Udělej si sám
Life hacky, mistrovské kurzy, užitečné tipy, recepty.
Domov » Elektronika » „Nula“ a „země“: jaký je zásadní rozdíl?

Historicky se tak stalo, že v Ruské federaci, stejně jako v pohraničních státech, se používá princip uzemnění, kdy je nulový vodič připojen k zemní smyčce. Mnoho lidí může mít „legitimní“ otázku: pokud jsou ve vzájemném kontaktu, tak proč tahat tolik drátů - stačí všude vést dvojitý drát (fázový a nulový vodič) a bude možné uzemnit nulu drát! Tato formulace otázky však skrývá jednu technickou nuanci, která z tohoto řešení dělá nejen zbytečnou hračku, ale v některých případech i dost nebezpečný podnik.

Nula a zem – jaký je zásadní rozdíl?

Pro ty, kteří jsou netrpěliví a rádi „nakouknou do odpovědi“, řeknu a priori „tajemství“ – základní myšlenkou je, kde je neutrální vodič připojen k zemi. Možnost jejich připojení přímo uvnitř zásuvky, připojení zemnícího vodiče (žlutozelený vodič) k nulovému vodiči (modrý vodič), nebude správná. Takové schéma uzemnění bude v rozporu s požadavky PUE. Lidé tak nebudou chráněni před úrazem elektrickým proudem, navíc přibudou ještě další bezpečnostní problémy.

PUE bez jakýchkoliv možností jasně říká, jaký by měl být zemnící vodič. Musí to být průběžný vodič, bez jakýchkoliv odpojovacích prvků – relé, pojistek, vypínačů a také např. vytažením elektrické zástrčky ze zásuvky.

Jakmile dojde k porušení tohoto základního požadavku stanoveného v PEU, uzemnění před spolehlivou ochranou osoby před úrazem elektrickým proudem se stává zbytečnou fikcí. Tím ale problémy, jak teorie učí a praxe ukazuje, nekončí! Pokud se stále pokoušíte poskytnout funkce uzemnění neutrálního vodiče, je možné, že tělo chladničky, mikrovlnné trouby nebo jiných domácích spotřebičů bude pod napětím. To se vysvětluje tím, že podél nulového vodiče protéká elektrický proud s odpovídajícím úbytkem napětí, jehož velikost lze určit vynásobením síly proudu odporem vodiče v intervalu mezi měřeným místem a skutečným zemnícím bodem. Navíc velikost takového napětí může být charakterizována desítkami voltů, to znamená, že může být pro člověka nebezpečné (na hranici - fatální!).

Nula a zem – jaký je zásadní rozdíl?

Zbývá shrnout některé výsledky a klást důraz. Jaký je zásadní rozdíl mezi „nulou“ a „zemí“? Faktem je, že proud protéká nulovým vodičem a jsou k němu připojeny spínače, stejné vstupní jističe. To znamená, že pokud chceme mít „zemi“ ve formě souvislé žíly, musíme:

  • ve vícepodlažních bytových domech: připojte se ke speciálnímu zemnímu vodiči v elektrickém tunelu;
  • pro individuální obytnou chatu: přípojným bodem by měl být vstupní jistič, přesněji jeho nulový vodič na vstupu, který prochází vzduchovým nebo podzemním kabelem od snižovacího transformátoru nejblíže k domu, a průřez nulového vodiče by mělo být alespoň deset čtverečních milimetrů pro měděný vodič a 16 mm2 – pro hliníkové jádro (viz odpovídající odstavec v PUE).

Jakékoli jiné místo za vstupním strojem nemůže být použito jako „zem“, proto za takové nelze považovat nic, od kovových polotovarů zakopaných v blízkosti domu až po samotné tělo elektrického panelu.

