik fra stikkontakten.
Det er værd at overtræde dette grundlæggende krav, der er fastsat i EMP - og grundlæggende fra pålidelig beskyttelse af en person mod elektrisk stød bliver til en ubrugelig fiktion. Men problemerne med dette, som teorien lærer, og praksis viser, slutter ikke der! Hvis du stadig prøver at give jordforbindelsesfunktioner til nultråden, er muligheden ikke udelukket, at tilfældet med køleskab, mikrobølgeovn eller andre husholdningsapparater får strøm. Dette skyldes det faktum, at en elektrisk strøm flyder med et tilsvarende spændingsfald gennem en nultråd, hvis værdi kan bestemmes ved at multiplicere strømstyrken med lederens modstandsindeks i afstanden mellem det målte sted og det ægte jordingspunkt. Endvidere kan størrelsen på en sådan spænding karakteriseres af titusind volt, dvs. den kan være farlig for mennesker (i grænsen - dødbringende!).
Nul og jord, hvad er den grundlæggende forskel

Det gjenstår at drage nogle konklusioner og lægge vægt på. Hvad er den grundlæggende forskel mellem "nul" og "jord"? Det faktum, at strøm flyder gennem den neutrale ledning og kontakterne er forbundet til den, er de samme inputmaskiner. Det vil sige, hvis vi ønsker at have "land" i form af en kontinuerlig blodåre, skal vi:
  • i fleretages lejlighedsbygninger: forbindes til en speciel jordleder i en elektrisk tunnel;
  • for et individuelt hus: forbindelsespunktet skal være en automatisk automatisk maskine, mere præcist, dens nultråd ved indgangen, der strækker sig gennem luften eller det underjordiske kabel fra den nedtrappende transformator, der er tættest på huset, og tværsnittet af nultråden skal være mindst ti kvadratmillimeter for kobbertråd og 16 mm2 - for aluminiumskerne (se det relevante afsnit i PUE).

Ethvert andet sted bag introduktionsmaskinen kan ikke bruges som "jorden", derfor kan intet betragtes som sådan fra metalindgreb, der er gravet nær huset til kroppen på selve det elektriske panel.
Glem aldrig reglerne i PES.Ifølge dem skal man ledes af en elementær, men rigtig regel: når der ikke er sikkerhed for, at denne netværk er "jord", skal du ikke tilslutte noget undtagen en 30 mA reststrømsanordning, som Det fungerer med det samme, i modsætning til en strømafbryder. Gud ved, hvordan man holder sig!
Kommentarer (144)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. gæster 6. januar 2019 15:57 p.m.
    12
    Det er tid til at glemme, hvad jordforbindelse og jordforbindelse er. Nuværende huse drives af en enkelt ledning. Med andre ord er det kun fasen, der kommer ind i huset fra skjoldet. Og nultrådene går ud af lejligheden ind i skjoldet og hænges på nulstangen, som "sidder" på hovedkablets nultråd, og som igen hænges på jordbolten. Det er alt. At tænke mere er ikke påkrævet. Dette gøres for ikke at stjæle elektrisk energi ved at holde jordbussen adskilt fra hovedkredsløbet.
    Men selv denne chip kan omgås og har oprettet "din egen jordbuss" for at hænge alle klodser fra dine forbrugere på det. Men hvordan man gør dette er praktisk talt umuligt. Det vil være nødvendigt at nulstille alle ledninger, lægge nye, "dine egne." Imidlertid er kontrollerne stadig de finder ud af dig.
    1. Eugene
      #2 Eugene gæster 6. januar 2019 19:51 p.m.
      43
      ”Det er tid til at glemme, hvad jordforbindelse og jordforbindelse er,” sagde du det engang?

      der er jordforbindelse, og der er jordforbindelse, og til sidst er der skrevet i denne artikel mere bullshit, der forklarer noget.
      Jeg vil kort sige, at nul altid er jordet, i gamle huse er den jordet i understationer, og der er ingen jord i sådanne huse, fordi “scoop” altid blev gemt på alt, det var en skam at udvide jordledningen i indgangen til alle lejligheder, og nu er den enkleste ordning jorden er allerede jordet i switchgear ved indgangen, og en separat jord trækkes allerede fra det. Og alle burde have skiftet over til dette system i lang tid !!! Ligesom sædvanlig tillader shitty besparelser ikke alle mennesker at bruge importerede husholdningsapparater normalt, fordi hun altid !! har brug for jord !! , og vi er halvdelen i øjet og bruger fordelene ved den vestlige civilisation.
      1. Goldeneye
        #3 Goldeneye gæster 7. januar 2019 2:50 p.m.
        20
        Kære, vi brugte fordelene ved civilisationen. helt frem til midten af ​​det 19. århundrede. og nu høster vi frugterne af umoral og den fuldstændige forringelse af menneskeheden
      2. boris
        #4 boris gæster 9. januar 2019 10:55
        12
        Hvornår optrådte vores RCD? Siden da var der behov for en tredje ledning. Dette er 90'erne. Fraværet af 3. ledning er ikke en “skovl” -besparelse, dette er en teoretisk uacceptabel udgift af ikke-jernholdigt metal. Til hvilke formål havde du brug for en 3. ledning? Tror du overalt i verden er jordet neutral? Og hvis lineær 220, ja i en trekant? I USA generelt i husholdningssektoren har der været mad fra "svin" -kanalen i lang tid. Du prøver at arbejde med husholdningsapparater, der bruges i Japan eller i USA, især hvis du er drevet fra midtpunktet for den samme "gris".
      3. RRR
        #5 RRR gæster 9. januar 2019 1:59 p.m.
        12
        Du skriver vrøvl og ikke forstår essensen af ​​emnet. Vildlede ikke mennesker
      4. krokodille
        #6 krokodille gæster 13. januar 2019 03:32
        28
        Scoop er et godt værktøj til rengøring af skrald. Desværre kan jeg ikke forestille mig, hvilken slags scoop der er behov for for at fjerne affald fra dit hoved.
    2. manolis
      #7 manolis gæster 6. januar 2019 8:49 kl.
      1
      Tag plus fra skjoldet og kør ikke ind i huset og et minus med
      1. Gæst Vlad
        #8 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:28 kl.
        18
        En anden "håndværker", hvis hus drives af konstant spænding. Plus og minus i jævnstrømskredsløb. Huset har vekselstrøm. Nul og fase.
        1. vaskevandet
          #9 vaskevandet gæster 14. januar 2019 18:53
          4
          Huset har vekselstrøm, 3 faser med en forskydning i en vinkel på 120 grader (i alt 380 volt) og i midten er nul, hvilket i det væsentlige er en tværgående bus. Forskellen mellem denne bus og en hvilken som helst af faserne giver 220 (230) volt.
      2. Vladmir
        #10 Vladmir gæster 15. januar 2019 11:09 kl.
        1
        godt dig .... åh hvad en tæt!
      3. vano55
        #11 vano55 Besøgende 1. marts 2019 20:35
        1
        Hvor fandt du (+) i AC?
    3. Mitja
      #12 Mitja gæster 10. januar 2019 3:39 p.m.
      13
      PUE er ligeglad med økonomi - dette er ikke hans mål, men hans - usikkerhed. Bare ét eksempel: Hvis 0 går i stykker, så er kortslutningen (med ladet sige køleskabet) ikke længere under spænding, ikke mindre end 220V !!!
      1. Andronus
        #13 Andronus gæster 13. januar 2019 20:10
        0
        Spænding kaldes potentialeforskellen i enderne af lederen, og på grund af forbrugerens modstand (køleskab) aftager forskellen, og output er 100 højst 100.
        1. Gæst Alexander
          #14 Gæst Alexander gæster 23. januar 2019 00:27
          5
          Nok til at droppe skøjterne og 100 V
      2. Juan
        #15 Juan gæster 21. januar 2019 kl. 15:00
        4
        For at gøre køleskabshuset tændt, skal du først lede denne spænding til kabinettet eller bryde igennem isoleringen og tilslutte kompressormotoren så udspekuleret, at nedbrydningen går til sagen.
      3. Mark
        #16 Mark gæster 7. marts, 2019 11:12 kl.