Nikdy nezapomeňte na pravidla stanovená v PES. Podle nich byste se měli řídit základním, ale pravdivým pravidlem: když si nejste jisti, že tento konkrétní vodič je „zem“, neměli byste k němu připojovat nic kromě proudového chrániče 30 mA (RCD), který funguje okamžitě. , na rozdíl od jističe. Jak víte, Bůh chrání ty, kteří jsou opatrní!

vrať se
Komentář
  • motýlekusměj sesmějící seruměnecsmajlíkuvolněný uvolněnýúšklebek
    srdce_očilíbání_srdcelíbat zavřené očispláchnutéuklidněnýspokojenýúsměv
    mrkatvyplazený jazyk mrkající okostick_out_tongue_closed_eyesšklebící selíbánízaseknutý_jazykSpící
    ustaranýmračit setrápeníotevři pusušklebící sezmatenýztichl
    bezvýraznýnepobavenýpot_úsměvpotit sezklamaný_ulehčenýunavenýpasivní
    zklamanýzmatenýstrašnýstudený potvytrvatplakatvzlyk
    radostužaslývýkřikunavený_obličejrozzlobenývztektriumf
    ospalýMňammaskasluneční brýledizzy_faceimpsmile_imp
    neutrální_obličejžádná_ústanevinný
5+dva=
Komentáře (149)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. Hosté 6. ledna 2019 15:57
    17
    Je nejvyšší čas zapomenout, co je uzemnění a uzemnění. Dnešní domy jsou napájeny jedním vodičem. Jinými slovy, z panelu vstupuje do domu pouze fáze. A neutrální vodiče vycházejí z bytu do panelu a jsou zavěšeny na neutrálním kusu, který „sedí“ na neutrálním vodiči hlavního kabelu, a ten je zase zavěšen na zemnícím šroubu. Všechno. Na nic jiného není potřeba myslet. To se provádí, aby se zabránilo krádeži elektrické energie vedením zemnící sběrnice odděleně od hlavního obvodu.
    Ale i tento trik lze obejít a nastavit si „vlastní“ zemnící sběrnici, „navěsit na ni všechny potřeby od vašich spotřebitelů. Ale jak to udělat, je téměř nemožné. Bude nutné položit všechny nulové vodiče, položit nové, „vaše vlastní“.
    1. Evgen
      #2 Evgen Hosté 6. ledna 2019 19:51
      51
      „Je nejvyšší čas zapomenout, co je uzemnění a uzemnění,“ co jsi vůbec řekl?

      existuje uzemnění a je uzemnění a konečně v tomto článku je napsáno více nesmyslů, které něco vysvětlují.
      Stručně vám řeknu, nula je vždy uzemněna, ve starých domech je uzemněna v rozvodně a v takových domech není zem, protože „naběračka“ vždy šetřila na všem, byla škoda, aby také prodlužoval zemnící vodič u vchodu do všech bytů, ale nyní je nejjednodušší schéma toto nula je uzemněna již v rozvaděči u vchodu a je z ní vyvedeno samostatné uzemnění. A na tento systém by měli všichni dávno přejít!!! jen jako obvykle zkurvená ekonomika neumožňuje všem lidem běžně používat domácí spotřebiče z dovozu, protože vždy musí!! potřebuji půdu!! , a jsme napůl v Sovětském svazu, ale užíváme si výhod západní civilizace.
      1. gogol
        #3 gogol Hosté 7. ledna 2019 14:50
        31
        Vážení, užívali jsme si výhod civilizace. až do poloviny 19. století. A nyní sklízíme plody nemravnosti a naprosté degradace lidstva
        1. Yuri
          #4 Yuri Hosté 7. července 2023 12:57
          1
          A pak došlo k jaderné válce? usměj se
      2. Boris
        #5 Boris Hosté 9. ledna 2019 10:55
        17
        Kdy jsme měli RCD? Od té doby vyvstala potřeba třetího drátu. To jsou 90. léta. Absence 3. drátu není „sovětskou“ úsporou, je to teoreticky nepřijatelné plýtvání barevným kovem. Pro jaké účely byl 3. drát potřeba? Myslíte si, že všude na světě existuje pevně uzemněný neutrál? A když lineární 220, ale v trojúhelníku? Ve Spojených státech obecně v sektoru domácností potraviny pocházejí od značky „prase“, a to již dlouhou dobu. Můžete si vyzkoušet práci s domácími spotřebiči používanými v Japonsku nebo USA, zvláště pokud jsou napájeny ze středního bodu stejného „prasete“.
      3. RRR
        #6 RRR Hosté 9. ledna 2019 13:59
        12
        Píšete nesmysly, aniž byste pochopili podstatu problému. Neuvádějte lidi v omyl
      4. Krokodýl
        #7 Krokodýl Hosté 13. ledna 2019 03:32
        43
        Lopatka na smetí je dobrý nástroj pro úklid odpadků. Bohužel si nedokážu představit, jaký druh lopatky potřebujete, abyste odstranili odpadky z hlavy.
    2. manolis
      #8 manolis Hosté 6. ledna 2019 20:49
      2
      Vezměte si plus ze štítu a neberte ho do domu, ale doly se ze
      1. Host Vlad
        #9 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:28
        24
        Další „řemeslník“, jehož dům je napájen konstantním napětím. Plus a mínus ve stejnosměrných obvodech. V domě je střídavý proud. Nula a fáze.
        1. SLOPS
          #10 SLOPS Hosté 14. ledna 2019 18:53
          6
          Dům má střídavý proud, 3 fáze s výtlakem pod úhlem 120 stupňů (celkem 380 voltů) a uprostřed je nula, což je v podstatě průtoková sběrnice. Rozdíl mezi touto sběrnicí a kteroukoli z fází dává 220 (230) voltů.
      2. Vladimíre
        #11 Vladimíre Hosté 15. ledna 2019 11:09
        1
        No ty....ach, jaká hustá!
      3. vano55
        #12 vano55 Hosté 1. března 2019 20:35
        3
        Kde jste našli (+) v AC?
    3. Mitya
      #13 Mitya Hosté 10. ledna 2019 15:39
      15
      PUE se nestará o finance - to není jeho cíl, ale jeho bezpečnost. Jen jeden příklad: Pokud se rozbije 0, tak při zkratu uzemnění je těleso (například lednice) pod napětím ne větším nebo menším než 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Hosté 13. ledna 2019 20:10
        1
        Napětí je potenciální rozdíl na koncích vodiče a díky odporu spotřebiče (chladničky) se rozdíl sníží a výstup do krytu nebude větší než 100 voltů.
        1. Host Alexander
          #15 Host Alexander Hosté 23. ledna 2019 00:27
          8
          Na vyhození bruslí stačí 100 V