        0
        Det er netop i PUE, at det er ordineret, at køleskabet (elektrisk udstyr med dobbeltisolering) ikke kræver nulstilling.
    4. Gæst Michael
      #17 Gæst Michael gæster 12. januar 2019 17:50
      2
      for at stjæle, som du foreslår, skal du åbne tætningen på tælleren og skifte 0 og fase, og dette bestemmes let, fordi tælleren vil stå, hvis du beslutter at skifte fase og dreje tælleren i den modsatte retning, er dette kun effektivt for ren mekanik. elektroniske systemer, der enten er optokoppler eller hallsensorer langs tromlen, rotationsretningen generelt
    5. Ruslan
      #18 Ruslan gæster 26. januar 2019 11:39 kl.
      2
      Nikolay, du er tydeligvis ikke specialist i elektrisk kraftindustri, derfor vær venlig ikke at lave en kneb og ikke vildlede almindelige mennesker!
    6. Gæst Alex
      #19 Gæst Alex gæster 2. marts, 2019 11:31 kl.
      0
      Hvis du ikke forstår noget inden for elektroteknik, skal du ikke skrive noget, for ved din vrøvl udsætter du mennesker for dødelig fare. Det var nødvendigt at skrive sådan noget - "kun fasen kommer ind i huset fra skjoldet"!
      Så bare komplet vrøvl. I en lejlighedsbygning i en stigning er der lagt trefaseledere, en nul, en jordforbindelse. I switchgear (indgangsfordelings switchgear) er nul- og jordledningerne forbundet til forskellige busser, mellem hvilke en jumper er installeret (!), Fordi nulet ved indgangen skal gen jordes, hvilket gøres ved at forbinde bygningens lokale jordkredsløb til jordbussen. For private huse er princippet det samme: nul ved input skal jordforankres, dvs. forbundet til den lokale (for dette hus) jordsløjfe, skal der startes fra dette punkt nulbearbejdnings- og beskyttelsesledere strengt adskilt i alle dele af kredsløbet.
  2. Egor
    #20 Egor gæster 6. januar 2019 18:28
    74
    Forfatteren forsøger at afsløre et emne, som han ikke har nogen idé om. Det henviser til PUE, men han så ud til at se ikke dem ind. Han har ingen idé om, hvordan jording og jordforbindelse er forskellige. Hvor anvendes jordforbindelse, og hvor jordforbindelse? Generelt tog forfatterens rod i hovedet et emne, hvor han ikke var kompetent.
    1. Juric
      #21 Juric gæster 8. januar 2019 9:49 p.m.
      10
      5+. Jeg er helt enig.
    2. sæd
      #22 sæd gæster 9. januar 2019 10:05 kl.
      8
      Jeg er helt enig. Forfatteren af ​​artiklen forstod ikke emnet. Generelt skal sådanne ting, især med hensyn til elektrikere, skrives af mennesker med teknisk baggrund.
      1. Gæst Alexander
        #23 Gæst Alexander gæster 9. januar 2019 19:44
        7
        Selv tilstedeværelsen af ​​videregående uddannelser i en specialitet giver heller ikke altid retten til at udtrykke ens mening. Vi havde en leder af den elektriske butik i vores virksomhed, som var meget stolt over, at han deltog i konstruktionen (ikke i byggeriet, men det ser ud til ibrugtagning) af en slags atomkraftværk i Iran. Så han hørte ikke, at der er begrebet "berøringsspænding", men dette koncept findes enten i PTB eller i reglerne for elektrisk installation et sted i nærheden af ​​begrebet "trinspænding". Og det fungerede fint.Og min kone, en kandidat fra MVTU im. Bauman, en kvalificeret elektrisk ingeniør, når han skrev et eksamensbevis, beregnet noget som modstanden til jordforbindelsesenheden. Men det var usandsynligt, at hun kunne forklare dette om et par år, men hun var vokset til stillingen som ledende ingeniør ved forskningsinstituttet. Så det er ikke nødvendigt at vide mange ting overhovedet. Du skal bare gøre i henhold til projektet, og designere skal kende reglerne og skal følge dem.
        1. Ruslan
          #24 Ruslan gæster 26. januar 2019 11:47
          2
          En høj position er ikke altid en indikator for viden og intelligens - tak for at have bekræftet dette med eksemplet på din chef og din egen kone!
  3. Pavel Petrovich
    #25 Pavel Petrovich gæster 6. januar 2019 18:32
    36
    Guys. Og den, der skrev denne artikel og mange kommentatorer, har ingen idé om, hvad de skriver om. Du skal først kvalificere dig mindst til III-gruppen for elektrisk sikkerhed og derefter skrive noget. Der er ingen andre begreber inden for elektroteknik og elsikkerhed bortset fra dem, der er skrevet i reglerne !!!
  4. Sanya
    #26 Sanya gæster 6. januar 2019 18:44
    2
    det hele er bare sjovt, selvfølgelig er sikkerhed en big deal, men vi behøver ikke at tænke på, at vores bedstefædre var dummere end os, selv i de fleste private huse er der ingen rigtig nul; det er forbundet med nul på den første støtte, og det går ind i huset gennem to ledninger, hvad grundlæggende er, hvad jeg taler om, er smukke ord om hvordan det skal være som alt i vores land
  5. Gregory
    #27 Gregory gæster 6. januar 2019 18:45
    1
    Jeg forstår ikke en ting, strømmen skifter, det vil sige, nul og fase skal skiftevis skifte steder. Det vil sige, at hvis strømmen flyder i den ene retning, så er den anden. Og nul er overhovedet ikke nul 1/25 sek. Hvad forstår jeg forkert?
    1. Gæst Alex
      #28 Gæst Alex gæster 6. januar 2019 9:20 p.m.
      8
      Det forstår du ikke. Ingen skifter plads der. Nul - det er nul, og spændingsniveauet på den anden ledning (fase) ændres i forhold til nul. Det er mere end ham, så mindre. Nå, det er det - på en enkel måde.
      1. Den kol
        #29 Den kol Besøgende 8. januar 2019 12:39 kl.
        0
        Intet er klart.
        1. Gæst Vladimir
          #30 Gæst Vladimir gæster 15. januar 2019 11:16
          3
          Nå, for eksempel, vi tror, ​​at glasbunden er nul, den øverste maksimale spænding kan jeg stadig ikke grine ... at overveje over dine dumme spørgsmål
      2. Gæst Vlad
        #31 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:35
        1
        Hvilket spændingsniveau ændrer sig? Tag et voltmeter og mål. Mellem nul og fase 220 volt, mellem to faser 380 volt. Tal ikke vrøvl.
        1. Gæst Vladimir
          #32 Gæst Vladimir gæster 9. januar 2019 14:02 kl.
          1
          Yyy. Amplitudeværdien er, hvordan den ændres. Og den nifiga er ikke 220 og ikke 380 V. Men den nuværende, ja, ligesom jeg sagde, næsten er den.
        2. Gæst Alexander
          #33 Gæst Alexander gæster 13. januar 2019 20:08
          1
          Og hvis du i stedet for et voltmeter tager et oscilloskop?
        3. Andronus
          #34 Andronus gæster 13. januar 2019 20:15
          0
          Ja, ikke spændingen ændrer sig, men potentialet
    2. Gæst Vlad
      #35 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019
      5
      I vekselstrøm))) er det ikke fasen og nul, der skifter plads, men fasen går langs en sinus med en svingningsfrekvens på 50 gange pr. Sekund. Hvad høres den aktuelle frekvens? Det er udpeget i Hertz. I netværket har vi en frekvens på 50 Hz og en spænding på 220 volt, i USA og Europa, en frekvens på 60 Hz og en spænding på 127 volt.
      1. Nikolay Polozok
        #36 Nikolay Polozok gæster 9. januar 2019 09:19
        2
        I USA 110V 60 Hz i stikkontakter og i Europa 230V 60Hz.
      2. Andrew
        #37 Andrew gæster 9. januar 2019 10:32 kl.