      2. jeden
        #16 jeden Hosté 21. ledna 2019 v 15:00
        7
        Kamaráde, aby se tělo chladničky dostalo pod napětí, musíš toto napětí nejprve přivést k tělu nebo prorazit izolaci a připojit motor kompresoru tak chytrým způsobem, aby se porucha dostala do těla.
      3. Označit
        #17 Označit Hosté 7. března 2019 23:12
        0
        Právě v PUE je uvedeno, že tělo chladničky (elektrické zařízení s dvojitou izolací) nevyžaduje uzemnění.
    4. Host Michail
      #18 Host Michail Hosté 12. ledna 2019 17:50
      7
      abyste mohli krást, jak navrhujete, musíte otevřít plombu na elektroměru a prohodit 0 a fázi, a to se snadno určí, protože elektroměr bude stát, pokud se rozhodnete posunout fázi a otočit elektroměrem v opačném směru, pak je to účinné pouze na čistou mechaniku. elektronické systémy, kterými jsou buď optočleny nebo Hallovy senzory na směru otáčení bubnu obecně
    5. Ruslan
      #19 Ruslan Hosté 26. ledna 2019 11:39
      4
      Nikolayi, evidentně nejste odborník na elektroenergetiku, tak si prosím nevymýšlejte roubík a neuvádějte obyčejné lidi v omyl!
    6. Host Alexey
      #20 Host Alexey Hosté 2. března 2019 23:31
      4
      Pokud o elektrotechnice nic nevíte, tak nic nepište, protože svými nesmysly vystavujete lidi smrtelnému nebezpečí. Mělo to být napsáno takto - „z panelu vstupuje do domu pouze fáze“!
      To, co následuje, je naprostý nesmysl. V bytovém domě jsou ve stoupačce položeny tři fázové vodiče, jeden nulový, jeden zemnící. V ISU (vstupní distribuční zařízení) jsou nulový vodič a zemnění připojeny k různým sběrnicím, mezi které je umístěna propojka (!), protože nula na vstupu musí být znovu uzemněna, což se provádí připojením místní zemnící smyčky. budovy k uzemňovací sběrnici. U soukromých domů je princip stejný: nula na vstupu musí být znovu uzemněna, tzn. připojeno k místnímu (pro daný dům) zemnícímu obvodu, počínaje tímto bodem musí být nulový pracovní a ochranný vodič přísně odděleny ve všech úsecích obvodu.
    7. Jevgenij Pavlov
      #21 Jevgenij Pavlov Hosté 15. září 2020 16:07
      4
      Chápu, že jste jako elektrikář pracoval s jednofázovými spotřebiči, vaše úroveň je omezena na instalaci elektrospotřebičů do bytů. Pokud vezmete třífázovou síť a vysokovýkonnou zátěž s proudy řádově nad 100 A, budete určitě potřebovat poctivou zem. Je také nutné, když potřebujete mít skutečné O pro napájení citlivých zařízení. Neutrál, který lze vyrobit jakkoli a neohrabaně a ve kterém může být potenciál, se k tomu nehodí, zejména proto, že po cestě mohou být nejrůznější spoje (svorky, zákruty atd.), které mohou neočekávaně vytvářet problémy a mají vysokou odolnost.Právě kvůli eliminaci překvapení, průchodu velkého proudu, zajištění úplné nuly a zaručeně nízkého odporu, stejně jako absence velkého počtu mezilehlých přípojných bodů, je provedeno uzemnění. A to je kriticky důležité u kritických (přesných, výkonných atd.) zařízení. Pro připojení žárovky se obejdete bez uzemnění, ale u třífázového zdroje s přesným řízením tvaru/frekvence/fáze/amplitudy signálu se bez uzemnění neobejdete.
  2. Egor
    #22 Egor Hosté 6. ledna 2019 18:28
    79
    Autor se snaží odhalit téma, o kterém nemá ani ponětí. Odvolává se na PUE, ale zdá se, že je nezkoumal. Netuší, jaký je rozdíl mezi uzemněním a uzemněním. Kde se používá uzemnění a kde se používá uzemnění? Obecně má autor v hlavě nepořádek, vzal si téma, ve kterém není kompetentní.
    1. JURICH
      #23 JURICH Hosté 8. ledna 2019 21:49
      11
      5+. Naprosto souhlasím.
    2. Semyon
      #24 Semyon Hosté 9. ledna 2019 10:05
      9