        1
        Oh! Dette er en fornuftig kommentar, ikke bla bla, et sted i nærheden af ​​den sande)
    3. Gæst Sergey
      #38 Gæst Sergey gæster 14. januar 2019 00:10
      1
      Hvis der kun er to ledninger, forstår du korrekt, frem og tilbage hvert andet 50 gange, og der er ingen retning, ledningerne er lige. Men i det virkelige liv er der en tredje leder - jord, (vel, eller den statiske kapacitet af kroppen), og her er det altid nul i forhold til det, og fasespændingen skifter.
  6. Gæst Sergey
    #39 Gæst Sergey gæster 6. januar 2019 18:49
    1
    I pulsstrømforsyninger, især en computer, når der bruges Euro-stik, er spændingen divideret med kondensatorer, hvis midtpunkt er forbundet til jorden, og 220 leveres til kondensatorerne selv gennem broen. Vil dette være korrekt, hvis spændinger er fordelt mellem nul og halvdelen af ​​skillelinjen Jorden, der i princippet er 0 og kun med en faseobalance når flere volt. og på den anden skulder er alt andet fra 314V?
    1. Gæst Vlad
      #40 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:38
      9
      Kondensatoren delte ALDRIG nogen spænding. Hvor får du alt dette fra? Kondensatorer er designet til at glatte krusningen i strømkilden.
      1. RRR
        #41 RRR gæster 9. januar 2019 2:01 p.m.
        4
        Og du har bestemt ikke hørt om den kapacitive spændingsdelere
      2. Andrew
        #42 Andrew gæster 9. januar 2019 10:35 p.m.
        0
        Det nøjagtige og korrekte svar) Efter min mening var den kammerat "lidt forvirret" i strømforsyningerne.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #43 Ivan Gennadievich Gordienko gæster 6. januar 2019 19:04 p.m.
    11
    Hmm, elektrikere samlet! Undersøg PUE og studer nøje, hvorfor du har brug for beskyttende jordforbindelse! TN-S metode Tid til at begrave
    1. Gæst Vlad
      #44 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:39
      3
      For længe siden er TN-S-C blevet anvendt
    2. Gæst Victor
      #45 Gæst Victor gæster 9. januar 2019 18:33
      6
      Kære, men du har ikke rodet noget, TN-S? Måske TN-C?
  8. Gæst Sergey
    #46 Gæst Sergey gæster 6. januar 2019 19:14 kl.
    2
    bedømmer du efter dit skema, hvad stopper dig fra at tage jorden før ouzo eller åbningskontakt til ouzo alene?)))) eller jeg er ikke en fjols eller stå på ski på asfalten
    1. Gæst Alex
      #47 Gæst Alex gæster 11. januar 2019 14:09 kl.
      16
      I min uerfarenhed (lige begyndt at arbejde som elektriker), tilbage i 2004, gjorde jeg netop det. Og jeg brændte næsten min egen lejlighed. Dette billede er stadig for mine øjne, selvom der er gået så mange år ...
      Vi boede derefter i det gamle fundament, bygget i 30'erne (et træhus, pudset inde). Og vi havde de sædvanlige trafikpropper (eller rettere sagt en på "fase"). På det tidspunkt havde jeg arbejdet som elektriker i halvandet år, jeg troede, at jeg vidste alt og kunne gøre det, "Jeg er en jet" og alt det. Jeg besluttede at sætte "euro-stikkontakter" i køkkenet og på samme tid skifte stikkene til automatiske maskiner og sætte en RCD (da vi udstyrede et brusebad med en rindende vandvarmer på samme tid som at udskifte ledningerne i køkkenet (for dem, der ikke ved, i de gamle huse er der lignende "civilisationsfordele") der var ingen spawn, de var alle "færdige")). Nå, jeg satte RCD, maskiner, delte linierne i køkkenet og i værelserne ... Jeg satte jordingslederen fra "Euro-fatningerne" og den rindende vandvarmer ved indgangen til RCD, under en terminal med en nultråd fra måleren. Og "for pålidelighed" satte jeg et snoet par ledninger på 1,5 "firkantede" ledninger under den samme terminal (forbandet, det er latterligt for mig selv fra det faktum, at jeg skrev og derefter "fikse") og tilsluttede det til den anden ende med ... et varmebatteri i køkkenet, og endda vedhæftet et brusebad. Jeg kontrollerede med en "kontrollampe", at RCD'en fungerede (der var nok lækstrøm), med hensyn til batteriet, pallen og "fasen", RCD'en fungerede korrekt, "alle var glade, alle" lo "... Præcis indtil" torden ramte ": i vores område af byen lanceret en stormfuld konstruktion, alle de gamle huse gik til nedrivning (inklusive min efter nogen tid), området begyndte at genopbygge, nye skyskrabere, alt. Og en lørdag aften formåede bygherrer at afbryde kablet, som vores hus leverede fra TP. Deres formand løb op med et team af hårde arbejdere, de forsikrede alle om, at de siger, at de nu vil kaste en midlertidig hytte til huset fra byggepladsen, og på hverdage vil de gendanne alt sammen med netværkere. De koblede det beskadigede kabel fra åbningskabet i vores hus, tilsluttede deres eget, drev det fra byggepladsen ... Ja, men tilsyneladende valgte de det forkerte afsnit af deres provisoriske. Selvom huset er gammelt med 8 lejligheder, er udstyret moderne, belastningen er anstændig ... I det øjeblik ryger vi i køkkenet. Først tændte lyset. I tre sekunder. Derefter blev der en anden tilbagetrækning, at lamperne knap nok brændte. Derefter blussede de meget op i et par sekunder og gik ud, og en frygtelig knæk kom fra vores korridor. Vi springer ud og ser, hvordan vores tæller brænder med åben ild, men ikke syg! Og over disken er der en mezzanin (træ), omkring der er tørre gamle tapeter, ved siden af ​​højre er et friskmalet platebånd ved hoveddøren ... Og alt dette slikker allerede ilden og en masse røg i hele lejligheden. Bogstaveligt talt på få sekunder ... Hvis vi ikke var hjemme på det tidspunkt, ville en amba komme til hele huset, ikke bare os. De fyldte alt med vand fra kedel og krus, skyndte sig ud på gaden, råbte til bygherrene, så intet ville tænde. Alt er i chok, hvad fanden ...!? .. Formanden løb ... Ventilerede lejligheden fra røg, gå hjem ...At min ledning, der gik til opvarmningsbatteriet og brusebakken "jorden", smeltede lige langs hele sin længde ... Jeg åbnede en plastkasse i en sodet, hvor RCD'er med automatiske enheder stod, alt var svidd, men det er slags levende. Han kastede alle "jord" -åre fra UZO's indgang under opsyn af superintendenten, der havde mistanke om, at vi stjæler elektricitet (selvom det ikke var tilfældet, fordi det var "ens potentiel udligning, der blev gjort gennem ..") ... Bygherrer trak kablet med vener med et større tværsnit og fodrede huset uden hændelser. Da choket gik, kom anerkendelsen af ​​fejlen. Tricket er, at mange mennesker glemmer (inklusive mig selv i det øjeblik), at i vores land er boligsektoren (og ikke kun) drevet af tre faser ved hjælp af en neutral leder. Og hvis belastningen i faser ikke er ensartet (og i boligområdet er dette altid tilfældet), begynder strømmen at strømme i den neutrale ledning, og spændingen springer (jeg forklarer simpelthen dette) - spændingen falder i den overbelastede fase, på den underbelastede fase springer den (opstår fase ubalance). Og hvis den neutrale leder har dårlig kontakt med det neutrale eller et svagt tværsnit, så brænder det ved god belastning ud til xp ..., hvilket til sidst skete: først (ifølge bygherrene) brændte det ud nul fra dem, og efter et par sekunder brast det i lejligheden, fordi for alle otte lejligheder, inklusive min, blev den "flydende" ledning, der var tilsluttet varmebatteriet og sat på RCD-indgangen, nultråden ... Derfor lærer kammerater af andres fejl. De kan blive (Gud forbyde!) Dødelige ...