      Naprosto souhlasím. Autor článku nepochopil téma. Obecně platí, že takové věci, zejména ty, které se týkají elektriky, by měli psát lidé s technickým vzděláním.
      1. Host Alexander
        #25 Host Alexander Hosté 9. ledna 2019 19:44
        9
        Ani vysokoškolské vzdělání ve vaší specializaci vám také ne vždy dává právo vyjádřit svůj názor. V našem podniku byl vedoucí elektrotechnického oddělení, který byl velmi hrdý na to, že se podílel na výstavbě (nikoliv při výstavbě, ale zdá se, že při uvádění do provozu) jakési jaderné elektrárny v Íránu. Takže neslyšel, že existuje pojem „dotykové napětí“, ale tento pojem je přítomen buď v PTB nebo v Pravidlech elektrické instalace někde vedle pojmu „krokové napětí“. A fungovalo to dobře. A moje žena, absolventka Moskevské vyšší technické univerzity pojmenovaná po.Bauman, kvalifikovaný elektroinženýr, když jsem psal diplomku, počítal jsem něco jako odpor zemnícího zařízení. Ale po pár letech to nedokázala vysvětlit, ale dostala se na pozici vedoucího inženýra ve výzkumném ústavu. Spoustu věcí tedy umět vůbec nepotřebujete. Stačí to udělat podle projektu a designéři musí znát pravidla a musí je dodržovat.
        1. Ruslan
          #26 Ruslan Hosté 26. ledna 2019 11:47
          3
          Vysoká pozice není vždy ukazatelem znalostí a inteligence – děkujeme, že jste to potvrdili na příkladu svého šéfa a vlastní manželky!
  3. Pavel Petrovič
    #27 Pavel Petrovič Hosté 6. ledna 2019 18:32
    40
    Chlapi. A ten, kdo psal tento článek, ani mnozí komentátoři vůbec netuší, o čem píší. Nejdřív musíš mít certifikaci alespoň na elektrickou bezpečnost skupiny III, pak něco psát. V elektrotechnice a elektrické bezpečnosti nejsou jiné pojmy než ty, které jsou napsány v pravidlech!!!
  4. sanek
    #28 sanek Hosté 6. ledna 2019 18:44
    5
    to všechno je prostě super, bezpečnost je samozřejmě velká věc, ale nemyslete si, že naši dědové byli hloupější než my, dokonce ani teď ve většině soukromých domů není žádná skutečná nula; je spojena s nulami na první podpěře ;do domu se dostává dvěma dráty;jaké je to uzemnění?jen krásná slova o tom,jak by to u nás mělo být všechno
  5. Gregory
    #29 Gregory Hosté 6. ledna 2019 18:45
    2
    Nerozumím jedné věci, proud je střídavý, to znamená, že nula a fáze se musí střídat. To znamená, že pokud proud skutečně teče, pak jedním směrem, pak druhým. A nula vůbec není nula 1/25 sec. Co jsem špatně pochopil?
    1. Host Alexey
      #30 Host Alexey Hosté 6. ledna 2019 21:20
      11
      Nechápeš to špatně. Nikdo tam nemění místa. Nula je nula a úroveň napětí na druhém vodiči (fázi) se mění vzhledem k nule. Někdy ho víc, někdy míň.No, je to tak jednoduché.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Hosté 8. ledna 2019 00:39
        0
        Nelze nic pochopit.
        1. Host Vladimír
          #32 Host Vladimír Hosté 15. ledna 2019 11:16
          4
          No, například sklenice, spodní část považujeme za nulovou, horní řez je maximální napětí, pořád se nemůžu smát... dělat si legraci z vašich hloupých otázek je boží věc
      2. Host Vlad
        #33 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:35
        2
        Jaká úroveň napětí se mění? Vezměte voltmetr a změřte. Mezi nulou a fází 220 voltů, mezi libovolnými dvěma fázemi 380 voltů. Nemluv nesmysly.
        1. Host Vladimír
          #34 Host Vladimír Hosté 9. ledna 2019 14:02
          3
          YYYY. Hodnota amplitudy se změnou mizí. A není to 220 nebo 380 V. Ale funguje to, ano, přesně jak jsem řekl, je to skoro tak.
        2. Host Alexander
          #35 Host Alexander Hosté 13. ledna 2019 20:08
          3