      Nu har vi boet i en ny bygning i lang tid, jeg ombyder den kommunale lejlighedsrenovering under genbosættelsen sammen med en elektriker, satte et spændingsrelæ (USM) i lejlighedspanelet, som allerede har reddet os fra overspændinger. Mange er overrasket - hvorfor har du brug for UZM i en ny bygning, fordi alle ledninger er moderne og nye? Igen en fejl! Jeg har ja, alt er nyt. Og huset er forbundet til TP, bygget i 80'erne. Og hele energiforsyningssystemet skal altid betragtes som et enkelt kompliceret ”fra og til”. Og hvis et eller andet sted i denne "helhed" er "smal", er det bedre at spille det sikkert, så det senere ikke vil være uhyggeligt smertefuldt, så meget desto mere, som jeg skrev ovenfor, ultralydscanningen har allerede fungeret mere end én gang. Og i en nærliggende ny bygning, mens svejsning i en af ​​lejlighederne, brændte nul på en af ​​stigerørerne stadig ud (jeg ved ikke de nøjagtige detaljer) og vores straffelov havde en masse retssager fra lejlighedsejere med brændte apparater ...
      1. Juan
        #48 Juan gæster 21. januar 2019 kl. 15:05
        1
        for at skjule de faser, der er oprettet af generatoren i kraftværket, skal du slippe belastningen i området på 10% af den genererede strøm. Hvilket udstyr havde du i dit hus, er der et hypermarked?
      2. gæst
        #49 gæst gæster 25. januar 2019 3:40 p.m.
        1
        Jeg læste den, ikke for doven. Leo Tolstoj og Fjodor Mikhailovich Dostojevsky hviler på sidelinjen
  9. Gæst Vladimir
    #50 Gæst Vladimir gæster 6. januar 2019 19:41
    12
    Det ville være bedre at skrive, hvis det er så smart, hvordan man adskiller den neutrale ledning fra jordledningen i tre kernekabler, hvor alle ledninger har den samme farve isolering. Disse blev lagt i multi-lejlighed til elektriske komfurer i de tidlige 80'ere
    1. Gæst Sergey
      #51 Gæst Sergey gæster 14. januar 2019 00:16
      3
      Find hvor den anden hale er fastgjort. Eller afbryd strømmen i huset - jordforbindelsen brydes ikke af kontakten, så der vil være et lille spids på nul, og på jorden - der vil ikke være noget.
  10. Vaik
    #52 Vaik gæster 6. januar 2019 19:47 p.m.
    5
    0,4 kV NETVÆRK med død jordet neutral. Der er ingen forskel land, nul. Vildlede ikke mennesker
    1. Gæst Vlad
      #53 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:43
      4
      Der er en forskel. Hvad er en jordet neutral? Hvor kombineres nul og jord? Ved transformatorstationen eller i ASU 's tavle, og som det er korrekt skrevet i det samme ПУЭ kapitel 7, er det strengt forbudt at kombinere nulbearbejdnings- og nulbeskyttelsesleder under energifordelingen !!!
  11. Konstantin Egorov
    #54 Konstantin Egorov Besøgende 6. januar 2019, 8:50 kl.
    2
    Spørgsmål.
    Cottage. To-leder kerne til stikkontakten. Placeringen af ​​nul og fase i rederne bestemmes unikt. Den tredje stikkontakt i stikkontakten er nu ledig.
    En vaskemaskine installeres på gaden gennem et standardstik og installeres på gaden på en betonsko. I en kabine dækket fra alle sider.
    Maskinen i denne tilstand kontrolleres for at kunne fungere med tre sticks. Alt går som sædvanligt.
    Næste.
    Da min ven fra barndommen i 2007 døde i et lignende hytte fra elektrisk stød gennem pumpestationsbygningen, er der et naturligt ønske om at nedgradere vaskemaskinen.
    Den gulgrønne (jordforbindelse) ledning i maskinens stik "ringer" med testeren på huset.
    Jeg tager en 3,5 m-stift fra et vandrør, kører det ned i jorden og fastgør det til den frie (gulgrønne) stikkontakt.
    Jeg tilslutter bilens stik. Normal.
    Jeg tænder for at forberede bilen. Reaktionen er normal. Alle indikatorer er normale.
    Jeg trykker på Start-knappen på vaskemaskinen.
    Strømbeskyttelsen, der er tilsluttet stikkontakten, er slået ud.
    Låsen til dørlåsen er brudt.
    Og vigtigst af alt.
    Dræbte bundkortet på vaskemaskinen.
    **************************
    Spørgsmål.
    Hvad er der foretaget forkert?
    1. Andrew
      #55 Andrew gæster 6. januar 2019 11:37 kl.
      0
      glemte ouzo
    2. potentiale
      #56 potentiale gæster 7. januar 2019 06:17
      5
      Mellem dine forretninger og transformatorstationen er der kabler og ledninger i forskellige sektioner og meter (kan nå 500 meter). De er forbundet på samme måde på forskellige måder ved hjælp af en bolt (i skranker, automatiske maskiner, smeltelige indsatser), vendinger i ledningen og på understøttelsens grene. Kabler og ledninger har en specifik modstand, jo større måleren er, desto større er modstanden. Forbindelser - bolte, vendinger, punkteringer, har en overgangsmodstand, små, men jo flere og dårligere forbindelserne er foretaget, jo større er modstanden. Dit netværks samlede modstand fra station til stationer kan være ganske anstændigt. Så er nulet i dit hus i forhold til nulstationen ikke længere nul. Ved understationen er "plantet" nul på jorden, men ikke i huset. Der er et potentiale mellem din nul og jorden. Lad det være 9-10 volt. Vaskemaskinen er altid våd indefra, det er her kontrolelementet "boede" på sagen
      1. jonpirat
        #57 jonpirat gæster 7. januar 2019 17:49
        2
        Det ser ud til at blive kaldt "jordsløjfe". Den potentielle forskel mellem jordforbindelse hos fjernforbrugere
      2. Anton
        #58 Anton gæster 28. januar 2019 kl. 15.30
        0
        Jord-til-jord - uenighed.
        Korrekt hamret i jorden, skal stiften indikere 28-40 ohm med en "nul". Arbejdsværdien er 29 ohm. Men 40 ohm er tilladt. Normalt giver en stift ikke sådan modstand. Tre metalrør er tilstoppede, tre meter hver. I form af en trekant med en side af 1 meter. De er forbundet mellem hinanden og fra dem fører "jorden". I mit tilfælde viste det sig at 35 ohm. Allerede en gang reddede vores liv, sandsynligvis da varmekablet til vand brød, og fasen faldt i vandet. Differentialautomaten fungerede tydeligt. Og indtil kablet blev udskiftet, stod maskinen fast på egen hånd og tændte ikke.
    3. Gæstevalery
      #59 Gæstevalery gæster 7. januar 2019 07:53
      11
      Du har allerede haft en lækage på sagen, det ser ud til, at motoren eller tenu, og sådan er det
    4. Anatoly Afanasyev
      #60 Anatoly Afanasyev gæster 7. januar 2019 17:08
      4
      Hvis du har en to-leders luftledning med en nul og en fase, der er egnet til dit sommerhus, og "Nul" er som en lavet nul, jordet enten på din stang eller nærmest til dig, skal du tilslutte denne gulgrønne kontakt fra udløbet til den neutrale ledning ved indgangen til hytten. Men at oprette forbindelse uden at mislykkes ved indgangen, dvs. TIL UZO. Med andre ord skal potentialerne i den neutrale ledning og jordledningen faktisk afbalanceres.
      Hvis du stadig har en taske ved indgangen til hytten, som direkte ved indgangen (også til måleren og til RCD'en) samtidig bryder både nul og fase, skal du tilslutte din jordforbindelse med nul efter denne taske.
      Med andre ord: den nultråd, der passer til dit sommerhus, vil være PEN, og efter denne taske har du allerede to ledninger: N og PE.
    5. Gæst Dmitry
      #61 Gæst Dmitry gæster 7. januar 2019 11:31 kl.
      4
      Det giver ikke mening at udføre jording på denne måde ... Dette er fra en misforståelse hos elektrikeren ... Det var optimalt at installere en RCD ... Og sandsynligvis har vaskemaskinen overlevet sin egen - en slags internt jamb ...
    6. pil
      #62 pil gæster 8. januar 2019 03:04 kl.