          Co když místo voltmetru vezmete osciloskop?
        3. Andronus
          #36 Andronus Hosté 13. ledna 2019 20:15
          1
          Ano, nemění se napětí, ale potenciál
    2. Host Vlad
      #37 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:33
      10
      Ve střídavém proudu))) se nemění fáze a nula, ale fáze sleduje sinusoidu s frekvencí kmitů 50krát za sekundu. Jaká je frekvence slyšeného proudu? Uvedeno v hertzech. V naší síti máme frekvenci 50 Hz a napětí 220 Voltů, v USA a Evropě máme frekvenci 60 Hz a napětí 127 Voltů.
      1. Nikolay Polozok
        #38 Nikolay Polozok Hosté 9. ledna 2019 09:19
        2
        V USA jsou zásuvky 110V 60 Hz a v Evropě 230V 60 Hz.
      2. Andrey
        #39 Andrey Hosté 9. ledna 2019 22:32
        2
        O! Toto je rozumný komentář, ne bla bla, někde blízko pravdivému)
    3. Host Sergey
      #40 Host Sergey Hosté 14. ledna 2019 00:10
      2
      Pokud jsou pouze dva dráty, pak to chápete správně, každou sekundu tam a zpět 50krát a neexistuje žádný směr, dráty jsou stejné. Ale ve skutečnosti existuje třetí vodič - zem, (dobře, nebo statická kapacita těla) a vzhledem k němu je nula vždy nula a fáze je střídavé napětí.
  6. Host Sergey
    #41 Host Sergey Hosté 6. ledna 2019 18:49
    3
    Ve spínaných zdrojích, zejména počítačích, se při použití zásuvek Euro provádí dělení napětí kondenzátory, jejichž střední bod je spojen se zemí a 220 se přivádí můstkem do samotných kondenzátorů. Bude to správně pokud na jedné polovině děliče jsou napětí rozložena mezi nulu a zem, což je v principu rovno 0 a jen při nevyváženosti fází dosahuje několika voltů. a na druhé rameno - vše ostatní je z 314V?
    1. Host Vlad
      #42 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:38
      12
      Kondenzátor NIKDY nesdílel žádné napětí. Odkud to všechno máš? Kondenzátory jsou navrženy tak, aby vyhladily zvlnění v napájecím zdroji.
      1. RRR
        #43 RRR Hosté 9. ledna 2019 14:01
        8
        A samozřejmě jste ještě neslyšeli o kapacitním děliči napětí
      2. Andrey
        #44 Andrey Hosté 9. ledna 2019 22:35
        0
        Přesná a správná odpověď) Podle mého názoru byl ten přítel „trochu zmatený“ ohledně napájecích zdrojů.
  7. Ivan Gennadievič Gordienko
    #45 Ivan Gennadievič Gordienko Hosté 6. ledna 2019 19:04
    12
    Hmm, elektrikáři se shromáždili! Prostudujte si PUE a pečlivě si prostudujte, proč je potřeba ochranné uzemnění! Je čas pohřbít metodu TN-S již dávno
    1. Host Vlad
      #46 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:39
      3
      TN-S-C se používá tak dlouho
    2. Host Viktor
      #47 Host Viktor Hosté 9. ledna 2019 06:33
      7
      Miláčku, nespletl sis něco, TN-S? Možná TN-C?
  8. Host Sergey
    #48 Host Sergey Hosté 6. ledna 2019 19:14
    3
    soudě podle tvého schématu, co ti brání vzít zem před ouzo nebo úvodní kontakt na ouzo, flow jedna?)))) buď jsem blázen, nebo lyže nejedou po asfaltu
    1. Host Alex
      #49 Host Alex Hosté 11. ledna 2019 14:09
      18
      Kvůli mé nezkušenosti (právě jsem začal pracovat jako elektrikář) jsem to v roce 2004 udělal. A málem vypálil vlastní byt. Tenhle obrázek mám stále před očima, i když uplynulo tolik let...
      Bydleli jsme pak ve staré budově, postavené ve 30. letech (dřevěný dům, uvnitř omítnutý). A měli jsme obvyklé dopravní zácpy (nebo spíše jednu na „fázi“). V té době jsem už pracoval rok a půl jako elektrikář, myslel jsem si, že umím a umím všechno, „jsem génius“ a tak. Rozhodl jsem se nainstalovat do kuchyně „evropské zásuvky“ a zároveň vyměnit zástrčky pro automatické stroje a nainstalovat RCD (protože současně s výměnou elektroinstalace v kuchyni jsme vybavili sprchu s okamžitou vodou topení (pro ty, kdo nevědí, v těch starých domech jsou podobná „požehnání civilizace“ nikdy neexistovala, všechno si „dodělali“ sami)). No, nainstaloval jsem proudový chránič, automaty, rozdělil linky do kuchyně a do pokojů... Zemnící vodič z “eurozásuvek” a průtokový ohřívač vody jsem umístil na vstup proudového chrániče, pod jednu svorku s nulový vodič z měřiče. A "pro spolehlivost" pod stejnou svorku, kterou jsem dal (sakra, teď je mi legrační, co píšu a z toho, že jsem byl tehdy "oplocený"), kroucený pár vodičů 1,5 "čtverečků" a připojil jsem to na druhý konec s... topnou baterií v kuchyni a dokonce připojenou sprchovou vaničkou. Funkčnost proudového chrániče jsem ověřil „zkušební lampou“ (svodový proud lampy byl dostatečný), ohledně baterie, jímky a „fáze“ proudový chránič fungoval správně, „všichni byli spokojeni, všichni se „smáli“ ... Přesně do okamžiku, kdy „udeřil hrom“: v naší části města násilný konstrukce, všechny staré domy byly zbourány (po nějaké době i ten můj), areál se začal přestavovat, nové výškové budovy, všechno. A jednoho sobotního večera se stavebníkům podařilo přestřihnout kabel, který napájel náš dům z trafostanice. Přiběhl jejich mistr s týmem pracantů, všechny uklidnili, že nyní bude provizorní staveniště pro dům opuštěné a ve všední dny spolu se síťaři vše obnoví.Poškozený kabel jsme odpojili od vstupní skříně našeho domu, zapojili vlastní, napájeli ze stavby... Ale zřejmě byl špatně zvolen průřez naší provizorní kůlny. Dům je sice starý, má 8 bytů, každý má moderní vybavení, náklad slušný... V kuchyni jsme v tu chvíli kouřili. Nejprve se rozsvítilo světlo. Na tři sekundy. Pak došlo na okamžik k útlumu, že lampy sotva hořely. Poté ještě několik sekund velmi jasně zablikaly a zhasly a z naší chodby se ozvala strašlivá rána. Vyskočíme a vidíme, jak náš pult plápolá otevřeným plamenem, ale není to tak špatné! A nad pultem je mezipatro (dřevěné), kolem zaschlé staré tapety, vedle vpravo čerstvě natřený plášť vchodových dveří... A to všechno už lízá oheň a je tam spousta kouř v celém bytě. Doslova během pár vteřin... Kdybychom v tu chvíli nebyli doma, dostal by ambu celý dům, nejen my. Vše naplnili vodou z konvice a hrnků, vyběhli na ulici a křičeli na stavebníky, aby ještě nic nezapínali. Všichni jsou v šoku, co to sakra...!?.. Předák přiběhl... Vyvětrali jsme byt od kouře, jdeme domů... Ten můj drát, co šel do radiátoru topení a sprchové vaničky s země se prostě roztavila po celé délce ... Otevřel jsem zakouřenou plastovou krabici, kde stál RCD s kulomety, všechno bylo ohořelé, ale vypadalo to jako živé. Vyhodil jsem všechny „zemní“ vodiče ze vstupu RCD pod dohledem předáka, který měl podezření, že krademe elektřinu (i když tomu tak nebylo, protože to bylo „ala vyrovnání potenciálu provedeno přes...“ )... Stavaři táhli kabel s vodiči většího průřezu a napájeli dům, bez incidentů. Když šok pominul, přišlo uvědomění si chyby.Trik je v tom, že mnoho lidí zapomíná (včetně mě v tu chvíli), že u nás je rezidenční sektor (nejen) napájen třemi fázemi pomocí nulového vodiče. A pokud zátěž napříč fázemi není stejnoměrná (a v rezidenčním sektoru je tomu tak vždy), pak v nulovém vodiči začne proudit proud a napětí poskočí (vysvětluji to jednoduše) - v přetížené fázi napětí klesá, v podtížené fázi naopak přeskakuje (dochází k fázové nesymetrii). A pokud má nulový vodič špatný kontakt s neutrálem, nebo slabý průřez, tak při dobré zátěži shoří... což se nakonec stalo: nejdříve (podle stavebníků) vyhořela jejich nula a po za pár sekund to prasklo na mém v bytě, protože pro všech osm bytů včetně mého byl nulový vodič můj „tenký“ vodič, připojený k topné baterii a připojený ke vstupu RCD... Proto soudruzi, poučit se z chyb jiných lidí. Mohou se stát (nedej bože!) osudnými...