      0
      Dette er ikke tilfældet. Ingen grund til at jordforbindes. Den moderne maskine har 2 grader af beskyttelse.Det ramte massen af ​​den sovjetiske maskine, men skulle ikke. Det er ikke nødvendigt at jordforbinde det.
    7. Andrew
      #63 Andrew gæster 9. januar 2019 11:05 p.m.
      5
      Konstantin var tilsyneladende kondensatoren i lækagen. Uden jord, skønt den ikke rykkede strømmen, var den allerede i funktionsfejl. Så snart jorden blev hængt, er naturligvis strømmen langs mindst modstandssti kort. Jeg ved ikke, hvilket mærke din vaskemaskine var, men Nogle af dem var slet ikke, jeg så, at MINUS OF THE Board sat på massen ... Dette forvrængede mig lidt ... men jeg ville ikke forstå forviklingerne i kredsløbet og styringens strømforsyning, og Så tænkte jeg, at ingeniørerne vidste bedre, men bemærkede konsekvenserne af et sådant kredsløb, ligesom i dit tilfælde. Kondensatoren, der stod i motorkredsløbet, så snart Start-kommandoen ankom, opstod der en sammenbrud. De brændte skrivemaskinen, men jeg tror, ​​de reddede sig selv og deres pårørende, for i den fremtidige operation ville fasen før eller senere falde på en ugrundet sag, og den, der rører skrivemaskinen ... Gud forbyde det at nogen ville.
    8. Juan
      #64 Juan gæster 21. januar 2019 03:08 p.m.
      0
      og hvorfor i en sådan situation bare ikke jordes maskinens krop direkte? Hvorfor komme med ordninger, hvis arbejde først skal bestå instrumenteringstest?
  12. Vasya
    #65 Vasya gæster 7. januar 2019 1:46 p.m.
    0
    Forfatteren læste PUE der, der klart forklarer, hvordan PEN er opdelt på GZSh-skinnen, og hvordan gen jordforbindelse udføres. Skaldede over dem, der hamrer rør. Genjordning udføres af tre elektroder, der er 3 m lange, drevet ind i en afstand af 2 m og forbundet med en 40x4 bånd ved svejsning. Som elektroder bruges armering med en diameter på 14 mm; den ledes til GZSh med en ståltråd med en diameter på 6 mm; PEN (0) føres også fra linjen. Med GZSh afgår N (0) og PE (jord). Til private hjem.
    1. Gæst Alexander
      #66 Gæst Alexander gæster 8. januar 2019 2:42 p.m.
      6
      Et eller andet sted er et rør nok, men et eller andet sted er 10 ikke nok, det afhænger af jorden, for genforbindelse er det nødvendigt at observere ikke mere end 30 ohm.
    2. Gæst Vlad
      #67 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:50 kl.
      1
      Vasya, hvor så du skolen i private hjem? ))) Forveksl ikke den lokale jordforbindelse og GZSh-bussen i fordelingspunkterne på inputkortene eller taget ud af en separat bus uden for skjoldet.
  13. Quirky Orc
    #68 Quirky Orc gæster 7. januar 2019 2:01 p.m.
    1
    når fase nul
    der er ingen sikkerhed for, at denne netværk er "jord"; du skal ikke tilslutte noget til den undtagen en 30 mA reststrømsenhed (RCD), der fungerer øjeblikkeligt, i modsætning til afbryderen

    Prøv med sådan viden i det statlige tekniske tilsyn med optagelsesgruppen til at bestå.
  14. Maxim
    #69 Maxim gæster 7. januar 2019 3:38 p.m.
    2
    Faktisk, ifølge PUE, tillades en neutral udgang til jorden på udløbet en gang, hvis der ikke er nogen separat jord, og neutralen er jordet.
    1. Gæst Vlad
      #70 Gæst Vlad gæster 9. januar 2019 01:52
      3
      Det er IKKE tilladt at kombinere den nul arbejds- og nulbeskyttelsesleder langs energifordelingen. De kan IKKE kombineres på forretninger.
  15. jonpirat
    #71 jonpirat gæster 7. januar 2019 17:45
    1
    I lang tid vil jeg have jordforbindelse i huset. Hvem ved, fortæl mig, at du kan bruge skruehøjler til dette? 8 stykker i fundamentet. Alle svejses med en kanal. Så jeg synes, at bolten skal svejses til bjælken, og der vil være en jordsløjfe.
    1. pil
      #72 pil gæster 8. januar 2019 15:06 p.m.
      1
      Hvorfor jord, hvad skal man jorden?
    2. Gæst Vladimir
      #73 Gæst Vladimir gæster 11. januar 2019 11:28 p.m.
      0
      Det ser ud til at læse, at de ikke anbefaler. Bunkerne er dækket med en isolerende belægning mod rust, som samtidig er en god elektrisk isolator.
    3. Gæst Alexander
      #74 Gæst Alexander gæster 25. januar 2019 12:04
      1
      Du kan gøre det.
  16. Gæst Alex
    #75 Gæst Alex gæster 7. januar 2019 18:41 kl.
    8
    Forfatteren selv ved ikke, hvad han skriver om, en slags ikke-vandløs nulfase (tilsyneladende er dette nul), en slags overdreven forenklingskoncepter, links til PUE uden at specificere et punkt, nogle titusind volt, der dukkede op på grund af nultrådens høje modstand. Det er en tåbelig anbefaling at jord nul på indgangsterminalen og ikke på hovedbussen. Men i virkeligheden kommer en fase eller 3 faser ind i huset og en neutral leder, så du er nødt til at "sætte denne nul på den vigtigste jordforbindelse" på den samme bus, tilslut lederen fra jordforbindelsesenheden (tre meter ben, der er kørt ned i jorden),tilslut nulbussen separat til den samme bus (og tilslut nuller fra stikkene) til den. og jordforbindelse fra stikkontakter skal tilsluttes jordforbindelsesbusser, som skal tilsluttes den samme hovedforbindelse til jordforbindelse.
  17. Gæst Alexander
    #76 Gæst Alexander gæster 7. januar 2019 8:31 kl.
    2
    Jeg har en elektronisk måler. Netspændingen var 180 volt. Jeg lavede et kredsløb på min side og tilsluttede en neutral ledning til det. Spændingen blev 220. Jeg brænder i gennemsnit 1000 kvadratmeter om måneden. Og da jeg tog aflesningerne den første dag og kiggede på disken, faldt min kæbe ned. Jeg brændte 2000 kvadratmeter. Jeg måtte betale for de ekstra 1000 kvadratmeter. Det viser sig, at med en elektronisk måler i stedet for nul, skal du tilslutte jorden, så drejer måleren 2 gange hurtigere.
    1. Daniel
      #77 Daniel gæster 9. januar 2019 18:01
      1
      Alexander, du specificerede ikke, hvilket sted du plantede nultråden på jorden. Hvis du er i dit hjem, dvs. efter disken, så skulle det være sådan! Kisten her åbner bare. Dagens tællere tager højde for strømmen ikke kun i fase, men også i nul. Efter at have plantet din dårlige nul på jorden, forårsagede du en strøm i den neutrale ledning, og tælleren begyndte at tælle den. Du kan se ved at frakoble alle forbrugere derhjemme. Og du løftede også spændingen til de nærmeste naboer. Nu, hvis du slukker nul til måleren og fodrer hytten fra dit nulland, stopper problemerne med økonomi. Men at gøre dette i dag er næsten umuligt, så det er bedre at jordes nul på den støtte, der er tættest på dig, og ikke betale kamre elektrikere fra lommen.
  18. Gæst Dmitry
    #78 Gæst Dmitry gæster 7. januar 2019 11:25 kl.
    1
    Simpelthen - metallet i jorden er en jordforbindelsesenhed (det kan være kunstigt og naturligt), en jordingsleder er lagt fra det til GZSh-bussen i switchgear, GZSh (PE-bus kan adopteres) er tilsluttet PE og N (afhængigt af jordingssystemet, kan det muligvis ikke være tilsluttet) med busser, fra busserne går til elektrisk udstyr nul beskyttende PE og nul arbejdende N-ledere, derudover kan udstyrshusene yderligere forbindes af ledere i det yderligere potentialeudligningssystem. Resultatet - husene til det elektriske udstyr er nulstillet, jordforbindelse foretages på indgangsenhedens nulbuss PE eller PEN. RCD kan arbejde i ethvert jordingssystem - det skal være korrekt tilsluttet
  19. Den kol
    #79 Den kol Besøgende 8. januar 2019 12:38 kl.
    3
    Forsøger at forstå, men alligevel forstår jeg ikke noget! Hvilket spændingsfald ?? Det kinesiske brev til mig er alt dette ...
    (Selvom han arbejdede som elektriker i flere år ...)
    1. Juric
      #80 Juric gæster 8. januar 2019 9:55 p.m.
      2
      Arbejder du allerede ikke? Ikke nødvendigt, hvis du ikke forstår det.
  20. onkel
    #81 onkel gæster 8. januar 2019 kl. 09:09
    4
    Jeg kunne godt lide udtrykket "nul fase". Hvad er dette? Og hvordan adskiller det sig fra "jord nul" eller "fase nul" eller "nul jord". Måske, før vi ryster luften, lærer vi materialet? Mindst PUE.
    1. nedetid
      #82 nedetid gæster 8. januar 2019 9:35 p.m.
      3
      I princippet kan du kun læse før denne sætning, så kan du ikke længere læse.
  21. Edgar
    #83 Edgar gæster 8. januar 2019 10:13
    4
    LÆS IKKE noget vrøvl. Læs (hvem har brug for det) PUE. Det er alt!
  22. Ivan
    #84 Ivan gæster 8. januar 2019 14:58 kl.
    1
    Nul - dette er ikke jordforbindelse - dette er beskyttelsen af ​​en person mod elektronisk skade. elektrisk strøm. I en bolig, lejlighedsbygning beskytter jorden og lynet. Hvis huset er på bånd, sænker de armeringen med bunken og trækker det derefter til taget med en strimmel eller stålbjælke, jorden badekar i lejlighederne. Kontroller jordforbindelse i henhold til PUE. I russiske huse, i stikkontakter er der ingen jordforbindelse. Men nul kommer fra en transformer, der er naturligt jordet. Og det strækker sig over byen. 4-tråds kredsløb kommer til en lejlighedsbygning. I et privat hus kan du foretage jordforbindelse ved at grave et par elektroder (2,5 meter) ned i jorden fra et hjørne og forbinde dem med en strimmel - igen skal du tjekke med en PUE-enhed, der kan være få elektroder.
  23. Gæst Alex
    #85 Gæst Alex gæster 8. januar 2019 9:39 p.m.
    1
    Forfatteren er en frygtelig grafoman, så mange bogstaver, men han besvarede ikke spørgsmålet i titlen - hvordan adskiller jordforbindelse sig fra nul.
  24. ua1osm
    #86 ua1osm gæster 9. januar 2019 12:09 kl.
    1
    Ved installation af industrianlæg brugte vi altid en jordet neutral.Forbrugerne blev fordelt i faser jævnt og utvetydigt, det vil sige, hvis du skifter pære, mens du står på kanten af ​​badeværelset eller på en støbejernsradiator, vil du ikke blive dræbt - lampefoden har altid været på nul. Når du installerer ledninger i lejligheder, overholder ingen denne regel, så fasen i stikkontakten eller lampestikket kan komme gennem en tråd i enhver farve - endda blå, endda brun. Nå, i det mindste er der en jordforbindelse i gulvbeskyttelserne og tavlerne. Engang når neutralen kun var jordet ved understationen, brugte installatøren ofte målerens strømvikling i den neutrale ledning og forseglede den sådan. Derefter, efter detektering af dette, gjorde ejeren af ​​huset en god jordsløjfe ved huset, bussen, spredningsmodstanden blev målt med en M416-enhed, fase-nul-sløjfemodstand blev målt med en M417-enhed, og det var muligt at forbinde en ny nul til stikkontakter i stedet for at gå til en meter, der ikke længere Cool. Og ingen magneter.
  25. Alena
    #87 Alena gæster 9. januar 2019 12:55 kl.
    4
    Herre, her argumenterer du her! Og hvordan kan en blondine være med alt dette !!! Hvordan kan man leve så?
    1. Higgs boson
      #88 Higgs boson Besøgende 11. januar 2019 18:01
      2
      Det er lettere for dig)) Før du tilslutter en enhed til en stikkontakt, skal du skubbe og alt går fint))
  26. kunstnerisk elektriker
    #89 kunstnerisk elektriker gæster 9. januar 2019 04:56
    2
    Ja, at se ham mere end én gang var et elektrisk stød! Noget med tænkning. Måske metalliseringen af ​​hjernen, kobber ...
    1. Higgs boson
      #90 Higgs boson gæster 11. januar 2019 17:48
      1
      Det er stadig bedre end at metallisere hjernen med aluminium ...
    2. Higgs boson
      #91 Higgs boson Besøgende 11. januar 2019 17:53 kl.
      1
      Enig, dette er stadig bedre end metallisering af hjernen med aluminium ...
  27. Malik
    #92 Malik gæster 9. januar 2019 11:36 kl.
    1
    Jeg har altid betragtet elektrikeren som en nøjagtig videnskab, den blev ikke givet til mig, selvom jeg studerede i fem og bestod fysik på universitetet i fem. I de år, jeg allerede prøvede at trænge igennem, studerede jeg alt igen. Mura forbandet det! Jeg tilslutter motorerne, jeg ringer ikke til en elektriker til mig selv, okay! Stik ikke fingrene i stikkontakten, arbejd ikke under pres! Gå i seng, forbandede elektrikere!
  28. Vadim gæst
    #93 Vadim gæst gæster 10. januar 2019 17:01
    7
    Anekdote til emnet. En kvinde bestod en elektrisk sikkerhedsundersøgelse. Spørgsmålet opstod: “Hvad er trinspænding?” Kvinden tænkte og svarede: “Dette er spændingen mellem benene, når du holder fast i den blotte” ende ”.
  29. Gæst Alexander
    #94 Gæst Alexander gæster 10. januar 2019 17:54 kl.
    2
    Nå og bredyatina. De kan ikke forklare på normalt sprog. Men jeg var allerede en nar, glædede mig, jeg troede til sidst, at jeg ville genkende det ukendte, nemlig forskellen mellem nul og jord. Alle fordelingspladerne i USSR var og er stadig forsvundet, og heldigvis har jeg ikke hørt en eneste sag, når nogen led af nul. Hvorfor taler du noget med folk. Både jordforbindelse og jordforbindelse er forskellige måder at beskytte en person på, idet den eneste forskel er, at moderne udstyr til forskellig kraft kræver en separat jordsløjfe for korrekt drift. I Europa trækker for eksempel certificerede elektrikere ledninger i tre ledninger, og på hovedpanelet lukker de nul med jordforbindelse på en bolt. Så hvad får jeg ved? Skriv mindst nogen uden russiske show-offs (som i denne artikel) - hvad er forskellen mellem jord og nul, hvis du ikke bruger DIF'er og lignende enheder i huset, men kun aktuelle maskiner.
    Tak!
  30. Gæst Dmitry
    #95 Gæst Dmitry gæster 11. januar 2019 12:46
    1
    Og i Moskva, mellem komfuret og opvaskemaskinen 72B, mellem vasken og opvaskemaskinen 52B, mellem brødristeren eller mikrobølgeovnen og opvaskemaskinen 22B. Alt kommer fra afskærmningen ved hjælp af separate ledninger, der er forbundet via en RCD til de samme standardforbindelsespunkter: "nul" til bussen, "jord" til skruen fra fælleshusets "jord". En lokal elektriker siger, at da RCD'en ikke fungerer, så er alt i orden og beskylder naboerne for fejlene. Hvad man skal gøre
    1. Higgs boson
      #96 Higgs boson Besøgende 11. januar 2019 17:59 kl.
      2
      Det ønskede ledningsdiagram i lejligheden såvel som typen af ​​måleenhed og måleproceduren er af interesse - måske er målingernes tilstande og grænser forkerte.