      Nyní již delší dobu bydlíme v novostavbě, při nastěhování jsem předělal obecní rekonstrukci bytu i s elektrikou a nainstaloval do panelového bytu napěťové relé (UVR), které již ušetřilo nás z přepětí více než jednou. Mnoho lidí se diví - proč potřebujete UZM v novostavbě, protože všechny rozvody jsou moderní a nové? Opět chyba! Ano, vše je pro mě nové. A dům je napojen na TP, postavena v 80. letech. A celý systém zásobování energií musí být vždy považován za jeden celek, „od začátku do konce“, jako jeden celek. A pokud je nějaké místo tohoto „jednotného celku“ „úzké“, pak je lepší hrát na jistotu, aby to později nebylo nesnesitelně bolestivé, zvláště když, jak jsem psal výše, UZM fungoval více než jednou.A v sousední novostavbě při provádění svářečských prací v jednom z bytů skutečně vyhořela nula na jedné ze stoupaček (neznám přesné podrobnosti) a naše správcovská společnost obdržela spoustu žalob od majitelů bytů s vyhořelým zařízením...
      1. jeden
        #50 jeden Hosté 21. ledna 2019 15:05
        3
        pro zkreslení fází vytvářených generátorem elektrárny je potřeba snížit zátěž v oblasti 10% vyrobeného výkonu... jaké zařízení jste měli v domě, hyper důlní farmu popř. něco?
      2. host
        #51 host Hosté 25. ledna 2019 15:40
        5
        Dočetl jsem, nebyl jsem líný. Lev Tolstoj a Fjodor Michajlovič Dostojevskij odpočívají na vedlejší koleji
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Hosté 22. dubna 2023 13:22
        0
        Vyhořeli jste, protože si „elektrikáři“ spletli vstupy F a 0, jinými slovy, fáze procházela dráty pro 0, kde nenainstalovali stroje a neutralizovali dráty bateriemi a všemožnými kovovými stoupačkami (velmi velká chyba). A všechny tyhle dráty právě shořely, ty fázové uzemnění-0 karátů.
  9. Host Vladimír
    #53 Host Vladimír Hosté 6. ledna 2019 19:41
    14
    Bylo by lepší napsat, když je to tak chytré, jak rozeznat nulový vodič od zemního v třížilovém kabelu, kde mají všechny žíly stejnou barvu izolace.Ty se pokládaly na začátku 80. let v bytových domech pro el. kamna
    1. Host Sergey
      #54 Host Sergey Hosté 14. ledna 2019 00:16
      3
      Musíme najít, kde je připojen druhý ocas. Nebo vypnout elektřinu v domě - uzemnění není přerušeno vypínačem, takže při nule bude malé rušení, ale na úrovni země nebude žádné.
  10. Vaik
    #55 Vaik Hosté 6. ledna 2019 19:47
    6
    SÍŤ 0,4 kV s pevně uzemněným neutrálem. Není v tom žádný rozdíl, zem, nula. Neuvádějte lidi v omyl
    1. Host Vlad
      #56 Host Vlad Hosté 9. ledna 2019 01:43
      6
      Existuje rozdíl.Je to jen tím, že neutrál je pevně uzemněn? Kde se spojuje nula a zem? V rozvodně nebo ve vstupním rozvaděči ASU, a jak je správně napsáno v téže PUE, kapitola 7, je překombinování nulového pracovního a nulového ochranného vodiče podél rozvodu energie přísně ZAKÁZÁNO!!!

Obal na pas | Udělej si sám

Pohlednice "Barney Bear" | Udělej si sám

Odstranění kondenzace ve světlech aut

Jak rychle marinovat makrelu ve voňavé marinádě vlastními rukama

«Udělejte to sami - vlastníma rukama» - stránka zajímavých domácích výrobků vyrobených z odpadových materiálů a předmětů doma. Mistrovské kurzy krok za krokem s fotografiemi a popisy, technologiemi, životními hacky - vše, co skutečný mistr nebo jen řemeslník potřebuje pro vyšívání. Řemesla jakékoli složitosti, velký výběr směrů a nápadů pro kreativitu.

Doporučujeme přečíst

Chybové kódy pračky