      1. Gæst Dmitry
        #97 Gæst Dmitry gæster 11. januar 2019 20:53
        1
        På komfuret er der en separat ledning i et metalrør. Til opvaskemaskinen, en separat tretrådswire fra afskærmningen og til blokken af ​​køkkenudtag en separat tre-wiretråd fra afskærmningen. Meryl multimeter i ACV 200-tilstand (op til 200V).Landet i skjoldet er avlet med en tyk stribet tråd med en skrueklemme i plast. Den lokale elektriker fandt ingen forbindelsesfejl.
        1. Higgs boson
          #98 Higgs boson Besøgende 14. januar 2019 12:34
          1
          Så nogle flere spørgsmål.
          1. Da du angav, at der forekommer “uforståelige” spændinger mellem opvaskemaskinen og resten af ​​forbrugerne, hvilken af ​​de angivne forbrugere forbinder stikdåse med trepolede stik og hvilke topolede stik? Pladen tæller ikke, alt er klart der, tre faser kommer.
          2. Har du foretaget målinger mellem kapslingerne (om nødvendigt jordterminaler) af forbrugere eller noget andet?
          3. Er vasken støbejern og jordet?
          Du kan også sige, at det faktum, at multimetre har en højimpedansindgang, når måling af spændinger kan påvirke, og at det i nogle tilfælde kan vise interferens fra netværket. Hvis alle sager er jordforbundne, er tre-ledningstråde med en jordforbindelse egnet til forbrugere, kan du synde ved dårlig kvalitet af opvaskemaskinsstikket med en stikkontakt eller en dårlig kontakt med jordforbindelsesledningen et eller andet sted undervejs fra skjoldet til opvaskemaskinsstikket. Nu har alle forbrugere støjdæmpningsfiltre ved strømindgangen, hvor midtpunktet er forbundet til jorden, og hvis der er en åben eller upålidelig kontakt i kredsløbet fra det angivne midtpunkt (faktisk opvaskemiddelpluggen) til panelet, kan der opstå en potentiel forskel.
          Nå, om "bugs" fra naboerne - "jeg tror ikke" (c) :) Dette er IMHO, fantasierne fra en lokal elektriker :)
          1. Gæst Vladimir
            #99 Gæst Vladimir gæster 15. januar 2019 11:48
            0
            Hvis der er en 3-faset plade, er der i skjoldet for hver lejlighed en 3-fasetæller. Følgelig er belastningen jævnt fordelt i faser. Hver stikkontakt er sandsynligvis forbundet til forskellige faser. Og hvis dårlige kontakter i skjoldet på "jorden" og "nul", vil et sådant billede blive observeret.
            1. Sektor
              #100 Sektor gæster 18. januar 2019 11:56 kl.
              0
              Enhver elektrisk komfur kan arbejde både fra 380 volt og fra 220 volt. Det hele afhænger af forbindelsesmetoden.
            2. Higgs boson
              #101 Higgs boson Besøgende 22. januar 2019 10:19
              0
              Jeg afklarer lidt - belastningen i form af en plade er jævnt fordelt over faserne. Og alt andet - hvordan du opretter forbindelse. Vaskemaskinen er trods alt enfase, så hvis den fungerer, og resten af ​​forbrugerne er slukket, kan der ikke være tale om nogen ensartethed i kredsløbene i din forbindelse. Men igen, alt dette er dynamisk, og Gennemsnit, som regel, er belastningsfordelingen inden for acceptable grænser - der er mange lejligheder, og der er gennemsnitlige fasebelastninger.
  31. Eugene
    #102 Eugene gæster 11. januar 2019 17:33
    2
    Her lyttede jeg til dig, lyttede og forstod - ja, I er alle dårer! (c) Raikin). Hakk dig selv 2 regler på din pande:
    1. Nul i elektriske installationer tjener til hurtigt at aktivere beskyttelsen
    2. Jordforbindelse i elektriske installationer tjener til at reducere berøringsspænding.
    Det er alt! Alt det andet følger heraf. Forfatteren i et af afsnittene i dette øjeblik er ikke særlig klar, men det lyder.
    1. Gæst Alexander
      #103 Gæst Alexander gæster 25. januar 2019 12:00
      1
      Falsk.
      "Nul arbejde" eller "neutral" er nødvendig for at den elektriske installation kan fungere.
      Og "jordforbindelse", eller korrekt siger "beskyttelsesneutral leder" eller PE-leder, er nødvendig for pålidelig betjening af beskyttelsesanordningerne, og som du allerede har sagt, bære potentialet, når du berører strømførende dele af det elektriske anlæg, normalt ikke tændt (den såkaldte indirekte berøring).
  32. Gæstealex
    #104 Gæstealex gæster 12. januar 2019 07:10
    0
    fase nul, husk anekdoten om bedstemoren, der gav elektrikerne ledningen, som de faldt
  33. Gæst Alex
    #105 Gæst Alex gæster 12. januar 2019 12:43
    2
    Historisk set narre og veje i Rusland. Når veje forstyrrer elektricitet, forsvinder det. Når dårer vises menneskelige ofre. Nul (jordet, ikke jordet skal ikke røre os) og fasen er at overføre energi, Beskyttende jord for at beskytte normale mennesker (ikke forfatteren) fra den dødbringende effekt på mennesker af denne energi.
  34. Gæst Michael
    #106 Gæst Michael gæster 12. januar 2019 17:40
    1
    Generelt er der i vores hjem ingen jordforbindelse, medmindre nogen ikke gør det på deres egen jordforbindelse generelt er et separat kredsløb med en modstand m mellem det og 0 ikke mere end 4 ohm.det faktum, at i huse med 3 ledninger, de betragter jordforbindelse ikke er sådan under nogen omstændigheder, er det bedre for nogen, der ønsker at bruge batterier eller et gasrør som jord, hvis nogen ønsker det.
  35. Yuri V. Vavilov
    #107 Yuri V. Vavilov gæster 12. januar 2019 19:43
    7
    Det var meget doven at omhyggeligt læse alt - både artiklen og kommentarerne, men jeg blev forvirret. Jeg læste. Neighing from heart !!! Lyt til dette. Bilen kan være en lastbil eller en bil. Eller en jeep. Bilen kan være rød eller hvid. Eller måske grøn. Maskinen kan være forhjulstræk eller baghjulstræk. Eller måske med en fuld. En bil kan have en benzinmotor eller en dieselmotor. Men måske elektrisk. Eller hybrid.

    Det er ikke klart - hvorfor handler det om biler? Dette er et eksempel. Som for børn.

    Elektrisk kraft kan arrangeres i et "trekant" mønster eller i et "stjerne" mønster. I henhold til brugen af ​​"nul" er kredsløbene opdelt i 1. Uigennemtrængelig neutral, 2. Effektiv jordforbindelse neutral, 3. Isoleret neutral. I henhold til ordningen med beskyttelse mod nederlag med 1. Jording, 2. Jording, 3. RCD, 4. Der, selv inden helvede af tekniske løsninger.

    For at forklare alt dette har folk studeret i årevis. I alle ... som om så fornærmende ... som børn. Vi hørte en ringetone ... ALT I EN HOVED Blandet - rød og diesel, forhjulstræk og en lastbil. Jeg morede mig fra hjertet. Tak

    Du kan studere alt dette. Flere bøger med et volumen på 600 ark - og du er i trend !!!!!!!!!!!!!!!
    1. Vyacheslav
      #108 Vyacheslav gæster 13. januar 2019 14:27
      1
      Denne popik taler om husholdningens elforbrug på 220v. Elkraft kan arrangeres i henhold til "trekant" -skemaet eller i henhold til "stjerne" -skemaet er dette til 380v til tilslutning af elektriske motorer.
      1. Gæst Igor
        #109 Gæst Igor gæster 13. januar 2019, 8:53 p.m.
        0
        Ikke kun, han arbejdede på et kontor, hvor der var 2 (to) faser og jord i stikkontakten.
        1. Sektor
          #110 Sektor gæster 18. januar 2019 12:02
          0
          Jorden? Eller måske stadig NUL?
        2. gik forbi ...
          #111 gik forbi ... gæster 8. marts, 2019 07:41
          0
          boede i et land, hvor der er to faser i stikkontakten og uden jord .....
      2. Yuri V. Vavilov
        #112 Yuri V. Vavilov gæster 13. januar 2019 10:42 p.m.
        1
        380 startes op i huset, og allerede i lejlighederne er nul blandet med en af ​​de tre faser.
    2. Gæst Alexander
      #113 Gæst Alexander gæster 25. januar 2019 1:55 p.m.
      0
      Hvordan man skelner jorden fra nul, klog fyr. Ingen biler, tak. Hvordan skiller du mellem jord og nul derhjemme?
  36. Gæst Victor
    #114 Gæst Victor gæster 14. januar 2019 03:00
    0
    Forfatteren til artiklen er Dunno PUE. I ledningsledningen er der ingen "jord", men der er PE - beskyttelsesleder.
  37. Nultråd
    #115 Nultråd gæster 14. januar 2019 10:11
    0
    En fase pr. Person skal være tilstrækkelig. Og lad ham selv søge jorden.
    Jeg tænker over det ... og så skriver jeg mere ...
  38. Egor
    #116 Egor gæster 14. januar 2019 3:34 p.m.
    3
    elektricitet til dummies. for let at forstå, tager vi stjerneskemaet. generatorstjerne center, vi kalder NUL. men der er ikke nul. For eksempel er spænding den potentielle forskel. dvs. på en fasetråd kan der være 280 volt, og ved nul 100 volt får forskellen en driftsspænding på 180 volt. meget funktionel til apparater. men hvis du kommer til nul med 100 volt og rører jorden, kan du dræbe nogle. Brug derfor jordnul. på generatoren transformer + dette giver producenten en stor potentialeforskel. det er nødvendigt at kompensere for tabet af modstand i ledningerne, dvs. Oprindeligt kan det være 280 volt ved udgangen fra transformeren, men på grund af modstanden på ledningerne falder det for eksempel til 220. Så en jordet nultråd mister også sine egenskaber på grund af trådens længde, interferens osv. derfor bør huset have sin egen jordsløjfe, der normalt kaldes jorden. dvs. for lægmanden er EARTH et jordet kredsløb, og jo bedre det er, jo mindre er potentialeforskellen mellem det jordede kredsløb og selve jorden. derfor siger de, at et rør ikke vil være nok, især i tør jord. ZERO er midten af ​​transformatorgeneratoren. men det er også jordet. det er kun meget langt fra dig, og der kan være spænding i det, for eksempel lynnedvindinger osv. og ledningenes modstand tillader ikke, at disse pickups hurtigt går ind i det jordede kredsløb.
  39. Gæst Victor
    #117 Gæst Victor gæster 16. januar 2019 11:08 kl.
    1
    I et 0,4 kV.system med en kedeligt jordet neutral har forbrugeren i lejligheden, huset, kun "fase" (L), "zero working" (N) og "zero protection" (PE) ledere. Der er en PEN-leder, der kombinerer en arbejders funktioner og beskyttende ledere. Jordforbindelse udføres ved strømkilden (dette er normalt TP), gentagen jordforbindelse af den neutrale ledning udføres på OHL-understøtterne, ved indgange til bygningerne (3 faser). For forbrugeren fungerer gentagen jordforbindelse ved indgangen som en beskyttende rolle mod overspænding i netværket (for eksempel "tordenvejr" , med luftindtræden), en beskyttelsesforanstaltning mod en persons nederlag jordforbindelse ved input er ikke aktuel.
  40. Gæst Vladimir
    #118 Gæst Vladimir gæster 17. januar 2019 12:38 kl.
    1
    Det ville være bedre at skrive et link til en lærebog om elektroteknik, godkendt af Uddannelsesministeriet, årets side, forfattere, det ville være lettere at finde ud af, hvor jordforbindelse, hvor forankring
  41. dock
    #119 dock gæster 17. januar 2019 19:27
    0
    Den generelle konklusion er denne: kun en RCD, der kan serviceres og af høj kvalitet, kan garantere din sikkerhed ved brug af elektriske apparater. Brug af selv en jordleder, monteret i overensstemmelse med alle regler, giver ikke 100% garanti, og i nogle tilfælde kan det i sig selv blive en kilde til store problemer.
    1. Gæst Dmitry
      #120 Gæst Dmitry gæster 24. januar 2019 4:41 p.m.
      1
      Og RCD sparer måske ikke, hvis det blev fremsat af en klog fyr, der ikke forstår forskellen mellem jord og nul.
  42. Gæstevalery
    #121 Gæstevalery gæster 17. januar 2019 19:55
    0
    Ja, de skrev sådan en rædsel. Du har absolut ingen idé om jordforbindelse, jordforbindelse, om ledere i PEN, PE og N. Lær teorien.
  43. Sektor
    #122 Sektor gæster 18. januar 2019 09:39
    1
    Herren! Alle huse, der er bygget før midten af ​​nul årene, har ikke nogen jordforbindelse. Dette er hvis der er gasovne. I huse med elektriske komfurer er KUN ELEKTRISK HOBB jordforbundet og intet andet. Stikkontakter kan angiveligt stå med jordforbindelse, men hvis du fjerner dækslet, ser du, at der kun er to ledninger. Fase og nul.
  44. Obukhov Alexey Petrovich
    #123 Obukhov Alexey Petrovich gæster 18. januar 2019 11:19
    0
    Der er nul og jordforbindelse, og drej ikke på hovedet
    1. Gæst Dmitry
      #124 Gæst Dmitry gæster 24. januar 2019 16:50
      1
      Dette i teorien er begge dele. Men i de gamle lejlighedsbygninger er der faktisk kun nul, og der er ingen jord og forventes ikke at være noget land undtagen for det kolde vandstand.
  45. Rinat
    #125 Rinat gæster 20. januar 2019 01:01
    0
    Hvad ville forfatteren skrive om?
  46. Constantin
    #126 Constantin gæster 21. januar 2019 06:15
    1
    "... tilfældet med et køleskab, en mikrobølgeovn eller andre husholdningsapparater får strøm. Dette skyldes, at en elektrisk strøm strømmer gennem en nultråd med et tilsvarende spændingsfald, hvis værdi kan bestemmes ved at multiplicere strømstyrken med indikatoren for lederens modstand i afstanden mellem det målte sted og ægte jordforbindelse. " - Skriv vrøvl, kammerater. Trådens tværsnit vælges altid, så dråbet på dem er ubetydelig, ellers sikres en brand! Hvis du ikke tror på det, skal du måle spændingen mellem neutrale ledninger og jordledninger. Og den rigtige årsag til, at apparatets kabinet kan tændes, er muligheden for at bryde den neutrale ledning ved et uheld. I dette tilfælde vises "fasen" gennem apparatets indre kredsløb i stedet for at jordes på huset.
  47. Bare mig
    #127 Bare mig gæster 21. januar 2019 08:31
    0
    Læs mindre sådan en vrøvl. Du vil være mere i live. Der er ikke noget at engang kommentere.
  48. Eugene
    #128 Eugene gæster 22. januar 2019 05:54
    0
    Aftor brænder. :) Studieemner: Jordforbindelse, hvad til hvad? Re-jordforbindelse, hvad til? Beskyttende jordforbindelse, hvad til? og så vil du forstå, hvordan de adskiller sig .... forvent ikke, at nogen tager og fortæller dig på fem linjer ...
  49. Kenkege
    #129 Kenkege gæster 23. januar 2019 9:09 p.m.
    0
    Nafig det skal narres med mytisk forankring, ingen har nogensinde haft det, og hvis det var en ensartet fiktion
    1. VOWA
      #130 VOWA gæster 4. februar 2019 12:46 kl.
      0
      Når man arbejder med skiftende strømforsyninger, dukkede nogle gange omkring 50 volt op på sagen, hvis der ikke var nogen jord i stikkontakten (3. ledning)
  50. Georgy
    #131 Georgy gæster 25. januar 2019 11:30
    0
    Elektrikere og blikkenslagere er sjove fyre, de betragter sig kun som specialister.

Læs også

Fejlkoder til vaskemaskiner